וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה באירוע בחירות של ביידן: "ג'ו לא יקרא לחיילים שלנו לוזרים"

נשיא ארה"ב לשעבר התייצב מאחורי סגנו בפנסילבניה, והביע תמיכה בו ובסגניתו קמלה האריס. הוא תקף את טראמפ, שאותו כינה "דוד משוגע", על ניהול משבר הקורונה: "לא מסוגל לשמור אפילו על עצמו". טראמפ ערך עצרת בקרוליינה הצפונית, ולעג לאובמה: "רק הילרי הייתה עצובה ממנו"

בווידאו: אובמה בעצרת של בייידן בפנסליבניה/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה הופיע הלילה (חמישי) באירוע בחירות של סגנו לשעבר והמועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן בפנסילבניה, במהלך המרוץ הצמוד מול נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במדינות המתנדנדות. זאת, 12 ימים בלבד לפני יום ההצבעה ב-3 בנובמבר.

אובמה, דמות בולטת במפלגה הדמוקרטית ומטרה תכופה להתקפות מצד טראמפ, הביע תמיכה בביידן ובמועמדת הדמוקרטית לסגנית הנשיא קמלה האריס, בעצרת שנערכה במגרש "דרייב אין" עם 300 מכוניות, תוך שמירה על ריחוק חברתי.

בפתח דבריו, תקף אובמה את טראמפ וביקר את תפקודו בהתמודדות עם מגיפת הקורונה. "יותר מ-200 אלף אמריקנים מתו, יותר מ-100 אלף עסקים נסגרו, מיליונים איבדו את עבודתם", אמר הנשיא לשעבר. "נשיא שרץ בבחירות אמצע, צריך לראות איך המדינה נראית לעומת איך שהיא נראתה לפני ארבע שנים. ובכן, האנשים היחידים שמצבם השתפר הם המילארדרים, שקיבלו הטבות מס".

נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה מתייצב לצידו של סגנו לשעבר והמועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן, בקמפיין בחירות בפנסילבניה. 22 באוקטובר 2020. רויטרס
"יותר מ-200 אלף אמריקנים מתו, 100 אלף עסקים נסגרו". אובמה בפנסילבניה, הלילה/רויטרס

אובמה ביקר את התחמקותו של טראמפ מאחריותו לניהול משבר הקורונה. "בואו נהיה כנים, המגיפה הזאת הייתה קשה עבור כל נשיא", הוסיף אובמה. "אבל נשיא אחר היה עושה הכל כדי לא לחרב את המצב לחלוטין". הוא אף עקץ את טראמפ שזלזל בנגיף ונדבק. "הוא לא אחד שהולך להגן על כולנו", אמר הנשיא לשעבר. "הוא לא יכול לנקוט אפילו בצעדים הבסיסיים שנדרשים כדי להגן על עצמו".

עוד אמר אובמה כי החשיבות של ביטוח בריאות לכל האזרחים מתחדדת ברקע המשבר הבריאותי. הוא הגן על רפורמת אובמה-קר שהוביל יחד עם ביידן, והבטיח כי "ג'ו וקמלה יגנו על ביטוח הבריאות שלכם, ויהפכו אותו לזמין עבור כל אחד".

הנשיא לשעבר אף תקף את הנשיא הנוכחי, על רקע התבטאויותיו נגד חללים אמריקנים שמתו במלחמת העולם השנייה. "ג'ו לא יקרא לחיילים שלנו 'לוזרים', מי עושה דבר כזה? ג'ו לא ינהג ככה, הוא מבין את הרגישות", אמר. "איתו ועם קמלה האמירות המשוגעות היומיומיות האלה לא יחזרו".

הקהל ב"דרייב אין" שבו נאם אובמה בעד סגנו לשעבר, ג'ו ביידן, התמודד לנשיאות ארה"ב, בפנסילבניה. 22 באוקטובר 2020. אי-פי, AP
שמרו על ריחוק. הקהל ב"דרייב אין" שבו נאם אובמה בעד סגנו לשעבר ביידן/AP, אי-פי

בנוסף על מגיפת הקורונה, אובמה ביקר את התנהלותו של טראמפ ביחס לחברה האמריקנית ובעיקר את יחסו לתנועות המחאה שקמו במדינה השנה, עקב ריבוי מקרי המוות של שחורים שנורו בידי שוטרים.

הוא תמך במפגינים שיצאו למחות נגד הטיפול המשטרתי האלים במיוחד נגד שחורים במדינה, ואמר כי "קמלה וג'ו מבינים שלהפגין בשביל צדק חברתי זה לא 'אנטי אמריקני', אלא הדבר הכי אמריקני שיש". לדבריו, "על זה המדינה הזאת נוסדה - על הרדיפה אחרי צדק. מגיע לנו נשיא שמבין שחיי שחורים חשובים - לא יותר, אלא לא פחות - מהחיים של כל גזע אחר".

כמו כן, הוא קרא להעלאת שיעור ההשתפות בבחירות והביע תמיכה בשימוש בהצבעה באמצעות דואר, זאת על רקע הטענות של טראמפ בדבר ההיתכנות לזיופי קולות. "זכות ההצבעה היא קדושה, אנחנו צריכים להפוך את ההצבעה לקלה יותר, להנגיש אותה לכל אחד", הבהיר.

"דמוקרטיה ונאמנות לאמת, הם ערכים אמריקניים - ואנושיים, עלינו לתבוע אותם בחזרה, ואנחנו יכולים", אמר אובמה. "אבל כדי לעשות את זה אנחנו צריכים שיעור הצבעה שלא נראה מעולם לפני כן". בסיום דבריו, אמר הנשיא לשעבר כי "מגיע לנו נשיא שמאמין במדע, שאכפת לו מהעובדים האמריקנים, ושמאמין בשוויון מגדרי ושוויון גזעי".

עוד בוואלה!

בארה"ב חוששים מאלימות ביום הבחירות, והיהודים עלולים להיות על הכוונת

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה מתייצב לצידו של סגנו לשעבר והמועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן, בקמפיין בחירות בפנסילבניה. 21 באוקטובר 2020. רויטרס
אובמה ברחובות פילדפיה, מוקדם יותר אתמול/רויטרס

אובמה, שנותר אחת הדמויות הפופולריות ביותר במפלגה הדמוקרטית, תקף גם את ציוציו של טראמפ, הכוללים הדהוד מסרים הזויים של תומכי תיאוריות קונספירציה. לדבריו, אם ביידן ינצח, "אנחנו לא נראה נשיא שמעליב כל מי שלא תומך בו, או מאיים עליו במאסר. זאת לא התנהגות נורמלית של נשיא". הוא אמר כי הבוחרים לא היו מוכנים לקבל התנהגות כזו מבן משפחתם, "אלא אם מדובר אולי בדוד משוגע שנמצא היכן שהוא".

"מדוע אנשים מתרצים זאת?", המשיך אובמה. "כן, זה רק הוא, זה מי שהוא. לא, זה לא! יש השלכות למעשים האלו. הם מעודדים אנשים אחרים להיות אכזרים, מפלגים, גזענים וזה מערער את היסודות של החברה שלנו. ההתנהגות הזו משנה, האופי משנה".

מוקדם יותר, השתתף אובמה בשולחן עגול עם פוליטיקאים שחורים בפילדלפיה ומנהיגי קהילה ודת, וקרא לתומכים להצביע בהצבעה מוקדמת עבור ביידן ומועמדים דמוקרטיים אחרים. "טוב לראות אותכם", למשתתפים, שקיבלו אותו במחיאות כפיים ותשואות.

טראמפ: אובמה היחידי שהיה פחות שמח מהילרי כשניצחתי

ביידן נמצא בקרב צמוד מול טראמפ על האלקטורים של מדינת הולדתו פנסילבניה, שנחשבת למדינה מתנדנדת. ב-2016, הדמוקרטים הפסידו בה לטראמפ בפער קטן, וביידן ביקר בה יותר מבכל מדינה אחרת במהלך הקמפיין.

הימים האחרונים של הקמפיין מתרחשים במקביל לעליית התחלואה בנגיף הקורונה בכמה מדינות, כשבחלקן אף נרשם שיא אשפוזים, בהן כאלה הנחשבות ל"מתדנדנדות" כמו קרוליינה הצפונית ופנסילבניה.

במקביל לאירוע של ביידן בפנסילבניה, טראמפ ערך עצרת בחירות - גם הפעם ללא ריחוק חברתי - בקרוליינה הצפונית, מדינה מתנדנדת נוספת, בה סקרי הדעת הקהל מצביעים על מרוץ הדוק. המועמדת של ביידן לתפקיד סגנית הנשיא, קמלה האריס, ביקרה גם היא במדינה כדי לגייס מצביעים.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעצרת בחירות בקרוליינה הצפונית. 22 באוקטובר 2020. רויטרס
ללא ריחוק חברתי. העצרת של טראמפ בקרוליינה הצפונית, הלילה/רויטרס

במהלך העצרת, טראמפ השיב לאובמה, ותקף אותו כבעבר. "הנשיא אובמה מסייע בקמפיין לג'ו ביידן הישנוני, זה טוב, אף אחד לא עזר יותר להילרי קלינטון המושחתת יותר ממנו, נכון?", אמר בעצרת. "בהתחלה הוא אמר 'הוא לא ירוץ', ואז רצתי. ואז הוא אמר 'הוא לא יקבל את המועמדות', ואז זכיתי בה. ואז הוא אמר 'הוא לא יהיה הנשיא שלנו', ואז ניצחתי".

טראמפ אף טען כי "היחידי שהיה פחות עצוב מהילרי באותו הלילה (של בחירות 2016) היה ברק חוסיין אובמה". נשיא ארצות הברית התייחס שוב בביטול למצבו הרפואי לאחר שהחלים מקורונה, ואמר כי "אני מרגיש כמו סופרמן". הוא אף הבטיח כי "אהפוך את הטיפול שאני קיבלתי לזמין לכל אחד, בחינם".

הנשיא האמריקני הדף את ההשוואות בין ארצות הברית לאירופה בכל הקשור להתמודדות עם הנגיף, וטען כי "באירופה יש עלייה במקרים, ולא מדברים על זה".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעצרת בחירות בקרוליינה הצפונית. 22 באוקטובר 2020. רויטרס
"הוא אמר 'הוא לא ירוץ', ואז רצתי". טראמפ בקרוליינה הצפונית, הלילה/רויטרס

נושא נוסף שהזכיר טראמפ בעצרת היה אירוע עריפת ראשו של המורה בצרפת. הוא הזהיר את הקהל כי הדמוקרטים "פתחו את השערים לאסלאמיסטים רדיקליים, כמו זה שערף עכשיו ראש בצרפת", בעוד לטענתו, "אני משאיר את הטרוריסטים מחוץ למדינה שלנו".

טראמפ נופף ביחסיו עם ישראל וב"הסכמי אברהם" כהישגים משמעותיים של מדיניות החוץ שלו. "הכרתי בבירה האמיתית של ישראל ופתחתי שגרירות בירושלים והכרתי בריבונות הישראלית ברמת הגולן", אמר. "אנחנו מקדמים שלום במזרח התיכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully