וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויינשטיין עובר על חוק הבחירות

9.2.2015 / 13:24

אמירותיו של היועץ המשפטי לממשלה בזכות תפקודה של לבני כשרת משפטים ונגד המועמד ברוך מרזל חורגים מהמותר בתקופת בחירות. טוב יעשה היועמ"ש שיחיל את החוקים גם על עצמו

בימים שממשלת ישראל משותקת, ושרי הממשלה ובכירי המנהל הציבורי מחויבים על ידי היועץ המשפטי לממשלה לנהוג באיפוק קפדני ולהימנע מכל התבטאות או מעשה שעלול להיחשב כתעמולת בחירות, דווקא היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין עצמו, מתערב בבוטות במערכת הבחירות ומנפק אמירות נגד מועמדים מסוימים ובעד מועמדים אחרים, ללא כל מקור סמכות.

לצערנו, הציבור בישראל נאלץ להסתגל לדומיננטיות יוצאת הדופן של ויינשטיין בימי שגרה, אולם כעת נראה שנחצו קווים אדומים והיועץ מרשה לעצמו להתערב גם בהליך הדמוקרטי ובתקופת הבחירות.

עם פתיחת מערכת הבחירות ניצב היועץ מול המיקרופונים בטקס הפרידה משרת המשפטים ציפי לבני ונקט עמדה פוליטית ברורה. "את שומרת הסף של הדמוקרטיה", שיבח היועץ כשההקשר ברור ומובן, שבועות בודדים אחרי שחוק פסקת ההתגברות עלה לדיון ציבורי ולאישור ועדת שרים לחקיקה. עוד ציין ויינשטיין כי אזרחי ישראל לא יוכלו לוותר על כישוריה ויכולותיה של לבני.

לפני ימים אחדים שיגר היועץ מכתב ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט סלים ג'ובראן, ובו מחה על כך שמועמד מפלגת יחד, ברוך מרזל, סירב ללחוץ את יד השופט. "ברצוני להביע בפניך את הזעזוע שחשתי למקרא ההתבטאויות הגזעניות שהופנו כלפיך עליהן לא אחזור מחמת עליבותן", כתב. כדי להיות ברור, הוא הוסיף כי יש למנוע את "ניצחון הרשע בעולם", וציין כי "לא די בגינוי או זעזוע. לעמידה מהצד מול קריאות שנשמעות שוליות הזויות וקיצוניות יש מחיר חברתי קשה".

ראוי להזכיר ליועץ כי הבעת עמדות ציבוריות בנוגע למועמדים אינה חלק מתפקידיו וחריגה מסמכות זו מהווה פגיעה בדמוקרטיה ובשלטון החוק. אם הייתה בעיה פלילית במעשיו של המועמד ברוך מרזל, היה יכול היועץ לפתוח בהליכים פליליים שבסמכותו. אך מעולם לא מונה ויינשטיין להיות מצפן ההתנהגות הראויה של החברה הישראלית, הוא אף לא הוסמך מעולם לחלק ציונים לנבחרי הציבור ולדרג את סף שמירתם על הדמוקרטיה.

היועמ"ש יהודה ויינשטיין בטקס פרידה מאשר גרוניס בבית המשפט העליון. טלי מאייר
"מעולם לא מונה להיות מצפן ההתנהגות הראויה של החברה הישראלית". ויינשטיין/טלי מאייר
"היועץ המשפטי לממשלה מחויב לחוק האוסר על שימוש במשאבים ציבוריים לטובת תעמולת בחירות לא פחות, ואפילו יותר, מאשר שדרני הרדיו והטלוויזיה שמהסים נבחרי ציבור שגולשים לתחום התעמולה"

מה שנכון בימי שגרה, בהם ההרגל של היועץ המשפטי לממשלה להתערב בשאלות ערכיות ובחקיקת הכנסת, הינו הרגל פסול שאינו מכבד את הפרדת הרשויות ופוגע במעמד שלטון החוק, נכון שבעתיים בימי בחירות, בהן נדרש איפוק רב יותר, כך על פי הנחיות היועץ עצמו.

במסגרת ההנחיות שהוציא היועץ לשרי הממשלה על תקופת הבחירות, נכתב כך: "החלטות או מעשים שבימים רגילים לא היו מעוררים בעייתיות מיוחדת, עלולים להיראות, ערב בחירות, כאילו מעורבים בהם שיקולים בלתי ענייניים. מתחייבות בעניין זה הקפדה דווקנית ורגישות מיוחדת, על מנת למנוע חשש לעירוב תחומים בין שיקולים מיניסטריאליים לבין שיקולים פוליטיים-מפלגתיים בתקופת בחירות, בהקשר זה נודעת חשיבות רבה גם למראית פני הדברים".

היועץ המשפטי לממשלה מחויב לחוק האוסר על שימוש במשאבים ציבוריים לטובת תעמולת בחירות לא פחות, ואפילו יותר, מאשר שדרני הרדיו והטלוויזיה שמהסים נבחרי ציבור שגולשים לתחום התעמולה.

בתגובת משרד המשפטים לדברים אלו שהועלו על ידי התנועה למשילות ודמוקרטיה נמסר לתקשורת כי "אין כוונה להתייחס לדברים". תגובה שמתאימה מאד לרוח ההתנהלות: דריסה של כללים בסיסים בלי להביט לאחור. טוב יעשה היועץ המשפטי לממשלה אם יחיל את הסטנדרטים המחמירים, ראשית על עצמו ועל עובדי משרדו, בטרם ידרוש איפוק וזהירות מגורמים אחרים ומנבחרי ציבור.

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully