וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

יהדות התורה תרוץ כמפלגה אחת - נתניהו התחייב לתקצב מוסדות שלא מלמדים ליב"ה

עודכן לאחרונה: 13.9.2022 / 7:40

לפי ההסכם, חסידות בעלז תקפיא את הצטרפותה למסלול לימודי ליב"ה ובתמורה יהדות התורה לא תכנס לקואליציה שלא תשווה בין תקציבי החינוך החרדי לתקציבי הממלכתי חרדי. כעת יתנהל משא ומתן על המקומות ברשימה. בנט ביקר את המהלך: "ייצור דור שלם נטול כישורי עבודה ופרנסה"

בווידאו: יו"ר יהדות התורה, משה גפני מגיב לדבריו של אריה דרעי/מערכת וואלה!

המפלגות דגל התורה ואגודת ישראל צפויות לחתום בקרוב על ריצה משותפת בבחירות - כך נודע היום (שני) לוואלה. שתי הסיעות המרכיבות את מפלגת יהדות התורה הגיעו להסכמה לאחר שיחות שניהלו ביניהן, ולאחר שקיבלו התחייבות מראש האופוזיציה בנימין נתניהו לגבות את הדברים, במידה שיקים את הממשלה הבאה.

אין קואליציה בלי השוואת תקציבים

עיקר המחלוקת בין הסיעות נעה סביב דרישת חסידות בעלז, החסידות השנייה בגודלה בישראל, להצטרף למסלול חדש של משרד החינוך, שבמסגרתו יקבלו תקציב מהמדינה בכפוף ללימודי ליבה במוסדות החינוך היסודי לבנים, מהלך שעורר את התנגדותה של דגל התורה, הסיעה הליטאית.

לפי ההסכם, החסידות תקפיא את הצטרפותה למסלול החדש של המשרד, ובתמורה יהדות התורה לא תיכנס לאף קואליציה שלא תשווה בין תקציבי החינוך החרדי לתקציבי הממלכתי חרדי המלמדים ליבה.

אם לא יושוו התקציבים, סוכם כי מוסד אחד של החסידות ישתלב בחינוך העצמאי, גוף החינוך שנשלט על ידי הליטאים, ומקבל תקציבים מהמדינה, בתמורה ללימודי ליבה חלקיים. לחסידות תהיה אפשרות לחזור למסלול החדש שהוצע על ידי משרד החינוך אם לא תקום קואליציה עם החרדים, ולא יצרפו את אחד מהמוסדות שלה לחינוך העצמאי.

משה גפני. יונתן זינדל, פלאש 90
דורש את המקום הראשון. ח"כ משה גפני/פלאש 90, יונתן זינדל

מדובר בפתרון למחלוקת העיקרית בין שתי הסיעות אבל כעת ינהלו הצדדים מו"מ על המיקומים ברשימה ואופן הייצוג בה. גפני דרש עד כה לקבל את המקום הראשון ברשימה, זאת למרות הסכם שנחתם בין הסיעות לפני 16 חודשים לפיו מועמד של אגודת ישראל יעמוד בראש המפלגה המשותפת.

במגזר החרדי קיימים שלושה סוגים של מוסדות חינוך. הראשון הוא רשתות החינוך הרשמיות "בני יוסף" של ש"ס ו"החינוך העצמאי" של דגל התורה. במוסדות אלה מחויבים ללימודים מלאים של מקצועות הליבה, ובהתאם מקבלים תקצוב של 100% מהמדינה. הסוג השני הוא מוסדות מזרם הקרוי "מוכר שאינו רשמי", שמקבלים תקצוב של 75%, ולומדים מקצועות ליבה באותו שיעור. הסוג השלישי הוא מוסדות עצמאיים, שמקבלים תקציב של 55% עם פיקוח מינימלי של המדינה. מוסדות המוכר שאינו רשמי ומוסדות הפטור קיבלו לאחרונה תקציבים נמוכים משמעותית ממה שאמורים לקבל, וההסכם הוא שהתקצוב שלהם יחזור לרמה המקורית של 75% ו-55%.

"מצפה ממנהיגים למנוע את האסון"

ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט התייחס לדברים בטוויטר, שם כתב: "העברת תקציבי עתק לבתי ספר שמסרבים ללמד אנגלית ומתמטיקה, תיצור דור שלם של צעירים נטולי כישורי עבודה ופרנסה. זהו מהלך שמסכן את עתיד מדינת ישראל".

בנט הוסיף: "זה פשוט לא הוגן. לא לצעירים החרדים שעסקנים גזרו עליהם בורות, ושייצאו לעולם לא מוכנים, נטולי יכולת לפרנס את עצמם ואת משפחתם, ‏וזה גם לא הוגן כלפי שאר אזרחי ישראל, שיצטרכו לשאת בנטל מיסים הולך וגובר כדי לאפשר את אורח החיים הזה".

בנט כינה את הדברים "איוולת גדולה פי כמה" לנוכח העובדה שחסידות בעלז הגדולה "משמיעה קול אחר, חזק ורציני, שרוצה להעניק לילדיו את הכלים החיוניים הללו". לדבריו, "מטרתנו להקל על צעירים חרדים למצוא פרנסה מכובדת, תוך שמירה על זהותם הדתית. הדרך היא בהגברת לימודי מתמטיקה, אנגלית ומדעים, ולא בהפסקתם".

הוא ביקר את ההסכם המתגבש באמירה: "כשדילים פוליטיים גוזרים חיי עוני וסבל על דור שלם - אני מצפה מהמנהיגים הפוליטיים למנוע את האסון ולא לעשות חישובים קטנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully