צומת גוש עציון/ בחירות 2019 (לאייטם של מאיה הורודניצ'אנו). ראובן קסטרו
צומת גוש עציון/ בחירות 2019 (לאייטם של מאיה הורודניצ'אנו)/ראובן קסטרו

בגוש עציון אין התלבטות בבחירת המחנה - אבל מחפשים "ימין משמעותי"

בצומת המרכזי בגוש עציון אין שלטי תעמולה, רק כרזות המזהירות מפני תכנית טראמפ. לצד קולות אכזבה מבנט ושקד ש"השתמשו וזרקו", ההכרעה בתוך מחנה הימין תיקבע לפי התחומים המדיני והביטחוני בלבד. "המציאות שלנו בלתי אפשרית, חייבים לנקוט עמדה"

חודש לבחירות, אך בצומת הסואן והמרכזי בגוש עציון לא תלויים בינתיים שלטי בחירות של המפלגות השונות. עם זאת, לצד חיילים רבים, מכוניות פלסטיניות וישראליות ונוסעים הממתינים לאוטובוסים, ממלאות את הצומת כרזות המזהירות מפני תכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. "בעצם ימים אלה, שבהם גוברים הלחצים לוויתורים ונסיגות בלב ארץ ישראל נקרא בקול גדול - כן לתכנית שמיר - לא לתכנית טראמפ", נכתב עליהם. את השלטים הציבה תנועת נחלה, אותה ייסדו אנשי הימין הרב משה לוינגר, דניאלה וייס, הרב עוזי שרבף. בעוד אזרחים רבים כלל לא מכירים את התכנית, עבור רבים מהעוברים פה בצומת היא בהחלט נושא מרכזי.

אלעזר, בן 18 מבית אל, ממתין בתחנת האוטובוס בדרכו להפגנה בנושא. הבחירות הקרובות יהיו הפעם הראשונה שהוא יצביע, והוא אמנם עוד לא התרגל לשמות החדשים במחנה הפוליטי, אך מתלבט בין איחוד מפלגות הימין לימין החדש. "מי שיעשה טוב להתיישבות - בו אני אבחר. השאלה מי יהיה יותר מועיל, מי יבנה יותר, ומי ימנע את תכנית טראמפ שעומדת על הפרק ומסכלת את ההתיישבות", הוא מסביר. הסוגיה המרכזית, מבחינתו, היא ההתיישבות וסיכול התכנית - הנושאים החברתיים-כלכליים פחות משמעותיים עבורו. על הממשלה הנוכחית הוא אומר כי "עשתה צעדים של פינויים ודברים כואבים שלא היו בסדר. אבל מבחינת ההרכב ומי שהיה בממשלה זו הייתה ממשלה שהיא רק ימנית ודיברו ימין".

אהרון אבלטיפה מג'בעה צומת גוש עציון/ בחירות 2019 (לאייטם של מאיה הורודניצ'אנו). ראובן קסטרו
"השאלה מי יסכל את תכנית טראמפ". צומת גוש עציון/ראובן קסטרו

אלעזר אינו מתגורר בגוש, אך ההתלבטות שלו אינה מפתיעה. המועצה האזורית גוש עציון מונה כ-23 אלף תושבים המתגוררים בכ-20 יישובים, ובשטחה גם נמצאת ההתנחלות אפרת המונה כעשרת אלפים תושבים. מבדיקת תוצאות הבחירות הקודמות במועצה, נראה כי השר נפתלי בנט יכול היה להיות כבר ראש ממשלה, לו היו מצביעים תושבי הגוש בלבד. אחרי הבית היהודי, שגרף את מרבית הקולות במועצה, ניצבה מפלגת הליכוד בפער די גדול. כעת נראה כי התחרות גדלה עם הקמת המפלגה החדשה של בנט ושקד, לצד המפלגה שיש מי שמעריכים שתהיה הפתעת הבחירות - "זהות" של משה פייגלין.

האחים נחמה ויהושע מבת עין, שעברו במרכז הקניות בצומת, סיפרו על ויכוח סוער שבדיוק ניהלו בקבוצת הווטסאפ המשפחתית לגבי הצבעה למפלגת זהות. "יש כאלה שרוצים להצביע להם, אבל יש כאלה שמאוד מתנגדים וטוענים שזה לזרוק קולות לפח", מסבירה נחמה. יהושע מוסיף כי "הם מרימים דגל שזה לא הזמן להרים אותו לבד, של קנאביס ודברים שצריך לשמור לימים אחרים". שניהם הצביעו בבחירות הקודמות לבית היהודי אך הפעם הם מעדיפים לבחור בימין החדש, כשהנושא המדיני הוא זה שמבחינתם עומד במרכז ההחלטה. בניגוד לתחושת הבגידה שחשים חלק ממצביעי הבית היהודי לנוכח עזיבת בנט ושקד, יהושע מסביר כי "מפלגה זה לא דבר קדוש".

"המציאות שאנחנו חיים בה היא לא נורמלית גם בשבילנו וגם בשביל הפלסטינים. צריך איזשהו כיוון"

"הצבעתי לבית היהודי בעקבות בנט, ואני חושבת שאיילת שקד, שאני מאוד מעריכה אותה, הצליחה באצבע אחת לעשות מה שלא עשו שנים במערכת המשפט. אני חושבת שהם באמת מובילים שינוי אמיתי", מסבירה נחמה, ומוסיפה כי דווקא מבחינה כלכלית היא פחות מסכימה עם עמדות המפלגה. "האמת, מבחינה כלכלית אני פחות ימין. זו נקודה שקצת מאתגרת אותי אצלם. אבל אנחנו חיים בסיטואציה בלתי אפשרית מבחינה מדינית וחייבת להיות עמדה, איזשהו כיוון, איזושהי מדיניות. מציאות החיים הבלתי אפשרית שלנו היא לא נורמלית, גם בשבילנו וגם בשביל הפלסטינים. היא עמומה. אף אחד לא יודע מה העתיד, ואני מרגישה שהם מציבים איזשהו כיוון, דרך שאפשר להתנהל".

אהרון אבלטיפה מג'בעה צומת גוש עציון/ בחירות 2019 (לאייטם של מאיה הורודניצ'אנו). ראובן קסטרו
"מפלגה זה לא דבר קדוש". נחמה ויהושע מבת עין/ראובן קסטרו

מבין האופציות הריאליות לראשות הממשלה, שניהם מעדיפים את נתניהו. "ביבי הוא ימני מעל פני השטח אבל בעומק הוא מדבר הרבה ופחות עושה", נחמה אומרת, אך מוסיפה כי "בנט ושקד לא יהיו עכשיו ראשי ממשלה, אז זה כרגע המצב הכי טוב שיכול להיות".

עטרה מאלון שבות דווקא מאוכזבת מהפיצול של השרים בנט ושקד מהבית היהודי. "אני קצת כועסת", היא אומרת. "לא הזדהיתי איתם ברמה הדתית. אבל חשבתי שהם מובילים נכון והם סחפו הרבה אנשים, וזה שהם הלכו - אני מרגישה שהם השתמשו וזרקו. קצת לא נעים להגיד את זה". עטרה מתכוונת להצביע הפעם לאיחוד מפלגות הימין, אחרי שבבחירות הקודמות הצביעה לבית היהודי. לדבריה, "הם גם שומרים על הערכים שאני מאמינה בהם, ואני מרגישה שאני צריכה נציג שייצג את השקפת העולם שלי. זה דמוקרטיה וצריך שיהיה אחוז ח"כים בכנסת בהתאם לאחוז בציבור". לגבי המחלוקת סביב עוצמה יהודית, היא סבורה שהחיבור "מתאים מאוד. אני לא מסכימה עם הדרך שלהם ולדעתי הם אפילו לא יישבו בקואליציה, אבל אנחנו לא כאלו שונים. אני מסכימה עם הרבה מאוד דברים שהם אומרים וחושבים, אבל לא עם הדרך שהם רוצים את זה. לא הוגן שאפשר להתאחד עם כל מיני אנשים, כמו בנט שרוצה מפלגה של דתיים וחילונים, אבל פתאום עם מישהו שהוא כמעט כמוך זה לא בסדר?".

אהרון אבלטיפה מג'בעה צומת גוש עציון/ בחירות 2019 (לאייטם של מאיה הורודניצ'אנו). ראובן קסטרו
"מי שטוב להתיישבות, בו אני אבחר". אלעזר מבית אל/ראובן קסטרו

צומת גוש עציון מוכר גם למי שאינו בקיא במתרחש בשטחים, בעיקר בגלל הפיגועים רבים שאירעו בו. על כן, לא מפתיע שכמות החיילים המוצבים במקום דומה לכמות הממתינים בתחנות האוטובוס, הממוגנות באמצעות בטונדות ועמדות שמירה. בספטמבר האחרון, אירע פיגוע דקירה בחנות הפלאפל שבמרכז הקניות שבצומת. על חלונות החנות, ממש מעל השלט המבשר על "מרק חם וטרי", תלוי שלט נוסף - "תודה ארי שהצלת לי את החיים". השלט מוקדש לארי פולד, אב לארבעה מאפרת, שנדקר בפיגוע, אך לפני כן הצליח לירות במחבל ולהציל את בעלת המקום, הילה פרץ מירושלים.

כעת, מבחינת פרץ, ירי במחבלים אמור לעמוד בראש סדר היום של הממשלה. "רואים את ההשפעה של השמאל לצערי, הייתי פה בפיגוע ולצערנו בגלל השפעת השמאל לא הרגו את המחבל", מסבירה פרץ. "הוא יושב בכלא ומקבל 14 אלף שקל לחודש. אני מקווה שזה יהיה הדבר הראשון שנתניהו יעשה, שיהיה חופש לחיילים שלנו לירות במחבלים. לא משנה אם מנוטרל או לא, מחבל זה מחבל". לדברי פרץ, אין לה זמן לעקוב אחר עדכוני הבחירות, אבל אין לה גם צורך בזה. "אני לא מתעניינת בכלל כי אין לי זמן, אבל אצלנו בוחרים רק ביבי אז גם אין במה להתעניין", היא אומרת. "אם היה מישהו חזק ממנו ויותר חכם, יכול להיות שכן. אבל לצערי מול כל העולם רק הוא יכול להתמודד. לפיד לא מתאים, את גנץ אני לא מכירה אבל גם לפי מה שהולך, לא נראה לי. בשביל שתהיה לנו מדינה רק הוא (נתניהו, מ"ה) יכול".

כמו רבים מתומכי ראש הממשלה, גם היא סבורה כי החשדות סביבו, כמו גם ההמלצות לכתב אישום, נובעים מרצון משותף להפיל אותו. "יש המון דברים אחרים, יש המון פוליטיקאים שעושים בעיות ועליהם לא מדברים שום דבר. יש פה יד אחת להפיל את ראש הממשלה". לדבריה, לא רק הישראלים רוצים לראות את נתניהו ממשיך בתפקידו, אלא גם פלסטינים. "הערבים שאוכלים אצלי, 90% מהם, כולם תומכים בביבי, ויש כאן דו-קיום, אבל צריך מישהו שיסדר את זה כמו שצריך. יכול להיות שהקדנציה הזו הוא יעשה יותר, אני מקווה מאוד".

הילה פרץ מירושלים
 צומת גוש עציון/ בחירות 2019 (לאייטם של מאיה הורודניצ'אנו). ראובן קסטרו
"יכול להיות שבקדנציה הזו נתניהו יעשה יותר". הילה פרץ/ראובן קסטרו

בחנויות במרכז הקניות עובדים גם פלסטינים בעלי היתרים. על אף שהחלטות הממשלה משפיעות רבות גם עליהם - ולעתים אף יותר - אהרון אלבטיפה מג'בעה סבור כי לבחירות אין משמעות. "לפי דעתי הכול אותו כיוון, לא משנה מי. הכיוון של כל המועמדים אותו דבר. לפני הבחירות הם אומרים משהו אחד, אבל השאלה היא מה הם עושים אחרי. צריך שיבוא מישהו שבאמת אוהב את החיים כדי שיעשה טוב", הוא אומר. אלבטיפה עובד בחנות אלקטרוניקה במקום כבר 13 שנה. לדבריו, לציבור עצמו זה לא משנה, ומבחינתו מה שחשוב זה הדאגה לילדיו לחיים טובים. לטענתו כל אחד צריך לדאוג לעצמו. "להסתכל על החדשות זה בזבוז זמן, אין טעם. בשביל להנות ממה שקורה אין טעם בזה", הוא מוסיף.

גם מוריה, שלומדת בבת עין לא ראה טעם להשקיע זמן בבחירות, ואומרת כי לא תלך להצביע. "זה חשוב אבל אני מעדיפה לנצל את היום הזה לטייל", היא אומרת. חברתה מיכל, בת 24 שלומדת עמה מופתעת לשמוע שלא תצביע. היא שהצביעה בבחירות הקודמות לליכוד מספרת כי הבינה "שיש ימין יותר משמעותי". לכן, היא מתכוונת להצביע לזהות או לימין החדש.

אהרון אבלטיפה מג'בעה צומת גוש עציון/ בחירות 2019 (לאייטם של מאיה הורודניצ'אנו). ראובן קסטרו
כל אחד צריך לדאוג לעצמו. אבלטיפה/ראובן קסטרו
אהרון אבלטיפה מג'בעה צומת גוש עציון/ בחירות 2019 (לאייטם של מאיה הורודניצ'אנו). ראובן קסטרו
"תודה ארי שהצלת את חיי". המרכז המסחרי בצומת הגוש/ראובן קסטרו
צומת גוש עציון/ בחירות 2019 (לאייטם של מאיה הורודניצ'אנו). ראובן קסטרו
גוש עציון/ראובן קסטרו
צומת גוש עציון/ בחירות 2019 (לאייטם של מאיה הורודניצ'אנו). ראובן קסטרו
צומת הגוש/ראובן קסטרו
אהרון אבלטיפה מג'בעה צומת גוש עציון/ בחירות 2019 (לאייטם של מאיה הורודניצ'אנו). ראובן קסטרו
יש מי שתצביע - ויש מי שתעדיף לטייל. מוריה ומיכל/ראובן קסטרו
צומת גוש עציון/ בחירות 2019 (לאייטם של מאיה הורודניצ'אנו). ראובן קסטרו
ללא שלטי בחירות. צומת הגוש/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully