וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחק הרכבת הקואליציה: ארבעה תרחישים אפשריים

נתניהו עם הימין והחרדים, נתניהו עם לפיד ועוד מישהו, ואפשר גם ממשלת אחדות עם העבודה - ואולי בכלל לפיד יהיה ראש ממשלה? הכנסת המתהווה יכולה להוליד מגוון ממשלות

תוצאות האמת כבר נספרו, המנדטים כבר חושבו, וכעת ניתן לומר שהפער בין שני הגושים העיקריים בכנסת ה-19 הינו קטן מאוד - 61 מנדטים לגוש הימין-חרדים, מול 59 לגוש המרכז-שמאל-ערבים.

בחירות לכנסת ה-19:
התוצאות הסופיות: כ-270 אלף קולות "הלכו לפח"
מפת הבחירות: איך הצביעו בשכונה שלך?
כל המועדים והפרטים: מתי תקום ממשלה חדשה?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי התוצאות הסופיות, את הממשלה הבאה צפוי להרכיב, כפי שניבאו כל מערכת הבחירות, ראש הממשלה הנוכחי, בנימין נתניהו, העומד בראש המפלגה הגדולה בגוש הימין ובכנסת בכלל - הליכוד-ביתנו עם 31 מנדטים. עם זאת, הקואליציה שבראשה יעמוד יכולה ללבוש מגוון צורות - וקיים גם תרחיש תיאורטי, אם נתניהו לא יצליח להרכיב קואליציה, שבה דווקא ראש המפלגה השנייה בגודלה, יאיר לפיד, יקבל אחריו את משימת הרכבת הממשלה. אפשר כבר לבחון מספר תרחישים להרכבת קואליציה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

תרחיש 1 - המובן מאליו: ממשלת ימין-חרדים צרה

זהו המצב הבסיסי, על פי תמונת הגושים בכנסת: נתניהו יקים קואליציה עם בעלי בריתו ה"טבעיים": עם הבית היהודי בראשות נפתלי בנט (12 מנדטים), עם ש"ס (11) ועם יהדות התורה (7).

גודל הקואליציה: 61 מנדטים.

יתרונות: קואליציה אחידה מבחינה אידאולוגית, יכולת לקדם סדר יום משותף.

חסרונות: העדר רוב משמעותי בכנסת: עם 61 חברים, הקואליציה אמנם תוכל לשרוד הצבעות אי-אמון, אך תתקשה מאוד להעביר חוקים; ראש הממשלה יהיה נתון לסחטנות מצד כל חברות הקואליציה, ולכל ח"כ בודד יהיה הכוח להפיל את הממשלה; קואליציה שתעורר עוינות בינלאומית ניכרת.

תרחיש 2 - הסביר הצפוי: ממשלת ימין-מרכז צרה

נתניהו ישלב כוחות עם שני המטאורים: יאיר לפיד ומפלגתו "יש עתיד" כשותפה בכירה בממשלה ונפתלי בנט ו"הבית היהודי" כמשענת האידאולוגית. לכך יוסיף נתניהו את שני המנדטים של קדימה כדי לחצות את הרף ביציבות ולעמוד על 64 ח"כים.

גודל הקואליציה: 64 מנדטים

יתרונות: אפשרות לפשרה בין כל הסיעות בנושאי כלכלה והתקציב הקרוב; יכולת להציג הישגים משמעותיים בתחום דת ומדינה ושיטת הממשל.

חסרונות: קושי ליישב בין דרישות לפיד ומופז להתקדמות מדינית לבין עמדות הבית היהודי וסיעת הליכוד.

תרחיש 3 - המועדף על נתניהו: ממשלת ימין-מרכז רחבה

נתניהו ירכיב קואליציה עם "יש עתיד" כשותפה הקואליציונית הבכירה, עם קדימה המצומקת של שאול מופז ואולי גם עם "התנועה" בראשות ציפי לבני. אולם קואליציה תגיע כזו רק ל-58 מנדטים, ולכן נתניהו יצטרך לצרף אליה לפחות עוד מפלגה אחת מהגוש שלו - הבית היהודי או אחת המפלגות החרדיות, ייתכן תוך ויתור על לבני.

גודל הקואליציה: החל מ-62 מנדטים (הליכוד, יש עתיד והבית היהודי) וכלה ב-88 (הליכוד, לפיד, לבני, מופז, בנט והחרדיות).

יתרונות: קואליציה רחבה וגמישה, אופוזיציה מצומצמת.

חסרונות: הרבה מאוד גורמים שיתקשו מאוד לשבת יחד בממשלה - למשל: לבני ובנט, לפיד וש"ס; הצורך לרצות סיעות רבות יתבטא בממשלה מנופחת ובזבזנית.

תרחיש 4 - הסיוט החרדי: ממשלת אחדות חילונית

נתניהו ולפיד יחברו למפלגת העבודה בראשות שלי יחימוביץ', למופז וללבני, להקמת ממשלה שתישא את דגל השוויון בנטל - ויותירו בחוץ הן את הבית היהודי והן את המפלגות החרדיות. לקואליציה זו סבירות נמוכה ביותר, מאחר ויחימוביץ' הודיעה בפירוש שאינה מתכוונת להצטרף לממשלה.

גודל הקואליציה: 73 מנדטים.

יתרונות: יציבות יחסית, קואליציה שתתקבל באהדה בחלקים נרחבים מהציבור.

חסרונות: הציבור הימני-דתי עלול להוביל מהלך מחאה נרחב נגד ממשלה כזו, כמו בימי ההתנתקות; סכנת מרד פנימי של הח"כים הימניים בתוך הליכוד.

תרחיש 5 - הג'וקר: ממשלת מרכז-שמאל-חרדים בראשות לפיד

תרחיש זה יוכל להתממש רק אם נתניהו לא יצליח לנצל את פרק הזמן שייקבע לו להרכבת קואליציה - בגלל קשיים שיערימו עליו המפלגות החרדיות. במצב כזה, יעביר הנשיא את משימת הרכבת הממשלה לראש המפלגה הבאה בתור, יאיר לפיד - שיוכל להרכיב קואליציה עם מפלגת העבודה, התנועה, קדימה, מרצ, ש"ס ויהדות התורה (על האחרונה הוא יוכל גם לוותר בדוחק). גם הסבירות של תרחיש כזה נמוכה למדי, בעיקר בשל הכרזתו של לפיד כי "לא יהיה גוש חוסם".

גודל הקואליציה: החל מ-60 ח"כים (בלי יהדות התורה) וכלה ב-67.

יתרונות: אפשרות להוביל מהלכים מדיניים שלא יתאפשרו בשום קואליציה אחרת.

חסרונות: העדר רוב או רוב דחוק בכנסת; אופוזיציה חזקה שתזכה לגיבוי נרחב מהציבור הימני ברובו; ראש הממשלה יהיה נתון לסחטנות מצד כל חברות הקואליציה שיוכלו להפילו.

עקבו אחר תוצאות האמת המתעדכנות, בחלוקה ליישובים

לסיכום

אחרי בחינת חמש האופציות הללו (ועוד מגוון תת-אופציות דומות), המסקנה ברורה: אף אחת מהן לא מבשרת על יציבות שלטונית. הפער בין הגושים זעום, הכוח האלקטורלי מפוזר בין מפלגות רבות, ומפלגת השלטון נחלשה משמעותית - מ-42 מנדטים בכנסת הנוכחית ל-31 בלבד. גם הקיטוב בכנסת גדל, עם התחזקות הכוחות הנמצאים מימין (הבית היהודי) ומשמאל (מרצ).

הממשלה הנוכחית השלימה ארבע שנים מלאות בשלטון, אך קשה מאוד לראות את הממשלה הבאה משחזרת את ההישג הזה. הפערים האידאולוגיים העצומים בין כל החברות האפשריות בקואליציה, פיזור המנדטים וחולשת מפלגת השלטון מבשרים על תקופה עשירה בדרמות פוליטיות, הצבעות אי-אמון ותכסיסים. יהיה מי שיהיה ראש הממשלה - וזה ככל הנראה יהיה בכל זאת נתניהו - חיים קלים לא מצפים לו.

דבר אחד בטוח: משעמם לא יהיה בכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully