כל אנשי הקמפיין. עיבוד תמונה
כל אנשי הקמפיין/עיבוד תמונה

כל אנשי הקמפיין: המושכים בחוטים בבחירות 2019

טל שלו, יקי אדמקר ודנה ירקצי

3.4.2019 / 7:21

מאחורי ההתכתשויות, הסרטונים והראיונות בכלי התקשורת, עומדים שורה של אנשי מפתח המנהלים את הקמפיינים של המפלגות השונות. בין גיבוש אסטרטגיות ופיענוח סקרים, אנשי הקמפיין מלווים דקה אחר דקה את המועמדים כל הדרך ליום הבחירות

בעוד כשבוע יצאו יותר משישה מיליון בעלי זכות הצבעה לקלפיות ברחבי הארץ, בכדי לבחור במי שהם סבורים שצריך להוביל את ישראל בשנים הקרובות. בשלושת החודשים שחלפו עד יום הבחירות, ראשי המפלגות והמועמדים השונים נאבקים על כל קול בכדי לא למצוא את עצמם מחוץ למשכן. הכפשות הדדיות, ראיונות, סרטונים, ומאבקי פעילים בשטח, הם רק חלק מכלי הנשק שעומדים לרשותם במלחמה על מושב בכנסת.

על המערכים הללו מנצחים אנשי הקמפיין, שפועלים מאחורי הקלעים ומתכננים בדיוק ובקפידה את האסטרטגיה הנכונה עבור המועמדים שלהם, בתקווה שהיא תקנה להם קולות נוספים.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
היציבים והמתרסקים: תמונת מצב לקראת הבחירות
שקד באולפן וואלה! NEWS: אין שום תרחיש שבו גנץ יהיה ראש ממשלה
"ממשלת כחול לבן - ליכוד": ההקלטות הנוספות שמסבכות את גנץ

הליכוד

הדמויות המרכזיות בקמפיין שמנהלת מפלגת השלטון הן נתניהו, נתניהו ושוב נתניהו. ראש הממשלה בחר הפעם שלא להיעזר ביועצים אסטרטגיים חיצוניים ומנהל את קמפיין המפלגה בעצמו באמצעות שרשרת פיקוד מצומצמת וממודרת.

במסגרת אותה שרשרת, מנהל הקמפיין הוא עופר גולן, שבימי שגרה משמש כדובר משפחת נתניהו. במסגרת הקמפיין, גולן עובד לצד יונתן אוריך, דוברו הפוליטי הצעיר של ראש הממשלה, וטופז לוק, שבדרך כלל מתפקד כאחראי הניו-מדיה בלשכת ראש הממשלה. אליהם הצטרפו גם מנהל הקריאייטיב שרוליק איינהורן ויועץ התקשורת נדב שטראוכלר.

גם בנו הבכור של נתניהו, יאיר, מעורב מאחורי הקלעים ומשמש כדובר הנגטיב הלא מסונן של הקמפיין בטוויטר. בהמשך הדרך הצטרפו גם גורמים מתוך הליכוד, בהם השר יואב גלנט שתפס פיקוד ומנהל את מטה השטח ואת יום הבחירות של הקמפיין, ולצדו יו"ר הקואליציה דודי אמסלם. (טל שלו)

3.4.19 המושכים בחוטים הליכוד. עיבוד תמונה
3.4.19 המושכים בחוטים הליכוד/עיבוד תמונה

כחול לבן

במרכז הקמפיין של רשימת כחול לבן עומדים ארבעת מנהיגיה. מלבד יו"ר המפלגה בני גנץ ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד, במושכות אוחזים גם שר הביטחון לשעבר משה יעלון והרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי. הרביעייה מנהלת במשותף את הקמפיין, כשבאופן רשמי לפיד משמש כמנהל הקמפיין של כולם.

אלא שהם לא לבד. מאחוריהם עומדים שלל מקורבים ויועצים אסטרטגיים שלוחשים על אוזנם של בכירי הקוקפיט. מצדו של לפיד מנהלים את העסק המקורב האולטימטיבי הלל קוברינסקי, היועץ האמריקני מרק מלמן ואיש הסתרים הפוליטי שלום שלמה.

גם הסוקר ישראל בכר נמצא במעורבות גבוהה - שהגיע מסביבת גנץ. גנץ עצמו מוקף במעגל קרוב של יועצים ולוחשי סתרים - ראשת המטה שלו מעיין ישראלי, והיועצים האסטרטגיים איתי בן חורין, טל אלכסנדרוביץ ורונן צור. (טל שלו)

כחול לבן. עיבוד תמונה
כחול לבן/עיבוד תמונה

העבודה

מאז ההכרזה על בחירות 2019 השתנתה לא פעם הכוורת של יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי לאורך החודשים האחרונים בהם הוא מכהן כיו"ר. יחד עם זאת הצוות הקרוב לגבאי נשאר איתו מבחירתו ועד היום. שני האנשים שמלווים את גבאי וקרובים אליו עוד מהפריימריז האחרונים הם תומר לוטן, ראש המטה שלו, ששימש כמנכ"ל המרכז להעצמת האזרח שהוקמה על ידי משפחת המיליארדר יצחק נזריאן, ויוני רגב יועצו הפוליטי.

יועצת התקשורת האישית של אבי גבאי, הילה ליפשיץ, מלווה אותו עוד מימי מערכת הבחירות הקודמת בכולנו. דוברו של גבאי בשנה וחצי האחרונות הוא איציק אלרוב, מיוזמי מחאת הקוטג'. גיל גולדנברג, לשעבר יו"ר אגודת הסטודנטים ומנהל החברה הכלכלית של האגודה, הנו יו"ר מטה הבחירות של גבאי.

לצד זאת, צוות הקמפיין, הפרסום והאסטרטגיה השתנה פעמים רבות לאורך החודשים. בתחילה מי שהיה אדם מרכזי מאוד במערכת הסובבת את גבאי הוא אבנר סטפק, הבעלים של חברת הביטוח והפנסיה מיטב דש, אשר שימש כגזבר המטה המוניציפלי, אך התרחק מהמרחב 'הגבאי' מספר חודשים אחרי בחירתו.

לאחר מגעים עם יועצים שונים ומוכרים, עם הכרזת הבחירות ובסמוך לפרידה מציפי לבני, הוכנס לסוד העניינים ספי שקד, הפרסומאי שהיה שותפו של היועץ משה קלוגהפט. יחד עם משרד הפרסום שנבחר, ענבר מרחב בראשותו של ירון מרחב, החלו לנהל את הקמפיין. על הסרטונים הופקד הבמאי הוותיק רון אסולין שליווה את ראשי הממשלה נתניהו, שרון ואולמרט לאורך השנים בקמפיינים השונים.

בסוף ינואר הצטרף לצוות יוסי לוי כיועץ תקשורת ואסטרטגיה, ושימש ראש מטה ההסברה של נתניהו בין השנים 2009-2008. על הסקרים הופקד הסוקר האמריקני, סטיבן מילר, שעבד בעברו עם ארתור פינקלשטיין, ראש עיריית ירושלים לשעבר ניר ברקת ופוליטיקאים ישראלים נוספים.

צוות הקמפיין הרחיק ח"כים ולא יצר עמם שיתופי פעולה משמעותיים. תלונות רבות נשמעו על קבלת החלטות שגויה והתנהלות בעייתית של גבאי כלפי אנשי הקמפיין, שהשמיעו ביקורת רבה על היו"ר בתקופת העבודה הראשונה. כיום שונה הקו האסטרטגי והאנשים הדומיננטיים בקמפיין הם רון אסולין, ספי שקד ויוסי לוי. בניגוד לקמפיינים אחרים, במפלגת העבודה הצוות עובד בלכידות וגיבוש, ואין דליפות. (דנה ירקצי)

אינפו קמפיין העבודה - 3 מרץ 2019. עיבוד תמונה
אינפו קמפיין העבודה - 3 מרץ 2019/עיבוד תמונה

הימין החדש

מי שמנהל את הקמפיין של מפלגת הימין החדש הוא יו"ר המפלגה נפתלי בנט. הוא קובע את המסרים, מלווה כל שלב ומאשר את התוצרים בפרסום ובדיגיטל. שותפתו, שרת המשפטים איילת שקד, מעורבת אף היא בהובלת הקמפיין אך היא אחראית בעיקר על הפעילות בשטח מול פעילי המפלגה.

לצדו של בנט, מנהל הקריאטייב והפרסום במפלגה הנו יניב קציר, לצדו של גולן נוחיאן. קציר עבד בעבר באדלר חומסקי ורשבסקי וביים מאות פרסומות לחברות מובילות בשוק. בחודש הראשון להקמת המפלגה עבד עמה גם היועץ האסטרטגי ישראל בכר, שעבד בעבר עם נתניהו וכיום עם בני גנץ. בכר ערך את המחקר הראשון של המפלגה. מתן סידי, דוברו הפוליטי של בנט מלווה אף הוא את הקמפיין. בכוורת נמצא גם עד המדינה בפרשת 4000 מומו פילבר עובד עם המפלגה ומעניק לה את שירותי הדיגיטל, בדגש על סקרים ומסרים סמויים שמופצים במסרונים. (יקי אדמקר)

3.4.19. עיבוד תמונה
3.4.19/עיבוד תמונה

ש"ס

יו"ר המפלגה, השר אריה דרעי מוביל את הקמפיין ומתווה את הקו הכללי בו. לצדו עובדים לבנת נזרי, אבי לרנר ויענקי ביכלר. נזרי היא דוברת קמפיין ש"ס בתקשורת הכללית, ונוכח מינויה, אחיה עו"ד רז נזרי, המשנה ליועמ"ש הודיע כי אין בכוונתו להשתתף עוד בדיונים אצל אביחי מנדלבליט על חקירותיו של דרעי. נוסף אליהם גם דוברו של דרעי, ברק סרי, שמלווה אותו מתחילת כהונת הממשלה הנוכחית.

נזרי שימשה בעבר כדוברת ליו"ר ועדת הכלכלה בתקופת כהונתו של כרמל שאמה-הכהן, יועצת חיצונית לשרה גילה גמליאל וכדוברת של שר התחבורה ישראל כץ. יענקי ביכלר הוא בעלים של משרד פרסום ויחסי ציבור במגזר החרדי. הוא עובד עם ש"ס במגזר כבר יותר מארבע שנים, ניהל את מערכת הבחירות האחרונה בבחירות לרשויות המקומיות, וייעץ בעבר לפוליטיקאים רבים בהם הנשיא ריבלין והשר אורי אריאל.

אבי לרנר הוא בעלה של פרח לרנר, ששימשה בעברה כיועצת ראש הממשלה נתניהו ואחד מהשותפים במשרד הפרסום גל אורן לרנר, שנחשב לאחד הגדולים במגזר הדתי והחרדי. לרנר ליווה תקופה ארוכה את ראש עיריית ירושלים לשעבר ניר ברקת, ועבד עם הליכוד במגזר הדתי בבחירות האחרונות. בנוסף, הוא מלווה כיום את קבוצת ישראל היום.

3.4.19. עיבוד תמונה
3.4.19/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully