וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילו מקומות עבודה פועלים והאם השכר ייפגע? מדריך לעובד בבחירות

9.4.2019 / 0:30

מרבית העובדים השכירים לא יגיעו לעבודתם, אך כוחות הביטחון, שירותי התחבורה והמסעדות יהיו חלק מהשירותים שיפעלו כרגיל. האם מעסיק רשאי להכריח אותך לעבוד, כמה שכר הוא מחויב לשלם לך ומה עושים נכים שהקלפי שלהם אינה נגישה? כל התשובות

צילום: דוברות משטרת ישראל, עריכה: טל רזניק

עם יותר משישה מיליון בעלי זכות הצבעה, יחול היום (שלישי) לרגל הבחירות לכנסת ה-21 יום שבתון שבו עובדים שכירים לא יגיעו למקום עבודתם מבלי שיפסידו על כך שכר או יום חופש. מטרת יום השבתון היא עידוד הצבעה ומתן זמן פנוי רב יותר עבורם כדי שיממשו את זכותם ויגיעו לקלפי. בפועל, עובדים רבים בשירותים ציבוריים חיוניים מוחרגים מיום השבתון ויעבדו היום כרגיל על פי זמנים שנקבעים בוועדת הבחירות המרכזית.

מהם מקומות העבודה שיפעלו ביום הבחירות?

השירותים הציבוריים שמוחרגים מיום השבתון הם שירותי תחבורה, חניונים ותחנות דלק, כוחות הביטחון ושירותי הצלה; אפיית לחם והובלתו ויצור מוצרי חלב; שירותי תקשורת; מפעלי מים וחשמל; אספקת דלק והעברתו; עיתונות, רדיו וטלוויזיה; בתי אוכל ומסעדות, בתי קפה וקיוסקים, בתי מלון ופנסיונים; תיאטראות, בתי קולנוע ובתי שעשועים אחרים; מפעלי חרושת וחקלאות שתהליכי היצור בהם מתנהלים ברציפות.

המרכז המבצעי לוגיסטי של ועדת הבחירות המרכזית לכנסת בשוהם 24 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
עובדים חיוניים יפעלו ביום הבחירות. ועדת הבחירות המרכזית/ראובן קסטרו

בנוסף לכך, שירותי הובלת פירות, ירקות ותוצרת חלב יפעלו עד 11:00 וחנויות לממכר מזון יפעלו עד 12:00. גם עובדי ועדת הבחירות המרכזית, מי שמבצע בעבורה תפקיד או מי שנותן לה שרות עובדים ביום הבחירות, וכן, לצרכי יום הבחירות בלבד - עובדי המפלגות, מי שמבצע עבורן תפקיד או נותן להן שירות.

שירותים שפועלים בימי שבת וחג במתכונת מיוחדת יפעלו באותה מתכונת ביום הבחירות: מערכת בתי המשפט, לצורך קיום דיונים בסעדים דחופים, הנוגעים לאכיפה של חוק הבחירות לכנסת, וכן מעצרים דחופים, בין השעות 08:00 בבוקר עד 12:00 בצהריים.

אם אני עובד באחד מהמקומות האלה - לא אוכל להצביע?

לא. בכל השירותים צריכה להינתן לעובדים האפשרות להצביע ולממש את זכותם הדמוקרטית על פי חוק.

מהם מקומות העבודה שלא יפעלו ביום הבחירות?

כל השאר. למשל בתי ספר ואוניברסיטאות, גני ילדים ומעונות יום, מפעלים, חברות הייטק ותקשורת, הבנקים והדואר, משרדי ממשלה ורשויות מקומיות, קופות החולים, חברות בנייה, מוקדי שירות הסגורים בשבתות ועוד.

אינפו - בחירות. אתר רשמי
אינפו - בחירות/אתר רשמי

האם ניתן לחייב עובדים בענפים שאינם מוגדרים כחיוניים להגיע לעבודה?

לא. מעסיק אינו יכול להכריח עובד לעבוד ביום השבתון. מנגד, אין גם איסור על עבודה ביום הזה. הדברים נתונים להסכמה בין הצדדים.

האם מגיע לי שכר ביום השבתון גם אם לא עבדתי בו?

בהתאם לחוק הבחירות, עובד שעבד אצל מעסיק לפחות 14 יום ברציפות, ישלם לו מעסיקו את השכר הרגיל שהעובד היה משתכר אצלו כאילו עבד ביום הבחירות.

שליחת  קלפיות אחרונות לרחבי הארץ
ממרכז הלוגיסטי בשוהם , 1 באפריל 2019. ראובן קסטרו
יותר משישה מיליון בעלי זכות הצבעה. שליחת קלפיות לרחבי הארץ/ראובן קסטרו

כמה משתכר מי שעובד ביום הבחירות?

בעקבות פסיקת בית הדין לעבודה, ונוהג שהשתרש בין הארגונים, המעסיקים משלמים שכר בשיעור 200%, או לחילופין שכר רגיל בנוסף לשעות חופשה בתמורה לשעות העבודה בפועל ביום הבחירות.

נוהג התשלום הכפול חל גם לגבי עובדים בשירותים שוועדת הבחירות המרכזית התירה למעסיקיהם לחייב אותם להגיע לעבודה, וגם לגבי עובדים המסכימים לעבוד מרצונם, אך הכול תלוי בהסכמה בין שני הצדדים. במילים אחרות: השכר שלכם לא ייפגע ולא ייגרע מכם יום חופש, למרות שלא תעבדו ביום זה.

איך מצביע מי שמתקשה להגיע ולהצביע בשל נכות?

חוק הבחירות לכנסת קובע כי בכל יישוב יהיה לפחות מקום קלפי אחד שיש בו סידורי גישה והצבעה מתאימים לבוחרים המוגבלים בניידותם. ביישובים גדולים יהיה מקום קלפי נגיש אחד לפחות לכל עשרת אלפים תושבים. בבחירות הקרובות יהיו כ-4,060 קלפיות שיש בהן ואליהן סידורי גישה והצבעה מתאימים לאנשים המוגבלים בניידות.

שליחת  קלפיות אחרונות לרחבי הארץ
ממרכז הלוגיסטי בשוהם , 1 באפריל 2019. ראובן קסטרו
אדם המוגבל בניידות רשאי להצביע בכל קלפי נגישה. פתקי ההצבעה/ראובן קסטרו

אם אדם מוגבל בניידות, והקלפי שבה הוא רשום אינה מוגדרת כנגישה, הוא רשאי להצביע בכל מקום קלפי שנקבע על ידי ועדת הבחירות המרכזית כקלפי נגישה מיוחדת. בבחירות יהיו כ-2,220 קלפיות נגישות מיוחדות בכל רחבי הארץ.

אם מוגבלותו אינה ניכרת לעין או אם אין ברשותו תעודה המעידה על כך שהוא מוגבל בניידות, עליו לחתום בפני מזכיר ועדת הקלפי על הצהרה כי הוא מוגבל בניידות. לתשומת לב הבוחרים, הצהרה שקרית היא עבירה פלילית.

מה קורה בעולם?

במרבית מדינות אירופה נהוג לקיים את הבחירות ביום ראשון, שהוא יום השבתון הנוצרי, כדי לעודד את ההשתתפות בבחירות. יש מדינות כמו בריטניה, קנדה, ומרבית המדינות בארצות הברית, שבחרו לקיים את הבחירות בימי חול ולא ביום חופשה.

(עדכון ראשון: 8/4, 11:30)

המרכז המבצעי לוגיסטי של ועדת הבחירות המרכזית לכנסת בשוהם 24 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
יום השבתון נועד לעודד עובדים להצביע. קלפי/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully