וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

"נתניהו היה אמריקני - ראיתי משהו אחר". מי אתה, ביבי?

איתן כבל וברק סרי נעו לאורך הקריירה שהביאה מנהיגות אחרת, דרך הקלטת הלוהטת, העימותים והאהדה שלא נראתה כמותה. "היינו שם" - פרק 2

מפלגת הליכוד, שברבות השנים הפכה לגדולה ביותר על פני המפה הפוליטית רוויית הקטבים, ידעה תמורות ושינויים בעלי חשיבות מכרעת. מנהיגים התחלפו, מלחמות ומבצעים צבאיים הניבו תובנות חדשות, ומהקרקע הפורייה קמו מפלגות חדשות כדי להתחרות במה שהיה נחשב כקונצנזוס.

לא משנה היכן בוחר כל ישראלי להציב את עצמו על גבי הקשת מרובת היצרים, אין ספק בדבר אחד חשוב - כניסתו לליכוד של בנימין נתניהו, שנראה בהתחלה מוזר בנוף הפוליטיקה הישראלית, הצליחה לטרוף את הקלפים שוב ושוב. בפרק השני של הפודקאסט 'היינו שם' בהגשת חבר הכנסת לשעבר איתן כבל ויועץ התקשורת ברק סרי ובעריכתם והפקתם של נדב רוזמן ומיכל קדוש, שבו השניים לימי תחילת כהונתו של נתניהו כראש הליכוד ובהמשך כראש הממשלה, דרך כל ציוני הדרך המשמעותיים שהותירו אותו בשלטון.

הכל החל בשנת 1993, עת מאבקו של נתניהו על תפקיד יו"ר הליכוד. "באותה שנה לא ידעו שהוא יהיה איתנו עד ימינו אנו. נתניהו מחליט להתמודד מול הגדולים באותם תקופה, ומביא סגנון שעד היום לא נראה לא רק בליכוד אלא בפוליטיקה בכלל. אחר, אמריקני, המון תקשורת, מופעים מלוהקים, מאוד ורבלי וכריזמתי. מאז קמו לו חקיינים, אך הוא היה מי ששם את היסודות לאותה פוליטיקה אמריקנית חדשה", סיפר סרי. "באתי לראות את האיש שכולם דיברו עליו. אני רואה משהו אחר. אני זוכר גיחוכים על העובדה שהקדיש המון שעות למראה, אנשים בישראל הצבאית והשמרנית בזו לעניין. כשהייתי שואל 'למה נתניהו?', הייתי שומע 'תראה איך הוא נראה'. פתאום מפציע לו ילד בתחילת שנות ה־40".

נוסעים בזמן לפרשת הקלטת הלוהטת. אי שם באותה שנה, סיפר נתניהו באחת ממהדורות החדשות כי ספג איומים מאדם אחד לדבריו, לפיהם אם לא יסיר את מועמדותו, תיחשף קלטת המתעדת אותו לכאורה כשהוא מקיים יחסי מין עם אישה שאיננה אשתו. לאחר זמן מה החליט נתניהו להתוודות שכן היה לו קשר עם אחרת, אך זה עניינם שלו ושל שרה בלבד. למרות שלא הפנה אצבע מאשימה, הדעה הרווחת הייתה שהאדם מאחורי הסיפור היה דוד לוי, אך חקירת המשטרה בנושא לא הניבה דבר. "זה אחד האירועים הנוגעים לקרב בינו לבין דוד לוי", חזר כבל אחורה. "יש מי ששואל אם שם נחתם ונכתב החוזה עם אשתו, אין לי הוכחה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"לנתניהו של אז, הספיקה רק שמועה כדי לרוץ לטלוויזיה"

בתגובה הדגיש סרי: "זו אחת הטעויות הגדולות ביותר של נתניהו בכל ההיסטוריה הפוליטית, ואני מייחס זאת לנמהרות באותה תקופה ולהיותו צעיר וחסר ניסיון. הוא נכנס ללחץ אדיר, לנתניהו הצעיר והבוסרי של אז הספיקה רק שמועה כדי לרוץ לטלוויזיה. טעות ענקית אך בדיעבד גם היא לא פגעה בבחירתו. המועמדות הרעננה שלו והאנגלית המלוטשת ניצחו. גול עצמי אדיר. שרה כמובן לא אהבה זאת, והשניים כוננו סוג של יחסים מיוחדים כדי שתתמוך ותישאר ולא יתפתח מזה משבר עצום. בתור מי שליווה את נתניהו במספר טיסות לחו"ל, יש שם אהבה אמיתית".

חזית נוספת שנפתחה לרה"מ לאורך השנים היא מול יצחק שמיר, קודמו בתפקיד. בהתבטאות בלתי נשכחת, כינה את נתניהו 'מלאך חבלה', והבהיר בדיוק מה הוא חושב על הכוכב החדש. "שמיר תיעב אותו וגם לא הסתיר את התיעוב שלו. המנהיג הבלתי מעורער היה שמיר, ולמרות הכל נתניהו מנצח את כולם ומתחיל תקופה חדשה בליכוד". לסרי לא נותר אלא להסכים. "הזעם כלפי הכוכב החדש, שהאפיל על כולם, היה שותף גם לשמיר, למרות שהיינו מצפים שהוא אמור לפרגן לו. כל מי שרוצה לתקוף אותו עד היום מזכיר את האמירה הזו".

עוד נסיעה קצרה בזמן. 1996, נתניהו מחליט להתמודד מול פרס על ראשות הממשלה. "לא אשכח את זה בחיי", שיתף איתן בהתרגשות. "חיים רמון ופואד ז"ל אמרו לשמעון 'קרעת את נתניהו'. למחרת הכותרת בעיתון אמרה שנתניהו ניצח". רגע לפני, חוותה המדינה טלטלה שלא נראתה - רצח רה"מ דאז יצחק רבין ז"ל. איך זה השפיע על כל הסיפור? הסכיתו ושמעו. "הרצח זעזע מדינה שלמה", סיפר ברק. "מיד אחריו נערכים סקרים והיורש שמעון פרס עומד במספר מנדטים עצום, אומרים לו שכדאי לו ללכת לבחירות כשהברזל חם, באחת הטעויות הקשות הוא מסרב. זה היה יכול לשנות את כל ההיסטוריה".

העימות בין השניים לא איחר לבוא, ונתניהו הבהיר שוב שהוא כאן כדי להישאר. "נתניהו מגיע מהוקצע עם תשובות מהירות, פרס נראה מותש, לא היה שמץ של ספק מי ניצח את מי. שנה ומשהו אחרי הרצח הרצח הנורא, ביבי מצליח להיבחר בחצי אחוז, חצי שנה של ספרינט מטורף שהחל בשפל נוראי מבחינה פוליטית". כבל מכיר את האירוע באופן אישי אף יותר. "אתה מדבר עם אחד הנפגעים של אותו אירוע", אמר לחברו למיקרופון. "הלכתי לישון פעמיים, פעם אחת כשפרס רה"מ, ופעם נוספת כשאני ח"כ. בסוף, פרס לא היה רה"מ ואני לא הייתי חבר כנסת, כל השאר היסטוריה".

מעימות לעימות כמו שאומרים, מגיעים לעימות בין איציק מרדכי, אז יו"ר מפלגת המרכז, לנתניהו, בתוכניתו האייקונית של חברנו לתחנה העיתונאי ניסים משעל. גם שם, היה רגע שכבל וסרי לא הצליחו לשכוח. "מרדכי הטיל כתם על נתניהו, ונתניהו בצורה לא אופיינית לא מגמגם ומזיע, הוא קיבל בומבה רצינית. מאז לא היה עימות פוליטי, אף אחד לא רצה לעשות את אותה טעות של נתניהו", טען סרי.

את הפודקאסט, סיימו השניים באירוע מכונן עבור כבל ידידנו - הרגע בו נתניהו בכבודו ובעצמו הציע לו להצטרף לממשלת אחדות. "נתניהו קורא לי אליו כדי שאסכים להיכנס לממשלת האחדות, היה אפשר להקים ממשלה של העבודה, הליכוד וקדימה ,ולשנות את פניה של המדינה. מי שגרם לכך שזה לא יצא אל הפועל היה ברק, אירוע שהיה יכול לשנות את פני מדינת ישראל".

חוזרים בריצה קלה אל 2022. המערכת הפוליטית סוערת מאין כמותה, המפלגות בשני הגושים המקבילים מעולם לא היו מפולגים יותר, כשמן כן הן, ויום הבוחר - ממשיך להתקרב. גם אם לא מדובר במערכת הבחירות האחרונה, נראה שלפחות לעת עתה בנימין נתניהו, אחת הדמויות הפוליטיות המשמעותיות ביותר בהיסטוריה הישראלית, כאן כדי להישאר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully