וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

עם ביבי והילדים בבריכה: מאחורי הקלעים של האיחוד בין סמוטריץ' לבן גביר

עודכן לאחרונה: 28.8.2022 / 10:07

המהירות שבה נחתם ההסכם לריצה המשותפת הצליחה להפתיע אפילו את המתווך הראשי נתניהו, שעם יישומו יוכל לנהל קמפיין אגרסיבי כדי להגדיל את כוח מפלגתו. רצונו זה הביא אותו לקרוא לשניים לקיסריה, לשם הגיע בן גביר בהתראה קצרה, וסגר את ההסכם רגעים לפני כניסת השבת

בווידאו: בן גביר קורא לסמוטריץ' לבצע משאל שיקבע את גודל המפלגות ברשימה המשותפת/צילום: רוני כנפו

ההסכם לריצה משותפת שנחתם ביום שישי בין יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' ליו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר - הצליח להפתיע גם את המתווך הראשי נתניהו. ביום שלישי, כשיו"ר הליכוד נכנס לראשונה לסוד העניינים והחליט ש"חייבים איחוד" הוא לא האמין שתוך שלושה ימים, ביום שישי, שעה לפני כניסת שבת, לאחר שיחות שכנוע עם השניים - הם יחתמו על המסמך המיוחל. גם במונחי השנים האחרונות, מדובר באירוע חסר תקדים - מפלגות הציונות הדתית חותמות על ריצה משותפת יותר משבועיים לפני סגירת הרשימות, היסטוריה במונחים פוליטיים גם בתקופה שבה בחירות בישראל נערכות מידי שנה.

נתניהו רצה מאד את האיחוד המשותף של סמוטריץ' ובן גביר. הוא הציג לכל אחד מהם נתוני סקרים שבהם ניכרת סכנה שאף אחד מהם לא יעבור את אחוז החסימה אם ירוצו בנפרד והגדיר זאת "סכנה גדולה" לשאיפה להשיג את ה-61 מנדטים בבחירות הקרובות. כעת לאחר שהשניים התאחדו - הוא יוכל לנהל קמפיין אגרסיבי בערב הבחירות כדי להגדיל את כוחה של הליכוד מבלי לחשוש לאחוז החסימה של אחד מהם. נוסף לכך שמפלגה שבה בן גביר ינהל לבדו את העניינים הייתה אמורה להיות קשה עבורו בהרבה - אם יקים את הממשלה הבאה.

הרצון העז הוביל את נתניהו לקרוא לשניים לפגישה בקיסריה. לאחר שיחות ממושכות שניהל ח"כ יואב קיש מהליכוד, נציגו של נתניהו - עם הצדדים. לווילה בקיסריה הגיע ראשון יו"ר הציונות הדתית סמוטריץ'. זאת הייתה שיחת שכנוע. האמת, לסמוטריץ' לא נותרה הרבה ברירה. למרות שהוא סבור כי בן גביר הוא "בלון נפוח בסקרים", כפי שהעיד בשיחות סגורות בתקופה האחרונה, 9-7 מנדטים לבן גביר באותו שבוע - לא הותירו לו מרחב תמרון גדול מידי. אחרי השיחה עם נתניהו, זומן בן גביר.

בן גביר, סמוטריץ. אתר רשמי, פלאש 90
האיחוד הפתיע אפילו את נתניהו. סמוטריץ' ובן גביר/פלאש 90, אתר רשמי

הווילה של נתניהו הייתה מוקפת בצלמים. הוא התבקש להמתין בווילה סמוכה של חברי משפחת נתניהו. בן גביר היה בכלל בדרך לשוק מחנה יהודה עם ילדיו, ומשם תכנן להמשיך ללוויה של רב בציונות-הדתית שהלך לעולמו. נתניהו אמר לו "תבוא עם הילדים". בן גביר המתין בווילה הסמוכה, חלק מילדיו קפצו לבריכה ואחד מהם שיחק עם אביו כדורגל. כשנתניהו נכנס, הוא ערך היכרות עם כל אחד מהם ושיחק קצת עם בנו של בן גביר.

לאחר שיחה של נתניהו עם בן גביר - סמוטריץ' עלה על הקו. השלושה ניהלו שיחה משותפת, ובשלב מסוים בן גביר המשיך עמו את השיחה בדרכו הביתה. על ההסכם חתמו השניים באמצעות התכתבות בוואטספ. לביתו הגיע בן גביר 4 דקות לפני "זמן שקיעה", המועד האחרון שבו ניתן לחלל שבת.

מסע"ת | בנימין נתניהו 25 באוגוסט 2022. ראובן קסטרו
האיחוד יאפשר לו לנהל קמפיין אגרסיבי כדי להגדיל כוחה של מפלגתו. נתניהו/ראובן קסטרו

ההסכם בין סמוטריץ' ובן גביר הוגן לשני הצדדים, אף שהאחרון מרוויח ממנו יותר. בן גביר דרש חמישה מקומות בעשירייה הראשונה וקיבל, ביקש ששמו יתנוסס על הפתק בקלפי ודרישתו נענתה וסמוטריץ' הצליח לשמר את חברי הכנסת המכהנים שנבחרו בפריימריז במקומות ריאליים וקיבל את יחידת המימון של המקום העשירי אף שמדובר בנציג של עוצמה יהודית. אבל הויכוח בין השניים שהתנהל סביב המקומות בסוף העשירייה הראשונה מלמד בעיקר על כך שבן גביר עצמו לא האמין לסקרים שחזו לו 9 מנדטים ושסמוטריץ' לא משוכנע שיחד הם ישיגו את המספר הזה יחד. גם הם יודעים שגם אם הסקרים חוזים להם 9-11 מנדטים חודש וחצי לפני הבחירות, זה עלול להסתיים בהרבה פחות מכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully