וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאן הולכים מכאן? מורה נבוכים לפיזור הכנסת | הולכים לבחירות

24.12.2018 / 15:23

ראשי הקואליציה קבעו כי הבחירות יתקיימו בתחילת חודש אפריל, לאחר שלא הגיעו להסכמות בסוגיית הגיוס. המליאה תידרש לאשר ברוב של 61 ח"כים את הצעת החוק לפיזור הכנסת בשלוש קריאות. מדריך

צילום: אבי כהן, עריכה: שניר דבוש

לאחר שלא הצליחו להגיע להסכמות בנוגע לחוק גיוס חרדים, ראשי הקואליציה סיכמו כי הכנסת תפוזר וכפועל יוצא הבחירות יוקדמו. בשלב זה הושגה הסכמה על התאריך המיועד, אולם עד להופעתם של שלטי התעמולה ברחובות ישראל - הדרך עדיין ארוכה. וואלה! NEWS מגישה מדריך לקראת בחירות 2019.

לקריאה נוספת:
הולכים לבחירות באפריל: ראשי הקואליציה החליטו לפזר את הכנסת
סקר וואלה! NEWS: נתניהו שומר על כוחו, גנץ מקפיץ את המחנה הציוני

למה הולכים לבחירות לפני תום כהונת הכנסת?

ראשי מפלגות הקואליציה החליטו לפזר את הכנסת, זאת לאחר שהתקשו להסכים על נוסח חוק גיוס חרדים, שתוקפו אמור לפוג ב-15 בינואר. הקואליציה הצרה ממילא נתקלה בקשיים בעקבות חוסר ההסכמה בין פלגי יהדות התורה. בנוסף, לאחר שנתניהו הסתמך על תמיכתן של ישראל ביתנו ויש עתיד, יו"ר הסיעה יאיר לפיד הודיע כי לא יתמוך בחוק בנוסחו הנוכחי ובכך אבד הסיכוי להשגת רוב להעברת החוק.

מליאת הכנסת בערב השבעת הממשלה ה-34, מאי 2015. נועם מושקוביץ
מליאת הכנסת/נועם מושקוביץ

מתי יתקיימו הבחירות?

בישיבת ראשי הקואליציה הוחלט לפזר את הכנסת "בהקדם האפשרי". התאריך המסתמן בשלב זה הוא 9 באפריל 2019. אם הממשלה הייתה מכהנת עד סוף ימיה כחוק, הבחירות היו מתקיימות במהלך חודש נובמבר.

הבחירות ייערכו כנראה שבועיים לאחר ועידת אייפא"ק שמתקיימת בוושינגטון בסוף מרץ. נתניהו נוהג בדרך כלל להיות הנואם המרכזי בוועידה של הלובי הפרו-ישראלי בארה"ב. לדברי בכירים בליכוד הפריימריז במפלגה ייערכו ככל הנראה בשבוע האחרון של חודש ינואר או תחילת חודש פברואר. לפי החוק, הרשימות המתמודדות לכנסת צריכות להיות מוגשות כ-45 יום לפני מועד הבחירות.

מה דרוש כדי לאשר את הקדמת הבחירות?

אחרי ההחלטה, יש להביא את הצעת החוק לפיזור הכנסת לאישור במליאת הכנסת. ההצבעה הסופית תתקיים ביום רביעי הקרוב. החוק מצריך את אישורם של 61 ח"כים בשלוש קריאות, רוב שככל הנראה ניתן יהיה לגייס בקלות.

עם זאת, עדיין לא ברור כיצד יתנהל המהלך, שכן ראש הממשלה אמור לנסוע לברזיל ביום חמישי להשבעת הנשיא החדש ולשוב ביום רביעי הבא. בלשכת נתניהו אומרים כי טרם הוחלט על שינוי בתוכניות הנסיעה.

ומה לגבי מינויי המפכ"ל ונציב שב"ס שטרם אושרו?

מהרגע שבו הוחלט על פיזור הכנסת הממשלה מוגדרת כממשלת מעבר. בשל כך, לא ניתן לאשר תקציב וגם לא ניתן למנות בכירים בשירות הציבורי - ובכלל זה בחירת מפכ"ל חדש ונציב שירות בתי הסוהר. במצב דברים זה השר לביטחון פנים גלעד ארדן יבקש מהממשלה להאריך את מינוי ממלא מקום המפכ"ל עד להקמת הממשלה החדשה.

ומה יקרה ביום הבחירות? יש חופש?

בכדי לעודד את אזרחי המדינה להצביע, ביום הבחירות - שבאופן מסורתי מתקיים ביום שלישי - יחול יום שבתון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully