וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לוואלה: "ציפי ובוז'י? מה הם היו? שרי רווחה, בריאות - לא עשו כלום"

16.3.2015 / 7:30

יממה לפני הבחירות, ראש הממשלה מחריף את הטון בריאיון מיוחד לעמרי נחמיאס: "אני מודאג שאם הפער בין הליכוד לעבודה לא ייסגר, בוז'י וציפי יקימו בעזרת הערבים ממשלת שמאל"

צילום: עומר מירון, יותם רונן

אתה נמצא באיזשהו גל של ראיונות לכלי התקשורת בישראל. בסוף השבוע האחרון ריאיינו אותך בהמון כלי תקשורת, וזה מזכיר לי את בחירות 2013. גם אז עשית המון ריאיונות לכלי התקשורת לפני הבחירות ולאחר מכן, במשך 411 ימים, לא התראיינת לשום כלי תקשורת ישראלי. למה אתה כל כך נדיב לכלי תקשורת לפני הבחירות - הנה אנחנו פה, וואלה חדשות, פעמיים במשך שלושה ימים, ואחרי הבחירות אתה לא נותן דין וחשבון לציבור בישראל על הפעולות שלך.

אני דווקא נותן, אבל אני מסכים איתך לגבי דבר אחד - אני בהחלט מודאג. אני מודאג שאם הפער בין הליכוד למחנה הציוני לא ייסגר ביומיים שנותרו, מה שיקרה זה שהרצוג ולבני יקימו בעזרת הערבים ממשלת שמאל. הם יהיו ראשי הממשלה במדינת ישראל והם ייכנעו לכל אורך הדרך. הם מקבלים תמיכה אדירה מכסף עצום שזורם מגורמי שמאל בחוץ לארץ, כולל ממשלות זרות. הם מקבלים תמיכה כאן מהמונים בתקשורת, המון גורמים בתקשורת שהתגייסו למפלגת "רק לא ביבי", ולכן יש סכנה אמיתית שאם מצביעי המחנה הלאומי לא ייתנו את הקול למחל, לליכוד, הפער הזה לא ייסגר ואז לבני והרצוג יהיו ראשי ממשלה. אני מודאג ואני פונה באמצעותכם, באמצעות כלי התקשורת. זה הדבר היחיד שיש לי. אין לי עמותות, אין לי מיליוני דולרים. יש לי רק את האפשרות לפנות למצביעי המחנה הלאומי ולהגיד להם - "חבר'ה, אין לכם פריווילגיה להישאר בבית ולפזר את הקולות במפלגות אחרות", כי זה גורע מנדטים מהליכוד. תצביעו מחל, נסגור את הפער. אני אומר לך, עמרי, שהמסר הזה מתחיל להיקלט, יש עוד יומיים להשלים את המשימה.

רוה"מ בנימן נתניהו בראיון לוואלה, מרץ 2015. ראובן קסטרו
מודאג. נתניהו/ראובן קסטרו

אתה לא חושב שהאדם הסביר שיושב בבית אומר לעצמו: ראש הממשלה שלי במשך שנה נמנע מלדבר עם כלי התקשורת, נמנע מלתת דין וחשבון על מצב הדיור, מצב הכלכלה, מצב הביטחון האישי, והנה עכשיו, יומיים לפני הבחירות, הוא נזכר פתאום להתראיין לכל כלי התקשורת?

קודם כל דיברתי ונתתי ריאיונות, אבל יותר חשוב מזה, לדעתי, זה מה האמת שאנשים מבינים. הם מבינים דבר אחד פשוט - שהם הולכים לקבל את לבני והרצוג כאן, הם מבינים שיש פה מאמץ חובק עולם להמליך את השמאל, בעצם להחליף ממשלת ימין בראשות הליכוד, בראשותי, בממשלת שמאל בראשות לבני והרצוג, ואנשים צריכים להתמקד בזה. זה הדבר העיקרי.

בריאיונות לתחנות הרדיו אתמול דיברת על משה כחלון. אתה הבטחת למנות אותו לשר האוצר לא משנה כמה מנדטים הוא יקבל. הוא כבר הספיק להדוף את ההבטחה הזאת שלך. הוא אמר: "נתניהו הבטיח לי בעבר את משרד האוצר ואת מנהל מקרקעי ישראל ולא קיים". אז למה שהוא יאמין לך הפעם?

אני לא יכול להקים ממשלה בלעדי משה כחלון, ולכן זה לא משנה אם יהיה לו עוד שניים או עוד שלושה מנדטים או פחות. יותר חשוב שאני ארכיב, ולכן חשוב שהליכוד יקבל את המנדטים להרכיב את הממשלה, ולא לבני והרצוג. באשר לכחלון, אני מאוד הייתי מקווה שכשהוא אומר שהוא חלק מהמחנה הלאומי, שיתמוך בליכוד. זה הדבר הטבעי ולא מה שאמר מספר 2 אצלו, יואב גלנט, שאמר שהוא סגר דיל עם הרצוג. אם אכן אני ארכיב הוא יהיה (שר האוצר – ע"נ). הוא חייב גם להיות חלק מהממשלה שלי. עבדתי איתו בצורה יוצאת מן הכלל להוריד את מחירי הסלולר - נעבוד יחד להוריד את מחירי הדיור.

אתה אמרת שעבדתם ביחד בצורה יוצאת מן הכלל, אבל בריאיון לתכנית "פגוש את העיתונות" הוא כינה את המדיניות הכלכלית שלך "קפיטליזם חזירי". ככה לא נשמע מישהו שסבור שאתם משדרים על אותו גל.

תראה, זה בערב בחירות, הוא אומר את מה שהוא אומר, אבל כשהוא עזב את התפקיד ופנה לחיים הפרטיים הוא אמר – ואני מצטט - "לא הייתה ממשלה יותר חברתית ממשלת נתניהו".

זה היה בשלב שבו הוא התגייס לעזור לך בקמפיין הבחירות, אבל אז הוא עזב את המפלגה והקים מפלגה משלו.

לא רק...

ואמר שהליכוד זנח את הדרך החברתית.

רוה"מ בנימן נתניהו בראיון לוואלה, מרץ 2015. ראובן קסטרו
"אני לא יכול להקים ממשלה בלעדי משה כחלון"/ראובן קסטרו
"אף אחד לא יכול להקים ממשלה בלי משה כחלון ולכן זה לא משנה אם יהיו לו עוד שניים או עוד שלושה מנדטים או פחות"

לא רק. הדרך שהוא מדבר עליה היא הדרך האמיתית שלנו. גם תוך כדי המשבר הכלכלי האדיר ביותר שהיה פה במאה השנים האחרונות אני הנחיתי את השרים: "תביאו לי דברים שיעזרו לאזרח, תעזרו למשפחה, לזוג הצעיר, להתגבר על הנטל של עול החיים, של יוקר המחייה". אז הבאנו חינוך חינם מגיל שלוש, הבאנו טיפול שיניים עד גיל 12 חינם, הבאנו...

זה מהקדנציה הקודמת.

אני מדבר על כחלון, אפרופו מה שהוא אמר. העלנו את שכר מינימום פעמיים, כולל בקדנציה הזאת.

הפעם השנייה צריך לומר בזמן קמפיין הבחירות הנוכחי, אחרי שהכנסת פוזרה.

העלנו את זה ל-5,000 שקל. אני אומר לך, עמיר פרץ פעם אמר "אלף דולר שכר מינימום" - זה כבר 1,200 דולר וזה עוד יעלה. העלנו את שכר החיילים, עכשיו, ב-25%. מענק שחרור בלתי רגיל. נתנו הקלות באינטרנט, ועידן פלוס, שיהיה לך הרבה ערוצים. לא צריך להוציא כל כך הרבה כסף. הורדנו את מחיר המים והורדנו את מחיר החשמל. זה דברים שהם מאוד חשובים לאנשים, ולכן זה דבר שעשינו, ואני בטוח שכחלון יודע את זה גם, אבל הדבר החשוב הוא שאני אצטרך להקים ממשלה יחד איתו. הוא יהיה מטבע הדברים שר כלכלי בכיר. אני אציע לו את תפקיד האוצר. הוא כשר האוצר, אני כראש ממשלה, נעשה למחירי הדיור מה שעשינו למחירי הסלולר.

איך אתה חושב יגיבו במפלגתך השרים ארדן וכץ, שהזיעו בפריימריז כדי להגיע למקום הראשון ותכננו לקבל את התפקיד הזה?

הם שרים נפלאים, עשו דברים עצומים - ישראל בתחבורה, בכבישים, ברכבות, במחלפים, גשרים שמחברים את הגליל והנגב, גם הסכם שמיים פתוחים, נמלי ים חדשים. גלעד בהגנת הסביבה עשה דברים מצוינים עכשיו, וביטל את האגרה והרפורמה ברשות השידור. כל הדברים האלה, אגב, לא היו עשרות שנים.

לא מספיק

אתה לא חושב שהם יישארו מאוכזבים?

הם ימשיכו להיות, הם יהיו בתפקידים בכירים, הם שרים מנוסים ומוכשרים בצורה בתי רגילה. אגב, כל אלה שאומרים שלא עשינו שום דבר - עשינו כל כך הרבה דברים שלא נעשו כאן במשך עשרות שנים. ולבני והרצוג? מה הם עשו? הם היו שרים - שרי רווחה, שרי בריאות. הרבה תפקידים אחרים, לא עשו כלום, אבל דבר אחד הם עשו: הם הבטיחו שהם יחלקו את ירושלים, גינו את הבנייה שלי בשכונות היהודיות בירושלים, הם מוכנים להיכנע, להרכין ראש לכל תכתיב, כולל הסכם גרעין איראני מסוכן לישראל. אני עושה ואני לא נסוג.

בוא נדבר ברשותך על נושא הדיור: אני צפיתי אתמול בעימות הבחירות של 1996, עימות שלך מול פרס, ואתה – ואני מצטט - התייחסת למחירי הדיור: "מחירי הדירות האמירו, הם כל הזמן גואים, אנשים לא יכולים לקנות דירה, אבל אנחנו נטפל בזה, נשחרר את אדמות המדינה כדי להוריד את מחירי הדיור". תראה, עברו 19 שנים, מתוכן תשע אתה ראש ממשלה, המחירים המשיכו לגאות, היה דוח מבקר המדינה חריף בעניין זה, ועכשיו, שבוע לפני הבחירות, אתה אומר "נטפל בעניין הזה". לא נראה שעד עכשיו אתה הקדשת את מלוא תשומת הלב לסוגיה הזאת, בלשון המעטה.

זו קודם כל בעיה מאוד כואבת לאזרחי ישראל ואני שומע את זה מזוגות, מחיילים וממשפחות, ואני מבין את זה לגמרי. אבל עשינו לא מעט, אני רוצה שתדע. קודם כל שחררנו אדמות מדינה, לקחנו כמעט מחצית הנפח של אדמות המדינה הפרטיות והעברנו את זה שוב לתחום שאפשר לעבוד עם זה. וזה דבר שאני התעקשתי עליו בתחילת הקדנציה הקודמת. וזה לא מספיק. עשינו גם חוק לפשט את הבירוקרטיה, שהעברנו אותו עכשיו אחרי התנגדות עצומה, אגב, של כל המבקרים שלנו עכשיו. החוק הזה של פישוט התכנון והבנייה, הוא עבר, זה חשוב. אני רוצה שתדבר עם ראשי עיריות, לא של הליכוד - ראש עיריית באר שבע - איזו בנייה עצומה מתרחשת שם. תלך לראשי העיריות של אשקלון, של קריית גת, של דימונה - המגדלים עולים ודירות נבנות.

רוה"מ בנימן נתניהו בראיון לוואלה, מרץ 2015. ראובן קסטרו
"בוא לא ניתמם"/ראובן קסטרו
"אם להרצוג יהיה פער מנדטים גדול, מלאכת הרכבת הממשלה תוטל עליו ועל לבני"

המגדלים עולים אבל בסופו של דבר גם המחירים עולים ולא כל אחד יכול להרשות לעצמו לקנות את הדירות האלה.

אבל אנשים שרוצים לעבוד במרכז, יכולים לגור ביקנעם. אנשים שגרים בעפולה יכולים להגיע לחיפה מכיוון שיש כבישים ורכבות. הדירות הללו נחטפות. למה? כי הבאנו את התחבורה ופישטנו, בנינו אלפי יחידות דיור בפריפריה ועשינו אותן נגישות. זה לא מספיק. לכן, אנחנו הולכים להוריד את צה"ל דרומה - גם כדי שהנגב יפרח וגם כדי לפנות מקום לבנות מאה אלף יחידות דיור במרכז. נגידת בנק ישראל, שהיא לא אדם פוליטי, אומרת שהצעדים האלה, אם נמשיך בהם, הם יביאו להורדת מחירי הדיור כבר בשנה הנוכחית. אני יותר זהיר, אבל אני אומר שאני מחויב לדבר הזה. יש עוד הרבה דברים לעשות ואני מתכוון לעשות את זה עם משה כחלון באוצר. אנחנו נוריד את מחירי הדיור.

קשה שלא להיזכר בהודעה לתקשורת אחרי דוח מבקר בנושא הדיור. אתה לא חושב שאם כל החשיבות של האיום האירני, תושבי ישראל היו מצפים לתשובה אחרת למשבר הדיור כאשר אפילו מצע לא פרסמתם?

המצע שלנו הוא העשייה. והמצע שלנו הוא פשוט: להגדיל את היצע הדיור בהיקפים גדולים ואת זה עשינו כבר בפריפריה, ואנחנו הולכים לעשות את זה במרכז. נמשיך בפישוט התהליכים ואלה דברים ריאליים. נגידת בנק ישראל נותנת הערכה אובייקטיבית שזה יביא לירידה במחיר הדיור. שיתוף פעולה שלי כראש ממשלה ושל משה כחלון כשר האוצר ייתן את התוצאה.

עמרי נחמיאס מראיין את רוה"מ בנימן נתניהו לוואלה חדשות , מרץ 2015. ראובן קסטרו
נתניהו עם כתבנו, עמרי נחמיאס/ראובן קסטרו

אתה כל הזמן אומר שהציבור רוצה אותך כראש ממשלה. אבל מסקר של וואלה חדשות עולה ש-51% מהציבור לא מעונין שתמשיך, 36% מאוד לא מעוניינים, ו-15% לא כל כך מעוניינים. יכול להיות שזה לא במקרה שהם עוברים לכחלון, ליברמן ובנט?

אבל העובדה היא שברגע ששואלים אותם ראש בראש (הרצוג מול נתניהו – ע"נ) התגובה היא חד-משמעית, הם אומרים שהם רוצים אותי כי הם מבינים שיש פה סכנה גדולה למדינת ישראל, ומישהו צריך להדוף את הסכנה. אנשי המחנה הלאומי, אין להם פריווילגיה לחלק את הקולות שלהם. אם הפער לא ייסגר הם יקבלו את לבני והרצוג, אבל הם לא רוצים. הם חושבים שאני בכל מקרה אהיה ראש ממשלה, לצערי זה לא נכון, אם להרצוג יהיה פער מנדטים גדול, מלאכת ההרכבה תוטל עליו ועל לבני. וכאן הנקודה, אני פונה לאנשי המחנה הלאומי ואומר: אם תצביעו למפלגות אחרות במחנה הלאומי, אתם פשוט תורידו את מפלס המנדטים של הליכוד ואני לא אוכל להרכיב את הממשלה הבאה.

בוא נדבר על השותפים הבאים בממשלה שלך אם תקים אותה: ליברמן ובנט. אתה אומר על עצמך מר ביטחון, אבל ליברמן אמר אחרי "צוק איתן": "נגררנו ולא יזמנו". ובנט אמר לפני פחות מחודשיים: "אני חושב שכולם יודעים מי הביא תכנית לטיפול במנהרות ומי בלם את הטיפול בהם וגם למחיר מיותר". זה לא נשמע שהם נותנים לך יותר מדי קרדיט.

בסדר, אנשים מדברים בתקופת בחירות. ניהלנו את המערכה באחריות, בנחישות ובתקיפות, ומתוך דאגה אמיתית לחיי האזרחים וחיי החיילים. נתנו לחמאס מכה שהוא לא ספג מאז הקמתו. אנשים אומרים דברים שמשרתים אותם, אבל לא את האמת. האמת היא שהסתכלתי על 360 מעלות. לא רק על חיזבאללה בלבנון, אלא גם על החזית שאיראן מנסה לבנות בגולן. אנחנו פועלים למנוע אספקת נשק לפעמים בים, לפעמים במקומות אחרים, ואני צריך לשקול את מלוא האתגרים שלנו ולפעול בצורה המושכלת והתקיפה ביותר. לא נגררתי ולא התלהמתי, נתנו להם את המכה תוך כדי שאנחנו שומרים על החזיתות האחרות.

"ציפי לבני הלכה מאחורי גבי ומאחורי מדיניות הממשלה שלי ונפגשה עם אבו מאזן אחרי שהתחבק עם חמאס"

לפני ארבעה חודשים, לבני הייתה שרה שמפלגתה בקושי עברה את אחוז החסימה, לפיד היה שר אוצר מושמץ ובינוני עם 6-5 מנדטים, והנה אתה הקדמת בחירות. עתה לבני מועמדת לראשות ממשלה ברוטציה, ולפיד התאושש. יכול להיות שאתה מצטער שהקדמת את הבחירות?

אי אפשר היה להמשיך למשול. יכולתי להמשיך להיות ראש ממשלה, אבל להנהיג את המדיניות שאני מאמין בה לא יכולתי. ציפי לבני הלכה מאחורי גבי ומאחורי מדיניות הממשלה שלי ונפגשה עם אבו מאזן, אחרי שהתחבק עם חמאס. היא, בתמיכת השמאל, וגם לפיד, מגנים בנייה שלי בשכונות בירושלים. ככה אי אפשר לנהל ממשלה.

תיארת לעצמך שיהיה כל כך קשה?

מה שקשה זאת ההתגייסות העצומה, לא רק של מפלגת התקשורת של "רק לא ביבי", עם מסע הכפשות שקשה לתאר ושבירת כל אתיקה עיתונאית. הם חברו לכסף עצום שבא מחו"ל במטרה להחליף את ממשלת הליכוד בממשלת שמאל. אני חושב שביומיים האחרונים יש התעוררות בקרב מצביעי המחנה הלאומי, שמבינים שהקונטרה לכל המאמץ הזה להמליך את השמאל, זה לבוא ולתת את המנדטים למחל.

עם יד על הלב, כשעברה ההצבעה הטרומית על ישראל היום זה מה שגרם לך להסתכל אחרת על השותפים שלך בעיניים אחרות?

לצערי זאת דוגמה מיני רבות של אלו שרוצים להמליך כאן מונופול של השמאל.

אבל מנגד יש עיתון חזק שתומך בך.

אבל יש עיתון ורשת אינטרנט והתגייסות של רבים בתקשורת במסה עצומה, עם נכונות לפרום כל סטנדרט ולעבור כל גבול. אז בוא לא ניתמם. אל תיתנו להם לסתום את הפיות, אל תיתנו להם להמליך את השמאל. בוא ניתן להם תשובה מוחצת ובוא ננצח.

זאת תהיה הקדנציה האחרונה שלך?

הנושא הוא לא אני, כי אם זה היה אני אז לא הייתי הולך לבחירות. אז הייתי ממשיך לשבת פה. הנושא הוא איך להוביל ממשלה לאומית בראשות הליכוד, שתשמור על מדינת ישראל ותמשיך לבנות אותה ולפתח אותה. זה דבר שיוכרע ביומיים הקרובים על ידי מצביעי המחנה הלאומי. אם יצביעו מחל - ננצח.

הריאיון עם נתניהו הוקלט אתמול ב-12:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully