וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חד"ש על הקרע ברשימה: לא נאפשר סניף של הליכוד בתוך המשותפת

עודכן לאחרונה: 26.1.2021 / 15:34

ראשי הסיעות ייפגשו היום לאחר שבמפלגתו של עבאס דורשים חופש הצבעה, ובכלל זה בסוגיית המלצה על מועמד לראשות ממשלה. "נמשיך במאמצים להרכיב את המשותפת", אמר יו"ר רע"מ לוואלה! NEWS, והכחיש את הידיעות על הקמת מפלגה חדשה. נתניהו ייפגש היום עם ראשי רשויות בדואיות

בווידאו: עימותים בהפגנה בנצרת נגד ביקור נתניהו/צילום: יואב איתיאל

הקרע בתוך הרשימה המשותפת הולך ומסלים לעקיצות פומביות. לאחר פגישת בין ארבעת ראשי המפלגות, אומרים בחד"ש כי לא יאפשרו "סניף של הליכוד בתוך המשותפת", בהתייחס לרע"ם בראשות מנסור עבאס. פגישה נוספת בין הצדדים צפויה להתקיים הערב (שלישי) אצל מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל. בנוסף, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהתקרבותו לעבאס היא שהובילה לקרע הפנימי בין ראשי ההנהגה הערבית, ייפגש היום עם ראשי הרשויות הבדואיות.

עבאס מכחיש ידיעות על פירוק הרשימה המשותפת והחלטתו להקים מפלגה חדשה. לדבריו, הוא מתכנן להגיע לישיבת הפיוס הערב, "בלב פתוח ובנפש חפצה". עוד הוסיף כי "ברור שאני פסימי, ברור שצריך שינוי - רואים את זה מהסקרים, אבל אני האחרון שיפרק את הרשימה".

מנסור עבאס בדיון הוועדה למיגור הפשיעה בחברה הערבית, 9 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
הקרע הולך ומסלים. מנסור עבאס/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

הפגישה הקודמת בין ראשי הסיעות התקיימה שלשום. רע"מ, המפלגה הדתית המוסלמית שמזוהה עם הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית, דורשת את הסכמת יתר המפלגות בכמה תנאים ובתמורה תקבל את התנאי "רק לא נתניהו". בין היתר דורשים ברע"מ הימנעות מהצבעות שפוגעות בזהות הדתית והשמרנית של החברה הערבית. זאת, בעוד יתר הסיעות ברשימה המשותפת דורשות להיצמד למצע הפוליטי הישן, וכי ההחלטות ברשימה תתקבלנה על פי רוב, ובכלל זה המלצה על מועמד לראשות ממשלה.

מלבד דרישה זו, בבל"ד דורשים באופן ספציפי כי מצע הרשימה הקיים יישאר, ובכלל זה גם "ההתנגדות לרוב הציוני במליאה", לא להמליץ על נתניהו בשום אופן ולא לסייע לו בשום דרך, להתנגד לכל צעד שעלול לעכב את משפטו באמצעות חוק צרפתי או חוק אחר, והסכמה כי הזכויות לחברה הערבית מגיעות ללא דרישה לוויתורים כלשהם.

סימנים למתיחות נראו שלשום באום אל-פחם, במהלך הלוויית קורבן אלימות נוספת במגזר הערבי. יוסף ג'בארין מחד"ש ועבאס השתתפו בהלוויה, אבל בניגוד למקובל שמרו על ריחוק ניכר, ולא רק זה הנדרש על פי הנחיות קורונה.

כניסת הרשימה המשותפת למו"מ עם כחול לבן, כנסת, ירושלים 11 במרץ 2020. יהונתן ולצר/TPS, אתר רשמי
"שמרו על ריחוק ניכר, ולא רק זה הנדרש על פי הנחיות קורונה". חברי הרשימה המשותפת/אתר רשמי, יהונתן ולצר/TPS

ממפלגת חד"ש בראשות ח"כ איימן עודה נמסר כי "חבירה או סיוע ישיר או עקיף לממשלת הימין, הסיפוח וההתנחלויות הם קו אדום מבחינתנו", וכי "עיקר המחלוקת ברשימה המשותפת הוא על סירובה של רע"ם להתחייב למצע הפוליטי המוסכם שכבר נחתם ולמכניזם קבלת ההחלטות".

בחד"ש אומרים כי היא ומרכיבים נוספים "דבקים הן במצע הפוליטי והן במכניזם הדמוקרטי ודוחים את דרישת 'חופש ההצבעה', שמשמעותו עלול להיות המלצה על נתניהו, תמיכה בחוק הצרפתי או כל קומבינה מסריחה אחרת עם הליכוד".

עם זאת, טרם נסתם הגולל על הסיכויים לרשימה משותפת בהרכב כל ארבע המפלגות. "אנחנו ממשיכים במאמצים שלנו להרכיב את המשותפת מחדש", אמר עבאס בשיחה עם וואלה! NEWS.

התקררות ביחסים בין נתניהו לעבאס

סימנים להתקררות ביחסים נראים גם בין נתניהו לעבאס. ראש הממשלה קיים שלשום מפגש עם ראשי רשויות ערבים כדי לדון בתכנית שהוצגה בוועדה למיגור הפשיעה בחברה הערבית, וזאת מבלי להזמין את עבאס, יו"ר ועדת הכנסת, שבה הוצגה התכנית ושלה הבטיח ראש הממשלה את אישורה בממשלה בתוך שבועיים, לפני חודשיים וחצי. במקום זאת, הוא מנהל מגעים דרך יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, מול עו"ד מודר יונס, ראש המועצה המקומית ערערה, המכהן כיו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות בישראל. "זה מה שאמרו לו (לעבאס) שייקרה והזהירו אותו מהתחלה", אומר גורם המעורה בנושא.

"אני לא מחפש קרדיט לא מנתניהו ולא מאף אחד אחר", אומר עבאס. "את תרומתי לתוכנית נתתי במהלך השנה האחרונה, בין היתר בעשרות ישיבות של הוועדה ועשרות פגישות עבודה במשרדי הממשלה השונים. גיבשנו את התוכנית וניסחנו את הצעת המחליטים. מעבר לזה, ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי הם מי שנדרשים להסכים להעלות את ההצעה לשולחן הממשלה ביום ראשון הבא. אני מקווה שזה ייקרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully