וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע היוזמה לביטול הבחירות: יועמ"ש הכנסת יפרסם חוות דעת בנושא

בעוד כמה ימים יפרסם אייל ינון חוות דעת משפטית על האפשרות לביטול פיזור הכנסת. בעבר התבטא נגד ביטול החוק לפיזור הכנסת והסתייג מכך בטענה כי זו נחשבת לנקודת "אל חזור" שאחריה לא ניתן לבטל את הבחירות או לכנסה מחדש

צילום: רוני כנפו, עריכה: תומר לוי

היועץ המשפטי של הכנסת, אייל ינון החל הבוקר (רביעי) בהתייעצויות לצורך גיבוש חוות דעת משפטית בנושא האפשרות לביטולו של החוק לפיזור הכנסת. נוכח מורכבותו של העניין והשלכותיו האפשריות מדגישים בסביבתו של יועמ"ש הכנסת כי הנושא ייקח כמה ימים.

יועמ"ש הכנסת יפרסם חוות דעת משפטית על האפשרות לביטול הבחירות בעוד כמה ימים. בעבר התבטא ינון נגד ביטול החוק לפיזור הכנסת והסתייג מכך בשל הטענה שמבחינה חוקתית, פיזור הכנסת נחשב לנקודת "אל חזור" שאחריה לא ניתן לבטל את הבחירות או לכנסה מחדש.

המערכת הפוליטית נכנסה לטלטלה אתמול בעקבות הודעת ראש הממשלה, בנימין נתניהו כי הוא שוקל "בכובד ראש" את יוזמתו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין על ביטול הבחירות, 85 ימים לפני מועד קיומן. בקואליציה הטבעית של נתניהו - חברי הליכוד, כולנו, הבית היהודי והסיעות החרדיות - קפצו על ההצעה כמוצאי שלל רב והביעו תמיכה במהלך לביטול הבחירות, למרות שאותה קואליציה פיזרה את הכנסת לפני פחות מחודש. מהצד השני - בכחול לבן, מפלגת העבודה, מרצ, חד"ש-תע"ל ובל"ד - הביעו התנגדות נחרצת באותה דרגה, ותקפו את נתניהו בחריפות.

הולכים לבחירות - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
ספין או מהלך אמיתי? לנתניהו יש דרך ארוכה עד לביטול הבחירות
נתניהו מקדם יוזמה לביטול הבחירות; כחול לבן: "עוד ספין"

איל ינון, מזכיר הכנסת בשנים 2010-2007. הכנסת, אתר רשמי
נגד ביטול החוק לפיזור הכנסת. ינון/אתר רשמי, הכנסת

כדי להצליח במהלך לביטול הבחירות, יצטרך נתניהו לנהל קרב פוליטי מורכב של ספירת אצבעות: בליכוד מעוניינים לגבש הסכמה של כ-80 ח"כים לביטול הבחירות, כדי להקשות על בג"ץ לפסול את החקיקה, ונכון לעכשיו, לאור ההסתייגויות של סמוטריץ', יש להם 58 ח"כים בלבד.

נתניהו לא בהכרח חייב רוב מיוחד של 80 בשביל לחוקק חוק כזה, אך אדלשטיין שפועל מטעמו מעוניין לגבש הסכמה רחבה - וכדי שזה יקרה צריכה להיות הסכמה על הממשלה שתקום אחרי הבחירות - וזו ספירת האצבעות השנייה שמסבכת את המצב. מקורבי נתניהו טוענים כי הוא פועל להקמת ממשלת אחדות, אך בכחול לבן טוענים שלא נעשתה אליהם כל פנייה, לא מטעמו של נתניהו ולא מטעמו של אדלשטיין, וסבורים שמדובר בספין של נתניהו שנועד להפיל עליהם את האשמה לבחירות החוזרות.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו בדרכו לפגישה עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון בולטון, לשכת רה"מ, ירושלים 23 ביוני 2019. אמיל סלמן, הארץ, אתר רשמי
יצטרך לנהל קרב פוליטי מורכב של ספירת אצבעות. נתניהו/אתר רשמי, אמיל סלמן, הארץ

בליכוד טוענים שיש בידיהם חוות דעת משפטיות שמכשירות את יוזמת אדלשטיין, לפיה הכנסת תתכנס ותצביע נגד פיזורה ואז יחוקק חוק חדש שיסדיר את הקמת הממשלה. היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, טרם הודיע מה עמדתו לגביה, אבל הוא הסתייג מיוזמות ופניות דומות בעבר בשל הטענה שמבחינה חוקתית, פיזור הכנסת נחשב נקודת אל חזור שלא ניתן אחריה לבטל את הבחירות או לכנסה מחדש.

לפיד: לא נשב עם נתניהו אבל אין בעיה לשבת עם הליכוד

מוקדם יותר התייחס נתניהו ליוזמת ביטול הבחירות והביע שוב תמיכה במהלך. עם זאת, ראש הממשלה הכחיש פרסומים לפיהם פנה ליו"ר כחול לבן בני גנץ והציע לו רוטציה ללא מספר 2 במפלגתו ח"כ יאיר לפיד. "כל השאר - ספינים. בשום שלב לא הוצעה רוטציה, עד לרגע זה אין קשר בין הליכוד לכחול לבן ואין לי שום כוונה לוותר על שותפיי הטבעיים לממשלת הימין".

טרם הודעתו זו בליכוד הזדרזו להבהיר כי ראש הממשלה לא הציע לגנץ רוטציה ולא יצר איתו קשר. בהודעתו הישירה, נתניהו ממשיך להביע תמיכה ביוזמה לביטול הבחירות אך מנסה להרחיק את עצמו מהדיווחים על ממשלת אחדות עם כחול לבן כדי לא לפגוע בקמפיין הבחירות בחודשים הקרובים. עם זאת, תנאי פוליטי בסיסי להצלחת היוזמה לביטול הבחירות הוא הסכמה על ממשלת אחדות של הליכוד וכחול לבן, וההצהרה של נתניהו על כך שהוא אינו מתכוון לוותר על שותפיו מימין מצמצמת את מרחב האפשרויות למהלך, שהיה מצומצם גם כך ובעל סיכויים קלושים מבחינה משפטית.

יאיר לפיד בכנס "דיני המלחמה ושדה הקרב העכשווי" של ארגון שורת הדין, מלון דן הר הצופים, ירושלים. צילום מסך
"אנחנו לא נשב עם נתניהו". לפיד בכנס, היום/צילום מסך

בכנס דיני מלחמה של ארגון שורת הדין נשאל לפיד אם הייתה הצעה מהליכוד לרוטציה והכחיש בקולו את הדברים. "זה ספין, נתניהו לא רוצה שהציבור יאשים אותו בזה שהוא הלך לבחירות מיותרות דקה אחרי שהוא הלך לבחירות מיותרות".

לפיד הבהיר כי מפלגתו לא תשב עם הליכוד בראשות נתניהו. "אני מבין שאנשים מתקשים לקבל או להבין אז אני אגיד את זה פשוט ולאט - אנחנו לא נשב עם נתניהו. אין שום בעיה לשבת עם הליכוד בממשלת אחדות לאומית, אבל עם נתניהו לא נשב, שייקחו מי שהם רוצים, גדעון, יולי, ישראל". על השאלה האם קיים סיכוי שימנעו הבחירות השיב "לא. לפי העיקרון הזה כל פעם שיכנסו 80 ח"כים יבטלו אותם, זה ביטול הדמוקרטיה הישראלית. אני מבין שהיועמ"ש של הכנסת כבר הודיע שאין שום ייתכנות משפטית".

במפלגתו של לפיד הכחישו הבוקר בתוקף את הטענות לפיהן הוצע להם להקים ממשלת אחדות, וטענו כי לא התקבלה פנייה בקרב אף אחד מחברי רביעית הצמרת במפלגה.

בתוך כך, יו"ר המפלגה גנץ יכנס היום בשעה 16 אחר הצהריים מסיבת עיתונאים בגני התערוכה ויתייחס ליוזמת הליכוד לביטול הבחירות.

נפתלי בנט בטקס החלפת שרי החינוך, יוני 2019. דנה ירקצי
"הפסקתי את הפנקסנות ומה אני ארוויח ומה אפסיד כי לכאורה זכיתי בלוטו". בנט בכנס, היום/דנה ירקצי

יו"ר הימין החדש נפתלי בנט התייחס היום גם כן לאפשרות של ביטול הבחירות. במהלך טקס חילופי שרים עם שר החינוך הכנס רפי פרץ, במשרד החינוך בירושלים הביע תמיכה במהלך. "אני קורא לפוליטיקאים בטלו את הבחירות המיותרות עכשיו, במקום שהעם יהיה הנושא הפוליטיקאים הפכו להיות הנושא. גם אני הפסקתי את הפנקסנות ומה אני ארוויח ומה אפסיד כי לכאורה זכיתי בלוטו", אמר. "עם ישראל צריך רציפות, ממשלה, בחירות חוזרות משתקות את המדינה, בחירות יעמיקו את הקיטוב והפילוג בעם שגם ככה נמצא ברמה גבוהה".

(עדכון ראשון: 12:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully