וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תע"ל-חד"ש - כללי

שתי מפלגות המתמודדות במשותף בבחירות לכנסת ה-21.

תנועה ערבית להתחדשות (תע"ל), היא מפלגה ערבית-ישראלית שהוקמה לקראת הבחירות לכנסת ה-14 על ידי אחמד טיבי. בבחירות לכנסת ה-14 הוקמה תע"ל בשם האיחוד הערב" והתמודדה לכנסת, ביטלה את השתתפותה לפני הבחירות לכנסת, ולמרות זאת קיבלה 2,087 קולות ונשארה מחוץ לכנסת ה-14. לקראת הבחירות לכנסת ה-15 התאחדה מפלגת האיחוד הערבי, שבינתיים שינתה את שמה לתע"ל עם מפלגת בל"ד שזכתה לשני מנדטים. בבחירות לכנסת ה-17 התמודדה תע"ל עם רע"ם, ברשימת רע"ם-תע"ל. טיבי שובץ במקום השני ונכנס לכנסת.


חד"ש היא מפלגת מפלגת שמאל ישראלית יהודית-ערבית שנוסדה ב-1977. פירוש שמה: "חזית דמוקרטית לשלום ושוויון". המפלגה מהווה גלגול של המפלגה הקומוניסטית הישראלית, שרצה מאז קום המדינה תחת השמות מק"י ורק"ח. המפלגה זוכה לאהדה בעיקר בקרב הציבור הערבי ורוב חברי הכנסת שלה באים ממגזר זה. כוחה נע מאז שנות ה-70 בין שני מנדטים לחמישה. בכנסת ה-18 יוצגה על ידי ארבעה ח"כים (ברשימה משותפת עם תנועת בל"ד): מוחמד ברכה, חנא סוויד, דב חנין ועאפו אגבריה. חברי כנסת בולטים מהעבר: מאיר וילנר, תופיק טובי, תאופיק זיאד, תמר גוז'נסקי, האשם מחמיד.

בכנסת ה-20, חברו שתי המפלגות לרע"ם ובל"ד לכדי רשימה משותפת, שהונהגה על ידי ח"כ איימן עודה. מטרת האיחוד הייתה הגדלת אחוזי ההצבעה במגזר הערבי, הבטחת ייצוג לנוכח העלאת אחוז החסימה לקראת בחירות 2015. בבחירות לכנסת ה-20, מימשה הרשימה את הציפיות והפכה לסיעה השלישית בגודלה בכנסת עם 13 מושבים: חמישה מושבים לחד"ש, שלושה לבל"ד, שלושה לרע"ם, ושניים לתע"ל. חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן מונתה ליו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי של הכנסת, ובכך הייתה לחברת הכנסת הראשונה מטעם מפלגות הגוש שעומדת בראש אחת מחמש הוועדות הקבועות של הכנסת.

בינואר 2019, לקראת בחירות 2019, התפצלה תע"ל מהרשימה המשותפת לסיעה נפרדת.זמן קצר לאחר מכן, הוחלט על איחוד בין רשימת תע"ל של טיבי לחד"ש בראשות עודה, שיוביל את האיחוד.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully