וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליכוד על דוח המבקר: "ניישם המסקנות בקדנציה הבאה"

תגובות קשות במערכת הפוליטית לאחר פרסום דוח מבקר המדינה על משבר הדיור. כחלון: "המחדל הגדול ביותר - תכנית מע"מ אפס". הרצוג: "דוח אמיץ". אולמרט: "העלייה הדרמטית היתה בתקופת נתניהו". לפיד: "איום אסטרטגי על דור שלם"

צילום: שי מכלוף, דוד קורן; עריכה: יאיר דניאל

במערכת הפוליטית מיהרו להגיב הערב (רביעי) לדוח מבקר המדינה על אודות משבר הדיור, ממנו עולה כי מחירי הדירות זינקו ב-55% בתוך שש שנים. עיקר הביקורת הופנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו, אולם גם שותפיו לקואליציה ספגו אש.

מהליכוד נמסר בתגובה כי "מדובר דוח חשוב מאוד, אנו נלמד אותו וניישם את מסקנותיו המתבקשות. ממשלות הליכוד בראשות נתניהו עשו הרבה בתחום הדיור, זה מופיע בדוח, אבל יש עוד הרבה מאוד מה לעשות". עוד פירטו במפלגת את רשימת ההישגים, לטענתם, שהשיגו חבריה בתקופה שנבדקה. "הגדלנו את כמות התחלות הבנייה מ-32 אלף ל-47 אלף בשנה; אנו מפנים את מחנות צה"ל ממרכז הארץ לנגב, ובמחנות צה"ל שיתפנו נבנה 100 אלף דירות חדשות; הגדלנו דרמטית את שיווק הקרקעות לדיור והשנה נגיע ל-60 אלף יחידות דיור; ביטלנו את ההחלטה המונעת בנייה חדשה במרכז הארץ, וכבר השנה נגיע לתכנון של 80 אלף יחידות דיור; וכמובן הובלנו את מהפכת הכבישים והרכבות, שמחברת את הנגב והגליל למרכז הארץ, ומאפשרת לגור בקריית גת ולעבוד בתל אביב", נמסר.

עוד נמסר: "בקדנציה הבאה נפעל יחד עם שותפינו הטבעיים, שמחויבים כמונו לפתור את משבר הדיור, וניישם את מסקנות הדוח. רק ממשלת ליכוד חזקה בראשות נתניהו תפתור את משבר הדיור, בדיוק כפי שעשינו בשורה ארוכה של רפורמות ושינויים מבניים עמוקים, שהפכו את המשק הישראלי לחזק ותחרותי".


דוח המבקר על משבר הדיור | כותרות נוספות:
מצוקת הדיור: כשל כלל-מערכתי מתמשך
כאוס תכנוני, אדישות ואילתורים: כך יצרו שלוש ממשלות משבר דיור
"פגיעה מתמשכת בסיכויים לדיור": 10 ציטוטי מפתח מדוח המבקר

יאיר לפיד, משה כחלון. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
"תכנית מע"מ אפס במצע יש עתיד מסיבות שאינן כלכליות". כחלון נגד לפיד/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

פרופ' אבי שמחון, יועץ לליכוד, אמר הבוקר כי נתניהו היה "הראשון לזהות את משבר הדיור" בריאיון לגלי צה"ל. לדבריו, "היה כשל מתמשך ארוך שנים בנושא הדיור. האם ראש הממשלה זיהה אותו? כן, הוא זיהה אותו מוקדם מאוד. האם נעשה מספיק על מנת לפתור את הבעיה? נראה שלא".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

רגב וכחלון: לפיד האשם העיקרי במשבר הדיור

"הגיע הזמן שהאשמים במחדל, ובראשם לפיד, יקחו אחריות וינהגו ביתר צניעות כאשר הם באים לבקש את תמיכת הציבור פעם נוספת"

חברת הכנסת מירי רגב אמרה לאחר פרסום הדוח כי הוא "חידד את חשיבות הגורם לבעיית הדיור ואכן יו"ר קבינט הדיור הלאומי, יאיר לפיד, נכשל בתפקידו. ראש הממשלה מינה את לפיד לתפקיד ראש קבינט הדיור והעניק לו סמכויות רחבות. לפיד לא מימש את סמכויותיו ולא סיפק את הסחורה".

לטענתה, "רוב הטענות שעלו בדוח טופלו. אני יכולה לומר בביטחון שבשנה האחרונה אישרתי חוקי תכנון ובנייה שמקצרים תהליכים וכופים על הממשלה יעדים חברתיים בדמות דיור בר השגה. אין לי ספק שבממשלה הבאה ראש הממשלה ימנה את האנשים הנכונים שיטפלו בבעית הדיור ויורידו את מחירי הדיור".

ממפלגת "כולנו" בראשות משה כחלון, שמעלה על נס את תכנית הדיור של מפלגתו, נמסר בתגובה כי "מבקר המדינה העניק ציון נכשל לממשלת יוקר המחיה של נתניהו-לפיד-בנט. הציבור בישראל לא זקוק לדוח כזה או אחר כדי להבין את המצב הקטסטרופלי שבו שאנו נמצאים – הציבור מרגיש את המצב בכיס שלו מדי יום בסופרמרקט, בבנק, במשכנתה ובשכר הדירה".

כחלון הפנה אצבע מאשימה לעבר שר האוצר לשעבר, שעמד בראש קבינט הדיור בממשלה הקודמת. "לצערנו, הדוח לא סוקר את המחדל הגדול ביותר של השנים האחרונות: תכנית מע"מ אפס של יאיר לפיד", נמסר. "התכנית גרמה לנזק אדיר לציבור בישראל בכלל ולזוגות הצעירים בפרט, והרחיקה אותם מחלום הדירה ב-160 אלף שקלים נוספים שממילא אין להם. באופן תמוה, יש עתיד מתעקשת להשאיר את התכנית במצע שלה גם עתה מסיבות שאינן כלכליות. הגיע הזמן שהאשמים במחדל, ובראשם לפיד, יקחו אחריות וינהגו ביתר צניעות כאשר הם באים לבקש את תמיכת הציבור פעם נוספת".

אולמרט: "אצל ביבי גם בן גוריון אשם"

מלשכתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שהדוח האמור מתייחס גם לתקופה בה כיהן בתפקידו, נמסר כי "על פי נתונים רשמיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בארבע השנים שבהן כיהן אולמרט כשר אוצר ואחר כך כראש ממשלה, היתה ירידה ריאלית כוללת של כ-2% במחירי הדירות".

אולמרט, שהותקף על ידי ראש הממשלה על כך שלא קידם בנייה באזור המרכז, אמר כי "העלייה הדרמטית וההרסנית במחירי הדיור היתה בתקופת ממשלות ביבי. אך אצל ביבי, כמו ביבי, המנדט הבריטי אשם, בן גוריון אשם, כולם אשמים חוץ ממי שמכהן כראש ממשלה כבר שש שנים. במקום לברוח מאחריות ולהמציא תירוצים מבישים, הגיע הזמן, אחרי שש שנים בתפקיד, שביבי יסתכל לציבור בישראל בעיניים ויודה שניכשל".

יריבו של נתניהו על תפקיד ראש הממשלה, יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג, אמר כי לציבור אין צורך בהטחת האשמות בין פוליטיקאים, אלא לפתרון מידי. "זהו דוח אמיץ שמוכיח שכל מי שרוצה בית בישראל יודע – ביבי נכשל", אמר. "הוא לא עשה כלום בדיור, כלום למען משפחות צעירות וכלום למען אזרחי ישראל שמגיע להם בית. נמאס לשמוע תירוצים וזריקת אחריות וריבים בין שר האוצר, שר השיכון וראש הממשלה".

מפלגת יש עתיד הודיעה לאחר פרסום הדוח כי היא מברכת על ממצאיו. "מדובר בדוח חשוב החוקר שנים של כישלון והזנחה של נתניהו בטיפול בבעיות הדיור בישראל, וראוי שהציבור ידע מי אחראי למשבר הדיור הלאומי. במשך שנים הממשלות בישראל הביטו מהצד על משבר הדיור המתעצם ולא עשו דבר כדי לפתור את המשבר, שהפך לאיום אסטרטגי על דור שלם של צעירים שכבר מאבדים את האמונה שיום אחד תהיה להם דירה".

עוד נמסר: "כל מה שאמרנו כל השנה האחרונה נמצא בדוח הזה, שחור על גבי לבן. עכשיו זו כבר לא טענה של מפלגה אחת נגד מפלגה אחרת, זה דוח רשמי של מבקר המדינה שנותן גיבוי לכל הטענות שלנו - משבר הדיור בישראל הוא תוצאה ישירה של ההזנחה של נתניהו והליכוד".

טרם פרסום הדוח הודיעו במרצ כי צעירי המפלגה יפגינו מול ביתו של ראש הממשלה בירושלים במחאה על הממצאים. "הדוח הוא פטיש 500 קילוגרמים למדיניות ממשלתית מופקרת ובלתי-אחראית. כל הרפורמות בהן דובר היו קש וגבבה, סיפורי בדים שגרמו להפסדים של מאות מיליונים. בכל מדינה מתוקנת האחראים למפולת המהדהדת הזו היו עפים מכל מוקד קבלת החלטות", האשים חבר הכנסת אילן גילאון, יו"ר משותף בשדולת הדיור.

הבית היהודי: "שר השיכון זיהה הכשלים"

במפלגת הבית היהודי דחו את הביקורת ומסרו כי "דוח המבקר מוכיח ששר הבינוי והשיכון אורי אריאל זיהה נכון את הכשלים עם כניסתו לתפקיד וידע לפעול לתיקון נזקים של שנים".

מש"ס נמסר בתגובה: "דוח מבקר המדינה מוכיח את מה שהיה ברור מלכתחילה: לא היו אנשים בעלי ניסיון ויכולת ביצועית בהגה ההנהגה. התוצאה היתה ניהול חובבני וחסר אחריות".

"ש"ס תדרוש את תיק הפנים בשילוב מנהל מקרקעי ישראל, שיאפשר ליו"ר התנועה אריה דרעי לשחזר את הישגיו כשר הפנים", נמסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully