וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על כיכר רבין: עצרות ענק לימין ולשמאל בתוך שבוע

6.3.2015 / 0:19

במוצאי שבת הקרובה תתקיים בכיכר רבין עצרת תמיכה על-מפלגתית בשמאל בסימן החלפת השלטון. שבוע לאחר מכן, תתקיים עצרת תמיכה במפלגות הימין, בדיוק באותו המקום, תחת הכותרת: "זה צו השעה - אין דרך חזרה"

העצרת לציון 19 שנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין, 8 בנובמבר 2014. דרור עינב
מפגינים בכיכר רבין/דרור עינב

בשבועיים הקרובים צפויות להתקיים בכיכר רבין שתי עצרות המוניות, הן מהצד השמאלי של המפה הפוליטית והן מהצד הימני, כאשר כל אחת מהן מבקשת לחזק את השפעת המחנה הפוליטי שאותו היא מייצגת, כמה ימים לפני מועד הבחירות. העצרת הראשונה תתקיים במוצאי שבת הקרובה, בהובלת יוזמות השמאל, ובסוף השבוע שאחריו תערך עצרת של פעילי ימין.

"שלא יתבלבלו בעצרת השמאל, אנחנו ביקשנו את האישור מעיריית תל אביב לפניהם", סיפרה דניאלה וייס, פעילת ימין ומיוזמות העצרת. "השמאל רצו את התאריך שלנו. יש לו את המשמעות הכי גדולה, כיוון שהוא סמוך מאוד לתאריך הבחירות. מפגן כוח סמוך לבחירות הוא המכה בפטיש שתביא להשפעה של עוד מנדט או שניים".

עוד בוואלה חדשות:
"לא נסתגר בבתים": יהודי גרמניה מסרבים להיכנע לאנטישמים החדשים
כלה בכלוב וריקוד עם סכינים: צפו ב"חתונה בסגנון דאעש"
דיווח: קרי מציע למדינות המפרץ "מטרייה גרעינית" נגד איראן

"מפגן כוח סמוך לבחירות הוא המכה בפטיש שתביא להשפעה של עוד מנדט או שניים"

מנגד, יוזמי עצרת השמאל אמרו שהם מקווים שההפגנה בשבוע שאחריהם תהיה כישלון. תנועת "מיליון ידיים" היא בין יוזמי העצרת הקרובה, בסימן החלפת השלטון ושינוי סדר העדיפויות הלאומי. להגדרת התנועה, שאלו הן מטרותיה, ההפגנה היא על-מפלגתית, אך בהחלט פוליטית ומייצגת את הצד השמאלי של המפה. לדבריהם, היעד הוא עשרות אלפי אנשים מהמרכז ומהשמאל שיגיעו וישטפו את הרחובות. "המטרה היא שאנשים ילכו להצביע ולא יישארו אפתיים", אמר דרור בן עמי, ממקימי התנועה. "אנחנו סבורים שרוב עם ישראל מרגיש אכזבה מחוסר המעש ורוצה שינוי".

"תנועת 'מיליון ידיים' היא קמפיין אד הוק, התחלנו ב-2013 כשהבענו תמיכה בממשלה בהגעה להסדר מדיני, אך כשזה כשל הפסקנו לפעול", הסביר בן עמי וציין כי בתנועה משתתפים כ-300 אלף תומכים. "עם ההכרזה על בחירות הגענו למסקנה כי יש צורך בהחלפת השלטון". בהפגנה תישא דברים גם מיכל קסטן קידר, אלמנתו של דולב קידר שנפל במבצע צוק איתן.

הפגנת צעירי הליכוד בכניסה לבית ידיעות אחרונות, תל אביב. פברואר 2015. ראובן קסטרו
מפגינים מטעם המחנה הציוני/ראובן קסטרו

אל עצרת השמאל צפויים להגיע ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, ואלוף פיקוד צפון במילואים עמירם לוין. הם צפויים לשאת נאומים בנוגע להשלכות השליליות על ביטחון המדינה, לטענתם, של התנהלות הממשלה היוצאת, בראשות בנימין נתניהו. "כמי ששירת את מדינת ישראל במשך 45 שנים בשורה של תפקידים ביטחוניים, כולל בשעותיה הקשות ביותר, אני חש שאנו נמצאים בתקופה קריטית לעתידנו וביטחוננו", אמר דגן, והוסיף: "אין לי כל עניין אישי עם ראש הממשלה, רעייתו, הוצאותיו ואורחותיו. אני מדבר על המדיניות שאותה הוא מוביל. מדובר במדיניות הרסנית לעתידה ולביטחונה של ישראל. כמי שגידל פה את ילדיו וכעת גדלים כאן נכדיו, וכמי שמאמין בכל ליבו בחלום הציוני, אני חש סכנה להמשך קיומו של החלום הזה, ועל כך אבוא לדבר".

בנוסף לתנועת "מיליון ידיים", בעצרת ישתתפו ארגונים נוספים ובהם "דוגמא אישית", "תנועת הקיבוצים", "לוחמי 73'" ו"תנועת הנגב המערבי". גם נציגי קבוצות נוספות באוכלוסייה, שטוענות כי נרמסו תחת השלטון הנוכחי, צפויים להגיע, בהם יו"ר ועד העובדים של מפעלי ים המלח, ארמונד לנקרי, ונציגי יישובי עוטף עזה, שלדבריהם לא זכו לפתרון בטחוני מאז מבצע "צוק איתן".

הפגנת צעירי הליכוד בכניסה לבית ידיעות אחרונות, תל אביב. פברואר 2015. ראובן קסטרו
מפגינים מטעם הליכוד/ראובן קסטרו

בהודעה שפרסמו מתכנני עצרת הימין לפני שלושה ימים, מסרו כי היא תיערך ב-14 במרץ, בשיתוף עם ראשי המועצות ביהודה ושומרון ועם עשרות גופי ימין נוספים. למארגנים אין לפי שעה הערכה בנוגע למספר האנשים הצפויים להגיע, אך הם סבורים כי אם יגיעו עשרות אלפי אנשים לעצרת השמאל, זה ידרבן את אנשי הימין להגיע בהמוניהם.

בניגוד לעצרת השמאל, שלטענת מארגניה היא על-מפלגתית, בעצרת הימין ישתתפו נציגי הליכוד, הבית היהודי, יהדות התורה ומפלגת יחד, בראשותו של אלי ישי. לדברי וייס, המארגנים טרם פנו למפלגות ש"ס, כולנו וישראל ביתנו. "החשש הוא שהם יחברו לממשלת שמאל גדולה", הסבירה.

"הדגש שאנחנו נותנים לעצרת הוא ארץ ישראל השלמה"

עשרות גופי ימין וראשי מועצות ביהודה ושומרון קוראים להמונים להגיע לעצרת, בסימן "זה צו השעה - אין דרך חזרה". לדבריהם, הפעם מדובר באחת ממערכות הבחירות הגורליות שידעה המדינה. בין המועצות שיזמו את האירוע נמצאות מועצת גוש עציון, מעלה אדומים, מועצת השומרון, מועצה אזורית הר חברון, מועצת קריית ארבע, מועצת קדומים ומועצת בית אל.

"היוזמה היא של תנועת נחלה להתיישבות, בשילוב אנשי ציבור, ראשי מועצות וראשי סניפים מהליכוד, מהבית היהודי ומתנועתו של של אלי ישי", הסבירה וייס. "החלטנו על העצרת מיד לאחר ההודעה של נתניהו כי מקדימים את הבחירות. המטרה שלנו היא שתהיה ממשלת ימין, אך הדגש שאנחנו נותנים לעצרת היא ארץ ישראל השלמה. גם למפלגות ימין יש מעידות בנושא הזה, ולכן העלנו את העצרת לרף אידאולוגי". כמו כן, לדברי וייס, טרם נקבעה רשימת הנואמים הסופית.

"בתל אביב יותר נוח לנו לעשות את העצרת הזאת מאשר בירושלים", הסבירה וייס, בנוגע להחלטה לקיים את ההפגנה בכיכר רבין, המזוהה עם השמאל. "אנחנו ביקשנו לעשות את העצרת לפניהם, הם 'קוף אחרי בן אדם', הלכו ויזמו עצרת אחרינו. אני רואה את כל המרחב בין הים התיכון לירדן כמרחב אחד. בתל אביב, הסכנה הביטחונית היא יותר גדולה ולכן אידיאולוגית יותר חשוב להפגין שם מאשר בירושלים".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

(עדכון ראשון - 19:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully