וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

לפיד בתגובה לדברי נתניהו על המו"מ עם לבנון: "פוגע באינטרסים ישראליים"

עודכן לאחרונה: 2.10.2022 / 18:01

רה"מ תקף את יו"ר האופוזיציה בעקבות סרטון בחירות שהפיץ, שבו טען כי לפיד התקפל בפני איומי חיזבאללה, ולכן לא יפעיל את אסדת הגז "כריש". נתניהו פרסם את הדברים, למרות שאינם נכונים עובדתית. בינתיים, ההערכה היא שבימים הקרובים יציג השליח האמריקני את טיוטת ההסכם

ראש הממשלה יאיר לפיד מעל אסדת כריש/עומר מירון, לע"מ

ראש הממשלה יאיר לפיד תקף היום (רביעי) את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו על סרטון בחירות שהפיץ בנושא השיחות עם לבנון על הגבול הימי. "האמירה של נתניהו היא חוסר אחריות נורא. זו פגיעה במשא ומתן של ממשלת ישראל, פגיעה באינטרסים הביטחוניים, המדיניים והכלכליים שלנו", אמר לפיד בתדרוך לכתבים בניו יורק.

למה זה חשוב

  • המשא ומתן בין ישראל ולבנון נמצא ברגעי הכרעה. בימים האחרונים מתנהל משא ומתן בניו יורק בין המתווכים האמריקנים לבין הצוותים של ישראל ולבנון. ההערכה היא שבימים הקרובים יציג השליח האמריקני עמוס הוכשטיין טיוטת הסכם לצדדים.
  • הבוקר התקיים סבב שיחות נוסף עם המתווכים האמריקנים שנפגשו עם יועצי לפיד, ולאחר מכן נפגשו עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי ויועציו.
אסדת כריש במים הטריטוריאליים של ישראל. חברת אנרג'יאן, אתר רשמי
אסדת הגז כריש/אתר רשמי, חברת אנרג'יאן

במוקד החדשות

  • נתניהו הפיץ אתמול סרטון בחירות, שבו טען כי לפיד התקפל בפני איומי מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה ולא הפעיל את אסדת הגז "כריש". נתניהו טען כי לפיד מתכוון לוותר על מאגרי גז בשווי מיליארדים שייפלו לידי חיזבאללה.
  • דבריו של נתניהו לא היו נכונים מבחינה עובדתית. אסדת "כריש" לא הופעלה עדיין, כיוון שחברת "אנרג'יאן" לא השלימה את הבדיקות הטכניות הנחוצות והיא זו שדחתה את ההפעלה. לפיד עצמו אמר כי ישראל תפעיל את "כריש" ללא התחשבות באיומי נסראללה.
  • כמו כן, ההסכם המתגבש דומה מאוד להסכם עליו ממשלת נתניהו ניהלה משא ומתן. מי שהוביל את השיחות אז היה שר האנרגיה יובל שטייניץ.

מאחורי הקלעים

  • גורם מדיני בכיר ציין כי ראש הממשלה לפיד פנה ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, כדי לקבל את חוות דעתה לגבי חתימה על הסכם עם לבנון בתקופת בחירות, וכן כדי לקבל את חוות דעתה לגבי השאלה אם צריך להעמיד את ההסכם למשאל עם בהתאם לחוק משאל העם או אם צריך להביא את ההסכם לאישור הכנסת.
  • הגורם המדיני הבהיר כי בדיון מיוחד שהתקיים בנושא, אמרה היועצת המשפטית לממשלה כי אין צורך להביא את ההסכם לאישור הכנסת ושסוג ההסכם המדובר לא עומד בתנאים שנקבעו בחוק עבור קיום משאל עם. הגורם המדיני הוסיף כי בהרב-מיארה אמרה בדיון שאם יוגשו עתירות לבג"ץ - זו תהיה עמדת המדינה.
  • הגורם המדיני ציין כי אם יושג הסכם עם לבנון על הגבול הימי הוא יובא לאישור הקבינט המדיני-ביטחוני ופרטיו יימסרו לציבור לאחר שיאושר בקבינט.

מה הם אומרים

  • לפיד אמר בתדרוך לכתבים כי המשא ומתן עם לבנון מורכב, אך נמצא בשלב מתקדם. "נתתי לצוותי המשא ומתן שלנו פרמטרים ברורים מאוד בתיאום עם שר הביטחון איפה נמצאים הצרכים שלנו בביטחוני, במדיני ובכלכלי", אמר לפיד.
  • ראש הממשלה הוסיף כי הוא חש "אופטימיות זהירה" לגבי היכולת להגיע להסכם. "אם נגיע לזה תוך שמירה על הפרמטרים שלנו - טוב, אם לא - מדינת ישראל חזקה ותדע להגן על עצמה", אמר לפיד.
  • לפיד טען כי נתניהו כלל אינו מכיר את פרטי השיחות. "ראיתי מה שהוציא נתניהו על זה, זה חוסר אחריות לאומי נורא ראש הממשלה נמצא בניו יורק בעצרת האו"ם. זה לא משהו שאפשר לצפות מראש אופוזיציה לעשות סרטונים בשביל קמפיין. אני הייתי ראש אופוזיציה ובמצבים דומים נהגתי אחרת לגמרי", אמר לפיד.
  • נתניהו הגיב לדבריו של לפיד בכנס בחירות באשדוד וטען כי דווקא לפיד הוא חסר האחריות. "הוא התנגד להוציא את הגז ממי ישראל, אבל לא התנגד להוציא את הגז עבור חיזבאללה", אמר נתניהו. "נסראללה מאיים עליו אז כמובן שלפיד נכנע ונבהל, והיום הוא על סף סגירת עסק עם נסראללה - כי זה לא לבנון, לבנון זה נסראללה, שיעביר להם שטח ריבוני שלנו, מיליארדים. לפיד מגלה חוסר אחריות כי הוא מסרב בכל תוקף להביא את ההסכם לכנסת".
  • מהליכוד נמסר בתגובה: "חוסר האחריות האמיתי הוא של יאיר לפיד שנכנע לאיומי נסראללה ומוסר שטחים ריבוניים של מדינת ישראל לידי חיזבאללה, בהפסד של מיליארדים לאזרחי ישראל ובלי שום פיקוח ישראלי או דיון בכנסת. לפיד מפקיר את ביטחון ישראל".
  • ביש עתיד השיבו לליכוד: "נתניהו ימשיך לעשות סרטי קמפיין בזמן שראש הממשלה לפיד מייצג את ישראל בעצרת האו"ם ודואג לאינטרסים הבטחוניים והכלכליים של ישראל. אחרי יותר משנה של מרמור באופוזיציה נתניהו כבר לא מבחין בין קמפיין לבטחון המדינה, ככה זה כשאתה סחיט ועסוק בלמכור את המדינה לבן גביר".
  • משר הביטחון בני גנץ נמסר בתגובה: "כמה משפטים שחשוב להגיד על הסכם הגבול הימי המתהווה בין מדינת ישראל לבין מדינת לבנון. מדובר בסופו של יום בהסכם שמהותו כלכלית - ואם ייחתם - אנחנו, לבנון ואזרחיה שסובלים ממשבר קשה, נהנה ממנו שנים קדימה. מטבע הדברים, במהלך משא ומתן לא ניתן לחשוף את הפרטים לציבור, אך אם אכן נגיע לנוסח סופי של ההסכם, הוא יונח על שולחן הכנסת ועיקריו יוצגו לציבור באופן מסודר ושקוף. כל זאת כמובן בהתאם להנחיות היועמ"שית. בנושא הביטחוני - ההסכם אינו ערובה למניעת חיכוך עתידי עם לבנון, אך אין ספק שהוא יחזק את היציבות, את ההרתעה, ובטווח הרחוק גם יחליש את התלות של לבנון באיראן שמעבירה לה דלק ואמצעים נוספים".
  • "אני מציע לראש הממשלה לשעבר נתניהו, שעבד ביחד עם שר האנרגיה לשעבר שטייניץ ואיתי על גיבושו של ההסכם ועוד לפני כן שנים אחורה, לבקש עדכון מסודר בנושא לפני שהוא נותן דלק לתעמולה של נסראללה שסיכן ועודנו מסכן את ההסכם. כך או כך - צה"ל וכל כוחות הביטחון ממשיכים להיות ערוכים בכל הזירות וגם בזירה הצפונית כדי להגן על אזרחי ישראל ועל נכסינו האנרגטיים - בלי קשר למשא ומתן, כל הזמן, 24/7, וכך ימשיך להיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully