וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש הורה לקיים פריימריז בעבודה, מיכאלי תתמודד על ראשות המפלגה

עודכן לאחרונה: 3.1.2021 / 15:02

באופן חריג, בית המשפט התערב בהליך משפטי במפלגות וקיבל את עתירתה של הח"כית. ההחלטה פוגעת בפרץ, שקיווה לבטל את הבחירות המקדימות, וכן עשויה להשפיע על הליכים משפטיים נגד ביטול הפריימריז בליכוד. מיכאלי: "פרץ ניסה להפוך את העבודה לדיקטטורה"

בווידאו: לוין מודיע על פיזור הכנסת ה-23/צילום: ערוץ הכנסת

בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל היום (ראשון) את עתירתה של ח"כ מרב מיכאלי נגד מפלגת העבודה, וביטל את ההחלטה של יו"ר העבודה, עמיר פרץ, לבטל את הפריימריז ולהעביר את הבחירות הפנימיות לוועידת המפלגה.

אחרי החלטת בית המשפט, ח"כ מיכאלי הודיעה כי תתמודד על ראשות מפלגת העבודה. ‏"לא למחטף, לא לעסקנות. כן לדמוקרטיה, כן לפריימריז בקרב המתפקדות והמתפקדים. אני מודיעה על התמודדותי על תפקיד יו"ר מפלגת העבודה. כי הגיע הזמן להחזיר את האמת לפוליטיקה".

החלטת בית המשפט היא מכה ליו"ר פרץ, שקיווה לבטל את הפריימריז וניהל בימים האחרונים מגעים מואצים עם שחקנים בגוש המרכז שמאל לחבירה. ההחלטה צפויה לסבך את המגעים של העבודה לחיבורים ואיחודים שכן המפלגה תצטרך להיכנס להליך מהיר של פריימריז תוך חודש עד סגירת הרשימות.

בסוף נובמבר פרץ הוביל מהלך בוועידת מפלגת העבודה להעביר את סמכויות בחירת חברי הכנסת ויו"ר הרשימה לידי ועידת מפלגת העבודה במקום פריימריז של המתפקדים. מיכאלי הגישה עתירה נגד המהלך ובית המשפט החליט להורות על ביטול ההחלטה והורה לקיים פריימריז לפי תקנון מפלגת העבודה.

עמיר פרץ ואיציק שמולי , 27 באוגוסט 2019. תומר ניוברג, פלאש 90
קיוו לבטל את הפריימריז. היו"ר פרץ וח"כ שמולי/פלאש 90, תומר ניוברג

מדובר בהתערבות חריגה של בית המשפט בהליכים משפטיים בתוך מפלגות, שכן לרוב בתי המשפט אינם נוטים לפסוק בעתירות הנוגעות להליכים פנימיים-מפלגתיים. להחלטה עשויה להיות השלכות גם על ההליכים המשפטיים נגד ביטול הפריימריז בליכוד, שם בוטלו גם כן הבחירות הפנימיות על ידי גוף מצומצם ובמנגנון שעוקף את חוקת המפלגה.

השופטת רחל ברקאי כתבה בפסק הדין ש"שלילת זכות ההצבעה מחברי המפלגה מהווה ענין חוקתי בעל משמעות מהותית ועל כן ככל שמתגלה כי התקבלה החלטה פסולה, הנגועה בפגם מהותי, נדרשת מעורבות בית המשפט". עוד כתבה "שכאשר מבוקש לקדם שינוי מהותי שכזה שיש בו כדי ליטול מכלל חברי המפלגה את הזכות להצביע, יש לבצע שינוי שכזה בשקיפות מלאה, תוך שמירה על עקרון החוקיות והשוויון. קידום השינוי בהליך כה מהיר וחפוז באופן הפוגע בזכות הטיעון והזכות לשוויון של החברים כמו גם שקיפות ההליך מחייב שימוש במנגנון של משאל בקרב חברי המפלגה, מנגנון הקבוע בחוקת המפלגה".

לפי פסק הדין, החלטת הוועידה מסוף נובמבר - שהעבירה הסמכות לבחירות היו"ר והרשימה מהמתפקדים לוועידה - מבוטלת, ואם מפלגת העבודה מעוניינת לקדם שינוי כזה עליה לעשות זאת במשאל מתפקדים. בית המשפט פסק גם על מפלגת העבודה הוצאות משפט בסך 25 אלף שקלים שיועברו לתובעים.

ח"כ מרב מיכאלי ביום השבעת הממשלה שבוטלה, כנסת, 14 במאי 2020. ראובן קסטרו
"פרץ ושמולי ניסו להפוך את מפלגת העבודה לדיקטטורה". ח"כ מיכאלי/ראובן קסטרו

חברת הכנסת מרב מיכאלי שהובילה את המאבק המשפטי בפרץ אמרה: "ניצחנו. בית המשפט המחוזי קיבל את העתירה שלנו, ביטל את הניסיון של ראש המפלגה לבטל את הפריימריז, והגן על זכותן של חברות וחברי המפלגה לבחור מי ייצגו אותן. עכשיו חובה לקיים פריימריז למפלגה באופן מיידי". מי שייצג את מיכאלי בעתירה הם עורכי הדין יוסי אשכנזי ואור דיסקין, ממשרד הרצוג פוקס נאמן.

עוד היא אמרה כי "לפני קצת יותר מחודש עמיר פרץ ואיציק שמולי ניסו לבצע מחטף ולהפוך את מפלגת העבודה לדיקטטורה בלי פריימריז. הם נכשלו. הדמוקרטיה ניצחה, האמת ניצחה, הצדק ניצח, אנחנו ניצחנו. זה לא היה קרב פשוט. מול מנגנון משומן, עתיר כח אדם ושליטה מוחלטת במשאבי מפלגת העבודה, השגנו את הצדק שכל כך היה מתבקש להשיג. המאבק הזה הוא מאבק של חברות וחברי מפלגת העבודה, ובעצם של כל מי שאכפת לה או לו שמדינת ישראל תמשיך להיות דמוקרטיה ושהפוליטיקה שלנו תהיה נקייה ואמינה. על זה נאבקתי עד היום, ועל זה אמשיך להאבק. זה הזמן להחזיר את האמת לפוליטיקה".

מפלגת העבודה מסרה בתגובה: "פסק הדין יילמד ותתקבל החלטה בהמשך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully