וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האלכימאי של המגזר: ההישג ההיסטורי של איימן עודה

18.3.2015 / 4:29

עד לפני חודשיים הוא נחשב לאנונימי בעבור רוב הציבור בישראל, אולם אז עורך הדין החיפאי נבחר לראשות חד"ש והוצב בראש הרשימה המשותפת. כעת, עם המפלגה השלישית בגודלה, הוא משוכנע: "לא יוכלו עוד להתעלם מאיתנו"

צילום: יותם רונן, עריכה: טל רזניק

עד לפני חודשיים וחצי היה עו"ד איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, דמות אנונימית עבור רוב הציבור בישראל. אבל אחרי שסיים את עלייתו המטאורית שאותו החל רק בינואר השנה, הוא הפך אמש באופן רשמי לאחד מהפוליטיקאים הבולטים והחשובים בכנסת ה-20. "אף אחד כבר לא יכול להתעלם מאיתנו", אמר אמש עודה לבוחריו במטה המפלגה בנצרת, זמן קצר אחרי היוודע תוצאות מדגמי הטלוויזיה, שהעניקו למפלגה שבראשותו 13 מנדטים, שיהפכו אותה לשלישית בגודלה בכנסת.

לצפייה בדף תוצאות האמת לחצו כאן

רק לפני שנתיים שובץ עודה במקום השישי בלבד ברשימת חד"ש בבחירות לכנסת ה-19, אחרי שבע שנים שבהן שימש כמזכ"ל המפלגה. בבחירות לכנסת שהתקיימו בשנת 2013, זכתה המפלגה בארבעה מושבים בלבד ועודה נשאר בחוץ. רק בינואר, עם פרישתו של יו"ר מפלגת חד"ש מוחמד ברכה, נבחר עודה להחליפו. זמן קצר לאחר מכן מצא עצמו עודה מוביל לא רק את המפלגה שבה צמח, אלא ראש תנועה גדולה המורכבת מדמויות ותיקות עם דעות שונות ושאיפות משלהן להתבלט.

כך, בגיל 40, 17 שנים אחרי שהחל את דרכו הפוליטית כנציג סיעת חד"ש במועצת העיר חיפה, התייצב עודה בראש הרשימה הערבית שאיחדה לתוכה, לראשונה בהיסטוריה, זרמים פוליטיים רבים ומנוגדים במגזר הערבי: חד"ש הסוציאליסטית, בל"ד הלאומית-חילונית ורע"מ-תע"ל האיסלאמית.

בחירות 2015 || לקריאה נוספת:
איימן עודה: "נמנע מהימין להרכיב את הממשלה הבאה"
נוהרים לקלפי? כך נראה יום הבחירות ברחוב הערבי
אחרי ככלות הקול והתמונה || הבחירות של איימן עודה

עו"ד איימן עודה יו"ר המפלגה המשותפת מצביע בבחירות 2015, חיפה. 17 במרץ 2015. אדריאן הרבשטיין
"התפקיד נכפה עליו". עודה בעת הצבעתו בחיפה, אתמול/אדריאן הרבשטיין

ד"ר שרה אוסצקי-לזר, היסטוריונית של המזרח התיכון שעסקה רבות במחקריה בקהילה הערבית בישראל וביחסי הגומלין עם האוכלוסייה היהודית, אמרה בריאיון שהעניקה לפני כשבועיים לוואלה חדשות כי עודה הצליח לעמוד בצורה מרשימה באתגרים שהוא נאלץ להתמודד איתם לנוכח לוח הזמנים הדוחק. "זה כאילו שהתפקיד נכפה עליו: הוא ציפה להיות חבר כנסת בחד"ש, ופתאום הוא הפך למנהיג של המגזר הערבי כולו", אמרה. "הוא הוצנח לכיסא היו"ר של הרשימה המשותפת ומאז הוא מתגלה כמנהיג משכבו ומעלה - מעל טיבי, זחאלקה, זועבי והתנועה האיסלמית".

עודה, עורך דין בהשכלתו, נולד בשכונת כבאביר במרומי הכרמל בחיפה. כבר בצעירתו ניתן היה לראות כיצד הוא הופך לדוגמה ומופת לשילוב יהודי-ערבי בעיר המעורבת. בגיל 23 הוא נבחר לכהן כנציג סיעת חד"ש במועצת העיר חיפה. במהלך חמש שנות כהונתו כחבר מועצה הוא פעל להגן על זכויות תושבי השכונות הערביות בעיר ודחף לתת שמות ערביים לשכונות הערביות כדי לחזק את הלאומיות של ערביי ישראל עם הפלסטינים.

גם חייו האישיים של עודה מהווים דוגמא למורכבות שבהשתלבות הערבים במדינה. הוא נשוי לד"ר נרדין עסאלה, רופאה גניקולוגית בבית החולים הלל יפה שבחדרה ולהם שלושה ילדים. את נרדין, הכיר אחרי שאחיה, אסיל, נהרג מאש שוטרים באירועי אוקטובר 2000. אנשים שהכירו אותו מקרוב העידו על אינטלקטואל פטריוט מצד אחד, אבל דוחף להשתלבות בחברה הישראלית ולא להתבדלות ממנה מצד שני.

עוד באותו נושא

איימן עודה כאן, כדי שתפסיקו לפחד מערבים

לכתבה המלאה
יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה במטה בנצרת, מרץ 2015. יותם רונן
פעילי הרשימה המשותפת חוגגים את הניצחון, הלילה/יותם רונן

בעימות בין ראשי המפלגות שנערך לפני כשבועיים בערוץ 2, חיזק עודה את התדמית שלו כאחת הדמויות המתונות ביותר ברשימה המשותפת. פרשנים רבים שניתחו את העימות הטלוויזיוני סיפרו כיצד התרשמו מכך שתשובותיו המתונות של הפוליטיקאי הצעיר לאמירותיו הקיצוניות של אביגדור ליברמן הותירו את האחרון ללא מענה ממשי. "אנחנו רוצים להיות חלק מהחברה הישראלית, רוצים להשפיע, אבל איננו יכולים לעשות את זה לבד, אנחנו צריכים שותפים יהודים", אמר עודה לשר ליברמן בעימות המפורסם.

"אני מאמין בבני אדם ונעים לי לחיות במקום שבו יש יותר מלאום אחד ותרבות אחת", אמר עודה לפני כשבועיים בריאיון לוואלה חדשות. "למה אנשים מפחדים? למה רואים בזה איום? זה צריך להעשיר ולהוסיף לכולם. אני חושב שצריך גישה אחרת. במקום גישת 'או זה או זה', צריך לחשוב על 'גם זה וגם זה' - לקבל למשל גם את הזהות הלאומית שלי וגם את ההשתלבות שלי בחברה הישראלית".

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully