וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טריפלקס ופרויקטים נדל"ניים: נכסי המתמודדים החברתיים

26.2.2015 / 18:00

יממה לאחר פרסום דוח המבקר על משבר הדיור, ביקרנו בבתיהם של אריה דרעי, אילן גילאון ומשה כחלון. בעזרתו של יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל, אוהד דנוס, הערכנו את שווי הנכס וסביבת מגוריהם. הממצאים לפניכם

לרבים מחברי הכנסת והשרים אין צורך לדאוג ממשבר הדיור עליו דובר בהרחבה רק אמש. הם מתגוררים בווילות יוקרתיות ובדירות במרכזי הערים. במצב הנוח שלהם, האם הם אלו שיפעלו למען פתרון המשבר? כל שבוע ב"משכן" נצא לבדוק היכן מתגוררים המועמדים לכנסת. והפעם: היכן מתגוררים המועמדים החברתיים אריה דרעי, אילן גילאון ומשה כחלון?

לכל הפרקים הקודמים של המשכן

אריה דרעי

מיקום הנכס: רחוב הקבלן, שכונת הר נוף, ירושלים

מה כולל הבית: טריפלקס שלוש קומות, ארבע מרפסות גג

שטח: 272 מ"ר, בנוסף אליהן כולל הנכס מרפסות בשטח של 141 מ"ר ושני שטחי קרקע בשטח כולל של 12 מ"ר

שווי מוערך: כ-6-5.5 מיליון ¤

דבר השמאי: "שכונת הר נוף ממוקמת במערב העיר ירושלים ומאופיינת בבנייה ירושלמית טיפוסית ומרקמית (עד 8 קומות). השכונה מאופיינת באוכלוסייה חרדית ודתית-לאומית ונחשבת לשכונה טובה בעיר. דירתו של דרעי סובלת מנחיתות מסוימת בשל קומתה הגבוהה, אך היא מרווחת במיוחד לשכונה ומרוויחה מקרבתה לביתו של המרן, הרב עובדיה יוסף. מבלי להתייחס למצבה הפיזי של הדירה, אותו לא ניתן לדעת כיום, מדובר בנכס איכותי במיוחד, כזה שזוגות צעירים, ובפרט מהמגזר אותו מייצג דרעי, אינם יכולים לרכוש. מדובר בלא פחות מ-550 משכורות ממוצעות במשק או 46 שנים עבור רכישת דירה זו".

ביתו של אריה דרעי ברחוב הקבלן בירושלים, פברואר 2015. נועם מושקוביץ
"מזמין את כולם לבדוק אם זו דירת פאר". הבניין בו נמצאת דירתו של דרעי, ירושלים/נועם מושקוביץ
בשנת 1999 הוא נשלח למאסר בכלא מעשיהו בגין לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים. מדינת ישראל הרשיעה את דרעי בלקיחת שוחד בסכום מצטבר של 155 אלף דולרים ובמעשי הונאה של מיליוני שקלים

אריה מכלוף דרעי, בן 55, נשוי ליפה ואב לשמונה ילדים. הוא מתגורר בשכונת הר נוף בירושלים, המזוהה עם רבים מחברי תנועת ש"ס לדורותיה, ובהם שר הפנים לשעבר אלי ישי, שר השיכון לשעבר אריאל אטיאס ומשפחתו של הרב עובדיה יוסף. דירתו היוקרתית העמידה את דרעי במוקד ביקורת ציבורית לא אחת, כיוון שהוא מתיימר לייצג את "השקופים". בשנת 2014 פורסם כי דרעי ביצע עבירות בנייה בדירתו, אך הן אושרו בדיעבד על ידי הוועדה המקומית, שערכה לו שימוע טרם הגשת כתב אישום.

יו"ר מפלגת האנשים השקופים, אריה דרעי, ממקימי תנועת ש"ס, התברג בתפקיד משמעותי בפוליטיקה כבר בגיל 27, אז מונה למנכ"ל משרד הפנים. שנתיים לאחר מכן הושבע לשר הפנים והיה לאחד השרים הצעירים ביותר בתולדות ישראל. דרעי נחשב למטאור בשמי הפוליטיקה הישראלית בשנות ה-90' והוביל את ש"ס לעשרה מנדטים. בשלב מסוים שמו הוזכר כמי שעשוי להיות ראש הממשלה המזרחי הראשון. אולם, בשנת 1999 הוא נשלח למאסר בכלא מעשיהו בגין לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים. מדינת ישראל הרשיעה את דרעי בלקיחת שוחד בסכום מצטבר של 155 אלף דולרים ובמעשי הונאה של מיליוני שקלים. במהלך משפטו המתוקשר שנמשך שנים רבות, תיאר השופט את הג'קוזי בביתו של דרעי כסמל להתעשרותו המהירה והבלתי מוסברת של משפחתו.
בקלטת "אני מאשים", אותה פרסם דרעי חודשיים לאחר הרשעתו שטלטלה את המדינה, הוא אמר: "אני מזמין את כולם לבוא אליי הביתה ולראות האם באמת זו דירת פאר. אני מודה ומתוודה: אני גר בדירה מרווחת, יש לי שמונה ילדים. אבל האם בדירת פאר ארבעה ילדים ישנים בחדר אחד? שיבואו אלי הביתה ויראו שני ילדים ישנים במיטה אחת". בסופו של דבר דרעי נכנס לכלא, הודח מראשות ש"ס וחזרה אליה לאחר 13 שנות גלות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אילן גילאון

מיקום הנכס: רחוב הר ציון, אשדוד

מה כולל הבית: מחצית מדו-משפחתי, שתי קומות עם גג רעפים

שטח: 300 מ"ר בתוך מגרש של 453 מ"ר

שווי מוערך: שלושה מיליון ¤

דבר השמאי: "ביתו של אילן גלאון הוא נכס סולידי הממוקם בשכונה שקטה וטובה באשדוד. גילאון, שרכש את הבית בשנת 2002, עשה עסקה מצוינת והרוויח על הבית יותר מ-100% נכון להיום. למרות שהנכס סולידי, עדיין יידרשו 300 משכורות ממוצעות על מנת לרכוש אותו, והוא אינו יכול להתאים לכיסם של מרבית הזוגות הצעירים ובני מעמד הביניים".

הבית של אילן גילאון באשדוד, ינואר 2015. ראובן קסטרו
רווח של יותר מ-100%. ביתו של ח"כ גילאון, אשדוד/ראובן קסטרו
ברשותו של גילאון דירה נוספת בשווי מוערך של 900 אלף שקלים

אילן גילאון, בן 55, נשוי ליהודית ואב לארבעה. הוא מתגורר ברחוב שקט ברובע י"א באשדוד, הממוקם בדרום-מערב העיר ומתאפיין בבנייה צמודת קרקע. ביתו רשום מחצית על שמו של גילאון, רבע על שם אישתו ורבע על שם אברהם גולדשטיין –אביו המנוח שהוריש לזוג רבע מהסכום לרכישת הבית והתגורר עמם עד לפטירתו. שכנו של גילאון רכש את ביתו בשנת 2009 בסכום של 1.7 מיליון שקלים. מאז התייקרו המחירים משמעותית. לדברי גילאון, בשנת 1981 רכש יחד עם זוגתו דירה בעיר כחלק מפרויקט לזוגות צעירים וכעבור חמש שנים הם מכרו את הדירה בסכום של כ-40 אלף דולרים ורכשו את הבית שברשותם בסכום של כ-500 אלף שקלים. בבעלותו של גילאון דירה נוספת שקיבל בירושה מהוריו ברובע י"ג באשדוד, בשווי מוערך של 900 אלף שקלים.

גילאון מזוהה עם מאבק פינוי תושבי גבעת עמל וכן חשף בעבר התעללות במטופלים במוסד לבריאות הנפש "נווה יעקב". לפני שנכנס לחיים הפוליטיים היה גילאון מתקין אנטנות ובעל בית מלאכה. עם השנים פנה לפעילות ציבורית בעיר וכיהן כסגן ראש עיריית אשדוד. בין תקופותיו בכנסת שימש גילאון כפאנליסט בתכניות רדיו וטלוויזיה, הגיש יחד עם חגי סגל את התכנית "ראש בראש", הגיש עם אורי אורבך המנוח את התכנית "המילה האחרונה", ואף מילא מקום בתכנית הרדיו "זהבי עצבני". בחייו הפוליטיים בכנסת משמש גילאון יו"ר סיעת מרצ וחבר בוועדות הכנסת שונות, בהן יו"ר משותף בשדולת הדיור. הוא הביא ליישום חוק הדיור הציבורי לאחר שהיה קפוא במשך 15 שנה.

משה כחלון (מתגורר בשכירות)

מיקום הנכס: רחוב דישראלי, חיפה

מה כולל הבית: דירת חמישה חדרים

שטח: כ-120 מ"ר

שווי מוערך: השכירות הראויה אותה אמור לשלם כחלון היא 8,000 ¤

דבר השמאי: "משה כחלון עושה עסקים בנדל"ן ולמעשה הינו שותף לעסקה יזמית שבמסגרתה בונה כנראה את ביתו. בדרך זו הוא למעשה מרוויח את הרווח היזמי במקום להעבירו לידיים אחרות. בינתיים הוא מתגורר בדירה בשכונת אחוזה. שני הנכסים, הן הזמני והן הקבוע אינם מתאימים לזוגות צעירים, מדובר בלפחות 400 משכורות ממוצעות לבית החדש וכמעט משכורת חודשית שלמה לכל חודש שכירות. עם זאת, חשוב לציין כי ביחס ליתר נבחרי הציבור שנבדקו, כחלון מצוי בעיצומו של מיזם נדל"ני שרק לאחריו ניתן יהיה לומר שעשה קפיצה נדל"נית משמעותית, ביחס לגילו ולמעמדו".

ביתו של משה כחלון. ערן גילווארג
"אינה מתאימה לזוגות צעירים". דירתו של כחלון/ערן גילווארג

משה כחלון, בן 55, נשוי לליאורה ואב לשלושה ילדים. כחלון ואשתו מתגוררים בדירה שכורה ברחוב דישראלי בחיפה. טרם החל את חייו הפוליטיים, היה בבעלותו של כחלון חנות לממכר מוצרי רכב בעיר התחתית בחיפה. את דרכו הפוליטית החל מאוחר יחסית, בגיל 40, בתפקיד עוזרו של השר לביטחון הפנים עוזי לנדאו. מאוחר יותר התברג ברשימת הליכוד לאחר שנבחר בפריימריז. בשנת 2006 נבחר למקום הראשון ברשימת המפלגה בבחירות המקדימות ונחשב לילד הפלא משכונת גבעת אולגה, שעקף רבים ומנוסים ממנו במערכת בתוך זמן קצר. כחלון זכור כמי שעשה את רפורמת הסלולר בכובעו כשר התקשורת, ובכך חסך מיליוני שקלים לציבור הישראלי. עם זאת, שימש במקביל שר הרווחה, ושם זכה לקיתונות של ביקורת בטענה כי הזניח את הטיפול במשרד ואף הצביע נגד חוקים חברתיים ונאבק בעובדים הסוציאליים. הוא פרש מהחיים הפוליטיים ב-2012, על רקע סכסוך עם בנימין נתניהו. ראש הממשלה ביקש לדחוק את כחלון הצידה כדי לשמר את כוחו, ולכן הבטיח לו את תפקיד יו"ר הראשות למנהל מקרקעי ישראל – מהלך שלא יצא לפועל.

כחלון הקים את המרכז לרפורמות במכללת נתניה וגייס עבורה תרומות בסך יותר ממיליון שקלים, שבין היתר הלכו למימון משכורתו בגובה 38 אלף שקלים בחודש. כחלון הרבה לגנות את יריביו הפוליטיים על קשריהם עם אילי הון, אולם את מקורות המימון למרכז סירב לפרסם במשך תקופה ארוכה. בעקבות לחץ תקשורתי פרסם רשימה, אלא שעד היום לא נמסרו כל הפרטים אודות טרם הובהר על ידי מפלגה מיהם אנשי העסקים מאחורי שמות החברות שתרמו לכחלון. כחלון ושותפיו למפלגת "כולנו" מדגישים במצעם כי הם אלו שיביאו לפתרון משבר הדיור, שפוגע אף בהם ולא מאפשר לחלקם לרכוש דירה.

בעל הדירה של כחלון הוא גם התורם שלו לפריימריז ושותפו לפרויקט נדל"ן

נושא הדיור בוער בעצמותיו של כחלון לא רק עבור הציבור הישראלי. בשנת 2010 רכש כחלון יחד עם עוד שלושה אנשי עסקים, האחים ג'ורג' וג'אסן מטר וראובן אבן צור, מבנה של שתי קומות המשתרע על מגרש בשטח של 808 מ"ר ברחוב הירקון בחיפה. יחד עם שותפיו הפך את המבנה לבעל ארבע קומות, אליו מתעתד כחלון להעתיק את מגוריו. בעבור המבנה שילם כחלון כחמישה וחצי מיליון שקלים. המבנה היה נטוש למעט דיירת מוגנת בת 86, שהתגוררה במקום במשך 50 שנה במסגרת תשלום דמי מפתח. עם רכישת המבנה היא התפנתה מהמקום בהסכמה, לאחר ששולם לה כ-400 אלף שקלים.

בניין בקבוצת רכישה בה משה כחלון שותף, רח' הירקון 45 חיפה, פברואר 2015. ערן גילווארג
המבנה בבעלותו של כחלון/ערן גילווארג
תורם נוסף של כחלון היה חבר בוועדת התכנון המקומית בחיפה, שאישרה ליו"ר כולנו להרוס מבנה ולבנות במקומו שבע יחידות דיור

בנובמבר 2011 אישרה ועדת התכנון המקומית בחיפה להרוס את המבנה ולבנות במקומו בניין בן ארבע קומות ובו שבע יחידות דיור. מבין החברים בוועדה המקומית – רמי דותן, איש ליכוד לשעבר ואחד מתורמיו של כחלון, אשר שימש סגן יו"ר הוועדה המקומית. על פי הפרוטוקול, דותן לא לקח חלק בהצבעה בעניין התכנית, אך שמו מופיע כאחד המשתתפים בדיוני הוועדה באותו יום. תכנית הבנייה עוררה את זעמם של השכנים, בהם סגן נשיאת בית המשפט המחוזי בחיפה, השופט שמואל ברלינר, שטענו כי זכויות הבנייה הגדולות שניתנו לא מוצדקות, שכן מדובר ברחוב שקט וצפוף ולכן בנייה המונית שכזאת תפר את הסדר במקום. לבסוף קבע בית המשפט כי המבנה לא עומד בתנאים שמאפשרים את זכויות הבנייה, ובמקום שבע דירות נבנו במקום ארבע יחידות דיור.

הבניין בו מתגורר כחלון הוא כמעט כולו (למעט דירה אחת ששטחה 29 מ"ר) בבעלות משפחת אבן צור, מהתורמים של משה כחלון לבחירות המקדימות. ראובן אבן צור הוא שותפו של כחלון בפרויקט הנדל"ן שיזמו יחדיו ברחוב הירקון היוקרתי.

למי יש 550 משכורות בשביל לקנות דירה?

הקדנציה האחרונה של הממשלה בראשות נתניהו הייתה אמורה להביא עמה הורדת מחירים בתחום הדיור, כך על פי הצהרות שרי הממשלה. הממשלה נפלה, בחירות הוכרזו ומחירי הדיור רק נסקו. מי שרצו לרכוש דירה ראו את חלומם מתרחק: מחירי הדירות זינקו בשעה שהשכר לא עלה מהותית והבטחת מע"מ אפס התפוצצה להם בפרצוף. נמשיך לבדוק איך המשבר משפיע על הח"כים והשרים שלנו בעזרתו של שמאי המקרקעין אוהד דנוס.

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully