וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"לית ועדת הבחירות: קיים מחסור של אלפי עובדים בקלפיות לקראת יום הבוחר

עודכן לאחרונה: 9.3.2021 / 12:40

עו"ד אורלי עדס מסרה כי תקציב הבחירות לכנסת ה-24 עומד על כ-674 מיליון שקלים, כאשר התוספת "נועדה להגנה על בריאות הציבור בבואו להצביע". עדס הדגישה כי ישנו צפי לכ-37 אלף חולים ביום הבחירות, ו-50 אלף מבודדים. נבחנת אפשרות שאנשים שיחזרו מחו"ל יצביעו בנתב"ג

בווידאו: חולי קורונה ומבודדים יצביעו במתחם "הצבע וסע"/צילום: רויטרס

מנכ"לית ועדת הבחירות, עו"ד אורלי עדס, מסרה היום (שני) עדכון תמונת מצב לקראת הבחירות, בו פירטה על הרחבת התקציב עבור השינויים שנערכו בהתאם לנגיף הקורונה וביחס לבחירות הקודמות. "אנחנו נמצאים 15 ימים לפני יום הבחירות, וזה הזמן לעדכן אתכם קצת במה שקורה כאן בוועדת הבחירות המרכזית", היא אמרה, "בוודאי שמעתם שהיום בצהריים אושר לוועדת הבחירות התקציב לעריכת מערכת הבחירות לכנסת ה-24, והוא עומד על כ-674 מיליון שקלים".

עדס הסבירה כי "237 מיליון שקלים מהתוספת לעומת הבחירות הקודמות נובעות בעיקרו מהדרישה לעריכת בחירות בצל הקורונה, שיש לה השלכה על כל סעיפי התקציב. עיקר התוספת נועדה להגנה על בריאות הציבור בבואו להצביע".

"תרחיש הייחוס שאנחנו פועלים לפיו נכון לעכשיו הוא צפי לכ-37 אלף חולים ביום הבחירות, ו-50 אלף מבודדים. כמובן הכוונה רק לבעלי זכות בחירה".

קלפיות לדוגמא לקראת הבחירות לכנסת ה-24. לשכת העיתונות הממשלתית, צילום מסך
קלפיות לדוגמא לקראת הבחירות לכנסת ה-24/צילום מסך, לשכת העיתונות הממשלתית

חלק ניכר מהתוספת בתקציב נובע מ"הגידול הדרמטי" במספר הקלפיות לעומת העבר, כשצפוי גידול של כ-35%: בעבר היו כ-11 אלף, והיום נעמוד על כ-15 אלף קלפיות. "אם מסתכלים על עלות של קלפי בבחירות שאינן בצל הקורונה, עלות של קלפי לרבות בעלי התפקידים, עומדת על 22-23 אלף שקלים. אם מדברים על תוספת של 3,500 קלפיות, מגיעים לתוספת של כ-75 מיליון שקלים רק מהרכיב הזה".

עדס הדגישה כי מספר המצביעים בכל קלפי יוקטן "כדי להקטין את הצפיפות", וכמו כן, העלויות למיגון המיוחד של הקלפיות "דרשה תוספת של כ-5 מיליון שקלים". בנוסף לכך, על מנת למנוע חיכוך בין הבוחרים הבריאים לבין החולים והמבודדים יוקמו כ-500 מתחמי אוהלים ברחבי הארץ, שיכילו כ-800 קלפיות.

"רק בימים האחרונים נפתח המשק לפעילות רגילה, מערכת החינוך והשמיים נפתחו, ואת ההשלכות של זה נראה לקראת יום הבחירות. כתוצאה מכך אנחנו יודעים כבר כעת שלא נוכל להקים יותר קלפיות במתחמי האוהלים". עוד עדס הוסיפה כי "אני לא מכירה שום פרוייקט בסדר גודל כזה, של הקמת 500 מתחמי ענק ברחבי הארץ בתוך 48 שעות. בנוסף, 140 סניפים של קופת חולים כללית, נקים בהם כ-140 קלפיות למבודדים".

פס הייצור לפתקי ההצבעה בבחירות בקרני שומרון, היום

בווידאו: פס הייצור לפתקי ההצבעה בבחירות 2021/צילוםפ: ראובן קסטרו

עדס דיברה על המחסור בעובדים גם עבור מחלקות הקורונה וגם לקלפיות לאוהלים ולמבנים שמיועדים לחולים ולמבודדים. "אני קוראת לכל מי שמתנדב בארגוני הצלה למיניהם - מד"א, זק"א, איחוד הצלה, עובדי שירותי הבריאות - כל מי שבחיי היומיום עובד ונתקל גם בחולים ומבודדים, ויודע שניתן להגן על עצמך, אני קוראת להם להירשם באתר ועדת הבחירות החל ממחר".

עוד על קשיי הגיוס של כוח האדם, אמרה עדס כי "לגבי הקלפיות הרגילות עדיין יש לנו קצת מחסור, בעיקר באזור הגליל המערבי והצפון, שאנחנו מתקשים לגייס בהם. לגבי קלפיות ייעדויות לקורונה, אנחנו אוספים את הנתונים וממפים אותם, ועדיין חסרה כמות ניכרת לא רק של מזכירים, אלא גם של מפקחים וסדרנים. אנחנו מדברים על אלפים (שחסרים)".

לדברי עדס, נבחנת אפשרות לפתוח קלפיות בנתב"ג לאנשים שיחזרו מחו"ל ביום הבחירות, ויוכלו להצביע בהן לפני שילכו לבידוד. עם זאת, כרגע מדובר על רעיון ראשוני בלבד, שאפילו עוד לא הובא בפני נשיאות ועדת הבחירות, ולכן לא ברור אם יצא לפועל.

"נעשה כל המאמצים כדי לאפשר לכל חולה ומבודד להצביע"

ועדת הבחירות גם תפעיל ביום הבחירות מערך "חסר תקדים" שיסיע 40-35 אלף חולים במהלך יום הבחירות. "ההסעה תהיה אישית לכל חולה ממקום מגוריו למקום ההצבעה בקלפי הייעודית לחולים. שם ימתין לו הנהג ויחזיר אותו לביתו. הכל כדי לוודא שאותו חולה לא עשה שום עצירת ביניים". עדס הסבירה כי המערך נועד "כדי שכל מצביע ידע בוודאות שהוא לא נתקל באף חולה".

"חולים יצטרכו לתאם מראש הסעה במרכז מידע שייפתח לצורך כך, עבור מי שיהיה רשום כחולה ביום הבחירות. עבור מבודדים נבחן מתווה הסעות נפרד, אבל הוא עדיין לא סגור".עדס עוד אמרה כי "גם אם יהיו קצת עומסים, אנחנו בטוחים שהציבור יקבל את זה, ויבין שנעשו כל המאמצים כדי לאפשר לכל חולה ומבודד להצביע".

על ההצבעות בבתי החולים עדס הבהירה: "חשוב להבין שהקלפי לא תגיע למיטה של כל חולה, ולכן תתאפשר הצבעה רק לחולה שיכול לקום מהמיטה, או שאפשר להביא את מיטתו אל הקלפי. בכל קלפי כזה יהיה מזכיר אחד שיהיה ממוגן בחליפת מיגון של צוותים רפואיים. שאר חברי ועדת הקלפי יצפו בווידאו בהליך ההצבעה בזמן אמת, כולל סאונד".

קלפי - ראובן קסטרו - חמל. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
בכל קלפי יוצב מפקח טוהר בחירות עם מצלמה לתיעוד אירועים חריגים./מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

קיים סוג נוסף של קלפיות שנועד למקרה בו יהיו תורים עמוסים מדי, או אם לקראת הבחירות יתווספו עוד הרבה חולים או מבודדים. "ביצירתיות רבה, התאמנו יחד עם חברת אגד אוטובוסים ופיתחנו עמדות הצבעה באוטובוסים, כך שאם יווצר עומס מסוים במתחמי ההצבעה, נביא את האוטובוסים למקום. הם יוצבו בחניונים. חשוב להדגיש שלא מדובר בקלפי ניידת, אלא נייחת".

"היתרון שנוכל להביא אותה למול עומס במקום מסוים. כרגע התאמנו 50 אוטובוסים כאלה, שיחולקו בין כל הוועדות ברחבי הארץ", אמרה עדס והוסיפה כי "אם לא נידרש לאוטובוסים האלה במהלך היום, אנחנו מתכננים באזור השעה 16:00 או 17:00 להציב אותם במקומות עם הרבה חולים ומבודדים כדי לתגבר את הקלפיות ולהבטיח שלא יווצרו עומסים".

בנוסף לכך, בכל קלפי יוצב מפקח טוהר בחירות עם מצלמה שלא יתעד את כלל ההצבעה, אלא רק אירועים חריגים ואת מהלך הספירה.

הדפסת פתקי הבחירות במפעל ישראפוט תעשיות בקרני שומרון 8 במרץ 2021. ראובן קסטרו
הדפסת פתקי הבחירות בקרני שומרון, היום/ראובן קסטרו

"מבצע ספירת הקולות הולך להיות בהיקף גדול מאד", ובמקומן של 330 אלף מעטפות כפולות בבחירות הקודמות, הוועדה צופה הפעם כ-600 אלף מעטפות. "אנחנו עדיין בהליך גיבוש של כל המבצע הזה, ויהיו כמובן בדיקות שנערוך לתוצאות כדי לאתר אנומליות. לכן ייקח קצת זמן עד שהתוצאות יפורסמו באתר, ואנחנו מקווים שעד ערב פסח נדע פחות או יותר את התמונה".

עדס ביקשה להזכיר כי בעקבות התוספת המשמעותית של קלפיות, מקום ההצבעה של בוחרים רבים השתנה: "אני מבקשת מהציבור לבדוק ולהסתכל על הפרטים שרשומים בהודעה לבוחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully