וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ללפיד: הקפא את חוק מע"מ אפס והפסק את החתרנות

ראש הממשלה הציג לשר האוצר בפגישתם 5 תנאים - שיקשו על המשך קיום הקואליציה, ובהם תמיכה בחוק הלאום והעברת 6 מיליארד שקל לתקציב הביטחון. מסתמן כי הליכוד יתמוך מחר בהצעות האופוזיציה לפיזור הכנסת

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

אחרי שבועות ארוכים של נתק, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר יש עתיד, שר האוצר יאיר לפיד, נפגשו אמש (שני) בבית ראש הממשלה בירושלים. הפגישה, שהוגדרה על ידי גורמים בליכוד כ"הזדמנות האחרונה למנוע בחירות", נועדה לגבש הסכם שיאפשר את המשך עבודת הקואליציה, אולם נראה שמטרה זו לא צלחה. במהלך הפגישה, כך נמסר מטעם גורמים בסביבתו של ראש הממשלה, אמר נתניהו ללפיד כי לא ניתן להמשיך לקיים את הממשלה במציאות שבה הוא וחברי מפלגתו תוקפים ללא הרף את הממשלה שבה הם בעצמם חברים. לדברי אותם גורמים, ראש הממשלה הציג לשר האוצר חמישה תנאים להמשך קיום הממשלה הנוכחית, שנדחו על ידי יש עתיד.

"הכול היה תרגיל, ההודעה של ראש הממשלה הייתה מוכנה מראש", נמסר מצד גורמים ביש עתיד. "התנאים שהציב היו תנאים שהבהרנו מראש שלא נוכל להסכים להם, וישראל הולכת לבחירות במקום להעביר תקציב חברתי". עוד נמסר כי "ראש הממשלה בחר, גם הערב, לנהוג בחוסר אחריות לאומי ולשים את הצרכים של הציבור הישראלי בסוף סדר העדיפויות שלו. נתניהו מעדיף דיל שרקם עם החרדים לגבי הקדמת הבחירות, על פני האינטרסים של כלל אזרחי ישראל. אזרחי ישראל מבינים היום שבראש המדינה ניצב ראש ממשלה שלא עומד בהתחייבויותיו. ראש ממשלה שמעדיף את האינטרס האישי וההישרדותי שלו על פני טובתו של הציבור".

כמו כן, מסתמן כי חברי סיעת הליכוד יתמכו בהצעת החוק לפיזור הכנסת שיעלו סיעות האופוזיציה לקריאה טרומית מחר. אם אכן ההצעות יעברו, הן צפויות להתאחד לנוסח אחד אחרי משא ומתן על תאריך מוסכם לבחירות.

ריח בחירות באוויר - עוד כותרות:
חשדנות בקואליציה: הח"כים נדרשו להצביע בשמם בעד הממשלה
נתניהו תוקף את לפיד ולבני: "להפסיק את החתרנות"
יורים ומדליפים: המשבר שדרדר את הממשלה לשפל חסר תקדים

הצהרה של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
"להפסיק את החתרנות". נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

התנאי הראשון שאותו הציג ראש הממשלה ללפיד, הוא להפסיק את ההשתלחות והחתרנות נגד הממשלה שהוא חבר בה, לרבות הביקורת על הבנייה בירושלים והיחסים עם ארצות הברית. התנאי השני, הוא להעביר, כפי שסוכם בעבר, שישה מיליארד שקלים לתקציב הביטחון המיועדים לאימונים ולהצטיידות, בין השאר בכיפות ברזל ונגמ"שים ממוגנים. התנאי שלישי שהציג נתניהו, הוא לשחרר את התקציב עבור הירידה של בסיסי צה"ל דרומה, כפי שתוכנן מראש. כמו כן, הבהיר נתניהו ללפיד כי עליו ועל חברי מפלגתו לתמוך ב"חוק הלאום" שניסח. נוסף על כך, דרש נתניהו משר האוצר להקפיא את הצעת "חוק מע"מ אפס".

"אזרחי ישראל הטילו עליי אחריות ועם הממשלה הזאת אי אפשר לנהל את המדינה באופן שבו אזרחי ישראל מצפים מאיתנו", מסר נתניהו בתום הפגישה. "אם ההתנהלות חסרת התקדים של חלק משרי הממשלה תימשך לא יהיה מנוס לבקש שוב את אמונו של הבוחר. זאת לא החלופה שאני מעוניין בה, אך אפשרות גרועה יותר היא קיום ממשלה שבה שרים בממשלה מכשילים את פעולותיה ומדיניותה של הממשלה בניגוד לאינטרסים של הציבור. גרירת המדינה בתוך המציאות הזאת שבה שרים בממשלה מכשילים את פעולותיה היא חלופה גרועה יותר".

כבר שלשום הבהירו גורמים ביש עתיד שלא יסכימו להתפשר על חוק "מע"מ אפס", והבהירו כי אם נתניהו יקפיא את קידומו, "המשמעות ברורה". הערב, בתום הפגישה בין לפיד לבין נתניהו, מסרו גורמים במפלגה בתגובה לדרישות שהציב ראש הממשלה כי "הכול היה תרגיל". לטענתם, "ההודעה הייתה מוכנה מראש, נתניהו הציב תנאים שידע שלא יעברו, וישראל הולכת לבחירות במקום להעביר תקציב חברתי".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
יאיר לפיד עוזב את בית השגריר האיטלקי ונוסע לפגישה עם ראש הממשלה. ראובן קסטרו
לפיד בדרך לפגישתו עם ראש הממשלה, הערב/ראובן קסטרו

אתמול בשעות אחר הצהריים הגיעה לשיאה המתיחות בתוך הקואליציה. במליאת הכנסת נערכו סדרה של הצבעות אי אמון בממשלה, ובשל החשדנות בין הסיעות, ובאופן חסר תקדים בקדנציה הנוכחית, ביקשה הממשלה לקיים הצבעה שמית על ההצעות, כך שכל חבר כנסת יצטרך לומר בקולו האם הוא בעד או נגד הממשלה. גורמים בכירים בליכוד אישרו כי הסיבה להצבעה השמית היא חשש מפני תרגיל של חברי יש עתיד, שלכאורה זממו להפיל יחד עם האופוזיציה את הקואליציה.

מוקדם יותר, במהלך ישיבת סיעת הליכוד בצהריים בכנסת, החריף ראש הממשלה את הטון כלפי שותפיו הקואליציוניים, ורמז שפניו אינם לעבר פיוס. "יש שרים שמשתלחים בממשלה", אמר נתניהו. "אני דורש מהשרים האלה להפסיק את החתרנות ואת ההתקפות, ולעמוד מאחורי המדיניות הנכונה להובלת המדינה. אם יסכימו נוכל להמשיך יחד, אם יסרבו, נסיק את המסקנות ונלך אל הבוחר. ממשלה אינה יכולה לתפקד כששרים בתוכה פועלים כל הזמן נגדה. על זה לא נוכל להתפשר".

לפיד מצדו נשמע דווקא מפויס ונכון יותר להתפשר, והצהיר כי בכוונתו לומר לנתניהו בשיחה שהמטרה היא להמשיך לעבוד ביחד. "בחירות ישתקו את המשק ויעכבו תהליכים שהתחלנו לטובת הציבור. עדיין אפשר לתקן", אמר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד. בתגובה לביקורת שלפיה משרד האוצר אינו נותן יד להגדלת תקציב הביטחון, אמר: "אנחנו לא חוסכים אפילו אגורה אחת בכל מה שקשור בהגנה על הלוחמים שהגנו עלינו". עוד הוסיף, כי הממשלה אישרה את התקציב ואת "חוק מע"מ אפס" וטען כי נתניהו לא רק הצביע בעד, אלא גם התחייב לסייע לקדם את שניהם. "אני לא מעלה בדעתי ששיקולים פוליטיים ישנו את דעתו. הציבור מצפה מאיתנו לנהוג באחריות ובממלכתיות", אמר.

כנס חירום בנושא פשעי שנאה על רקע ריבוי אירועי "תג מחיר", מאי 2014. נועם מושקוביץ
תיפגש מחר עם נתניהו. לבני/נועם מושקוביץ

השרה לבני, שפגישתה עם ראש הממשלה נדחתה לבסוף מאתמול להיום, אמרה בישיבת סיעת התנועה כי "ממשלת ישראל הגיעה לצומת דרכים. או לעצור את ההקצנה, להילחם יחד נגד האלימות הגזענות ולהפסיק עם הצעות החוק הקיצוניות - או ללכת לבוחר ולתת לו לבחור בין שתי השקפות עולם". לדבריה, "הדרך שלנו בתנועה ברורה: שמירה על ישראל יהודית ודמוקרטית כפי שנקבע במגילת העצמאות, ובמידת הצורך נחזור לבוחר".

"מה שלא בסדר זה גם לא ללכת לבחירות וגם להמשיך עם ההתלהמות והרכיבה על גל הגזענות", הוסיפה עקיצה לעבר נתניהו. "צריך לעצור את הקיצונים שמיוצגים גם בכנסת וגם בממשלה. מול ההקצנה יש צורך בממשלה אחראית, ציונית, ולא קיצונית".

(עדכון ראשון: 21:30)


לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully