וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גבר על שמולי ושפיר: ח"כ עמיר פרץ נבחר ליו"ר מפלגת העבודה

2.7.2019 / 23:06

הח"כ הוותיק זכה ל-13,886 מקולות המתפקדים וזכה לכהונה שניה כיו"ר העבודה, במקום השני ח"כ שפיר עם 8,019 מהקולות ואחרון הגיע ח"כ שמולי עם 7,799 מהקולות. בסך הכל הצביעו כ-45.6% מהמתפקדים בפריימריז. בשל מחאת העדה האתיופית התארכה ההצבעה בשעה וחגיגות הניצחון נדחו

צילום: אבי כהן

הבחירות לראשות מפלגת העבודה | כל העדכונים

  • עמיר פרץ נבחר ליו"ר מפלגת העבודה
  • ח"כ פרץ: "הערב הזה צריך להפיח תקווה בלבבות האזרחים שוחרי השלום"
  • אחוז המצביעים עמד על 46% מסך בעלי זכות ההצבעה
  • ח"כ שמולי: "אני מברך את עמיר פרץ עם היבחרו ומאחל לו הצלחה"
  • ח"כ יחימוביץ': "מאחלת לך ולכולנו שנצא בזכותך מהמשבר"

חבר הכנסת עמיר פרץ הוא יו"ר מפלגת העבודה הבא, כך הכריעו הערב (שלישי) כ-30 אלף חברי מפלגת העבודה שמהווים 46% מתוך 65 אלף המתפקדים. פרץ זכה ל-47% מהקולות לאחריו חברת הכנסת סתיו שפיר עם 26.9% מהקולות ואחרון הגיע חבר הכנסת שמולי עם 26.3% מקולות המתפקדים.

מדובר בניצחון גדול לפרץ, שחוזר לכהונה שניה בתור יו"ר מפלגת העבודה אחרי הכהונה הראשונה ב-2006, ועזב וחזר למפלגה. התוצאה של שפיר במקום השני ושמולי במקום השלישי היא מכה לשמולי שכל הקמפיין ניסה לייצר מצג שהוא נמצא בקרב ראש בראש מול פרץ, ושפיר היא זו שפוגעת בסיכוייו.

הניצחון של פרץ הוא גם מהמורה בתוכניותיו של אהוד ברק לעמוד בראשות רשימת שמאל מאוחדת עם מרצ והעבודה. פרץ אמנם קורא לאיחודים וצירופים אך גם הצהיר כי לא יהיה מספר 2 של ברק. מצד שני, במפלגת העבודה מעריכים כי רבים ממתנגדי פרץ במפלגה עשויים לעבור לתמוך בברק כעת.

פריימריז במפלגת העבודה - אירוע הכרזת התוצאות, אוניברסיטת תל אביב. שלומי גבאי
חגיגות במפלגת העבודה על היבחרו של פרץ, הערב/שלומי גבאי

התוצאות הוכרזו בשעה 22:30 באירוע באוניברסיטת תל אביב וחגיגות הניצחון תוכננו במקום, אולם הן נדחו בשל מחאת יוצאי העדה האתיופית על מות הנער סלומון טקה מירי שוטר בקריית חיים. בהודעה שפרסם ח"כ פרץ כתב כי "הערב הזה הוא ערב מרגש מאד עבורי ואני חש את כובד האחריות המוטלת עליי, הערב הזה צריך להפיח תקווה בלבבותיהם של כל האזרחים שוחרי השלום והצדק החברתי ואני מודה לכל מי שתמך וגם לחברים שתמכו במועמדים האחרים, איציק שמולי וסתיו שפיר שהם חלק חשוב בהנהגת המפלגה ובדור ההמשך שלה".

לדבריו, "החלטתי שלא לקיים את חגיגת הניצחון בשל השסע החברתי העמוק שהולך ומחריף לנגד עינינו, מחאת הישראלים יוצאי אתיופיה וההתפרצות הקשה היא ביטוי לתחושת אפליה רבת שנים שהם נושאים איתם, מחר נקיים את כל הפעולות הנדרשות לאיחוד המפלגה ולהפיכתה לבית פוליטי לכל ישראלי".

ח"כ עמיר פרץ באירוע של מפלגת העבודה בסמינר הקיבוצים ב-28 ביוני 2019. ראובן קסטרו
ניצחון גדול. פרץ/ראובן קסטרו

ח"כ שמולי ברך את פרץ על ניצחונו ואיחל לו בהצלחה בתפקיד. "אני מברך את עמיר פרץ עם היבחרו לראשות מפלגת העבודה ומאחל לו הצלחה. אני רוצה להודות לכל הפעילים והתומכים שלי שנתנו את הנשמה בבחירות- אוהב אתכם מאוד".

ח"כ שלי יחימוביץ' ברכה את חבר סיעתה פרץ על היבחרו. "עמיר, ברכות על הנצחון! מאחלת לך ולכולנו שנצא בזכותך מהמשבר. נעשה הכל כדי לסייע לך במשימה הלא פשוטה, כדי שנשוב להיות רלוונטיים ומשפיעים ברוח ערכינו המשותפים. בהצלחה!". יחימוביץ' אף בירכה את ח"כ שפיר שהגיעה למקום השני "סתיו, עשית קמפיין יפה ונחוש ולא אפשרת להקטין אותך. בנית כוח עצמאי בלי פטרונים (ובלי פטרוניות) כבוד".

אהוד ברק שהקים מפלגה חדשה וקרא לחיבור עם מפלגות השמאל והמרכז חרף התנגדותו של פרץ להיות מספר 2 במקרה שכזה, ברך את פרץ. "‏עמיר, יו"ר מפלגת העבודה הנבחר, בהצלחה לך בדרך החדשה שכבר צעדת בה. אני מאמין שבכוחנו לעשות את מה שנדרש ולהתייצב יחד, לצד כוחות נוספים, על מנת להחזיר את ישראל למסלול הנכון".

יו"ר המפלגה לשעבר ויו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג התייחס לתוצאות הבחירות במפלגת העבודה וברך את ח"כ פרץ על ניצחונו. "‏ברכות חמות לידידי עמיר פרץ שנבחר להנהיג את מפלגת העבודה בשעה חשובה לעם ולמדינה וגם לעתידה של מפלגת העבודה. מפלגה עם זכויות רבות בהקמת והנהגת מדינת ישראל. ברכות לסתיו שפיר ואיציק שמולי על התמודדות מכובדת. זוהי זכות גדולה להיות שליח ציבור ולשרת נאמנה את מדינת ישראל. בהצלחה רבה!"

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ ברך "ברכות לחברי עמיר פרץ, היו"ר הנבחר של מפלגת העבודה. אנחנו במרצ נכונים להידברות על שיתופי פעולה להצלחת השמאל הישראלי. אני מצפה לדבר עם עמיר כבר בימים הקרובים".

בשל הפגנת הדעה האתיופית: ההצבעה התארכה בשעה

105 קלפיות נפרסו ברחבי הארץ כשההצבעה נפתחה בשעה 10:00 בבוקר ונמשכה עד לשעה 22:00 בערב במקום עד לשעה 21:00 בשל מחאת יוצאי אתיופיה על מותו של הנער סלומון טקה בקריית חיים מירי שוטר. המתפקדים הצביעו בהצבעה ממוחשבת.

ועדת הבחירות המרכזית של מפלגת העבודה החליטה להאריך את זמני ההצבעה בפריימריז על ראשות המפלגה בשעה, זאת בעקבות פנייתו של ח"כ שמולי ליו"ר ועדת הבחירות. בקשה של ח"כ שפיר להארכה נוספת עד 23:00 נדחתה. גורמים במפלגה אמרו כי נרשמו אחוזי הצבעה גבוהים יותר בדרום ובמגזר הערבי ביחס למרכז, אולי בגלל חסימות הכבישים.

פריימריז במפלגת העבודה - אירוע הכרזת התוצאות, אוניברסיטת תל אביב. שלומי גבאי
מזכ"ל מפלגת העבודה חרמוני, הערב/שלומי גבאי

שפיר אמרה הבוקר בהצהרה שמסרה בשדרות רוטשילד בתל אביב כי "אם כולכם תצאו להצביע, אני אהיה יו"ר מפלגת העבודה. אנו ניקח את המפלגה שנרדמה, שקיפלה את הדגלים שלה ואנחנו נעמיד אותה מחדש על הרגליים. נגייס צעירים ונבנה אותה בדיוק בדרך בן גוריון ורבין, נילחם על החיים שלנו כל יום מחדש".

שמולי, מצדו, אמר לאחר שהצביע: "מפלגת העבודה אולי נקלעה למשבר הכי חמור בתולדותיה אבל היום יש לנו הזדמנות אדירה לקחת אותה לפרק חדש ומלא תקווה. יש מועמדים אחרים שמכוונים לריצה בדלנית ועצמאות זה יכול להמית אסון על המפלגה ועל הסיכוי של המחנה כולו לנצח. אסור לעשות את זה אלא צריך חיבורים".

פרץ, שהצביע בשדרות, אמר: "נותרנו המפלגה הדמוקרטית היחידה. אף אחת מהמפלגות לא קיימו הליך כזה. הלילה אני מתחיל באיחוד כל מי שבזירה שלנו. בבית הפוליטי אין לי יריבים. יש לי כוונה לחדש את הבית עם הפריפריות, עם מושבים וקיבוצים, בני המיעוטים. כל אלה ירגישו שאנחנו רוצים אותם. היעד המרכזי שלי הוא להחזיר את מפלגת העבודה למרכז המפה הפוליטית. 15 מנדטים. נדע לחדש את תהליך השלום, את הברית עם החברה הישראלית".

סתיו שפיר בהצהרה לתקשורת, 2 ביולי 2019. דני מרון
"נעמיד את המפלגה על הרגליים". שפיר, הבוקר/דני מרון

למעשה, היו ארבעה מתמודדים על ראשות העבודה- פרץ, שמולי ושפיר ופעיל מפלגה פחות מוכר בשם דוד לנדסמן שלא עשה בכלל קמפיין. בשל הפיצול בין שמולי ושפיר, לא מן הנמנע שפרץ זכה כבר בסיבוב הראשון. בבחירות הקודמות לראשות המפלגה ב2017, פרץ ניצח את גבאי בסיבוב הראשון - והפסיד בסיבוב השני, ובמטה שלו חששו מאוד מסיבוב חוזר.

את היום האחרון שלפני הפריימריז שלושת המועמדים העבירו בהכנות המטה ובשטח ליום הבחירות וטלפונים למתפקדים המתלבטים. פרץ פתח את אירועי יום הבחירות עם צעירי העבודה באנדרטה לזכר יצחק רבין בתל אביב - זמן קצר בלבד אחרי שנכדתו של רבין, נעה רוטמן, הודיעה על הצטרפותה למפלגה החדשה של אהוד ברק. "במערכת הבחירות הקרובה נחדש את דרכו של רבין, ונגיע לקהלים חדשים. העבודה בראשותי תחדש את הברית עם הפריפריה וההתיישבות העובדת", הצהיר.

איציק שמולי בפריימריז במפלגת העבודה בתל אביב, יולי 2019. דני מרון
שמולי מצביע/דני מרון

מסקרים פנימיים שנערכו במטות של פרץ לשמולי בימים האחרונים עלה כי הם שני המועמדים המובילים ואילו שפיר מגיעה למקום השלישי. לכן, שמולי ניסה בימים האחרונים ללחוץ על שפיר לפרוש מהמרוץ ולחבור אליו כדי לא לפצל את הקולות החופשיים לעומת המפקד המאורגן של פרץ, שנהנה גם מתמיכת יו"ר ההסתדרות. שמולי הציע אתמול לשפיר "ללכד כוחות" ולבצע סקר עומק שיקבע מי יהיה במקום הראשון שכן לדבריו, על פי הנתונים שבידיו, הקרב בינו ובין פרץ צמוד ואם שפיר תפרוש, שמולי ינצח בסיבוב הראשון. "מפלגת העבודה חייבת שמחנה השינוי ינצח ויביא קהלים חדשים. המפלגה חייבת ריסטרט והיא חייבת חיבורים", הכריז.

שפיר דחתה את ההצעה כ"ספין" וטענה שכבר הציעה לשמולי לרוץ בהנהגה משותפת ושותפות מלאה. "ההצעה עדיין על השולחן", שפיר אמרה, "בעוד שאני מציעה שותפות של ממש - הוא מציע דיל פוליטי שמטרתו לעצור את המרוץ. זו לא שותפות. זו סתם פוליטיקה שלא מעניינת את הציבור".

(עדכון ראשון: 10:01)

פריימריז במפלגת העבודה בשדרות, יולי 2019. בני ואינר
קלפי בשדרות/בני ואינר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully