וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איומי השבתת לימודים ורכבת כושלת: האתגרים של סמוטריץ' ורפי פרץ

מתשלומי הורים שנויים במחלוקת דרך פיתוח התחבורה הציבורית וכלה בתקצוב החינוך המיוחד: השרים החדשים לא יובילו תכניות או יקדמו מדיניות, אלא בעיקר יכבו שריפות. כך יראו החודשים הקרובים של יו"ר האיחוד הלאומי ויו"ר הבית היהודי

עריכה: טל רזניק

חברי הכנסת רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ' קיבלו אתמול (שני) מראש הממשלה, בנימין נתניהו, את תיקי החינוך והתחבורה. אולם השניים ייכנסו לתפקידיהם החדשים כשהם יודעים שהם חלק מממשלת מעבר זמנית - וכתוצאה מכך - לא באמת יכהנו כשרים ביצועיים של ממש ויוכלו להשפיע, להתוות מדיניות ולהותיר חותם.

ובכל זאת, לא מעט נושאים יגיעו לשולחנותיהם וידרשו טיפול. כך צפויה להיראות התקופה הקרובה של השרים החדשים.

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי מינוי פרץ וסמוטריץ': נתניהו מקפיא את סבב המינויים
המתקפה על נתניהו משתלמת: ליברמן מתחזק משמעותית במגזר הרוסי
מרצ מתכוננת לבחירות: ועידת המפלגה תבחר את היו"ר והרשימה לכנסת

אינפו סמוטריץ'. עיבוד תמונה
אינפו סמוטריץ'/עיבוד תמונה

סמוטריץ' יצטרך להוכיח: לא רק ישראל כץ יכול להיות שר תחבורה

בצלאל סמוטריץ' יצטרך עכשיו להיכנס לנעליים הגדולות של ישראל כץ, שר התחבורה בשלוש הממשלות האחרונות, וזו לא משימה פשוטה. כץ, שבעברו כיהן גם בתפקידים אחרים בממשלה ושבשנים האחרונות אף כיהן במקביל כשר המודיעין, מזוהה יותר מכל עם משרד התחבורה. הכינוי "בולדוזר" דבק בו לא בשל מימדיו הפיזיים בעבר, אלא בעיקר בשל יכולתו "להזיז הרים", בדרך למימוש חזונו לפיתוח תשתיות התחבורה.

כץ מותיר מאחור לא רק פורטפוליו מרשים של פרויקטים לאומיים שהוקמו במהלך עשר השנים שכיהן בתפקיד, אלא גם סדרה של מגה פרויקטים ביבשה, בים ובאוויר ושעדיין בשלבים שונים של חזון, תכנון וביצוע. את הפרויקטים האלה צריך להשלים וסמוטריץ' יצטרך להוכיח שגם הוא יודע לגייס משאבים ולעמוד בתקציבים, לרקוד טנגו עם ההסתדרות וועדי העובדים החזקים במשק ושהוא מסוגל, עם כיפה סרוגה לראשו, להלך בין חרדים הפוקחים עין על עבודות השבת הנדרשות לא פעם, כדי לא לשתק את המדינה ועסקיה במהלך שבוע עבודה.

עם כל הכבוד לחיבור הפריפריה למרכז ולשאר התשתיות שמותיר מאחוריו כץ, שר התחבורה החדש יצטרך לשנס מתניו ולעבוד לאור מסקנות מבקר המדינה ולתת קדימות לפיתוח התחבורה הציבורית שנותרה איכשהו מפגרת מאחור.

עוד באותו נושא

נתניהו העניק לסמוטריץ' ופרץ את משרדי התחבורה והחינוך

לכתבה המלאה
בצלאל סמוטריץ' בכנס באוניברסיטת בר אילן 13 ביוני 2019. דוד ווייל, אתר רשמי
יעמוד בלחץ? סמוטריץ'/אתר רשמי, דוד ווייל

סמוטריץ' מקבל עכשיו את רכבת ישראל על אתגריה, עם הקו החדש לירושלים, עם חשמול המסילה, עם הכפלת שתי המסילות לחיפה לארבע, עם מסילה רביעית באיילון ואחר כך חמישית ושישית, עם קו לנצרת ומסילה מזרחית לאורך כביש 6. מהיום הוא שק החבטות החדש של נוסעי הרכבת שמספרם הולך וגדל משנה לשנה ושצריכים להגיע בזמן לעבודה. סמוטריץ' מקבל את פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב שהמדינה הלאימה ושצריך להשלימו עד 2021. במקביל, הוא יצטרך לקדם את פרויקט מטרו תל אביב, פרויקט התחבורה הציבורית השאפתני ביותר בתולדות מדינת ישראל, מערכת להסעת המונים במטרופולין, בהיקף של 150 מיליארד, פי 10 מעלות הרכבת הקלה.

הוא יצטרך לוודא שהפרויקטים של שני נמלי הים החדשים, נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום באשדוד, אינם עולים על שרטון בישורת האחרונה, לא עניין של מה בכך, על רקע אינטרסים מקומיים כמו זה בחיפה שהגיעו דווקא השבוע שוב לערכאות. על אותו רקע, הוא יצטרך להוציא אל הפועל הקמת נמל תעופה משלים לנתב"ג, שעל מיקומו העתידי אין עוד הסכמות גורפות. ועל כל אלה יש את הרפורמות שאינן תשתיתיות, למשל מהפכת הלואו קוסט, רישוי הנהגים וכלי הרכב והנגשת שירותי המשרד באינטרנט ובעמדות ייעודיות במרכזי קניות ובדראגסטורים.

"אלמד את המשרד ואראה במה ניתן להשפיע בתקופת זמן קצרה", הבטיח אמש סמוטריץ' בפוסט שפרסם בפייסבוק, "בדבר אחד אני הולך בעזרת השם ובלי נדר להתעסק באופן ודאי - צמצום ההרוגים בתאונות דרכים מקרב הצעירים בחודשי הקיץ והחופש. בעניין הזה גם אם אצליח להציל נפש אחד קניתי את עולמי בהצלת עולם ומלואו".

ישראל כ"ץ, במהלך טקס יום הזיכרון לחללי צה"ל בתל יצחק 1 במאי 2019. אתר רשמי
נפרד ממפעל חייו. שר התחבורה היוצא ישראל כץ/אתר רשמי

העולם אינו עומד מלכת. בוודאי לא בכל הקשור לתחבורה. סמוטריץ' מקבל את משרד התחבורה כשישראל לראשונה מעניינת את יצרני הרכב הגדולים בעולם, בשל פיתוחיה הטכנולוגיים. כך, בשבוע שעבר, ביקר בארץ מנכ"ל חברת "פורד". המכונית הפרטית מתה, כפי שנוהג לומר ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי ושר התחבורה החדש של ישראל יהיה גם מי שיצטרך להוביל מעתה בארץ את מהפכת והסדרת התעבורה לכיוון של כלי הרכב האוטונומיים, הדו גלגליים החשמליים מהם כבר יש כחצי מיליון בישראל, וכלי הרכב השיתופיים, על כל המשתמע מכך.

סמוטריץ' יצטרך להוכיח שאת כל זה יכול לעשות גם מי שאינו חבר ליכוד הצמוד שנים לראש הממשלה, בנימין נתניהו. ובעיקר, הוא יצטרך להראות שיכול למשרה המלאה הזו לא רק מישהו כשר היוצא ישראל כץ שבמידה רבה ראה בתחבורה את מפעל חייו, לא סקונד בסט. סמוטריץ', מנגד, עוד טרם התיישב לראשונה בלשכתו החדשה במשרד התחבורה, כתב בפוסט שלו כי עדיין "לא נגוזה" התקווה לקבל את תיק המשפטים.

אינפו רפי פרץ. עיבוד תמונה
אינפו רפי פרץ/עיבוד תמונה

הסתדרות המורים ברכה - והזכירה שתיתכן השבתת לימודים

חבר הכנסת רפי פרץ נכנס לתפקיד שר החינוך חודשיים וחצי לפני תחילת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר וזה אולי האתגר הגדול עמו הוא מתמודד. יחד עם זאת, ממשלת מעבר אינה יכולה להוביל תכניות או לקדם מדיניות שאינה דחופה. כך שהתמודדותו של פרץ במשרד החינוך בחודשים הקרובים תהיה בעיקר כיבוי שרפות.

האתגר הראשון שעומד לפתחו של פרץ הוא מאבק שבהסתדרות המורים צפויים לקיים מול משרד החינוך והאוצר בדבר העלאות שכר למורים והפחתת מספר תלמידים בכיתה כאשר הסכם אופק חדש עומד לפוג בסוף החודש. עם ההודעה על מינויו, שלחה יפה בן דוד, מנכ"לית הסתדרות המורים, מכתב שבו ברכה את פרץ על כניסתו לתפקיד, אך הזכירה לו כי לפניהם עומדת תקופה של מו"מ. בהינתן כי רק בשבוע שעבר משרד האוצר ערך קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה בעלות של מיליארד ש"ח ומתמודד מול גרעון שרק הולך וגדל, קשה להבין כיצד יתמודדו באוצר סביב הדרישות החדשות שיציגו בהסתדרות המורים לחתימה על הסכם שכר חדש, כך שבלתי נמנע כי שר החינוך החדש צפוי להתמודד עם איומים להשבתת הלימודים ב-1 בספטמבר.

יום עיון לחברי הכנסת החדשים, ירושלים, 29 באפריל 2019
רפי פרץ. רוני כנפו
לא יוכל להוביל תכניות. רפי פרץ/רוני כנפו

בד בבד, רק לאחרונה הודיעו שר האוצר וראש הממשלה כי הם פתרו את משבר הצהרונים, ובתכנית הקיצוצים נקבע כי יבוצע קיצוץ רוחבי של למעלה ממיליארד שקלים כאשר בכסף הזה יממנו את סבסוד הצהרונים, אלא שראש הממשלה טרם דן בתכנית, כך שלמרות ההצהרות משבר הצהרונים עדיין לא נפתר.

פרץ גם צפוי לחתום על צו המחירים של ספרי הלימוד על מנת לאפשר לבצע אכיפה ופיקוח. דבר נוסף שנותר תלוי ועומד אשר עליו דיבר גם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הוא הבעיות שהציפו הורים ואנשי חינוך לקראת תחילת שנת הלימודים, בהן נושא תשלומי הורים. בכל שנה מובאת לאישור ועדת החינוך טבלת תשלומי ההורים, בהם יש את תשלום החובה ותשלומי הרשות של ההורים. שר החינוך הנוכחי צפוי לעמוד מול התנגדות גדולה של יו"ר וועד ההורים הארצי לתשלומי הרשות בהם תל"ן, טיולים שנתיים ועוד כאשר יביא את הטבלה לאישור בוועדת החינוך.

סוגיה נוספת שעומדת לפתחו של פרץ היא 2 מיליארד השקלים שהוקפאו על ידי יו"ר ועדת כספים שהתנה העברתם בהשלמת התקציבים לחינוך המיוחד. למעשה, בפני פרץ לא עומדות סוגיות של הובלת תהליכים, תכניות ופרויקטים פורצי דרך אלא בעיקרון פתרון בעיות שהביאו עמן הבחירות החוזרות לכנסת, הגירעון ההולך וגדל והמדבר התקציבי שבו נמצאת המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully