וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

מפלגת תל אביב? יותר משליש ממצביעי מרצ הם תושבי תל אביב וערים מבוססות במרכז

עודכן לאחרונה: 22.8.2022 / 14:09

יאיר גולן המתמודד לראשות מרצ אמר בריאיון באולפן וואלה כי מרצ צריכה להיפתח וכי היא "מפלגה תל אביבית סגורה". מבדיקה של המכון הישראלי לדמוקרטיה עולה כי קרוב ל-37 אלף מבוחרי מרצ בבחירות 2021 הם תושבי תל אביב וכי רק כאחוז מהם גרים ביישובי פיתוח

בווידאו: סגן השר יאיר גולן בריאיון לטל שלו באולפן וואלה!/צילום סטילס: ראובן קסטרו

יום לפריימריז במרצ, הקרב בין יו"ר המפלגה לשעבר זהבה גלאון לסגן השרה יאיר גולן על ראשות המפלגה מגיע לישורת האחרונה. בעוד גלאון נחשבת למועמדת המועדפת על הח"כים הנוכחיים של מרצ וראשי המנגנון המפלגתי, גולן ביסס את הקמפיין שלו על קריאה לשינוי פניה של מרצ, פתיחת השורות, ופניה לקהלים חדשים. אתמול (ראשון), בריאיון באולפן הבחירות של וואלה, הוא אמר שלמרצ "יש תדמית של מפלגת תל אביב סגורה, אקסקלוסיבית וחמוצה". אז האם גולן צדק והאם זו רק התדמית של מרצ או ניתוח משקף של קהל הבוחרים?

לפי בדיקה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, יותר משליש מבוחריה של מרצ בבחירות הקודמות הגיעו מתל אביב וסביבותיה. פרופ' עופר קניג, עמית מחקר במכון, סקר את תוצאות בחירות 2021 בהן מרצ קיבלה בסך הכול 202,218 קולות. 18% מהם - קרוב ל-37 אלף בוחרים - הגיעו מתל אביב, ועוד 17% - שהם 34 אלף בוחרים מערי מרכז מבוססות, שנמצאות באשכולות 9-8 במדד החברתי כלכלי כמו גבעתיים, הרצליה, רעננה, הוד השרון ורמת השרון. 9% מבוחרי מרצ הגיעו מהקיבוצים - 17,371 קולות ו-7% מהחברה הערבית - 14.5 אלף בוחרים, לא כולל בוחרים מערים מעורבות כמו רמלה, חיפה ועכו.

סקר מרצ. המכון הישראלי לדמוקרטיה, אתר רשמי
סקר מרצ/אתר רשמי, המכון הישראלי לדמוקרטיה

בין בוחרי מרצ יש גם 6% נוספים מערים במרכז שמזוהים עם המעמד הבינוני - 12,793 אלף מקולות המפלגה בבחירות האחרונות הגיעו מחולון, פתח תקוה, רחובות, ראשון לציון וראש העין. לבסוף, לפי בדיקת המכון הישראלי לדמוקרטיה, רק קצת יותר מאחוז מבוחרי מרצ מתגוררים ביישובי הפיתוח בפריפריה הדרומית והצפונית כמו אופקים, בית שאן, מעלות, דימונה, קריית שמונה, שדרות ושלומי.

גולן אמר אתמול באולפן וואלה כי "איך מפלגה שאמורה להיות הכי סוציאליסטית, שמחבקת את השכבות החלשות, בסופו של דבר היא של עשירונים, 8, 9, 10? אין סיבה שנהיה מפלגה שנוטשת את הפריפריה ומתמקדת במרכז. יש לנו ציבור בוחרים ענק בפריפריה, קיבוצים ומושבים. למה אנחנו לא עובדים איתם יותר? למה אנחנו לא נותנים להם יותר מקום? הם רוצים שמאל ציוני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully