וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להחיות את מכתב בוש-שרון

5.1.2015 / 13:57

"המדינאי" של מפלגת "כולנו" חושף לראשונה במאמר מיוחד לוואלה! חדשות את משנתה המדינית של המפלגה שנותרה עד כה מעורפלת: לבנות בגושי ההתנחלויות ובשכונות היהודיות בירושלים ולהבטיח שישראל לא תחזור לקווי 67'

לא מיידים אבנים על אף אחד, בוודאי שלא על נציגים דיפלומטיים של בת בריתנו החשובה ביותר בעולם. מחלוקות בין ידידים – אפשרית, אלימות – אף פעם לא. בסוף השבוע דווח בתקשורת על תקרית חמורה ביותר. משלחת של דיפלומטים אמריקאים המסייעת ביהודה ושומרון, נרגמה על ידי תושבי המאחז עדי עד. לשמחתנו איש לא נפגע – מלבד תדמיתה של מדינת ישראל ובמיוחד תדמיתו של מפעל ההתיישבות הישראלי .

מאז כניסתו לבית הלבן בשנת 2008, דגל ממשל אובמה במחיקת ההבדלים בין גושי ההתיישבות ביהודה ושומרון והשכונות היהודיות בירושלים לבין ישובים בודדים ומאחזים בלתי חוקיים. זאת מאחר שבעיניו של הממשל אין כל הבדל בין סגירת מרפסת בשכונות גילה או הגבעה הצרפתית – ובין בניית בית ביישוב ישראלי בפאתי שכם. בדומה לכך, מבחינת הממשל, יידוי אבנים או התנהגות אלימה של מתיישבים במאחזים, מטיל דופי בכל תושבי ירושלים היהודית והגושים.

עלינו לשים קץ למצב עגום זה, להחזיר לעצמנו את ההישגים הדיפלומטיים שהשגנו בעבר, להפסיק לדשדש במקום, שלא לומר ללכת אחורה. לפני יותר מעשור, באפריל 2004, קיבל ראש ממשלת ישראל דאז, אריק שרון, מהנשיא האמריקני ג'ורג' בוש הבן מכתב המכיר בזכותה של ישראל לבנות באותן שכונות יהודיות, הקיימות שנים רבות, כגון תלפיות-מזרח ורמות. כמו כן, מותר היה לבנות בגושי ההתיישבות החיוניים לביטחונה של ישראל, אשר בשטחם מתגוררים כ-80% מאזרחי ישראל החיים ביהודה ושומרון.

משה כחלון ומייקל אורן במסיבת עיתונאים, בית ציוני אמריקה. דרור עינב
ה"מדינאי" של המפלגה. מייקל אורן ומשה כחלון/דרור עינב
"מכתב בוש סייע לממשלות ישראל שרצו להוכיח לבוחרים שאינן מקפיאות את כל הבנייה בירושלים וביהודה ושומרון, וגם לפלסטינים, שלא רצו להפסיק את המשא ומתן בכל פעם שישראל בנתה גן ילדים במעלה אדומים"

על פי מכתב בוש-שרון, אזורים אלה יישארו בתוך גבולותיה של ישראל בכל הסדר קבע שיושג עם הפלסטינים. חשוב לציין שבניגוד למחויבויות נשיאותיות קודמות, מכתב בוש-שרון אושר על ידי שני בתי הקונגרס, מה שמעניק לו מעמד חוקי בארה"ב.

אך על אף מעמד חוקי זה, אובמה הכחיש את תוקפו של המכתב, וכאמור לא הבחין בין האזורים המיועדים להיכלל במדינת ישראל ובין אלה שלא. לצערנו, מדינת ישראל נתנה יד למדיניות זו, כאשר אף היא לא התעקשה על תוקפו של המכתב.

מכתב בוש-שרון הוא בעל חשיבות דיפלומטית, ואף חשיבות אסטרטגית עבור ישראל. במשא ומתן המדיני הוא העניק מרחב תמרון גם לישראל וגם לפלסטינים, בכך ששימש כמעין שסתום לשחרור לחצים. הוא סייע לממשלות ישראל שרצו להוכיח לבוחרים שאינן מקפיאות את כל הבנייה בירושלים וביהודה ושומרון, וגם לפלסטינים, שלא רצו להפסיק את המשא ומתן בכל פעם שישראל בנתה גן ילדים במעלה אדומים. העלמת המכתב לא עשתה שירות טוב לאף אחד מהצדדים.

כתוצאה מכך, מזכיר המדינה ג'ון קרי יכול להצביע על בניית כמה מאות יחידות דיור בשכונת גילה למשל, כסיבה שבגללה השיחות בין ישראל ובין הפלסטינים הסתיימו. אסטרטגית, מכתב בוש-שרון קבע אחת ולתמיד כי ישראל לא תחזור לגבולות 67', שאינם שומרים על ביטחונה, ואינם מבטיחים ירושלים יהודית. אסור לגרום לעצמנו נזק, כשאנחנו לא מכירים בהישגים הדיפלומטיים שרשמנו לעצמנו בעבר. הגיעה העת להחיות את מכתב בוש שרון ולפעול בהתאם לו.

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully