וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציגי כחול לבן והליכוד נפגשו: מחלוקת על ייצוג גוש הימין במו"מ

24.9.2019 / 18:09

לוין וטורבוביץ' דנו לראשונה במשך שעה וחצי באפשרות להקים ממשלת אחדות לאחר פגישת נתניהו וגנץ בבית הנשיא. בהודעה משותפת של שתי המפלגות נמסר כי הפגישה התנהלה "ברוח טובה", אך עולה ממנה כי לא היתה התקדמות. גורמים בכחול לבן: "אי אפשר להתחיל מו"מ עם גוש של 55"

צילום: יותם רונן, עריכה: עמית שמחה

מגעים לממשלת אחדות - עדכונים אחרונים:

  • ראשי צוותי המו"מ נפגשו לראשונה בכפר המכביה
  • בשתי המפלגות הביעו פסימיות בנוגע לסיכויי ההתקדמות
  • שקד: דבקים באחדות הגוש עם רה"מ
  • ליברמן: לא מתואמים עם אף מפלגה

ראשי צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן, השר יריב לוין ועו"ד יורם טורבוביץ', נפגשו היום (שלישי) לראשונה ודנו במשך על האפשרות להקמת ממשלת אחדות בכפר המכביה, זאת לאחר פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ.

בהודעה משותפת של הליכוד וכחול לבן נמסר כי הפגישה הייתה "עניינית והתנהלה ברוח טובה". עוד נמסר כי בפגישה "השר לוין הדגיש כי הוא מייצג את כל 55 חברי גוש הימין", בעוד נציג כחול לבן ביקש להדגיש כי "לוין מייצג את ראש הממשלה והליכוד". מההודעה עולה כי לא היתה התקדמות בפגישה שכן בכחול לבן דורשים לנהל משא ומתן מול הליכוד בלבד ואילו לוין הדגיש כי הוא מחויב לבלוק הימני. השניים סיכמו כי יעדכנו את נתניהו ואת גנץ בתוכן הפגישה, ולאחר מכן יחליטו על המשך המגעים ועל צעדים נוספים.

אחרי הפגישה עם כחול לבן, לוין נפגש בשעה 16:00 עם חברי צוות המשא ומתן של כל גוש הימין. במהלך הישיבה, לוין ואלקין עדכנו את חברי הצוות בשיחות שהתקיימו עד כה עם כחול לבן ודנו עמם בקווים המנחים של המשא ומתן. לוין הבהיר באופן מפורש בפתח הפגישה כי הוא מייצג את כל הגוש.

נציג הליכוד, יריב לווין בדרכו לישיבת הצוותים בכפר המכביה, ר"ג 24 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
במוקד: סוגיות ההובלה והרכב הממשלה. טורבוביץ' ולוין, היום/ראובן קסטרו

גורמים בכחול לבן אמרו כי "אנחנו מגיעים למשא ומתן בין שתי המפלגות הגדולות בנפש חפצה ,אבל אי אפשר להתחיל משא ומתן כשמגיעים עם גוש של 55 מנדטים". בשתי המפלגות הביעו הבוקר פסימיות בנוגע לסיכויי ההתקדמות לאור עמדות הפתיחה של הצדדים בשתי סוגיות: שאלת ההובלה ושאלת ההרכב של ממשלת האחדות. נתניהו וגנץ צפווים להגיע לפגישה נוספת בבית הנשיא ביום רביעי.

בכחול לבן דורשים שגנץ יהיה ראשון ואילו נתניהו שני במסגרת הרוטציה, ואילו בליכוד מתעקשים שהסדר יהיה הפוך ושנתניהו יכהן כראש הממשלה ראשון. בנוסף, בכחול לבן אומרים שלא יתפשרו על דרישות "המהות" שלהם לגבי סדר יום ליברלי חילוני בנושאי דת ומדינה, בעוד בליכוד נאחזים בברית עם הסיעות החרדיות ומנהלים את המשא ומתן בשם גוש הימין-חרדים של 55 חברי כנסת.

עוד בוואלה!

כתב האישום דוחק בנשיא: המפתח לכספת הפוליטית לא נמצא רק בידי ריבלין

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עדכנו על המו"מ עם כחול לבן. פגישת לוין ואלקין עם גוש הימין/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמש, אחרי הפגישה עם גנץ, נתניהו התקשר לראשי הסיעות בבלוק הימין ועדכן אותם שהוא מחויב להתחייבויות שלו כלפיהם לנהל את המגעים בתור בלוק מאוחד. על רקע הודעתו, יו"ר ימינה איילת שקד ביקשה לאחל הצלחה לשניים במגעים. "האינטרס של המחנה הלאומי הוא שגוש הימין והשת"פ יישארו", אמרה. "כמו כן ראינו מתוצאות הבחירות שחייבים לעשות שילוב ידיים ולהקים ממשלת אחדות יחד עם מפלגות שמאל. אני חושבת שצריך לחבק גם חלקים אחרים במדינת ישראל. הימין לא יוכל לממש האת המדיניות שלו כמו שיכל בממשלת ימין. נתניהו חתם על מסמך מול כל ראשי מפלגות הימין ואני מאמינה שכך יהיה".

"נתניהו מציג מצג שווא"

הליכוד הוציא היום הודעת הבהרה נוספת בה נמסר כי לוין ייצג במו"מ מול נציג כחול לבן את כלל מפלגות גוש הימין ולא רק את הליכוד. "התדרוכים הכוזבים בתקשורת מטרתם לזרוע פירוד במחנה הימין ולהכשיל את המאמצים להקמת ממשלת האחדות", אמרו בליכוד.

מנגד, גורמים בכחול לבן אמרו מוקדם יותר לוואלה! NEWS כי נתניהו "לא יוכל לקיים אחדות בלי שהוא נפרד מהגוש שלו". גורם אחר אמר כי "מציג מצג שווא ומציב עמדות לא הגיוניות. הוא יודע שלא נשב עם החרדים, ויודע שלא נסכים שהוא יכהן ראשון. הוא רק מנסה למשוך זמן". יצוין כי גם בליכוד וגם בכחול לבן הנחו את הח"כים לשמור על שתיקה תקשורתית ולא לתת ראיונות בכלי התקשורת.

נציג הליכוד, יריב לווין בדרכו לישיבת הצוותים בכפר המכביה, ר"ג 24 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
השר יריב לוין בדרכו לפגישה, היום/ראובן קסטרו

במקביל, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן חשף כי ח"כ עודד פורר ממפלגתו נפגש אתמול עם השר אלקין והיום עם ח"כ אבי ניסנקורן מכחול לבן. "אני רוצה להבהיר פעם נוספת: מפלגת ישראל ביתנו לא מתואמת, לא עם כחול לבן, לא עם הליכוד ולא עם מפלגת הפיראטים. המחויבות האחת והיחידה שלנו היא לציבור הבוחרים שהצביעו עבורנו ונתנו בנו אמון ב-17 בספטמבר. לכן, כל ההבטחות שלנו מלפני הבחירות הן התחייבות ברזל גם לאחר הבחירות".

ליברמן חידד את תנאי כניסתו לממשלת "אחדות לאומית ליברלית רחבה. למעשה, לשם כך שתי המפלגות הגדולות לא זקוקות לאף מפלגה אחרת. יחד יש להן 64 מנדטים. למען הסר ספק, אני סבור ש"ישראל ביתנו" צריכה להיות חלק ממשלה כזאת, אבל בשום תנאי ובשום נסיבות לא נשב עם החרדים, המשיחיים, הרשימה המשותפת והמחנה הדמוקרטי".

נציג כחול לבן, יורם טורבוביץ בדרכו לישיבת הצוותים בכפר המכביה, ר"ג 24 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
פגישה ראשונה. טורבוביץ' בכפר המכביה, היום/ראובן קסטרו

מחר בערב נתניהו וגנץ צפויים להתייצב לפגישה משולשת נוספת עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, ובהתאם להתקדמות שתהיה בין הצדדים הנשיא יחליט על המשך פעולותיו. במידה ולא תהיה התקדמות הוא צפוי להטיל על אחד המועמדים את מלאכת הרכבת הממשלה, ככל הנראה על נתניהו שקיבל מספר גדול יותר (55) של ממליצים מגנץ (54).

(עדכון ראשון: 10:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully