כנס בחירות 2019 בבאר שבע , מרץ 2019. ראובן קסטרו
כנס בחירות 2019 בבאר שבע , מרץ 2019/ראובן קסטרו

"מסע הציד" מבריח את הליכודניקים של הדרום - דווקא לחיק נתניהו

10.3.2019 / 14:02

האולם באירוע הליכוד בבאר שבע אמנם לא מלא, אבל עבור הנוכחים בו כתב החשדות נגד ראש הממשלה לא משנה דבר. עבורם, בבחירות יוכרע עתיד הפריפריה: "במדינת תל אביב לא יקבעו לנו מי יהיה ראש הממשלה"

ב"ארץ הליכוד" שבין שדרות לבאר שבע, הזעם של פעילי הליכוד מופנה בעיקר כלפי מערכת המשפט והתקשורת. באירועי המפלגה בשתי הערים הדרומיות נראה שכתב החשדות הצליח לקרב בחזרה גם את אלו שהתרחקו מעט ומאסו בנתניהו, וכעת מצהירים כי "מדינת תל אביב לא תקבע מי יהיה ראש הממשלה".

שעתיים לפני האירוע בהשתתפות נתניהו, האולם בשדרות מלא. אנשים עומדים על מדרגות המבנה, כולם רוצים לשמוע את ראש הממשלה. כתב החשדות לא מעניין את הפעילים - והם בעיקר עסוקים בהתפתחותה הכלכלית של העיר בעזרת ממשלת נתניהו. "רק הוא שינה את פני הפריפריה", הם אומרים. אחד הפעילים משדרות מסביר כי "נתניהו ראש הממשלה הטוב ביותר גם במדיניות החוץ. בלי להתנצל, בתקופתו העולם התחבר אלינו. לא מדובר פה במעטפות כסף, מדובר בדברים אחרים. היתרונות גדולים מול החסרונות, החשדות לא משפיעים עליי. אני שם על המאזניים את החיובי מול השלילי. נתניהו דאג לפריפריה, תראו את התקציבים, תראו את ההשקעה בשדרות, הכול זה ביוזמתו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס בחירות 2019 בבאר שבע , מרץ 2019. ראובן קסטרו
"הצבעה מושכלת". נתניהו בכנס בבאר שבע/ראובן קסטרו

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, דוחה את הטענות לפיהן ההצבעה לנתניהו בפריפריה מונעת מרגש. לדבריו, מדובר בהצבעה מושכלת שנובעת מהמציאות הכלכלית והביטחונית בדרום. "נתניהו משקיע בפריפריה, למעשה אנחנו רואים אותו בכל מקום בפריפריה - נפגש, שומע, משנה. הוא שינה את הפריפריה, גם במצב הביטחוני", מסביר דוידי. "רואים את נתונים - ההגירה החיובים לעיר שדרות, לא רואים פה את המראות שהיו בעבר של נטישת תושבים. מאז 'צוק איתן' שיווקנו 3,000 יחידות דיור, במשך העשור הקודם רק מאות שווקו. זה קשור לנתניהו, הוא מוביל ממשלה חברתית וקשוב לצרכים של אזור הדרום. בשדרות לא עוסקים בסטיגמות ולא קונים את כל הפרשנויות מהתקשורת שמספרים מתל אביב מה קורה בדרום. אנחנו רואים את המציאות ואיך העיר מתפתחת".

כשהוא מתייחס לכוונה להגיש כתב אישום נגד נתניהו, נאנח דוידי ואומר כי "החוק הישראלי אומר בצורה ברורה - כל עוד לא יורשע בבית משפט, הוא יכול לתפקד". הוא מסביר שוב כי הבחירה בנתניהו אינה מסורתית או מונעת ממחויבות בין-דורית, אלא מההבנה שהוא ראש הממשלה הטוב ביותר שהיה למדינת ישראל. לדבריו, "יש לנו הכרת תודה לעשייתו למען הנגב. בביטחון, למרות שאנחנו מצפים ל-100% של ביטחון, אנחנו מקבלים מאמץ גדול שלו שמאפשר חיים סבירים. וכמובן המצב הכלכלי במדינה רק משתפר מתוך מתן מענה לתושבי הפריפריה שלא היה בעבר".

כנס בחירות 2019 בבאר שבע , מרץ 2019. ראובן קסטרו
"חקרו כמעט כל מי שקרוב אליו, ובסוף עם מה יצאו, סיגרים?". גיא לוי/ראובן קסטרו
"אם יוכח שהוא אשם, אז אני אגיד שטעיתי, אבל עד אז אני לא מאמין"

כשנתניהו עוד נמצא בשדרות, איציק עמר כבר מחכה לו בבאר שבע. הוא לא מכיר אף אחד מפעילי הליכוד והיה בעברו בגלל חבר מפלגת העבודה. מעולם לא הצביע לנתניהו, אבל הפעם החליט להצביע לו "בגלל התקשורת". "הפעם אני אצביע לביבי, רק בגלל התקשורת", הוא אומר. "לא הכול רע במדינה. הצבעתי לרבין ועד היום אני מתגעגע אליו. אבל היום התקשורת כל הזמן נגד ביבי, מהבוקר עד הערב, יש קומונה שאומרת 'בוא ניפטר מהדבר הזה'. פעם ראשונה זה 52 שנים אני אצביע לנתניהו. אם יוכח שהוא אשם, אז אני אגיד שטעיתי, אבל עד אז אני לא מאמין. רק שהמשפחה שלי לא תדע".

שעתיים לפני תחילת הכנסת בבאר שבע, גיא לוי, שהיה בעבר דוברו של ח"כ אמיר אוחנה, מכין את השלטים שעליהם הכתובת "די לרדיפה פוליטית". לוי, פעיל בסניף הליכוד של שדרות, קרא את כתב החשדות נגד נתניהו בשקיקה, לא דילג על אף פסקה. כעת הוא מצטט את דברי היועץ המשפטי לממשלה בעל-פה, אבל טוען בכל זאת שנתניהו, "ענק בין גמדים", נרדף. "קראתי כל פסקה וכל אות, זה מעניין אותי. הבן-אדם נסרק במסרקות ברזל, חקרו כמעט כל מי שקרוב אליו, ובסוף עם מה יצאו, סיגרים? מה הוא קיבל בתור שוחד, כמה כתבות חיוביות?", הוא אומר. "אנחנו חיים פה 70 שנה, אנחנו יודעים איך התקשורת מתנהלת. הוא מקבל סיקור אוהד? הוא האיש הכי מושמץ בתקשורת מאז כניסתו לפוליטיקה. נניח שזה נכון, שכל מילה נכונה בכתב החשדות, אבל זה שטויות, שיבדקו את הקשרים של פוליטיקאים".

כנס בחירות 2019 בבאר שבע , מרץ 2019. ראובן קסטרו
"אנחנו בוערים מזה". הכנס בבאר שבע/ראובן קסטרו

לוי חוזר על הטענות הנשמעות שוב ושוב מצד הליכוד - "לחצו על היועץ המשפטי לממשלה, רודפים את נתניהו". "הפכו אותו לאיש מאפיה", הוא מוסיף. "איפה התקשורת הייתה? ועכשיו כשאנחנו תוקפים את ההחלטה, ואומרים שהוא (היועמ"ש מנדלבליט - י"י) התכופף תחת הלחצים הללו, אז אנחנו אלה שתוקפים את שלטון החוק? אנחנו בוערים מזה. 60 שנה אף אחד לא ירק לעבר הפריפריה, בעשור האחרון באר שבע פורחת בגלל החלטות נתניהו. עיר הבה"דים, סייבר, היי-טק בבאר שבע - זה נתניהו".

לעומת שדרות, האולם בבאר שבע רחוק מלהיות מלא. "הארגון היה פחות טוב, יום חמישי היום, אנשים בקניות", אומרים הפעילים המרכזיים. כשנתניהו נכנס, את הפעילים אוחזת התרגשות של ממש. הם מדקלמים את מסרי הקמפיין ששוננו היטב. "רק לא טיבי", צועקת לו אחת הפעילות הצעירות. הסיסמה "לא היה כלום כי אין כלום" הוחלפה ב"זה ביבי או טיבי", ובכל פעם שראש הממשלה מזכיר את שמו של יאיר לפיד, הפעילים נעים בחוסר נוחות על כיסאותיהם.

"רק ביבי דיכא את האבטלה. זה דבר היחיד שהוא דיכא, את השאר הוא הרים", אומר משה אוחיון מבאר שבע. למרות שאין בעשירייה הראשונה ייצוג נרחב של מזרחים, אוחיון לא מתרגש. מבחינת הפעילים בכנס, נתניהו הוא מזרחי שמרים את דגל הפריפריה. "כתב החשדות לא מעניין. מביאים שבעה עדי מדינה שאונסים אותם לדבר נגד ביבי. ביבי בשבילי הוא מזרחי. אני שם המשפחה שלי אוחיון, מכיר שופט בעליון ששמו אוחיון? כן, בפריפריה אוהבים את נתניהו. תל אביב זאת מדינה אחרת. מי זרק אותנו בנגב? השמאלנים. נתניהו עלה על בגין, בגין התחיל ונתניהו ממשיך. הוא ישנה גם את בית המשפט כמו שהוא שינה את הפריפריה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס בחירות 2019 בבאר שבע , מרץ 2019. ראובן קסטרו
"שיבואו לבאר שבע ויראו תוצאות". נתניהו בכנס בבאר שבע/ראובן קסטרו

שולה דנוך קצת בלחץ שהאולם בבירת הנגב לא מלא. היא מתקשרת לפעילים ומצווה עליהם להגיע מיד: "ראש הממשלה פה, תגיעו ועכשיו". בין לבין, היא מסבירה מדוע אביה, תומך נלהב של ש"ס, יצביע הפעם נתניהו. "אם לא ביבי זה טיבי", היא חוזרת על סיסמת הקמפיין. "אם נתניהו היה מחזיר שטחים אז הוא היה מקבל לא שלוש כתבות, אלא 30 ביום. אבא שלי בחר בש"ס כל חייו, עכשיו הוא אמר לנו שהוא מפחד מטיבי - אז רק ביבי". לדבריה, "ביבי גבוה אלף מונים מכל מועמד אחר עכשיו ובעתיד. אין מישהו שעומד ביכולות שלו. יבוא השימוע והוא יוכיח להם. המערכת תאכל את הצפרדעים שבישלה לביבי. רודפים את הימין באופן כללי ואת נתניהו המבריק בפרט. היועץ המשפטי אין לו ברירה, הוא פועל מתוך לחצים, אולי מאיימים עליו".

הליכודניקים בבאר שבע מבדילים באופן ברור בין הפריפריה לבין תל אביב - המייצגת את כל מי שרק רוצה להחליף את נתניהו. "בתל אביב יושבים שמאלנים, שם הגוש הגדול של השמאל", מותחת דנוך קו ברור. "שלא יספרו לנו ויחגגו על התוצאות בבליך, הרי ההורים שלהם אנשי שמאל, מה הם ציפו שיהיה שם?", היא אומרת על תוצאות הבחירות המדומות בתיכון שברמת גן. "שיבואו לבאר שבע ויראו תוצאות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס בחירות 2019 בבאר שבע , מרץ 2019. ראובן קסטרו
כנס הליכוד בבאר שבע/ראובן קסטרו
"הרדיפה מחזירה את הליכודניקים הביתה"

למרות הטענות הקשות נגד מנדלבליט, הפעילים נזהרים שלא לפגוע בכבודו. "לחצו עליו", "מאיימים עליו", "עשו לו את המוות", "הוא נכנע ללחצים" - אלו הן רק חלק מהטענות הנשמעות. "אני מאנשיו של נתניהו רק בגלל היכולות שלו, כתב החשדות נגדו לא מעניין, זאת עלילה. אני לא מאמין שביבי צריך את הסיגרים של מילצ'ן. לא מאמין למערכת המשפטית. כבר שנים זה עומד לי בבטן, עושים לו ציד, השמאל רודף אותו, מהיום שהוא ראש ממשלה הם רודפים אותו", מסביר הפעיל יגאל.

כשמסתיים הכנס, אבי, פעיל נוסף, מסביר בחניה מדוע בפריפריה מעריצים כל כך את נתניהו. "בכל בחירות אומרים עלינו שאנחנו בטוח מצביעים לליכוד, ומצביעים כמו עדר", הוא אומר. "זה שטויות. הרי תלך לקיבוצים ותראה לי אם מישהו מהם שמצביע למפלגת ימין. דווקא בבאר שבע תראה יותר מגוון של הצבעות, ואת נתניהו אוהבים בגלל שהוא הרים את העיר. תשאל את רוביק (דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע - י"י) כמה נתניהו השקיע בבאר שבע. אגב, אני לא ממעריצי נתניהו, אבל כל מה שעושים לו מחזיר אותי לחיקו. אם התקשורת לא הייתה רודפת אותו אז אולי זה היה שונה, אבל הרדיפה מחזירה את הליכודניקים הביתה".

כנס בחירות 2019 בבאר שבע , מרץ 2019. ראובן קסטרו
כנס הליכוד בבאר שבע/ראובן קסטרו
כנס בחירות 2019 בבאר שבע , מרץ 2019. ראובן קסטרו
"פעם ראשונה אצביע לנתניהו", איציק עמר בכנס הליכוד בבאר שבע/ראובן קסטרו
ראש הממשלה בנימין נתניהו בבאר שבע, 7 במרץ 2019. ראובן קסטרו
ראש הממשלה בנימין נתניהו בבאר שבע, 7 במרץ 2019/ראובן קסטרו
כנס בחירות 2019 בבאר שבע , מרץ 2019. ראובן קסטרו
הכנס בבאר שבע/ראובן קסטרו
ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס בחירות 2019 בבאר שבע , מרץ 2019. ראובן קסטרו
נתניהו בבאר שבע/ראובן קסטרו
כנס בחירות 2019 בבאר שבע , מרץ 2019. ראובן קסטרו
"הנגב עם נתניהו". כנס הליכוד בבאר שבע/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully