וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

בש"ס נמנעים מהכתרת מרן חדש כדי לשמור את התפקיד לרב הראשי יוסף

עודכן לאחרונה: 30.8.2022 / 8:14

הרב יצחק יוסף, בנו השישי של הרב עובדיה יוסף, צפוי לסיים את כהונתו כרב הראשי בעוד כשנה, ועד אז נאסר עליו לעסוק בפעילות פוליטית. הרב זוכה לאהדה רבה, דבר בו רואים בש"ס יתרון משמעותי, בניגוד למרן הקודם שלום כהן, שלא התחבר לקהל העממי של התנועה

בווידאו: הלווית המנהיג הרוחני של ש"ס הרב שלום כהן/צילום: c-live

עם סיום השבעה על מותו של הרב שלום כהן, מנהיגה הרוחני של ש"ס, במפלגה נמנעים בינתיים מהכתרת "מרן" חדש, זאת כדי לאפשר את כניסתו המידית של הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, לתפקיד, מיד עם סיום כהונת תפקידו הממלכתי בעוד כשנה. עד אז, על הרב יוסף נאסר לעסוק בפעילות פוליטית. בינתיים, במפלגה העלו את האפשרות כי הרב שמעון בעדני, זקן חברי מועצת חכמי התורה, יכהן כנשיאה בתקופת המעבר אך המהלך בינתיים לא יצא לפועל, בין היתר בשל בריאותו הרופפת של הרב בן ה-94.

הרב כהן הלך לעולמו בשבוע שעבר בגיל 91 לאחר שאושפז בבית החולים הדסה עין כרם בעקבות זיהום ברגלו, ומצבו החמיר. למרות שמינויו יצא לפועל רק חצי שנה מאז פטירת הרב עובדיה יוסף, בכירי המפלגה כבר עסוקים בשאלה מי יירש את התפקיד וימלא את החלל בהנהגה הרוחנית. בינתיים, בשל הבחירות לכנסת ה-25, בש"ס החליטו להימנע מהכתרה של מרן חדש. עם זאת, ההחלטה נובעת כדי לאפשר לרב הראשי יוסף, בנו השישי של הרב עובדיה, להיכנס לתפקיד מיד עם סיום תפקידו הממלכתי.

הרב יוסף בן ה-71 מכהן כנשיא מועצת הרבנות הראשית וכחבר בית הדין הרבני הגדול. הוא זוכה לאהדה ציבורית בארץ ובקהילות יהודיות ברחבי העולם, גם בקרב הקהל המסורתי. בש"ס רואים בכך יתרון משמעותי, בניגוד לרב כהן שלא התחבר לקהל עממי של התנועה ונחשב מקובל יותר בעולם החרדי. בשונה ממנו, הרב יוסף אינו רק עם מעמד תורני, הוא כריזמיטי יותר וגלימת הזהב המסורתית שלובש מזכירה את אביו, ויש מי שרואה בכך פוטנציאל משמעותי עבור התנועה הפוליטית.

התכנסות הרבנים בנושא הכשרות - הרב יצחק יוסף. הרבנות הראשית,
הרב יצחק יוסף/הרבנות הראשית

הרב הראשי יסיים את תפקידו בעוד כשנה, ואם לא יהיו שינויים, הוא יהפוך למנהיגה הרוחני של ש"ס, בדומה לאביו שכיהן בתפקיד, הפך למנהיגה ולאחד האנשים המשפיעים והחשובים בציבוריות הישראלית. גם בנו, הרב הראשי הנוכחי, ידוע בבקיאותו בהלכה ובתורה, והדמיון לאביו צץ בפומבי במהלך כהונתו, אז למרות שנאסר עליו לעסוק בפומבי בעניינים פוליטיים, הוא סיפק לא מעט אמירות שנויות במחלוקת.

רק לאחרונה תקף את יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר, על עלייתו להר הבית וכינה אותו "אהבל, מתסיס את הרוחות", כלשונו. בזירה הציבורית היו מי שנתנו לדבריו של הרב פרשנות פוליטית, זאת בעקבות החשש של ש"ס מזליגת מצביעים לציונות הדתית בעקבות התחזקותו של בן גביר בקהל החרדי. במקרה אחר הורה נציב התלונות על השופטים לנזוף ברב יוסף בחומרה ולבחון את הדחתו מתפקידו כדיין לאחר שהיה בראש ארגון כנס נגד רפורמות הכשרות והגיור שהובילה הממשלה.

מועצת חכמי התורה שבראשה צפוי לעמוד הרב יוסף היא הסמכות הרוחנית העליונה של ש"ס. עם זאת, בשנים האחרונות הפורום הרבני כמעט ולא התכנס. ימי הנהגת הרב שלום כהן נחשבו "ימים שקטים" פוליטית עבור יו"ר ש"ס אריה דרעי. הרב כהן מעולם לא ערער על האסטרטגיה הפוליטית שהוביל דרעי בתוך ש"ס, לא הקשה על מהלכים פוליטיים או על הברית ההדוקה עם בנימין נתניהו ואף נתן גיבוי למהלכים שהוביל דרעי לביצור מעמדו ושלטונו הפוליטי. גם הרב יוסף לא אמור להקשות על דרעי מידי והוא נחשב בעל ברית עמו אך לו גם מעמד עצמאי שייתכן כי יבוא לידי ביטוי בהמשך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully