וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר וואלה! NEWS | אחרי הכרעת היועמ"ש: הימין חוזר להוביל בקרב הגושים

5.3.2019 / 14:00

החלטת מנדלבליט להגיש כתב אישום נגד נתניהו בכפוף לשימוע לא פוגעת במעמדו, והוא אף מתחזק במעט. אם הבחירות היו מתקיימות היום, כחול לבן הייתה המפלגה הגדולה, אך הייתה מתקשה להרכיב ממשלה מול גוש הימין. ומה חושב הציבור על איסור השידורים החיים מהנאומים? כל הפרטים

סטילס: ראובן קסטרו, וידאו: ארכיון וואלה!NEWS, עריכה: שניר דבוש

חמישה ימים אחרי החלטת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, מעמדו הציבורי נותר איתן ואף מתחזק במעט - כך עולה מסקר וואלה! NEWS ומכון Panels Politics בראשות מנחם לזר. אם הבחירות היו נערכות היום, מפלגת כחול לבן בראשות בני גנץ ויאיר לפיד הייתה המפלגה הגדולה ביותר עם 36 מנדטים, אך היא הייתה מתקשה בהרכבת הממשלה - שכן גוש הימין הטבעי של הליכוד ונתניהו חוזר לעמדת הובלה עם 61 מנדטים לעומת 59 של גוש המרכז שמאל.

למרות כתב החשדות החמור של מנדלבליט נגד ראש הממשלה והעיסוק הנרחב בו בסדר היום הציבורי, אין שום פגיעה בליכוד לעומת סקרים קודמים - והיא נשארת יציבה עם 31 מנדטים. שאר מפלגות הקואליציה הטבעית של נתניהו - שהצהירו כולן בימים האחרונים שלמרות החלטת היועמ"ש ימליצו על נתניהו לראשות הממשלה - יציבות גם הן: איחוד מפלגות הימין ויהדות התורה עם שבעה מנדטים כל אחת, והימין החדש של בנט ושקד עם שישה מנדטים. כולנו של שר האוצר משה כחלון מתחזקת לעומת סקרים קודמים לשישה מנדטים, וש"ס עם ארבעה מנדטים.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
בחירות 2019 | מרכז הסקרים של וואלה! NEWS
אחרי הכרעת היועמ"ש: כחול לבן מתחזקת, גוש הימין נחלש
מכנה את גנץ "צנון" - ולוחץ יד לסער: נתניהו משיק את הקמפיין

אירוע הצגת רשימת הליכוד לכנסת, כפר המכביה 4 במרץ 2019. ראובן קסטרו
מעמדו לא נפגע. נתניהו/ראובן קסטרו

מהסקר עולה כי גוש הימין היה יכול להיות גדול אף יותר אם לוקחים בחשבון את המפלגות שלא עוברות את אחוז החסימה: מפלגת ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן - מדשדשת קרוב לאחוז החסימה עם 2.8%, וזהות של משה פייגלין עם 2.6% - מדובר באובדן קולות משמעותי שעשוי להשפיע דרמטית על חלוקת הגושים, שבשלב זה מתנדנדת. בגוש המרכז-שמאל, שלא ימליץ על נתניהו בכל מחיר, כך לפי הסקר, כחול לבן עם 36 מנדטים, מפלגת העבודה - שמונה מנדטים, ומרצ מתחזקת לשישה מנדטים ולראשונה מזה זמן רב חוצה את רף חמישה המנדטים.

עם זאת, גם בגוש המרכז שמאל יש סכנה לאיבוד קולות: גשר של ח"כ אורלי לוי אבקסיס עם 2.7% לא עוברת את אחוז החסימה, ופירוק הרשימה המשותפת מוביל לכך שחד"ש ותע"ל בראשות איימן עודה ואחמד טיבי חזקות עם תשעה מנדטים, אך רע"ם-בל"ד בראשות מנסור עבאס לא עוברת את אחוז החסימה, כך לפי הסקר, עם 1.6% מהמשיבים בלבד. הסקר נערך בפאנל אינטרנטי של 987 משיבים המהווים מדגם מייצג של אזרחי ישראל, יהודים וערבים כאחד, עם טעות דגימה של 3.4%.

מצביעי כחול לבן: גנץ המתאים ביותר להוביל

הסקר, הראשון של וואלה! NEWS מאז הקמת מפלגת כחול-לבן של גנץ, לפיד, משה יעלון וגבי אשכנזי, בחן גם את רביעיית הצמרת של מפלגת כחול-לבן, ואת מידת התאמתה לראשות הממשלה. מבין הארבעה, בני גנץ נתפס כמתאים ביותר להיות ראש ממשלה - גם בקרב כלל הציבור (30%) וגם בקרב מצביעי המפלגה (64%) ורק 10% מהציבור הכללי ו20% ממצביעי כחול לבן סבורים שלפיד מתאים יותר ממנו. גם בקרב מצביעי יש עתיד ב-2015 מכירים בבכורה של גנץ על פני לפיד - ו46% אחוז מהם חושבים שגנץ הכי מתאים לראשות הממשלה לעומת 25% שבחרו בלפיד על פניו.

שאלה נוספת בסקר בחנה את עמדות הציבור לגבי החלטת יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, לאסור על אמצעי התקשורת להעביר בשידור חי נאומים של ראשי מפלגות. ההחלטה התקבלה אתמול, בתגובה לעתירה של מפלגת העבודה נגד שידור נאומו של נתניהו בכנס הליכוד במהדורות החדשות, ומאפשרת שידור של הדברים רק אחרי 10 דקות דחייה. מהסקר עולה כי רוב הציבור - 47% - תומך בהחלטה זו, ואילו 30% מתנגדים ול-23% אין דעה. בקרב מצביעי ליכוד, לעומת זאת, ההחלטה מוצאת חן פחות: 44% מתנגדים, ורק 40% תומכים, ול-16% אין דעה.

כנס כחול לבן בגני התערוכה. ראובן קסטרו
מעדיפים את גנץ על פני לפיד. הנהגת כחול לבן/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully