וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמידרור: חשיפת המסמך החשאי תפגע באמון עם ארה"ב

8.3.2015 / 17:56

יעקב עמידרור, לשעבר היועץ לביטחון לאומי, אמר לוואלה חדשות כי ראש הממשלה הבא, נתניהו או הרצוג, "יתקשה לנהל משא ומתן ולסמוך על האמריקנים אחרי הדלפה רגישה מהסוג הזה"

צילום: אלי מנדלבאום, עריכה: ניב פוקס

(נתניהו: להתנות את ההסכם בהפסקת האיומים על ישראל)

הדלפת מסמך ההבנות החשאי גרמה נזק של ממש ליכולת לקיים בעתיד משא ומתן בין ישראל לפלסטינים – כך אמר לוואלה חדשות יעקב עמידרור, מי ששימש בשנים 2013-2011 היועץ לביטחון לאומי של ראש הממשלה נתניהו. לדברי עמידרור, "אין ספק שההדלפה הזו פוגעת בצורה קיצונית ביכולת לנהל משא ומתן רציני בעתיד. אם ההדלפה אכן הגיעה מוושינגטון כפי שנטען, אזי מסתבר שהמערכת האמריקנית דליפה לחלוטין".

עמידרור טען כי "לא משנה מי יהיה ראש הממשלה הבא – בנימין נתניהו או יצחק הרצוג – הוא לא יוכל לסמוך ב-100% על חשאיות המשא ומתן אחרי הדלפה מהסוג הזה. אותו הדבר נכון גם לגבי הפלסטינים, שישאלו את עצמם – אנחנו נסכים לכל מיני רעיונות ואז נקרא עליהם בעיתון? אצלנו הנזק הוא רק פוליטי, אבל בצד הפלסטיני זה יכול גם לעלות בחיי אדם. מי שהדליף את זה עשה נזק בלתי רגיל לתהליך, כי הצדדים לא יכולים לסמוך על המערכת האמריקנית יותר".

לקריאה נוספת בנושא
נתניהו על חשיפת מסמך הוויתורים: "לא הסכמתי לגבולות 67'"
האיום שמפחיד את נתניהו: פרסום הסכם מסגרת לפני הבחירות
בחזרה ל-96': מסמך נחשף, המנהיגים מכחישים - והבחירות בפתח

יעקב עמידרור בכנס האנרגיה והביטחון הראשון. דצמבר 2013. עומר ערמוני, מערכת וואלה!
"מסתבר שהמערכת האמריקנית דליפה לחלוטין". יעקב עמידרור/מערכת וואלה!, עומר ערמוני

בשיחה עם וואלה חדשות גיבה עמידרור את הטענות שעלו מלשכת ראש הממשלה, על כך שהמסמך המדובר אינו מסמך הבנות רשמי ישראלי-פלסטיני, אלא "ניסיון לגבש מסמך אמריקני ששני הצדדים יוכלו לנהל על בסיסו משא ומתן עם הסתייגויות". לדבריו, "זה מסמך אמריקני שצריך היה להיות מספיק גרוע לכל אחד מהצדדים, כדי שיוכלו להגיד שיש להם הסתייגויות, אבל בלי להגיד לאמריקנים 'לכו קיבינימט'. אין כאן שום הסכמה ישראלית-פלסטינית, אלא ניסיון אמריקני לייצר נייר שיאפשר לשני הצדדים להיכנס לחדר ולדבר".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נואם בקונגרס. 3.3.2015. רויטרס
הביקורת מוכיחה את צדקתו. נתניהו נואם בקונגרס, בשבוע שעבר/רויטרס

לגבי הביקורת על תוכנו של המסמך, עמידרור טען כי הביקורת הכפולה על ראש הממשלה נתניהו – מימין ומשמאל – מוכיחה את צדקתו. "אני שומע את ידידי מאיר דגן אתמול בערב אומר שנתניהו לא עשה שום דבר בנושא הפלסטיני, ומצד שני את נפתלי בנט ביום שישי אומר – אוי ואבוי, תראו מה נתניהו עשה בנושא הפלסטיני. אני באופן כמעט אינסטינקטיבי אומר שאם הימין חושב שיש שם יותר מדי ויתורים והשמאל חושב שיש פחות מדי ויתורים – זה כנראה במקום הנכון".

עמידרור, אלוף במילואים שעבד בצמוד לראש הממשלה עד לפני כשנה וחצי, הוסיף בשיחה עם וואלה חדשות כי המסמך שנחשף שלשום כלל סעיפים קשים מבחינת ישראל, בדגש על הנושא הטריטוריאלי, אבל גם סעיפים טובים לישראל כגון הכרה בזהותה היהודית, פסילת זכות השיבה וקבלת העמדה הישראלית בנושאי הביטחון.

דבריו מתחברים למה שאמר לוואלה חדשות בכיר אמריקני בשבוע שעבר, על כך ש"תמורת ההכרה הישראלית בגבולות 1967, הנציג הפלסטיני בשיחות היה מוכן למכור את כל החנות". עמידרור אמנם מכחיש שהייתה איזשהי הסכמה ישראלית-פלסטינית, אבל סבור שאם נייר דומה אכן היה הופך הבסיס למשא ומתן, ישראל הייתה יכולה לראות בו גם הישגים.

המינוי שמוכיח כי אובמה לא ויתר על הסכם ישראלי-פלסטיני

"אם ראש הממשלה נתניהו היה שואל אותי – האם לקבל מסמך שיש בו התחשבות בצרכי הביטחון שלנו, הכרה במדינה יהודית ואין חזרת פליטים – כל זה תמורת ויתור טריטוריאלי – הייתי אומר לו ללכת על זה. אני לא יודע כיצד הוא היה נוהג, אבל אני חושב שנתניהו משוכנע שאסור שתהיה מדינה דו-לאומית ובסוף בשביל למנוע את זה צריך מדינה פלסטינית. מצד שני, הוא גם מבין כמה משא ומתן כזה יהיה קשה ומורכב, כאשר ישראל צריכה להתעקש על סוגיות הביטחון ועל ההכרה בה כמדינה יהודית". דווקא בגלל זה, אמר עמידרור, "אמון הוא המרכיב הכי חשוב וחבל מאוד שהאמון נפגע בצורה כזו".

ההדלפה - נקמה אמריקנית?

אחת הפרשנויות המעניינות שנשמעו ביממה האחרונה היא שגורמים אמריקניים הדליפו את המסמך כדי לנקום בנתניהו על כך שהדליף בעצמו לעיתונות פרטים חשאיים משיחות הגרעין עם איראן.

הטענה האמריקנית על הדלפות מצד ישראל עלתה כמה פעמים לכותרות בשבועות האחרונים, כולל בתידרוך רשמי של דובר הבית הלבן. עמידרור אמר בתגובה לאפשרות הזו כי "בנאום בקונגרס ראש הממשלה היה זהיר מאוד, הוא לא הזכיר שום פרטים חשאיים מתוך המשא ומתן, ואני אומר את זה כמי שמכיר את הסוגיה".

המסלול החשאי בין שליחו האישי של ראש הממשלה, יצחק מולכו, לבין יועצו המקורב של אבו מאזן, חוסיין ארא, נחשף לראשונה בוואלה חדשות בחודש נובמבר האחרון. במסגרת הערוץ ניסו השניים לגבש מסמך הבנות שיהיה בסיס למשא ומתן להסדר קבע. השיחות בין השניים שימשו לבסוף בסיס ל"מסמך המסגרת" של שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, שהוצג לשני המנהיגים במרץ 2014 אך נדחה בתוקף על ידי הפלסטינים, וגרר הסתייגויות מצד ישראל.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully