וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי המודיעין בארה"ב: רוסיה ואיראן ניסו להתערב בבחירות

22.10.2020 / 6:11

ראש המודיעין אמר כי שתי המדינות השיגו מידע על הבוחרים, כולל במדינות מפתח, ולהלך אימים על בוחרים. הוא האשים את טהראן בניסיון לפגוע בטראמפ. ראש ה-FBI: "מערכות ההצבעה בטוחות". הדמוקרטים: "הן מנסות לפגוע בבחירות, לא רק בטראמפ"

בווידאו: ה-FBI מזהיר שרוסיה ואיראן ניסו להתערב בבחירות לנשיאות/צילום: רויטרס

ראש המודיעין הלאומי בארצות הברית, ג'ון רטקליף, הודיע הלילה (חמישי) כי זוהה נסיון מצד רוסיה ואיראן להתערב בבחירות לנשיאות שיתקיימו בעוד כשבועיים. רטקליף אמר את הדברים במסיבת עיתונאים, בה השתתף גם ראש ה-FBI, כריסטופר ריי. "אישרנו מידע לפיו איראן השיגה מידע על רישום המצביעים", אמר. "הוא הושג בנפרד גם על ידי רוסיה".

ראש ה-FBI ביקש לשלוח מסר מרגיע למצביעים, ואמר כי מערכות ההצבעה בטוחות. "עליכם להיות בטוחים שהקול שלכם נחשב", אמר ריי. "טענות נמהרות ולא מבוססות צריכות להיבחן במידה בריאה של ספק".

ההודעה מעידה על מידת הדריכות בארצות הברית סביב החשש להתערבות זרה בתוצאות. מלבד זאת, היא מלמדת גם על הדאגה בקרב המנגנונים האמריקנים מהניסיון לערער את אמונם של המצביעים וביטחונם בטוהר הבחירות, באמצעות הפצת מידע מוטעה. זאת לאור הקמפיין שניהלה רוסיה ב-2016, אז פרצו האקרים למחשבי המפלגה הדמוקרטית והפיצו חדשות כזב ברשתות החברתיות. איראן, בניגוד לרוסיה, לא הצליחה לחדור למערכות האמריקניות.

נכון לאתמול, יותר מ-40 מיליון איש כבר הצביעו בבחירות המוקדמות במדינות השונות בארצות הברית, שיגיעו לשיאן ב-3 בנובמבר. מסיבת העיתונאים של ראשי המודיעין כונסה בזמן שטראמפ והנשיא לשעבר ברק אובמה, התומך במועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, קיימו עצרות פוליטיות.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך נאומו בעצרת תמיכה בסנפורד, פלורידה, ארה"ב 13 באוקטובר 2020. רויטרס
מיילים מזויפים מ"הנערים הגאים". טראמפ בעצרת בחירות/רויטרס

מרבית רישומי המצביעים בארצות הברית מפורסמים בפומבי. על רקע זה, רטקליף הבהיר כי פקידים ממשלתיים כבר הבחינות בניסיונות איראנים לשלוח מיילים מזויפים "שנועדו להפחיד את המצביעים, לעורר תסיסה חברתית ולפגוע בנשיא דונלד טראמפ".

רטקליף התייחס למיילים שנשלחו אתמול לאזרחים אמריקנים. לפי גורמים ממשלתיים, המיילים ועוצבו כך שיזוהו כאילו נשלחו על ידי תנועת "הנערים הגאים", קבוצת הימין הקיצוני בארצות הברית שזכתה להכרה מטראמפ באחד העימותים. בשלב זה המיילים המדוברים נחקרים, ועל אף דברי הגורמים, אחת ממסוכנויות המודיעין טענה כי עדיין לא ניתן לקבוע מי עומד מאחוריהם.

מקור ממשלתי אחר כי גורמים רשמיים בארצות הברית חוקרים אם האקרים באיראן פרצו לרשת של "הנערים הגאים" כדי להפיץ את החומרים. לפי המקור, ארצות הברית חושדת שהמשטר האיראני היה מעורב בפריצה, אך אין עדויות חד משמעיות לכך. כמה מהמיילים בשמם לכאורה, הכילו סרטונים המדגימים כיצד ניתן לזייף פתקי הצבעה, אולם רטקליף מצדו אמר כי מדובר בטענות שקריות.

עוד בוואלה!

הנשיא ששבר את כל המוסכמות: סיכום הכהונה הראשונה של טראמפ

לכתבה המלאה

סוכנויות המודיעין בארצות הברית כבר הזהירו בעבר מפני ניסיונות איראניים להתערב בבחירות ולפגוע בטראמפ. עוד ציינו כי ייתכן שגם רוסיה תסייע למאמצים אלה. מומחים חיצוניים תמכו בדברי של רטקליף בנושא האיראני, ובנוגע למאמצים להזיק לטראמפ באמצעות קריאות לתמיכה כביכול בקבוצות קיצוניות, לעתים אלימות.

מנהיג הרוב בסנאט, צ'אק שומר, שקיבל תדריך מסווג אמש בנוגע לסוגיות טוהר הבחירות, הבהיר כי הוא חולק על רטקליף בנוגע לניסיונות ממוקדים לפגוע בטראמפ. "הכוונה האיראנית, כמו גם זו הרוסית, לחתור תחת הבחירות בארצות הברית - ברורות לי. למרות זאת, הפעולה הזו לא כוונה לפגוע באמינות של טראמפ", אמר בריאיון ל-MSNBC.

ראש המודיעין הלאומי בארצות הברית, ג'ון רטקליף. צילום מסך, רויטרס
"איראן השיגה את רשימת המצביעים". רטקליף בפני ועידת המודיעין של בית הנבחרים/רויטרס, צילום מסך

מנגד, דובר המשלחת האיראנית באו"ם הכחיש את ההאשמות. "שלא כמו ארצות הברית, איראן לא מתערבת בבחירות במדינות אחרות", כתב הדובר עלי רזא מיריוספי. "העולם עד לניסיונות הציבוריים הנואשים של ארצות הברית לערער את תוצאות הבחירות".

דובר הבית הלבן ג'אד דיר אמר כי טראמפ הורה לסוכנויות הממשלתיות "לפקח ולסכל באופן יזום כל ניסיון להתערב בבחירות בארצות הברית. "בגלל העבודה הרבה של רשויות אכיפת החוק שלנו, עצרנו ניסיונות של יריבי ארצות הברית לפגוע בבחירות שלנו", אמר.

המקור הממשלתי הנוסף טען כי ישנן ראיות גם לניסיונות איראניים ורוסיים לחדור למאגר הנתונים במדינות שונות. עם זאת הבהיר כי נתונים אלו חשופים גם בהקשרים מסחריים, מה שמעלה חשד שייתכן כי ניסיונות החדירה באו בהקשר זו, תוך מטרה להימנע מתשלומים במצבים שונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully