וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ שוחח עם בכירי הרשימה המשותפת: "נקים ממשלה שתשרת יהודים וערבים"

יו"ר כחול לבן שוחח עם שלושה מראשי הרשימה - עודה, טיבי ועבאס, ללא בל"ד. בכך, השלים את סבב השיחות עם ראשי המפלגות בגוש שלו. גנץ אמר כי יקים ממשלה "שתשרת את כל האזרחים". יו"ר בל"ד: "לא ציפיתי לטלפון". עודה: "נפעל כסיעה מאוחדת". ריבלין יחל בהתייעצויות ביום א'

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: עמית שמחה

המגעים להקמת ממשלה - עדכונים אחרונים:

  • גנץ נפגש עם שלושה מראשי הרשימה המשותפת, ללא בל"ד
  • עודה: "נפעל כסיעה מאוחדת על ארבעת מרכיביה"
  • יו"ר בל"ד: "לא ציפיתי לטלפון מגנץ, נחליט בישיבת הסיעה"
  • נציג מכל סיעה ביום מרוכז: ריבלין יחל בהתייעצויות ביום א'

יו"ר כחול לבן בני גנץ שוחח היום (שני) עם שלושה מראשי הרשימה המשותפת, ללא בל"ד. בשיחה השתתפו יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה, יו"ר סיעת הרשימה המשותפת אחמד טיבי ויו"ר מפלגת רע"ם, ח"כ מנסור עבאס. גנץ חזר על כוונתו "להקים ממשלה שתשרת את כל אזרחי ישראל, יהודים וערבים, ולפעול כדי למנוע מערכת בחירות רביעית".

בכך, גנץ השלים סבב שיחות ראשון עם ראשי כל ארבע המפלגות המרכיבות את הגוש שלו. ביום חמישי הוא נפגש עם יו"ר העבודה-גשר-מרצ עמיר פרץ, ומוקדם יותר היום הוא נפגש עם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. מחר, חברי הכנסת עפר שלח ואבי ניסנקורן מכחול לבן צפויים להיפגש עם נציגי הרשימה המשותפת ולהתחיל איתם בדיונים לקראת סבב ההמלצות אצל הנשיא בשבוע הבא.

משלא הוזמן למפגש עם גנץ, יו"ר בל"ד, ח"כ ח"כ אמטאנס שחאדה, טען כי לא הופתע מצעדיו של יו"ר כחול לבן. "לא ציפיתי לטלפון מגנץ", אמר. "אני מייצג מפלגה שיש לה ציבור בוחרים גדול, היא חלק מהרשימה המשותפת וכך תישאר. אנו פועלים אך ורק לפי האינטרס של ציבור בוחרינו, בראש ובראשונה בכדי להפיל את נתניהו ואת מדיניות הגזענות שהוא מוביל". בשיחה עם וואלה! NEWS, שחאדה הוסיף כי "נקבל עדכון בישיבת הסיעה ונחליט".

פגישתם של יו"ר כחול לבן, רא"ל (מיל') ח"כ בני גנץ, יו"ר הרשימה המשתפת ח"כ איימן עודה ויו"ר סיעת הרשימה המשותפת, ח"כ אחמד טיבי, כפר המכביה, 31 באוקטובר 2019. צילום: אופק אבשלום, אתר רשמי
גנץ עם עודה וטיבי, אוקטובר 2019/אתר רשמי, צילום: אופק אבשלום

יו"ר הרשימה עודה צייץ בטוויטר כי הוא הבהיר לגנץ ש"הרשימה המשותפת תפעל לקדם את האינטרסים של כל האזרחים כסיעה מאוחדת על ארבעת מרכיביה. אנחנו דבקים במטרה שלנו להחליף את דרכו של נתניהו וזה מתחיל בכך שיכבדו את קולם המאוחד של הציבור הערבי ושותפנו היהודים".

ח"כ היבא יזבק, אף היא מבל"ד, אמרה כי "אם גנץ רוצה להמשיך בדרכו של נתניהו הוא בדיוק בכיוון - כבר ראינו לאן מובילה מדיניות של פילוג ודה לגיטימציה. זו בדויק המדיניות שאנו פועלים לשנות. בל"ד מייצגת את החברה הערבית ומרכיב מרכזי מהרשימה המשותפת, ועל כך אין לגנץ כל אפשרות להשפיע".

יו"ר הסיעה ח"כ טיבי (תע"ל), שהשתתף בשיחה עם גנץ, אמר לוואלה!NEWS כי "הלילה נתכנס ונחליט". הוא הדגיש כי "כשתתקיים הישיבה היא תכלול את כל מרכיבי הרשימה, כולל בל"ד". אם כך יהיה, תהיה זו הפעם הראשונה שיתקיים מפגש כזה.

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש) בירכה על הפנייה מכחול לבן ואמרה כי "זהו הצעד הראשון". עם זאת, היא הוסיפה: "חשוב להזכיר - ברשימה המשותפת יש ארבעה מרכיבים".

עוד בוואלה!

גנץ וליברמן נפגשו: עקרונות הפעולה משותפים - נמשיך קדימה

לכתבה המלאה
יו"ר כחול לבן בני גנץ ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בתום פגישתם בכפר המכביה, 9 במרץ 2020. קובי ריכטר, TPS
גנץ וליברמן בהצהרה משותפת בתום פגישתם, היום/TPS, קובי ריכטר

בפגישה של גנץ עם ליברמן, שנערכה היום בכפר המכביה, דנו השניים במאמצים להרכבת ממשלה, ביוזמה לחוקק חוק שימנע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה וכן במהלכים הבאים בתוך הכנסת. בתום הפגישה נשאו השניים הצהרה משותפת. "ליברמן ואני סיימנו פגישה טובה שבה דיברנו על עקרונות היסודות שאנו יכולים לשתף בהם פעולה ולהקים ממשלה, להוציא את ישראל מתוך הבוץ", אמר גנץ. "פרטים יהיו רק בהמשך".

גם ליברמן כינה את הפגישה טובה ואמר כי השניים התמקדו בדיון על קווי היסוד של הממשלה. לדבריו, "נתחיל סבב פגישות עם הסיעות ונגבש את הצעדים הבאים. מכל האופציות שמונחות על השולחן האופציה הכי גרועה היא בחירות רביעיות וזה מה שננסה למנוע. לגבי כל השאלות האחרות - רק אחרי שהנשיא יקבל את התוצאות הרשמיות ויטיל את הרכבת הממשלה על המועמדים".

מאז פרסום תוצאות הבחירות, מהם עלה שלגוש הימין-חרדים בראשות נתניהו יש רק 58 מנדטים ואילו בגוש הנגדי ישנם 62 מנדטים, בכחול לבן החלו לבחון את האפשרות להקים ממשלת מיעוט שתוגדר כממשלה זמנית במטרה להרחיבה בהמשך עם מפלגות מבלוק הימין, בתמיכה חיצונית של הרשימה המשותפת, ללא בל"ד.

יעלון להנדל והאוזר: "להתיישר עם עמדת הסיעה או להסיק מסקנות"

ביממה האחרונה נפגש גנץ עם חברי הכנסת יועז הנדל וצביקה האוזר מתל"ם, המתנגדים להקמת ממשלת מיעוט בתמיכה חיצונית של הרשימה המשותפת. האוזר והנדל סירבו להתחייב כי יצביעו בעד ממשלה כזו במידה ותקום וממשיכים לדחוף להקמת ממשלת אחדות. גורם בכחול לבן אמר כי יו"ר תל"ם משה יעלון הבהיר לשניים כי עליהם "להתיישר עם עמדת הסיעה או להסיק מסקנות". כמו כן, גנץ צייץ היום כי "בכחול לבן יכולות להיות מגוון דעות, אבל יש רק עמדה אחת והחלטה אחת - של יו"ר המפלגה. לא של בכירים ולא של מקורבים".

ללא הקולות של הנדל והאוזר לא תהיה לכחול לבן אפשרות להקים ממשלת מיעוט מבלי להזדקק לכל הח"כים של הרשימה המשותפת, כולל הח"כים של בל"ד. האוזר והנדל אמרו לגנץ ויעלון בשיחותיהם כי שיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת והקמת ממשלה שמבוססת על הקולות שלה רק יחזקו את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת גוש הימין אם יהיו בחירות נוספות, ועמדו על הצהרות בכירי המפלגה לפני הבחירות לפיהם לא יתבססו על המשותפת בהקמת ממשלה.

לאור ההתנגדות של הנדל והאוזר להקמת ממשלת מיעוט, עלו גם קריאות בכחול לבן להתפטרות שלהם, שכן אין למפלגה שום אפשרות חוקית להדיח אותם. ביממה האחרונה האוזר והנדל נתונים ללחץ כבד מימין, פעילי ליכוד שולחים להם סמסים שקוראים להם לבלום הקמת ממשלת מיעוט, ומצד שני - פעילי שטח בכחול לבן מפיצים עצומה בקריאה לתמוך בכך.

ח"כ יועז הנדל וצבי האוזר,מליאת הכנסת, 29 במאי 2019. ראובן קסטרו
מתנגדים להקמת ממשלת מיעוט בתמיכה חיצונית של הרשימה המשותפת. חברי הכנסת הנדל והאוזר/ראובן קסטרו

בעצומה, שכותרתה "כוחנו באחדותנו", כתבו ראשי מטות ופעילי שטח בכחול לבן כי "כל עוד עומד בראש הליכוד אדם שהפילוג והשיסוי הם לחם חוקו לא ניתן יהיה להתקדם אל היעד. די להיזכר בדברים שפורסמו אך לפני שבוע מפי האדם המקורב ביותר לבנימין נתניהו: 'השנאה היא מה שמאחד את המחנה שלנו'. זו רוח המפקד: כדי שנוכל להגיע ליעד המשותף, אחדות ושלום בתוך עמנו, צריך להחליף אותו לאלתר".

ברקע ההתנגדות של האוזר והנדל לאפשרות של ממשלת מיעוט בתמיכה חיצונית של הרשימה המשותפת נכתב בעצומה כי "מאות אלפי אנשים חברו תחת דגל האחדות, היושרה, הדמוקרטיה ושלטון החוק. לא כולם 'נולדו' אנשי מרכז. רבים מהם היו בעברם ונשארו ברוחם אנשי שמאל ואנשי ימין, שהבינו שהחברה הישראלית חייבת לעבור תהליך שיקום משמעותי, שכרוך בוויתורים לא פשוטים מצדם של כל חלקיה ושבטיה".

גם ח"כ חילי טרופר (כחול לבן) מתנגד עקרונית לרעיון של הקמת ממשלת מיעוט בתמיכה חיצונית של הרשימה המשותפת. עם זאת, בעוד הח"כים הנדל והאוזר מאיימים להתנגד, או לא לתמוך בממשלת מיעוט במידה שזו תגיע להצבעה, בכחול לבן אומרים כי טרופר, המקורב מאוד ליו"ר המפלגה גנץ, יצביע בהתאם להחלטת הסיעה והחלטת גנץ, במידה שתתקבל החלטה כזו.

בית הנשיא הודיע: ההתייעצויות עם הסיעות יתחילו ביום ראשון

בתוך כך, בית הנשיא הודיע היום כי נשיא המדינה ראובן ריבלין יחל ביום ראשון את סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת. הסבב יימשך יום אחד בלבד ובמסגרתו יצומצם משך הזמן המוקצה לכל סיעה. בנוסף לכך, יוגבל מספר נציגי הסיעה ותינתן זכות הצגת עמדת הסיעה לנציג אחד בלבד. גם הפעם מעמד ההתייעצות יתועד עם נציגי הסיעות השונות ויועבר בשידור חי, אולם הפעם לא תתאפשר נוכחות של עיתונאים ישראלים וזרים במתחם.

במכתבו לסיעות כתב ריבלין כי "מדינת ישראל מצויה במשבר כפול - פוליטי ובריאותי. זאת, על רקע היעדר ממשלה מתפקדת במלוא סמכויותיה, מערכות בחירות חוזרות ונשנות והתפשטותו של נגיף הקורונה למימדים מטרידים בארץ ובעולם. נסיבות אלו מחייבות מתכונת התייעצויות מהירה, מצומצמת ומוגבלת בהיקף המשתתפים והארגון".

(עדכון ראשון: 16:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully