וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהגיוס ועד החקירות: כך סיימה הקואליציה את חייה בקצב אירועים מסחרר

24.12.2018 / 19:45

כמעט אף אחד בקואליציה לא התעורר הבוקר בתחושה שמדובר ביום מיוחד, אך כעבור כמה שעות הפור נפל - ומילותיו של נתניהו על "אחריות" ו"יציבות" התרוקנו מתוכן. אף שהחיוכים שנצפו בכנסת יתחלפו בקרוב בסכינים, בסופן של בחירות הבזק עשויה הקואליציה לחזור בדיוק לאותו המקום

צילום: אבי כהן, עריכה: תומר לוי

חמישה שבועות בלבד חלפו מאז שאביגדור ליברמן טלטל את יציבות הקואליציה והודיע על התפטרותו מהממשלה ועד שהעסק התפרק סופית. חמישה שבועות בלבד חלפו מאז שראש הממשלה בנימין נתניהו נאם בשעת ערב בקריה בתל אביב והזהיר מהתקופה הביטחונית המורכבת שמחייבת אחריות ויציבות, עד שהיום (שני) בצהריים המלים הללו התרוקנו סופית מתוכן. האחריות והיציבות חשובים - אבל בערבון מוגבל. במשך חמישה שבועות הקואליציה תפקדה במצב גסיסה איטי, מקרטעת כמו חולה סופני שמחובר למכונת הנשמה - אבל היום היא סיימה את חייה בקצב אירועים מסחרר. כמעט אף אחד בקואליציה לא התעורר הבוקר בתחושה שמדובר ביום מיוחד. תוך כמה שעות התברר שהפור נפל.

כפי שהתגאה נתניהו שוב ושוב בשבועות האחרונים, מדובר באחת הממשלות היציבות אי פעם, שתשלים - באופן די נדיר - ארבע שנות כהונה. ההבדל בין המועד הקבוע בחוק - נובמבר 2019, והמועד שנקבע היום - אפריל - אינו דרמטי בכלל, והציבור כבר הבין בשנה האחרונה שהבחירות הן שאלה של מתי ולא של אם. ובכל זאת, לשאלה "למה עכשיו?" יכולות להיות כמה תשובות. באופן פורמלי - משבר הגיוס הוא שהביא את הקץ על ימי הממשלה: מזה קרוב לשנה שהקואליציה דוחה ודוחה ודוחה ודוחה עד אין קץ את סגירת הקצוות של החוק, ומבקשת עוד ועוד דחיות מבג"ץ. הבוקר, לאחר שיאיר לפיד הודיע כי הוא אינו מתכוון לתמוך בחוק הגיוס, למרות הצהרות העבר שלו, התברר סופית שאין דרך לרבע את המעגל: ללא התמיכה של לפיד ולאור התנגדות החרדים לא הייתה דרך לגייס רוב לחוק, ובמקום להתמודד עם זה - בישיבת ראשי הקואליציה הוחלט ללכת לבחירות.

בחירות 2019 - עוד בנושא:
החוק לפיזור הכנסת יאושר טלפונית: "מקווה שהפעם הבחירות יהיו ענייניות"
לאן הולכים מכאן? מורה נבוכים לפיזור הכנסת | הולכים לבחירות
משרד המשפטים: העבודה על תיקי חקירות רה"מ תימשך כמתוכנן

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך טקס מינויו של נגיד בנק ישראל הנכנס  אמיר דורון 24 בדצמבר 2018. רויטרס
באופן לא פורמלי - היו גם סיבות אחרות חוץ מחוק הגיוס. נתניהו/רויטרס

נתניהו - וכך גם כל שאר השותפים שלו - רצו מערכת בחירות קצרה ככל האפשר. התעכבות בעוד שבועיים או שלושה הייתה מייצרת התנגשויות עם חג הפסח, יום העצמאות, חודש הרמדאן, גוררת את לוח הזמנים עד יוני ומייצרת מערכת בחירות קשה ומתישה.

באופן לא פורמלי - היו כנראה גם סיבות אחרות. משר האוצר משה כחלון שדוחף כבר שבועות לבחירות בהקדם האפשרי ועד לרצון לתפוס בהפתעה את הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, שדמותו מאיימת על הסדר הקיים במערכת הפוליטית, וכמובן - החקירות. גורמים פוליטיים בכירים מעריכים כי האיתותים מכיוון פרקליטות המדינה על ההמלצות המסתמנות בשוחד האיצו את נתניהו לקבל החלטה על בחירות. או במילותיו של אחד מראשי הקואליציה, שיצא מהישיבה הגורלית היום וסינן "לנתניהו לא אכפת מכלום, רק מהחקירות". למרות ההצהרות מלשכת היועץ המשפטי לממשלה כי העבודה על תיקי נתניהו תימשך כרגיל, גורמים בכנסת מעריכים כי מנדלבליט לא ירצה להיתפס כמי שמתערב בהליך הבחירות, ולכן ישנו סיכוי לא בלתי סביר שלנתניהו יש עכשיו עוד כמה חודשי נשימה לפני שמנדלבליט יצמיד לו גם הוא את התואר "שוחד".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ישיבת סיעת יש עתיד 26 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
ללא תמיכתו - אין דרך לרבע את המעגל. לפיד/ראובן קסטרו

הרבה חיוכים נצפו היום במסדרונות הכנסת - בקואליציה ובאופוזיציה בירכו הללויה על כך שנחסכו מהם עוד כמה שבועות של ריצות ותיזוזים על חקיקה לא חשובה. דווקא נתניהו, מכולם, הוא זה שככל הנראה הכי פחות רצה בחירות, ולכן התאמץ במיוחד כדי לא לתת לליברמן את פרס פירוק הממשלה וכדי להכניע את האולטימטום של בנט על תיק הביטחון בחודש שעבר. החיוכים האלה יתחלפו בקרוב מאוד לסכינים שיינעצו בין השחקנים והמפלגות השונים במאבק על הקולות והאלקטורטים. אבל דווקא בתוך הקואליציה - ייתכן ונראה הרבה פחות ירי בתוך הנגמ"ש. נתניהו הצהיר היום שהקואליציה הנוכחית היא הבסיס של הקואליציה הבאה, וכמעט כל השותפים שלו יחתמו על אותם תיקים ומיקומים בשתי ידיים, מה שעשוי לייצר מעין הסכם בלתי כתוב של אי התקפה. מצד שני, נתניהו יוצא כעת לאחת ממערכות הבחירות הקשות של חייו - וממלכתיות היא לא ממש הצד החזק שלו באחרונה. אבל הוא מקווה שבחירות הבזק רק יסייעו לו לבצר את כוחו - ושבעוד 14 שבועות הוא - והחברים שלו - יחזרו בדיוק לאותו מקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully