וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות התנגדות היועמ"ש: הממשלה צפויה לאשר את חוק המצלמות בשבוע הבא

טל שלו, עם פמליית רה"מ בלונדון

5.9.2019 / 20:44

למרות שעד לבחירות נותרו עשרה ימים בלבד, בליכוד מתכוונים לבקש מוועדת הכנסת פטור מחובת הנחת הצעת החוק כדי להספיק ולחוקקו בשלוש קריאות. במהלך ביקורו בלונדון אמר נתניהו לעיתונאים: הדבר הזה נדרש, לא נאפשר שיגנבו את הבחירות הבאות

קרדיט: הליכוד

למרות התנגדות היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, הממשלה תתכנס ביום ראשון לישיבה מיוחדת כדי לאשר את חוק המצלמות בקלפיות. למרות שנותרו רק עשרה ימים עד לבחירות, בליכוד מתכוונים לבקש מוועדת הכנסת פטור מחובת הנחת הצעת החוק כדי להספיק לחוקקו בשלוש קריאות עד הבחירות.

לפי ההערכה לחוק סיכויים נמוכים מאוד להתקדם. עם זאת, בליכוד נחושים לקדם את החוק בכל מקרה כחלק מקמפיין הישורת האחרונה.

טקסי אזכרה ממלכתיים לציון 90 שנה למאורעות תרפט בהשתתפות בנימין נתניהו. מערת המכפלה חברון, 4 בספטמבר 2019. אסתי דזיובוב/TPS, TPS
"הדבר הכי פשוט זה להציב מצלמות". נתניהו/TPS, אסתי דזיובוב/TPS

בתדרוך שערך היום (חמישי) לכתבים בלונדון התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לחוק המצלמות. "הדבר הזה נדרש וכל מי שעיניו בראשו מבין שהדבר הזה נדרש, השופט מלצר בעצמו אמר שזו בעיה אמיתית", אמר נתניהו. ראש הממשלה הבהיר כי "לא נאפשר שיגנבו את הבחירות הבאות והדבר הכי פשוט לעשות זה להציב מצלמות הן יכולות להיות בכל מקום גם במקומות שיש לליכוד רוב, בדמוקרטיה כולל בדמוקרטיה של הליכוד ובפריימריז אני מאפשר משקיפים ביד רחבה ונדיבה - כך עושים את זה במדינה דמוקרטית. זה הפיקוח המקובל בכל מדינה דמוקרטית זה נראה לי מוזר. המקום היחיד שבו מונעים את זה זה באולם בקלפיות".

"אין הגנה טובה יותר וההבטחה לשקיפות וטוהר הבחירות אישר האמצעי הזה", הוסיף. "זה מקובל בכל מקום. זה מוזר נוגד את רעיון טוהר הבחירות. זה לא התרסה אלא חיוני עבורנו. זה יהיה אבסורד אם לא ננצח כתוצאה מזה שיגנבו בחירות בקלפיות".

עוד בוואלה!

נתניהו: תיתכן פגישה בין טראמפ לרוחאני, לא אומר לו עם מי להיפגש

לכתבה המלאה
היועמ"ש, אביחי מנדלבליט במהלך טקס קבלת פנים לשר המשפטים, משרד המשפטים, ירושלים 23 ביוני 2019אביחי מנדלבליט. ראובן קסטרו
"קיומו של הליך בחירות תקין, נטול זיופים ונטול הפרעות הוא אינטרס עליון". מנדלבליט/ראובן קסטרו

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדבליט הגיב אף הוא לנושא בנאום ב"ועידת המשפיעים" של "חדשות 12". לדבריו, "טוהר הבחירות נמצא בראש סדר העדיפויות של עבודתנו בימים אלו. קיומו של הליך בחירות תקין, נטול זיופים ונטול הפרעות הוא אינטרס עליון הנמצא בליבת ההליך הדמוקרטי. במסגרת זו, אני סבור שהשימוש באמצעים טכנולוגיים לשם הגשמת מטרה חשובה זו הוא דבר נכון, לרבות באמצעות שימוש במצלמות. אני גם סבור שיש מקום להסדרת נושא חשוב זה במסגרת חקיקה ראשית".

עוד הוסיף מנדלבליט כי "ועדת הבחירות המרכזית היא הגוף האמון במסגרת החוק להבטיח את קיומו התקין של הליך הבחירות לכנסת. הגורם שקבעה כנסת ישראל שהוא זה שאמון על הבטחת הקיום התקין של הליך הבחירות לכנסת - קובע באופן חד משמעי ונחרץ בחוות דעת מפורטת ומנומקת שקידום תזכיר חוק המצלמות בעת הזו עלול בסבירות גבוהה לשלול מחלק מהאזרחים את הזכות לבחור, לגרום לתוהו ובוהו, ולמנוע את הניהול התקין של יום הבחירות".

"לא ניתן לקדם את תזכיר החוק בעת הזו"

אתמול אמר היועמ"ש כי לא ניתן מבחינה משפטית לקדם חוק שיסדיר הצבת מצלמות בקלפיות ביום הבחירות. במכתב שנשלח לראש הממשלה, שר הפנים אריה דרעי ושר המשפטים אמיר אוחנה, קבע מנלדלביט כי יש מניעה משפטית לאשר את הצעת החוק, והוסיף כי היא "מעוררת קשיים משפטיים רבים, מהותיים ותהליכיים כאחד".

מנדלבליט הסתמך על מכתב שנשלח לו עו"ד דין ליבנה, היועץ המשפטי של ועדת הבחירות, בשמו של יו"ר הוועדה השופט חנן מלצר. "לא ניתן לקדם את תזכיר החוק בעת הזו נוכח קשיים יישומיים שעלולים להביא לפגיעה אנושה ביכולת ועדת הבחירות המרכזית לבצע את יום הבחירות כסדרו", נכתב בשם מלצר, שהוסיף: "הבאת התזכיר לחקיקה בעת הזו עלולה לגרום לתוהו ובוהו ביום הבחירות, ולהשבתת היכולת של הוועדה לנהל יום בחירות תקין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully