וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהומה בנאום של בנט; צעירים ניסו לעלות על הבמה: "גזען, שקרן"

בנאום שנשא יו"ר הבית היהודי מול תלמידי תיכון באוניברסיטת תל אביב, התקרבו כמה תלמידים לקדמת הבמה לאחר שאמר כי "אי אפשר לטייל בירושלים ובנגב כי יפרצו לך לאוטו". עשרות תלמידים ערבים נטשו במחאה את האולם

צילום: יותם רונן, עריכה: גדי וינסטוק

עימות נרשם היום (ראשון) במהלך נאומו של יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, בפני תלמידי תיכון באוניברסיטת תל אביב. בזמן הנאום התקרבו לבמה כמה תלמידים וקראו לעברו "גזען" ו"שקרן". במקביל עזבו את האולם כמה פעילי שמאל ותלמידים ערבים.

בפתח נאומו אמר בנט: "התפיסה שלנו לאומית והיא ברורה – ארץ ישראל שייכת לעם היהודי". בהמשך דבריו הוסיף: "מי שניסה לטייל בנגב בשנים האחרונות, יודע שהוא לא יכול כבר להשאיר רכב ליד המכתש הקטן, או ליד אחד הנחלים, כי בוודאות יפרצו לתוך הרכב ויגנבו, וגם בגליל, לחקלאים גונבים את הטרקטורים, וגם להר הזיתים, הר הצופים ומזרח ירושלים אי אפשר להיכנס". לדבריו, "זה קודם כל פוגע בערבים כי ישראל החליטה ששלטון חוק זה בתל אביב ובמרכז ולכן הצענו לקחת את תיק ביטחון הפנים אלינו".

בשלב זה, החלו לצאת מהאולם במחאה עשרות תלמידים ערבים, כמו גם כמה יהודים. "כן, תברחו. מי שרוצה להישאר יישאר, ומי שרוצה להילחם – שיילחם. אני לא בורח", קרא לעברם, לקול תשואות מצד תלמידים שנותרו באולם. במקביל, דבריו עוררו עוד את הקהל וחלק מהתלמידים במקום, לבושים בחולצות של מרצ, התקרבו לבמה וקראו לעברו קריאות ביקורת. לאחר התערבות המאבטחים, שהוציאו שני תלמידים פעילי מרצ מהאולם, ונאומו של בנט הופסק. רק אחרי קריאות עידוד רמות מצד חלק מהקהל הוא שב לבמה והמשיך בנאומו. באותה שעה, התלהטו הרוחות מחוץ לאולם. תלמידים ערבים דרשו להורידו מהבמה, וקראו למשרד החינוך להפסיק את הכנס בשל דבריו. פעילי ימין שהיו במקום צעקו לעברם קריאות נגד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פעילי שמאל באולם באוניברסיטת תל אביב, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהמשך הגיב בנט לדברים שאמר היום ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) בריאיון לתכנית הרדיו של ניסים משעל, שבו ביקר את דרישת הבית היהודי לקבל את התיק לביטחון הפנים עבור שקד. "הגברת חסרת ניסיון. אלו דברים שיש לנהוג בהם בקצת יותר שיקול דעת", אמר פרי. בתגובה, תקף בנט את ההחלטה להפקיד את תיק האוצר בידיו של יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, בממשלה הקודמת. "בואו נדבר על כמות הניסיון שהייתה ליאיר לפיד. כמה ניסיון היה לו ואיזו עבודה הוא עשה?", עקץ.

בנט הוסיף כי "הבחירות האלה הם בין בנט ללבני. האם אנחנו רוצים את דרך מפלגת העבודה? דרך של חולשה? דרך של התנתקות? של נסיגות? של התנצלות?". בשלב זה הריע רוב הקהל שנותר באולם בהתלהבות.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

"בסופו של דבר זה הפך לאלים"

תלמידים רבים שהיו באולם תקפו את החלטת משרד החינוך שלא להפסיק הדיון, למרות התלהטות הרוחות. "אני חושב שמשרד החינוך היה צריך להפסיק את הנאום, ורק אנשי מרצ לקחו אחריות. אני אומר תודה לאנשי מרצ שהפסיקו אותו. הם הגנו עליי בסופו של דבר כי זה הפך לאלים", אמר נאור רובין, תלמיד מבית הספר התיכון אורט שרת בנצרת עלית. רובין אמר שהוא התלבט בין המחנה הציוני ומרצ, והיום החליט כי הוא בוחר במרצ בבחירות הקרובות. "רוצה אותם בקואליציה", אמר.

ירין אוחיון, תלמיד בית הספר התיכון אורט עפולה שהגיע למפגש עם כובע של הליכוד, התייחס ליציאת התלמידים הערבים מהאולם, ואמר כי הוא חושב שהם התנהגו "בבוטות ובחוסר כבוד". לדבריו, "הם התלהמו וצעקו, אנחנו הגבנו אחריהם, ולא הפוך. הדברים שבנט אמר היו נכונים ולהם היה קשה פשוט לשמוע את זה".

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט בכנס ראשי המפלגות באוניברסיטת תל אביב. פברואר 2015. יותם רונן
בנט נואם באוניברסיטת תל אביב, היום/יותם רונן

אייל בן יוסף, תלמיד תיכון שזר בבת ים, תומך המחנה הציוני, כינה את דבריו של בנט "פופוליסטיים". לדבריו, "אמירות פופוליסטיות כאלו לא עוזרות. הבית היהודי מנסה לגייס קהל חילוני, השאלה היא אם הוא מוכן להציג גם את שאר הערכים במפלגה, כמו זכויות להומוסקסואלים, למשל, או שוויון חברתי. כל זה נעלם אחד גדול". בן יוסף לא חסך ביקורת גם מהתלמידים הערבים שיצאו מהאולם בהפגנתיות. "בנט לא האשים את הערבים באופן ספציפי, אם כבר דמוקרטיה אז עד הסוף. גם כשקשה וגם שהדברים שנאמרים קשים. אין להם זכות לצאת מהאולם כי גם זו פגיעה בדמוקרטיה. הם לא מוכנים לשמוע בכלל וזה לא תקין".

בכנס השתתפו כאלף תלמידים מכל הארץ והוא נערך על ידי המרכז להעצמת האזרח בשיתוף עם משרד החינוך. בכנס נאמו כל ראשי המפלגות, למעט ראש הרשימה הערבית המשותפת, איימן עודה, שנבצר ממנו להגיע.

יו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג בכנס של ראשי המפלגות, אונ' תל אביב. פברואר 2015. יותם רונן
"מערכת החינוך לא יכולה לקום כל בוקר עם רפורמה אחרת". הרצוג, היום/יותם רונן

לפני המהומה שהצית נאומו של בנט, עלה לנאום יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג שתקף את שר החינוך לשעבר. "אני מכבד את שי פירון, אנחנו ידידים, אבל יש כל כך הרבה הודעות של פירון שאני אצטרך לברור את התבן מן המוץ. מערכת החינוך לא יכולה לקום כל בוקר עם רפורמה אחרת והיא צריכה לראות יעד מוגדר של החיזוק לדור הבא", אמר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מהומה בזמן הנאום, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

נואם נוסף בכנס היה יו"ר ש"ס, אריה דרעי, שביקר גם הוא את לפיד. "לפיד מתגאה בשינויים בנוגע ללימודי הליבה, אבל האמת היא שלפני 12 שנה הרב עובדיה החליט בהחלטה כתובה ומפורסמת שבכל בית ספר שלו ילמדו לימודי ליבה - היסטוריה, אנגלית וכדומה". דרעי הוסיף כי "היציבות החברתית והסכנה הגדולה ביותר בישראל היא בפערים האדירים והנוראים הללו בחברה בישראל. למעלה משני מיליון בני אדם נמצאים מתחת לקו העוני. אנחנו מתחייבים ש-7.5% מהדירות, בכל מקום בארץ ובתל אביב יהיו מיועדות לדיור הציבורי".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com.

  • עוד באותו נושא:
  • נפתלי בנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully