וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרוטציה שתציל את הציונות

5.3.2015 / 12:26

נתניהו והרצוג יחלקו את תפקיד ראש הממשלה ביניהם, לפיד יהיה שר חוץ, כחלון יקבל את האוצר, אלי אלאלוף ייקח את הרווחה, לבני תישאר במשפטים וארדן יישאר שר הפנים. זו הקואליציה שתמנע את סחטנות הקיצוניים

בעוד מספר ימים יצביעו אזרחי ישראל לכנסת, ומרביתם יעשו זאת בחמיצות. יש כמעט קונצנזוס על האכזבה מהמערכת הפוליטית, מרדידות מערכת הבחירות ומכך שדבר לא ישתנה אחרי הבחירות. אך מערכת הבחירות הזו יכולה להיות דווקא דרמטית לחיוב. ישראל צריכה כמה שנים טובות שבהם יהיה טיפול אינטנסיבי בקווי השבר המרכזיים - -מדיני, כלכלי, חברתי, דת ומדינה. ישראל צריכה ממשלה שהיא ממשלה הפועלת למען הרוב ולא למעט מיעוטים כוחניים.

עכשיו דמיינו את הממשלה הבאה: נתניהו והרצוג ראשי ממשלה ברוטציה, כאשר השני נמצא בעמדת משנה לראש הממשלה ושותף מלא לניהול המדינה. יאיר לפיד שר החוץ ויעשה את הקמפיינים שהוא כל כך טוב בהם - הפעם למען תדמית המדינה. משה כחלון יקבל את ההזדמנות שלו כשר אוצר ויפעל למען הרפורמות שהוא מתחייב אליהן. יעלון ימשיך כשר ביטחון מקצועי וסולידי. זו ממשלה שתקדם את המשילות בכך ששר התחבורה יישאר ישראל כץ, ציפי לבני כשרת משפטים, גלעד ארדן כשר הפנים, שי פירון כשר חינוך, גרמן בבריאות. שלי יחימוביץ' תהיה שרת הכלכלה, אלי אלאלוף במשרד הרווחה ושאר התיקים יחולקו על פי מפתח קואליציוני הגיוני.

ממשלה של ארבע המפלגות הללו –ללא השוליים, יכולה להיות ממשלה של 65-70 מנדטים אשר תחזיק מעמד ארבע שנים (בגלל הסכם הרוטציה, לא יהיה אינטרס להפילה) וכל דמות פוליטית מרכזית תקבל אתגר ענק אשר יכול לבנות אותו שנים קדימה.

ממשלה כזו תוכל לקדם הסדר מדיני ורפורמות דרמטיות, להביא לגיוס החרדים ולהעביר תקציבים מקבוצות אינטרס לטובת מערכת הבריאות, הרווחה והתשתיות.

יאיר לפיד, נפתלי בנט, המחנה הציוני, בנימין נתניהו, הליכוד, יש עתיד, הבית היהודי, יצחק הרצוג. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
ייצגו את הרוב הציוני. לפיד, הרצוג, נתניהו וכחלון/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו
"נתניהו בקדנציה אחרונה ירצה להשאיר מורשת, הרצוג ירצה להיות ראש הממשלה הראשון של העבודה באלף הנוכחי, לפיד ירצה לשקם תדמיתו וכחלון לממש את הסיבה שבגינה פרש מהליכוד"

האם מדובר בתסריט בדיוני? מצד אחד קשה להאמין שהאגואים השונים ילכו לממשלת הסכמה שכזו, ויחד עם זאת, המערכת הפוליטית כה סבוכה שאין שום פתרון קל אחר. לנתניהו יהיה קשה מאוד להקים ממשלה. הוא יודע שבממשלת ימין-חרדים ועד מרזל היא ממשלה שלא תתקבל בברכה בעולם, ובכלל לא בטוח שמשה כחלון ירצה להיות עלה התאנה של ממשלה כזו שבה מאד יתקשה לקדם רפורמות כאשר קבוצות הלחץ –חרדים-מתנחלים-עולים חדשים מחזיקות אותה.

להרצוג המשימה אף קשה יותר. אלא אם הוא עושה מהלך פורץ דרך ומכניס ערבים לממשלה בפעם הראשונה (לא שאני רואה בכך בעיה), פשוט אין לו דרך לרבע את המעגל-ליברמן עם מרצ או לפיד עם החרדים.

ובכל מקרה, גם אם הרצוג יעשה נס פוליטי, ממשלת שעטנז כזו תתקשה מאוד להחזיק מעמד יותר משנה –שנתיים. על כן, התרחיש הבדיוני שהצגתי הוא דווקא אפשרי. נתניהו בקדנציה אחרונה ירצה להשאיר מורשת, הרצוג ירצה להיות ראש הממשלה הראשון של העבודה באלף הנוכחי, לפיד ירצה לשקם תדמיתו וכחלון לממש את הסיבה שבגינה פרש מהליכוד.

הדרך לממשלה כזו עוברת בלחץ ציבורי שצריך להתחיל עכשיו, עוד לפני שהבחירות הוכרעו. וכן, זה אפשרי שפעם אחת תהיה כאן ממשלה הפועלת למען הרוב השפוי ולא למען קבוצות האינטרס השונות.

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully