וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמד טיבי באולפן וואלה! NEWS: "רותם סלע אמיצה יותר מבני גנץ"

למרות קמפיין "או ביבי או טיבי", יו"ר תע"ל מבהיר כי לא ייכנס לגוש חוסם לימין בכל מחיר. "לא נמליץ על גנץ אוטומטית, אין ארוחות חינם", אמר. הוא תוקף את נתניהו וסמוטריץ' ואף מאשים בצביעות: "אם נתניהו היה יכול לפגוש את ארדואן - הוא היה על המטוס הראשון"

סטילס: ראובן קסטרו

אחרי שפרש מהרשימה המשותפת, הסקרים האחרונים מנבאים ליו"ר תע"ל אחמד טיבי שהתאחד עם מפלגת חד"ש 8-7 מנדטים, לעומת עמיתיו הקודמים, בל"ד ורע"מ נאבקות באחוז החסימה. קריאת מפת הגושים המתגבשת מרמזת על כך שכחול לבן ומפלגות המרכז-שמאל יידרשו לחבור אליו לגוש חוסם לנתניהו, אך טיבי לא ממהר לתת את הסכמתו המידית.

בריאיון לאולפן הבחירות של וואלה! NEWS הוא מבהיר כי לא ימליץ אוטומטית על גנץ, תוקף את נתניהו על שילובים של אנשי עוצמה יהודית באיחוד הימין, ומסביר מדוע החליט לפרק את הרשימה המשותפת שבבחירות הקודמות הצליחה להפוך למפלגה השלישית בגודלה בכנסת

מאז שהצליחה כחול לבן לעבור בסקרים את הליכוד במספר המנדטים, אחת השאלות הגדולות עוסקת ביכולתו של גנץ להקים גוש חוסם. המספרים העידו על כך שיידרש לסיוע של טיבי בעניין, אולם הוא מצדו - לא ממהר להרעיף מחמאות. להיפך. "אני יכול לומר שרותם סלע יותר אמיצה מבני גנץ, למרות שהוא רמטכ"ל לשעבר והיא אשת תקשורת", אמר.

טיבי התייחס לפוסט באינסטגרם שהעלתה מגישת הטלוויזיה, בו תקפה את השרה מירי רגב שטענה כי גנץ יקים קואליציה בסיוע הח"כים הערבים. "הגבתי לה באינסטגרם", סיפר. "היא גילתה אומץ ציבורי שאנשי תקשורת ואמנות לא מבטאים בדרך כלל בנושאים פוליטיים. ההתנפלות עליה הייתה נוראית והשיא היה שראש הממשלה ניסה לתת לה שיעורים באזרחות. אני מעריך את האומץ הציבורי שלה והיא אמרה משהו אקסיומטי - כל האזרחים שווים. גם על זה יש ויכוח, אם כל האזרחים שווים. כל המצביעים שווים, אז כל האזרחים שווים וכל המצביעים שווים וזה לא המצב במדינת ישראל".

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
עוד איחוד במפלגות הערביות: עודה וטיבי סיכמו על ריצה משותפת
ארדואן נפגש עם ח"כים ערבים: "מעריך את פועלכם בכנסת"
פיצול בקול הערבי: אחמד טיבי הודיע על פרישתו מהרשימה המשותפת

ראיון של אחמד טיבי, אולפו וואלה!NEWS. ראובן קסטרו
ראיון של אחמד טיבי, אולפו וואלה!NEWS/ראובן קסטרו

לדבריו, גנץ מפחד להביע עמדה בנושא בשל שיקולים אלקטורליים. "אנחנו לא מכירים אותו עדיין", הסביר טיבי וציין כי מעולם לא פגש את הרמטכ"ל לשעבר. "ברמה האזרחית אני לא יודע מה העמדות שלו. מה העמדות שלו לגבי 20% מהאוכלוסייה. אם הוא מכיר את ההוויה של הישובים הערבים, את הפער הגדול, האפליה וההדרה. גם לא שמעתי אותו מתבטא על כך. ולכן אני חושב שרותם אמרה וגנץ שתק. או אפילו נגרר אחרי הסתה של ראש הממשלה נגד הציבור הערבי".

אז אתה אומר שאתה לא מכיר את גנץ, שאתה לא יודע מה העמדות שלו, ואולי זה מוביל לשאלה האם תמליצו עליו אצל הנשיא או לחילופין תסכימו להיות גוש חוסם עבורו?

"למה?", תהה טיבי. "למה להמליץ עליו אוטומטית? הוא היה כל כך חיובי איתנו? הוא גילה אמפתיה למצוקות של הציבור הערבי? ככה ארוחות חינם סתם, בגלל שביבי אומר? אני לא מתרשם ממי שמקדם את עצמו באמצעות סרטון שיש בו כמה פלסטינים הוא הרג וכמה בתים הוא הרס. אנחנו נהיה גוש חוסם לגזענות, להדרה, לאפליה - ומי שנמצא בגוש חוסם הזה - כולנו נהיה יחד. אבל אנחנו נהיה גוש חוסם נגד גזענות ופטרנליזם.

ומה זה אומר?

"יש כאלה שחושבים שזה אוטומטי שהערבים ילכו עם בני גנץ. תן לי סיבה אחת למה. הוא יסכים לבטל את חוק הלאום? הוא יסכים לתכניות של קידום כלכלי וחברתי? הוא יסכים לומר משהו על סיום הכיבוש, על שתי מדינות? במצע של כחול לבן לא הוזכר הביטוי מדינה פלסטינית. ביבי אמר מדינה פלסטינית וכחול לבן מתחמקים. מה זאת הפחדנות הזאת?".

"אנחנו רוצים להפיל את הימין ואת בנימין נתניהו. האם האלטרנטיבה, שזה כחול לבן, יהיו יותר נוראיים ממנו או פחות נוראיים ממנו, פחות או יותר טובים? נדע לפי התוצאות. אנחנו נחכה לתוצאות ומי שירצה לדבר איתנו. צריך לפנות אל נציגיו של הציבור הערבי ואז הוא ישמע דרישות ברורות וחד משמעיות. וגם אז שלא יחשוב שתהיה המלצה עליו אוטומטית לנשיא. אי המלצה על בנימין נתניהו מהווה בעצמה גוש חוסם לבנימין נתניהו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
בני גנץ בועידת מינכן , פברואר 2019. רויטרס
"נחכה לתוצאות". גנץ/רויטרס

כשנשאל מדוע אף מפלגה מלבד מרצ לא רואה ברשימה של טיבי כשותפה לגיטימית להרכבת הממשלה, השיב: "לא צריך להצדיק גזענות, מדובר בגזענות. יש גורמים פשיסטים בתוך הקואליציה ומסתבר שנתניהו לא מסתפק בפשיסטים האלה והוא מצרף אליהם עוד ניאו-פשיסטים תומכי כהנא", תוך התיחסות לאיחוד הימין. "יש המון פשיסטים וגזענים. סמוטריץ' הוא פשיסט וגזען או לא? הוא מדבר שאשתו לא רוצה ללדת ליד אישה ערבייה. איך זה נשמע?".

מפלגת העבודה גם פשיסטים וגזענים? הם הרי גם לא רואים בכם שותפים לגיטימיים להרכבת ממשלה.

"הם ירכיבו ממשלה?".

אם הם היו מרכיבים ממשלה?

"אני רוצה לחזק את מה שאתם אומרים. בזמנו, כשאהוד ברק זכה. אחרי שזכה לתמיכה מאסיבית מהציבור הערבי הוא לא פנה אחרי הבחירות למפלגות הערביות כדי לדבר איתנו, לנהל דיאלוג. אז אנחנו לא מתרשמים ממה שמכונה מרכז-שמאל או מרכז-ימין".

ראיון של אחמד טיבי, אולפו וואלה!NEWS. ראובן קסטרו
ראיון של אחמד טיבי, אולפו וואלה!NEWS/ראובן קסטרו

ייתכן שיש לכם יש אחריות לסיטואציה הזאת? שהרי בעצם אתם המנהיגים של הציבור הערבי, וממול - המנהיגים של הציבור היהודי אומרים 'אתם לא אנשים שאנחנו יכולים לדבר איתם', ושאתם לא מייצגים של הציבור שהוא נשלח ממנו, או שזה רק פטרנליזם?

"איזו התנשאות של מפלגות אנטי-ערביות שאומרות ש'הנציגים הערבים שנבחרים תמיד על ידי הציבור הערבי לא מייצגות את הערבים. הם רוצים נציגות ערבית שרוקדת לפי החליל של הימין וסוגדת לקונצנזוס הישראלי. יש ערבים כאלה, היו ערבים כאלה. לא אנחנו. אנחנו לא שם. אנחנו לא נהיה שם. תמיד נהיה נגד גזענות, כיבוש, אפליה, נגד הפער הגדול בין יהודים וערבים ותמיד נאמר שביום הבחירות הדבר היחידי השווה בין היהודים והערבים זה הקול וצריך לנצל אותו כי מיד לאחר מכן הפער ימשיך להתקיים בין יהודים וערבים".

- אתה לא מצליח להבין את הזעם, לא רק בימין אלא לפעמים גם במרכז, בגלל שאתם מביעים תמיכה בחמאס, בחיזבאללה, אתם נפגשים עם אויבי ישראל... מסרבים להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית? נפגשת עם ארודאן רק לפני חודש...

"אהבתי את ההערה לגבי פגישה עם ארדואן. את יודעת כמה מנהיגים ישראלים היו זוחלים כדי להיפגש עם ארדואן או כדי שהוא יקבל אותם או יקשיב להם? אני חושב שאם לראש הממשלה תהיה הזדמנות מחר לפגוש את ארדואן או לבקר אצלו... מטוס ראשון והוא שם. מישהו אומר לי כאופוזיציה עם מי להיפגש? ומה עשיתי בפגישה הזאת? פעלתי למען שחרור אזרחים ערבים".

ראיון של אחמד טיבי, אולפו וואלה!NEWS. ראובן קסטרו
ראיון של אחמד טיבי, אולפו וואלה!NEWS/ראובן קסטרו

בהמשך טיבי מבטל את האפשרות שהכעס והתסכול נובעים מעצם העובדה שאינו מנצל את קשריו בעולם הערבי, באופן שיגביר את האמון בין הצדדים. "הם מתייחסים ל-13 חברי הכנסת ברשימה המשותפת כאל אפס, כאילו מדובר ב-107 חברי כנסת. אני לא רוצה את המצב הזה. אני רוצה גם כשאני באופוזיציה, שכל חד"ש-תע"ל תהיה אופוזיציה בעלת השפעה. גם בוועדות, גם במסדרונות, גם במליאה. בשביל זה אנחנו שם. גם בשביל להציג עמדה פוליטית וגם כדי להשפיע בנושאים הנוספים. סליחה, אתם יודעים שאני העברתי יותר חוקים אוניברסליים, צרכניים, חברתיים יותר מאשר כמה חברי כנסת בקואליציה. את זה מסתירים או לא חושפים בפני הציבור הרחב". באשר לטענה כי את החוקים הללו הוביל בשיתוף פעולה עם ח"כים יהודים, השיב: "אי אפשר להעביר חוק עם האופוזיציה בלבד".

סוגיית הכותרות שתופסת פעילותם של הח"כים הערבים תופסת את טיבי במקום כואב. "תמיד יש יותר סקס אפיל לנושאים לאומיים אבל הכישלון של התקשורת, וגם לנו יש חלק בזה שאנחנו לא דוחפים את הנושאים החברתיים שלנו מול התקשורת", טען. "התקשורת הערבית מכסה את הפעילות החברתית שלנו, בעוד שהתקשורת הישראלית לא. אני מאתגר אתכם לבדוק מה עשינו במליאה ובוועדות ומה עשו אחרים. כשהיו הזדמנויות לשתף פעולה עם מפלגות חרדיות בחוק המואזין, עשיתי את זה והצלחנו לקבור את החוק".

בשנים האחרונות הועברו יותר תקציבים למגזר הערבי ממה שהועברו בעבר, אז כן יש מקום לשיתוף פעולה

"מה שקרוי תכנית 922 אמרו שהיא 15 מיליארד והיא לא, היא 9.6. אנחנו, ברשימה המשותפת, אמרנו עליה שהיא צעד בכיוון הנכון. אבל היא מקרטעת ורחוקה מהצרכים של החברה הערבית. הצגנו תכנית של 32 מיליארד שקל. לא חשוב גוש חוסם. יש לנו דרישה ל-64 מיליארד שקל לעשר שנים: מאבק באלימות, תשתיות, תעסוקה, נשים, אזורי תעשייה, סטודנטים, ספורט, תרבות. כל זה לצד הדרישה המדינית פוליטית לאומית".
.

"לא קובע לאחרים איך להתנהג

החלטתו של טיבי להתפצל מהרשימה המשותפת עלולה להשאיר כמה מעמיתיו מחוץ לכנסת בבחירות הקרובות. טיבי מצדו הסביר כי החליט על הצעד המשמעותי בשל חילוקי דעות על אופן בניית הרשימה, ולאו דווקא בשל פעילותם של אנשי בל"ד, ג'מאל זחאלקה וחנין זועבי למשל.

"כאשר הוקמה הרשימה המשותפת הקרבנו (תע"ל) למען הקמתה והסכמנו לקבל ייצוג דל ביחס לכוחנו בציבור", אמר טיבי. "גם הקרבנו פעמיים, ברוטציה של שני ח"כים. לאחר מכן אמרנו: 'נרכיב אותה מחדש אבל תנו לציבור להכריע'. הדרישה שלנו לא התקיימה ולכן החלטנו לרוץ באופן עצמאי. אבל שבוע לפני הגשת הרשימות התברר שבמקום שתי רשימות, ששתיהן היו מצליחות, יש שלוש. גם רע"ם-בל"ד, גם חד"ש וגם תע"ל. שתיים מהן לא היו עוברות את אחוז החסימה וזאת אחריות כבדה מדי על כל מנהיג פוליטי בחברה הערבית - לפגוע ביצוג הערבי. ולכן קיבלתי את ההצעה של חד"ש לחבור יחד. אני חושב שהרשימה שלנו היא הטובה ביותר עם המועמדים הטובים ביותר". באשר לבל"ד, הביע תקווה כי יעברו את אחוז החסימה, והעריך כי הדבר אכן יתממש בניגוד לתחזיות הסוקרים.

ראיון של אחמד טיבי, אולפו וואלה!NEWS. ראובן קסטרו
"הקשר של נתניהו לארה"ב חזק יותר מהקשר שלי לתימן או מאורטניה". טיבי/ראובן קסטרו

טיבי נזהר מלמתוח ביקורת נגד חבריו לשעבר לסיעה. "אני לא קובע לאחרים איך להתנהג", הדגיש. "אני חושב שחד"ש-תע"ל היא הכתובת הטובה ביותר לבוחרים הערבים. אבל מי שלא רוצה להצביע עבור חדש-תע"ל שיצביע עבור המפלגה האחרת בל"ד ולא עבור המפלגות הציוניות שהצביעו בעד חוק ופתאום מבקרים ביישובים הערבים. שאלתם אותי על האמירה של ראש הממשלה 'לאזרחים הערבים יש 22 מדינות והם לא צריכים עוד אחת'. זאת אמירה נוראית ולראש הממשלה יש הבנה עקומה על המושג אזרחות. לנו יש מולדת אחת והיא כאן. נדמה לי שזה משפט המשך ל'ערבים נוהרים לקלפיות', 'או ביבי או טיבי'. זה המשפט השלישי. אני מעריך שלראש הממשלה יש קשר חזק יותר לארצות הברית של אמריקה, לחיים שם, לשורשים שם, יותר מאשר קשר שלי או שלנו למאוריטניה או תימן וכך גם לליברמן למולדביה. אנחנו נישאר שם, אגב, לא חשוב מה יהיו התוצאות הבחירות. השאלה אם אני מאתגר את ראש הממשלה: האם הוא מוכן להישאר כאן ללא קשר לתוצאות הבחירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully