וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צודק, אך לא חכם: ביטול הסכם הגז יפגע בכולם

23.12.2014 / 12:42

אמנם החזרה מהסכם הפקת הגז במאגר "לוויתן" עם יצחק תשובה תוביל ליותר צדק בטווח הרחוק, אבל את הורדת יוקר המחיה היא תידחה בכמה שנים. לאזרחי ישראל חשוב יותר מחיר המזון והדיור מאשר מי יחזיק במאגר

מערכת וואלה!

תמיד עולה השאלה מה יותר כדאי? להיות חכם או צודק? כאילו שאי אפשר להיות גם וגם. אפשר, אבל זה קשה יותר. במקרה של יצחק תשובה ומאגר הגז "לוויתן", היו לדיוויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים, כמה אפשרויות והוא העדיף לשנות את ההחלטה הקודמת ולהוציא מידי תשובה את השליטה במאגר הגז הגדול שלחופי ישראל.

לנו האזרחים ממש לא חשוב מי יחזיק במאגר "לוויתן". מה בסך הכול אנחנו רוצים? שיפתחו את המאגר ושיתחילו סוף סוף להפיק ממנו גז זול - וכמה שיותר מהר. גז זול, ובכלל אנרגיה זולה, היא נשמת אפה של מדינה מתפתחת ומפותחת וישראל זקוקה לאנרגיה זולה כמו אוויר לנשימה.

יצחק תשובה באסדת הקידוח תמר. משה בנימין,
"הטענות נגדו קטנוניות". יצחק תשובה/משה בנימין

שלא נטעה: אנחנו אמנם במזרח התיכון עתיר הנפט, אבל הגז שלנו הוא משאב הטבע האיכותי ביותר שיש לנו וכמדינה מערבית ממש, אנחנו זקוקים לכל הוזלה אפשרית בגז גם כחלק מהמאבק ביוקר המחיה וגם לצרכים אסטרטגיים חשובים. הגז משפיע כמעט על כל מרכיבי החיים שלנו: בראש ובראשונה מחירו משפיע על מחירי החשמל שהצרכנים משלמים בסוף החודש. לכן, יש לאזרחי המדינה אינטרס עליון שיתחילו להפיק גז מ"לוויתן" מהר, ועדיף מהר מאוד.

אבל לא רק חשמל מושפע מהגז, גם מחירי המים יושפעו ממנו, כי את הקידוחים והטורבינות שמזרימות מים, וכל מפעלי השאיבה בארץ שפועלים כיום על פחם, דלק או מזוט, כל אלה הם בעלי פוטנציאל הוזלה תפעולית של עשרות אחוזים, מה שעתיד להגיע כהוזלה של כמה אחוזים לצרכן. אבל גם הוזלה של 10% היא משהו בימים אלה.

כמובן שענף הבנייה עתיר האנרגיה יושפע גם הוא (מישהו אמר הוזלת מחירי הדיור?), גם ענף הרכב וכמובן כל התעשיות הביטחוניות, הצבא, התעופה והספנות. כל אלה זוללי אנרגיה ענקיים, שלא לדבר על מוצרי הצריכה: מפעלי מזון שיעברו לעבוד בגז ויקטינו את עלויות הייצור, יוכלו להפחית במחירי המוצרים הסופיים שיגיעו לצרכנים, בתנאי כמובן שהמדינה תצליח לפרק את המבנה הריכוזי במשק ולחסל כמה מונופולים שממש לא רוצים שההוזלות יגיעו לנקודות הקצה, כלומר למדפי הסופרמרקטים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
בניה בתל אביב במתחם גינדי. ראובן קסטרו
גם מחירי הדיור יושפעו מהפקת הגז. אתר בנייה בתל אביב/ראובן קסטרו

לכן, כשדיוויד גילה מקבל החלטה לקחת מתשובה את ה"בייבי גורילה" הענקית שלו, את "לוויתן", הוא צריך להביט בראייה כוללת ורחבה על טובת הציבור כולו. עליו לא רק לדאוג לתחרות במשק הגז מנקודת מבט של טייקונים או חברות אנרגיה, אלא גם ובמיוחד על הארנק והכיס של ריקי כהן מחדרה, שהולכת לסופר לקנות לחם אחיד. כי גם מאפיית "אנג'ל" ומאפיית "ברמן" הן זללניות אנרגיה עתירות ממדים, שאם יעברו לגז, הלחם האחיד יוזל בעוד כמה אגורות.

גילוי נאות: אינני מכיר את תשובה ופגשתי אותו פעם אחת בחיי באירוע בכנסת. לא שוחחתי איתו ואין לי קשרי עבודה או כל קשר אחר אליו. מדוע אני אומר זאת? כי הטענה שחברת "דלק" לא ביקשה את האישורים המתאימים לקדוח ב"לוויתן", ולכן משרשרת נסיבתית כזאת גילה מגיע למסקנה שיש לקחת את "לוויתן" מתשובה, היא קצת תמוהה, שלא לומר קטנונית. זאת שכן הרווח לכולנו, כלומר - לכל אזרחי המדינה, עשוי להיות גדול הרבה יותר, אם חברת "דלק" ושותפותיה יפשילו שרוולים ויפתחו במרץ את שדה הגז "לוויתן" במהירות.

כעת עולה חשש שפיתוחו של שדה הגז "לוויתן" ייתקע, או יתעכב, בכמה שנים לפחות, עד אשר יסתיים המאבק המשפטי שוודאי ייפתח בקרוב. מי שיפסיד מהסיפור אלה הם אנחנו, האזרחים, כי גז מוזל שהיה אמור לזרום בצינורות בעוד שנתיים-שלוש, יתחיל אולי לזרום רק בעוד עשור או יותר.

וזה עוד לפני שדיברנו על כך שבעצם היה כבר הסכם קודם שתשובה ימשיך להחזיק במאגר "לוויתן" וגילה חזר בו מההסכם. מה הדבר יעשה למשקיעים זרים שיתעניינו בהשקעות בישראל? מה זה מלמד אותנו על תהליך קבלת ההחלטות של הרגולציה כאן? איך אמרנו בפתיח: "צריך להיות חכם ולא רק צודק".

עוד במהדורה:

תקלה או חבלה: נראה שהתגובה האמריקנית למתקפת הסייבר הצפון קוריאנית על הסרט "ראיון סוף" לא בוששה לבוא - האינטרנט במדינה האסייתית כולה שבק אתמול למשך תשע שעות וחצי. אבל האם זה בכלל פגע בעסקים הצפון קוריאנים? ואיך בכלל משביתים אינטרנט למדינה שלמה?

קוף אחרי בן אדם: בית משפט בארגנטינה קבע שקופת אורנגאוטן בת 29 בשם סנדרה, שנולדה בשבי, היא "בן אדם לא אנושי" ולכן אין לגזול את החופש שלה. הפסיקה התקדימית מצטרפת למספר מקרי עבר שבהם היטשטש הדמיון בין אורנגאוטנגים לבני אדם.

חג המולד, גרסת ארץ הקודש: לא צריך לנסוע עד ניו יורק או אירופה בשביל לחוות את חג המולד ולצלם עצי אשוח. מתרשיחא ועד ירושלים, זיו ריינשטיין, עורך וואלה! תיירות, ממליץ לאיפה הכי כדאי להגיע כדי לשוטט ברחובות המקושטים, לאכול בשווקים מאכלי חג ואולי אפילו לקפוץ לשמוע את המיסה של חצות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully