וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ציטוטי דרוויש ומסרים נגד הכהניסטים: בחד"ש-תע"ל מבטיחים "לנהור לקלפיות"

14.3.2019 / 13:15

באולם קטן בלב העיר העברית הראשונה, השיקה הרשימה בראשות טיבי ועודה את הקמפיין שלה בעברית. ראשי הרשימה השתלחו בימין, אבל לא רק בנתניהו - והבהירו כי ייתכן שהאיומים של השחקנים המרכזיים ב"גוש חוסם" מעט מוקדמים

צילום: ניב אהרונסון

כ-200 איש "נהרו" אמש (רביעי) לאולם אירועים קטן וצפוף ברחוב אחד העם בתל אביב, שם השיקה רשימת חד"ש-תע"ל את קמפיין הבחירות שלה בעברית. במקום נכחו שורשי השותפות - בכירי הרשימה - וגם פעילים בחולצות טי אדומות ועוד פנים מוכרות. בלטו בנוכחותם לא מעט בני נוער, גם כאלה שלא יוכלו עדיין להשתתף בבחירות ולהצביע. "אומרים שזו מדינת תל אביב, אז באנו למרכז המדינה", מסבירה ח"כ עאידה תומא סלימאן את קיום האירוע דווקא במרכז העיר העברית הראשונה, "אז תתמודדו".

יו"ר הרשימה, חבר הכנסת איימן עודה שפתח את החלק הפורמלי באירוע הכריז: "אנחנו אומרים לנתניהו - אנחנו ננהר בכמויות באוטובוסים לקלפיות, אנחנו נעשה את השינוי ונפיל את הממשלה". עוד אמר כי "גנץ ולפיד מציגים את עצמם כאלטרנטיבה אבל מתחנפים לימין. מי שמזכיר אותנו רק פעם אחת במושג של 'לא יהודים' יצטרך לנסוע אולי לאנגליה או לצרפת, גם שם יש לא יהודים, שיבקש מהם המלצה בפני הנשיא. אנחנו לא רק 'לא יהודים', אנחנו בעיקר ערבים, פלסטינים, ואנחנו לשון המאזניים".

לגנץ ולפיד הודיע עודה מעל הבמה כי "תצטרכו להגיע אלינו לנצרת, לפרוש את המשנה המדינית שלכם וכוונה אמיתית לשלום ושוויון. תצטרכו לספר לנו איך תבטלו את חוק הלאום, איך תבטלו את חוק קמיניץ הגזעני שנועד להרוס בתים של ערבים, איך אתם מתכננים לבנות תכנית לאומית למיגור האלימות והפשיעה בקרב האוכלוסייה הערבית, ואיך אתם מתכוונים להזרים כספים לרשויות הערביות". לדבריו, "אז ורק אז, ניקח את זה למוסדות שלנו ונחליט בכובד ראש".

השקת קמפיין חדש תעל תל אביב 13 במרץ 2019. ראובן קסטרו
טיבי, עודה, סלימאן וכסיף בפתיחת הקמפיין בתל אביב/ראובן קסטרו
השקת קמפיין חדש תעל תל אביב 13 במרץ 2019. ראובן קסטרו
השקת הקמפיין בתל אביב/ראובן קסטרו

בסיום דבריו, התייחס עודה לשותפות הרצויה בין ערבים ויהודים בדרך לשינוי במדינה. הוא עקץ: "יש עוד אדם אחד שמבין את המשוואה הזו בצורה כל כך מדויקת - ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא מבין שרק עם שותפות ערבית-יהודית הוא לא יישאר בשלטון. הוא עושה הכול כדי להפוך את האזרחים הערבים לאזרחים לא לגיטימיים בפוליטיקה". לאחר מכן הודיע עודה כי "אנחנו שואבים את האזרחות שלנו והלגיטימציה שלנו מהיותנו ילידים בני המקום הזה, ואנחנו ננהר על אפו ועל חמתו לקלפיות, יהודים וערבים, יהודיות וערביות, נעשה את השינוי ונפיל את ממשלת הימין".

היו"ר המשותף של חד"ש-תע"ל, ח"כ אחמד טיבי, הבטיח "אנחנו נהיה גוש חוסם נגד הגזענות" והמשיך: "רק לאחרונה נודע לי שאני מועמד לראשות הממשלה עם הסיסמה 'ביבי או טיבי'. זה עוד ניסיון של נתניהו לעשות דמוניזציה ודה-לגיטימציה, כאילו יש מצביעים סוג ב' או ג'. אבל ביום הבחירות לכל אזרח יש זכות שווה להצביע, ואף אחד לא ייקח את זה מאיתנו. הממשלה הבאה תהיה קיצונית יותר ומסוכנת יותר, יכהנו בה אנשי כהנא, וכעת לבלום את הכהניזם - זה התפקיד של כל אדם שפוי".

עוד אמר טיבי כי "שלשום נתניהו הבהיר את העמדה שלו, שהמדינה הזו היא ליהודים ואך ורק לאזרחים היהודים. אתמול הוא הוסיף שיש לערבים 22 מדינות. אני מעריך כל מדינה בעולם, אבל לוב היא לא המדינה שלי, תימן לא המדינה שלי. זוהי מולדתי ואין לי מולדת אחרת מלבדה, במולדתי זו אני נאבק למען אזרחות מלאה".

השקת קמפיין חדש תעל תל אביב 13 במרץ 2019. ראובן קסטרו
"נעשה את השינוי ונפיל את ממשלת הימין". עודה/ראובן קסטרו
השקת קמפיין חדש תעל תל אביב 13 במרץ 2019. ראובן קסטרו
תל אביב, אתמול/ראובן קסטרו

טיבי התייחס גם ליו"ר כחול לבן בני גנץ, וחזר על דברים שאמר בריאיון לטל שלו ויקי אדמקר באולפן וואלה!NEWS . "אפילו רותם סלע יותר אמיצה ממנו", אמר טיבי בהתייחסו לפוסט שפרסמה מגישת הטלוויזיה וזיכה אותה בתגובה מצד ראש הממשלה. "אני לא מתרשם ממי שחושש לומר 'שוויון', אני לא מתרשם ממי שמתפאר מסרטון וידאו לגבי כמה פלסטינים הרג וכמה בתים הרס. יש לנו תכניות קונקרטיות לעשור הקרוב, העברה של תקציבים לחינוך, למאבק באלימות, לתעסוקת נשים, לתרבות. אנחנו דורשים תהליך מדיני והקמה של מדינה פלסטינית. נתמוך רק במי שיתמוך בקווים שלנו. כחול לבן פונה לממשלת אחדות - אנחנו נתנגד לה ונהיה אופוזיציה נשכנית כפי שתמיד היינו ועוד יותר"

חברת הכנסת סלימאן התייחסה גם היא לסערה סביב דבריה של סלע, תגובתו של נתניהו והגיבוי שהעניק לה נשיא המדינה ראובן ריבלין. "במצב מתוקן לא עושים חגיגה מזה שנשיא המדינה אומר את המובן מאליו, שהאזרחים הם שווים", אמרה. "אבל בצל ממשלה ימנית מטורפת זה הופך למעשה של גבורה. אנחנו מעריכים את העובדה שיש אנשים, ובעיקר נשים אמיצות, שמעוררות את השיח ומתחילות לחולל שינוי". עוד הוסיפה סלימאן כי "זו מערכה על קיומנו, אזרחים יהודים וערבים. 'הערבים נוהרים' ו'מדינת ישראל היא של העם היהודי בלבד' זה לא רק פופוליזם של בחירות או טקטיקה, זו השקפת עולם. נתניהו לא רוצה אותנו כאזרחים. אנחנו פה, גם בתל אביב, נדיר שינה מעיניו של נתניהו כי גם ערבים וגם יהודים שרוצים שוויון ודמוקרטיה ינהרו לקלפי".

ד"ר עופר כסיף, שמועמדותו נפסלה בידי ועדת הבחירות המרכזית, ציטט משירו של המשורר הלאומי הפלסטיני מחמוד דרוויש "הלוואי שתהיה נר בחשיכה", תוך ציון כי מדובר ביום הולדתו. "אנחנו נמצאים בחשיכה גדולה שהביאה אלינו ממשלת ישראל בראשותו של הגזען נתניהו, שהוא הכהניסט המוביל היום. אדם שחושב במושגים של עליונות מול נחיתות. ובמקרה שלנו, לפיד לא יאיר את החשיכה. אבל אנחנו כן, אנחנו נהיה אור גדול, של כל מי שנאבק על חברה צודקת". כסיף התייחס לניסיון לפסול אותו ואמר "יש קשר הדוק בין הרצון לפסול אותי לבין הפחד של הימין משותפות יהודית-ערבית. לא במקרה בחרו לפסול את המועמד היהודי, כי ככל שהשותפות הזו עמוקה יותר האור גדל והימין מפחד".

השקת קמפיין חדש תעל תל אביב 13 במרץ 2019. ראובן קסטרו
"אני לא מתרשם ממי שחושש לומר ׳שוויון׳". טיבי/ראובן קסטרו
השקת קמפיין חדש תעל תל אביב 13 במרץ 2019. ראובן קסטרו
כסיף בהשקת הקמפיין של חד"ש-תע"ל, אמש/ראובן קסטרו

סונדוס סאלח, המועמדת במקום השביעי ברשימה, המשיכה בדבריה את אותו הקו. "אנחנו לא נקבל את המציאות המעוותת שמדרגת את האזרחים. ההסתה לא עוצרת אצל הערבים אלא ממשיכה כנגד כל הקבוצות המוחלשות - נגד הנשים, נגד בעלי צרכים מיוחדים, נגד כל קבוצות המיעוט", אמרה. "הימין במצוקה, אחרת לא היה מכניס את הכהניסטים שיצילו אותו. אבל יש לנו עוד דרך ארוכה במאבק להפוך את הרצוי למצוי. אני גאה להיות חלק מהשותפות של חד"ש-תע"ל, שיש לה את האומץ לשנות ולעשות את הלא מקובל."

"הם שומרי הסף של המדינה"

בין הצעירים שהגיעו לאירוע הייתה שירי, תל אביבית בת 27, ילידת קיבוץ עין דור. "אי אפשר לא להיות פוליטי בארץ הזו ואין לי חברים שמרימים גבה על זה שאני פה. גם מצביעי ימין מכבדים", הסבירה. "דווקא הם אלה שמתקשים עם ההצבעה שלהם". היא אמרה כי "חד"ש מייצגת את עמדותיי באופן עקבי מאז שהייתי ילדה, מבחינתי הם שומרי הסף של המדינה ומי שלא פה לא רואה כנראה איך יהיה הרכב האוכלוסייה בעוד 50 שנה".

יניר בן ה-17 מתל אביב אמר "שום דבר לא בא באיזו דרך קסם. אני מרקסיסט, זה בא מהראש פחות מהרגש. אני קורא ספרים, קורא עכשיו את הקפיטל על 600 העמודים שלו. קורא על מעמדות, עמים ומבין ששמונה משפחות שולטות ברוב ההון העולמי. זה מביא אותי לחשוב שהאינטרס של פועל הוא אותו אינטרס בין אם הוא יהודי או ערבי. זה צריך להיות בראש סדר העדיפויות, לא כל מיני דברים פחות חשובים שמדברים עליהם בפוליטיקה הישראלית".

סער יהלום, בן 19 מבארותיים, כבר יודע שיצביע חד"ש-תע"ל. הוא סירב להתגייס לצה"ל, נשפט וישב חודש בכלא 6, עד שהשתחרר עם פרופיל 21. "לא תמיד קל להיות בשמאל", הוא אומר, "יש לזה מחיר ברחוב, יש כאלה שמאיימים, אבל בכל זאת אני מאמין שהרשימה הזו היא היחידה עבורי. כל המפלגות האחרות מציעות פחות או יותר אותו דבר. חד"ש-תע"ל היחידה שאומרת בקול ברור את המצע שלה בעד שוויון ובעד סיום הכיבוש. אני יכול לומר בוודאות שהאנשים שפגשתי בכלא הצבאי רובם על עריקות ונפקדות, בדרך כלל כי הצבא לא יודע להתמודד עם המצוקה הכלכלית שהביאה אותם ללכת ולעזור למשפחות שלהם. מי שאחראי לזה זו הממשלה".

אחמד טיבי ואיימן עודה בהשקת הקמפיין של חד"ש- תע"ל, 13 במרץ 2019. ראובן קסטרו
טיבי ועודה בתל אביב, אמש/ראובן קסטרו
השקת קמפיין חדש תעל תל אביב 13 במרץ 2019. ראובן קסטרו
תומא סלימאן/ראובן קסטרו

היו גם כאלה שטרם גיבשו את דעתם. אליקים בן 17 מצפת, חובש כיפה מזרם קרליבך. הוא ישב, האזין, שוחח, לא מתחייב עדיין שיצביע לחד"ש-תע"ל. "באתי לשמוע כדי להכיר. אני מאמין באדם", אמר.

"אני מאד שמח על הצעירים ועל כל הפנים החדשות, למרות שמה שאתה רואה כאן לא בהכרח משקף את מה שקורה ברחוב התל אביבי או ברמה הארצית", מודה אמיר בדראן, חבר מועצת העיר מטעם חד"ש. "אבל אני משוכנע שהעשייה של החברים שלנו בכנסת האחרונה במסגרת הרשימה המשותפת, בהובלתו של איימן עודה והחברים שלנו, והקו השפוי שהתוו עם קריאה לשלום ושוויון, בכל זאת עשתה את שלה מול ההסתה נגדנו".

השקת קמפיין חדש תעל תל אביב 13 במרץ 2019. ראובן קסטרו
עודה בפתיחת הקמפיין/ראובן קסטרו
השקת קמפיין חדש תעל תל אביב 13 במרץ 2019. ראובן קסטרו
השקת קמפיין חדש תעל תל אביב 13 במרץ 2019/ראובן קסטרו
השקת קמפיין חדש תעל תל אביב 13 במרץ 2019. ראובן קסטרו
השקת קמפיין חדש תעל תל אביב 13 במרץ 2019/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully