שרון ניר  14 בספטמבר 2022. רוני כנפו
שרון ניר 14 בספטמבר 2022/רוני כנפו
בחירות 2022

"אני אשת ימין": השחקנית החדשה של אביגדור ליברמן וישראל ביתנו

15.9.2022 / 14:42

אחרי ששוריינה במקום 4 במפלגה, תת אלוף במילואים שרון ניר מספרת בריאיון למה נכנסה לפוליטיקה וחברה לליברמן. בכנסת היא רוצה לקדם סיוע לצעירים וחיילים משוחררים, ועל הציבור החרדי היא טוענת: "עליו להחליף הנהגה". אחרי הבחירות היא צופה: "הליכוד יחפש להתאחד איתנו"

שר האוצר אביגדור ליברמן הציג השבוע את רשימת ישראל ביתנו לבחירות לכנסת הקרובות. ברשימה עצמה אין הפתעות גדולות מלבד שם אחד של המועמדת במקום הרביעי - תת אלוף במילואים שרון ניר.

ניר, תושבת מודיעין שנולדה וגדלה בחיפה מילאה מספר תפקידים בכירים בצה"ל, ואפילו את בעלה שעובד היום בהייטק היא הכירה בצבא. דרך אגב, גם הוא תת-אלוף במילואים, ככה שהדרגה הצבאית של השניים זהה.

במהלך שירותה הצבאי היא ניפצה כמה תקרות זכוכית כשהייתה האישה הראשונה שפיקדה על ההשלמה החיילית של קציני הקשר בבה"ד 7 , בנוסף היא כיהנה בתפקיד מפקדת גדוד התקשוב "שגב" של פיקוד המרכז, מה שהפך אותה לאישה הראשונה המפקדת על גדוד תקשוב מבצעי.

באוקטובר 2019 היא השתחררה מצה"ל, והשבוע הוצגה ברשימה של ישראל ביתנו. אני פוגש אותה במטה הבחירות של המפלגה בעיר מודיעין, היא מציגה את עצמה כתת אלוף במילואים וכמי ששירתה שלושים שנה בצה"ל. "עשיתי מנעד של תפקידים בצה"ל, בעיקר תפקידי פיקוד והדרכה, בתפקיד האחרון הייתי מנהלת בית ספר לתקשוב וסייבר והייתי יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר".

שרון ניר  14 בספטמבר 2022. רוני כנפו
ניפצה כמה תקרות זכוכית. ניר/רוני כנפו

איך היה לשרת ביחד עם בעלך?

"היינו בחיל הקשר ביחד, אבל הרבה פעמים עשינו גיחות וידענו לנהל את זה. ניהול שתי קריירות בצבא זה תובעני, זה 24/7, שליחות של ממש. זה מאד מורכב ככל שמדובר במשפחה שההורים בה הם שני אנשי קבע. במקרה כזה זו משפחה מגויסת, ויש פה מארג שלם של תמיכה, סבא וסבתא משלמים על שירותים עוזרות מטפלות, השתדלנו לנהל את זה בצורה שמתאימה לשנינו. יריב זה הדבר הכי טוב שקרה לי בחיים".

אחרי קריירה ארוכה בצה"ל מה מוביל אותך לפוליטיקה?

"פוליטיקה זה סוג של המשך ישיר לשליחות שיש בצבא. כל חיי הבוגרים עסקתי בשליחות, אני עוברת מהזירה הצבאית לזירה הפוליטית. אני מרגישה שאני יכולה להביא את מיטב כשרוני גם לזירה הזו. זה המקום שבו אני מחליטה להמשיך את השליחות, זה כמו מילואים מבחינתי".

לאן את מכוונת? לאיזה תפקיד בכנסת או בממשלה?

"אני מכוונת לעולמות של עיסוקים. אני רואה לנגד עיניי תמונת ניצחון בבחירות ואת ישראל ביתנו חלק מקואליציה רחבה שעושה טוב למדינת ישראל, ואני בתוכה מובילה את כל נושא הטיפול בצעירים, בדור ההמשך, בילד שלך ובילדים שלי. אני חושבת שמי שסיים שירות צבאי צריך לקבל מימון, כך שזה יהיה לכל בוגרי השירות הצבאי ולא רק ללוחמים כמו שיש עכשיו את תוכנית ממדים ללימודים. אני רואה את עצמי מקדמת דיור בר השגה לצעירים, אני רוצה לצייר תוכנית לאומית שמייצרת היצע של דירות בראייה רב שנתית".

לפי התשובות שלך את מכירה את המצע של ישראל ביתנו מצוין, כך אני מתרשם, מתי הם פנו אליך?

"אני מנהלת שיח מול ישראל ביתנו בחודשים האחרונים והמצע שלהם מאד מאד מדויק עבורי".

עם מי עוד ניהלת שיח חוץ מישראל ביתנו?

"רק עם ישראל ביתנו ניהלתי שיח מתוך הבנה שאני מזדהה גם עם הערכים וגם עם הדרך של המפלגה".

מסע"ת | שר האוצר, אביגדור ליברמן. משרד האוצר, ירושלים  17 באוגוסט 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"אני מתרשמת מהאיש בצורה בלתי רגילה". ליברמן/פלאש 90, יונתן זינדל

שאלה בלי פילטרים ברשותך: את יוצאת דופן ברשימה הזאת, שמכוונת בעיקר אל יוצאי בריה"מ לשעבר?

"אני רוצה לומר לך שאם היית מכיר את המצע של המפלגה הזאת כמו שאני מכירה אותו, היית מבין שהמפלגה מכוונת בעיקר לטובתה של המדינה, ושהיא ממש לא סקטוריאלית. אנחנו מובילים דרך שמסתכלת על החברה הישראלית בצורה רחבה ובודקים איך לעשות חברה טובה יותר".

הצבעת לישראל ביתנו בבחירות האחרונות?

"אני לא משתפת אותך במה הצבעתי ובמה לא הצבעתי כל עוד הייתי קצינה בצבא, זה לא חלק מהדיון שלנו, אני לא משתפת בדעותיי הפוליטיות מלפני כן".


יש במפלגות אחרות נשות צבא שנכנסו לפוליטיקה כמו מירי רגב ואורנה ברביבאי. עושה רושם, לצערי, שלנשים לא כל כך קל בכנסת, גם לא למי שבאה מהצבא. יש לך חשש מזה?

"אני לא מחפשת את אזורי הנוחות בחיים, אני נלחמת באומץ ובתעוזה, ומתוך כך אני מצטרפת כדי להביא את עצמי לידי ביטוי".

את שוריינת ברשימה לפני יוליה מלינובסקי, שהייתה ח"כ בכנסת האחרונה, ובכל זאת הוצנחת מבחוץ. איך את מסדרת עם זה?

"אני מתרשמת - וכמובן שהייתי חלק מהתהליך - שהיה פה תהליך מאד יסודי, ממש מלאכת מחשבת, כדי להרכיב רשימה. עדות לכך היא שבסוף יש ברשימה ארבע נשים בעשירייה הפותחת (שרון ניר, יוליה מלינובסקי, בתיה כהנא דרור, לימור מגן תלם, ב"א) יש פה נבחרת מצוינת ואני מברכת על ההזדמנות שניתנה לי".

"הליכוד ישמח להתאחד איתנו"

במהלך הריאיון ניר שומרת על ממלכתיות ונמנעת מלהביע דעות נחרצות, משהו שכנראה הולך איתה עוד מהימים שבהם היא התראיינה בתפקידה הקודם תת אלוף בצה"ל. כשאני שואל אותה על ההתבטאויות החריפות של ליברמן כלפי החברה החרדית, דברים שאמר לאופירה וברקו בערוץ 12,
"את החרדים יחד עם ביבי על מריצה אחת ולמזבלה"
, היא משיבה באופן מאופק:

"אני מתרשמת מהאיש (ליברמן, ב"א) בצורה בלתי רגילה. מדובר באיש שעושה. אני מסתכלת על העשייה".

פוליטיקה היא לא רק מעשים אלא גם התבטאויות, ההתבטאות החריפה נגד הציבור החרדי מצידו של ליברמן תפגע בכם פוליטית כי הם לא מוכנים לשתף פעולה, בין היתר, בגלל זה.

"אני אומרת לך שהציבור החרדי צריך להחליף את ההנהגה שלו".

אבל אם תתבטאו נגד החרדים, הם בטח לא יחליפו את ההנהגה שלהם במפלגה שלכם

"אביגדור ליברמן מסתכל על טובתו של הציבור החרדי כשהוא מדבר על לימודי ליבה. אני מאמינה שיהיה שינוי בציבור החרדי ולכן אני מציעה להסתכל על האירוע הזה בצורה שמדייקת אותו. הציבור החרדי צריך שינוי, משנת 77' המפלגות החרדיות למעט מקרים בודדים נמצאים בשלטון ותראה מה קורה עם הנצחת העוני".

משה גפני. יונתן זינדל, פלאש 90
"הציבור החרדי צריך להחליף את ההנהגה שלו". יו"ר יהדות התורה גפני/פלאש 90, יונתן זינדל

ההתבטאויות של ליברמן כלפי הערבים, למשל כשהוא אמר בעימות בטלוויזיה לאיימן עודה שהם 20% מהאוכלוסייה בישראל לבינתיים - מה דעתך על זה?

"כל אזרח ישראלי שמכיר בסממנים של המדינה כיהודית דמוקרטית יהיה אזרח שווה זכויות ואנחנו מקדמים בברכה כל מי שמבין איפה הוא נמצא".

תנסו לקדם הקמת ממשלה עם רע"ם?

"אנחנו רוצים ממשלה רחבה וציונית, אני יכולה להגיד לך שעם המשותפת לא נשב. אני מאמינה שיהיה מפץ גדול בליכוד".

למה את מתכוונת?

"ברגע שהגוש של נתניהו לא יקבל 61 מנדטים תהיה תזוזה בתוך הגוש שלו".

ארבע פעמים אמרתם את זה.

"הפעם זה יקרה".

את שומעת את זה מתוך הליכוד?

"לא, אבל זה ההיגיון".

אבל הליכוד בלי נתניהו זה עדיין אומר שאתם מרכיבים ממשלה עם החרדים

"עם החרדים לא נלך אלא אם כן הם ישנו את כל קווי היסוד שלהם. לא נלך עם קיצונים, לא בן גביר ולא סמוטריץ' ולא המשותפת. אבל אני אומרת לך שגוש נתניהו לא מקבל 61 מנדטים, וביום שאחרי הבחירות יהיו תנועות בתוך הליכוד. הליכוד יפשיל שרוולים ויחפש להתאחד איתנו, ואנחנו נשמח להתאחד איתם, אנחנו מפלגה ימנית".

בלי פסקת התגברות

במהלך הריאיון אני מנסה להבין מהי תפיסת עולמה של ניר ומה היא רוצה לקדם בכנסת הקרובה. אני מנסה להבין מה עמדתה על הקמפיין שמנוהל נגד מערכת המשפט, ומהן העמדות המדיניות שלה. אני שואל אותה לגבי הנושאים שבעיניי חשובים מאד לרוב הבוחרים, ופוגעים להם ישר בכיס אך כמעט ולא מקבלים יחס ראוי כמו בשיח סביב מערכת הבריאות. כשאני שואל אותה על משבר הדיור היא אומרת: "אני עקבתי אחרי שר האוצר בשנה האחרונה בצורה הדוקה ואני חושבת שאם יתנו לו להמשיך אפשר לקדם דברים, כמו למשל המשך התחלות הבנייה והגדלת היצע הדירות, דבר שיוריד את מחירי הדיור".

ומה לגבי יוקר המחיה?

"נקודת הפתיחה של ממשלת השינוי הייתה נקודת פתיחה לא טובה. תוסיף לזה את המשבר העולמי. בתוך זה צריך להסיר חסמים ולהוריד מונופולים ולהכניס תחרות, מתוך המקום הזה לעבוד עקב בצד אגודל. אני מאמניה שיש מקום לממשלה לתוכנית שתקדם צעדים כאלה".

את חוזרת על עיקרי המצע של ישראל ביתנו אבל אני מנסה להבין איפה את משתלבת בתוך זה?

"אני רוצה להיות בכל מקום שמסייע לצעירים".

מה זה המקומות האלה? את רוצה להיות שרת הכלכלה?

"כשנגיע לגשר נעבור אותו. אני רוצה להיות במקומות שמקדמים סיוע לצעירים, בין אם זה בתוך הוועדות בכנסת ובין אם זה בתוך הממשלה. אני שאפתנית ואני יודעת מה אני רוצה לקדם. אני לא אציין יעד ספציפי כי זה לא מספיק מתוחכם לעשות את זה עכשיו לפני הבחירות".

אז למה להצביע לשרון ניר?

"כי אני בן אדם פרו-אקטיבי שיודע לקדם דברים, לאורך כל השירות שלי קידמתי מגה-פרויקטים בצבא".

אז למה את מסרבת להגיד לאיזה תפקיד את מכוונת?

"אני אומרת שאני רוצה להיות בתפקיד שמטפל בצעירים, בדיור בר השגה וגם בחיילים משוחררים".

את מגדירה את עצמך כאשת ימין?

"אני אשת ימין".

בואי נדבר על מספר נושאי מדיניות. מה עמדתך בנוגע למערכת המשפט שיש קמפיין שלם נגדה?

"מאד מטריד בעיניי איך שמדברים על מערכת המשפט, אנחנו מדינת חוק וצריך לשמור על זה והמנגנונים צריכים להיות בלתי תלויים. צריך לשמור על מקומה של מערכת המשפט, צריך לשמור על מעמד היועמ"שית, צריך ששופטים לא ימונו מטעם ושום פסקת התגברות. זה מאד מטריד שזה עולה ויורד, ואני חושבת שממשלת השינוי התנהגה בצורה מושכלת ונכונה בנושא הזה".

אמרת שלא צריך לגעת במערכת המשפט אך נדבקו במפלגה שאת מתמודדת מטעמה כמה פרשות שחיתות כמו למשל פרשת פאינה קירשנבאום, שליברמן הלך לבקר בכלא. מה דעתך על זה?

"אנחנו חברים גם בשעת צרה, ואני נמצאת פה בחודשים האחרונים ואני מוצאת פה מפלגה בריאה. אני לא רואה כאן שום שחיתות ושם דבר, ולגבי מה שהיה לפני כן זה הגיוני שיש חברים מלפני כן".

שרון ניר  14 בספטמבר 2022. רוני כנפו
"רוצה להיות בכל מקום שמסייע לצעירים". ניר/רוני כנפו

ומה עם הסכם מדיני?

"לא על הפרק עכשיו, צריך לחזק את מערכת הביטחון".

פתרון שתי המדינות?

"לא על הפרק כרגע".

ואם האמריקנים לוחצים?

"לא על הפרק".

מה הקווים האדומים שלך? מה תגידי שאת לא מוכנה לקדם או להצביע בעדו?

"היות ואני חושבת שהמצע שלנו כ"כ לטובת אזרחי המדינה אני לא יודעת מה יכול לא להתכנס במצע הזה".

ומה המסר שלך במשפט אחד?

"מדינת ישראל היא מעצמה אזורית מבחינה כלכלית, חברתית וביטחונית ובשביל זה אני קמה כל בוקר ובאה לעבוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully