וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

"מסמך השבת" של הרכבת הקלה: בלי פיקוח, בתדירות נמוכה - וללא התייחסות לעלויות

עודכן לאחרונה: 3.10.2022 / 9:18

לבקשת וואלה!, משרד התחבורה פרסם את מסמך המשמעויות של הפעלת הרכבת הקלה בשבת שעליה הצהירה מיכאלי. לפי המסמך, התדירות תהיה של 10-6 רכבות בשעה, ללא עצירות בבני ברק ועם שירות מצומצם לנוסע. במסמך גם אין הערכות לעלות המהלך - שספק רב אם באמת יצא לפועל

שרת התחבורה מרב מיכאלי הצהירה כי הרכבת הקלה תופעל בשבת בעוד כשנה על סמך ניתוח ההיערכות שהתבקשה לספק לה נת"ע. לאור סימני השאלה שעלו מההצהרה, הסכים משרד התחבורה לבקשת וואלה! ופרסם את המסמך הרשמי.

המסמך חובר על ידי אודי קפלינסקי, סמנכ"ל ההפעלה והשירות של נת"ע, ונמסר לפני יותר מחודש -פרק זמן קצר, לטענת נת"ע, וללא שיתוף המפעיל הצפוי של הרכבת. המסמך מתאר את השינויים וההתאמות שיידרשו להפעלת הרכבת בסופי שבוע, בהיבט שאמור לעניין את משתמשי הרכבת עצמם - תדירות והתחנות בהן תפעל הרכבת.

לפי המסמך, התדירות תהיה של שש עד עשר רכבות בשעה, כשבין השעות 6:30 ל-9:00 הן יופעלו בתדירות נמוכה יותר ושאר השעות בתדירות הגבוהה. כמו כן ממסלול הרכבת ייגרעו התחנות התת-קרקעיות בבני ברק, ותחנות קריית אריה ואם המושבות שהנוסעים בהן צפויים להיות עובדי אזור התעשייה הסמוך או כאלו שיגיעו בימי חול מהרכבת הרגילה. "אין הצדק, וגם לא יהיה זה רגיש, למתן שירות לזרוע הצפונית של הקו האדום". נכתב במסמך.

עוד בהיבט השירות לנוסע, על פי הכתוב במסמך יצומצמו שירותי המידע והסיוע לנוסעים ואלו יכללו מוקד טלפוני מצומצם של ארבעה עובדים בסך הכול - שני עובדים במשמרת. בנוסף לכך, שירות הלקוחות שאינו שירות חיוני לא יופעל ומענה לנוסעים יהיה על בסיס צוות התחנה. גם אכיפה שאינה נחשבת לשירות חיוני לא תעשה בשבת, אולם יש לקחת בחשבון שהמפעילה עצמה דווקא תראה בו שירות חיוני מאוד להבטחת ההכנסות שלה. אגב הכנסות, במסמך עצמו אין התייחסות להיבט של האופן שבו יימכרו כרטיסים בשבת.

מי שעוד יידרשו לשנות את ההיערכות בעקבות ההפעלה של הרכבת בשבת ובתדירות שונה הם כוחות המשטרה, שמעמידה יחידה מיוחדת לאכיפה ופיקוח על התנועה במסלול הרכבת, וכן כוחות החילוץ וההצלה, שצריכים להעמיד בכוננות צוותים בהתאם.

שרת התחבורה, מרב מיכאלי חונכת תשלום ישיר באוטובוס באמצעות כרטיס אשראי, טלפון חכם ושעון חכם 18 בספטמבר 2022. מיכאל דימנשטיין, לשכת העיתונות הממשלתית
סימני שאלה רבים לגבי התכנית. השרה מיכאלי/לשכת העיתונות הממשלתית, מיכאל דימנשטיין

בכל הקשור לעלויות, המסמך אינו מפרט את הסכומים. ההתייחסות ברובה נוגעת להיבטים התפעוליים שאותם יכולה נת"ע להעריך, אולם אין ציון של העלויות הנלוות, אלו שהמפעיל של הרכבת הקלה אמור לשאת בהן בפועל. במילים אחרות, תוכנית העבודה, החוזים, הערכות העלויות שחושבו ועל בסיסן הוגשה ההצעה של אגד הופכות ללא רלוונטיות כשלהפעלת הרכבת נוספים 52 ימי שבת ועוד ימי חגים שגם בהם לא אמורה הייתה הרכבת לפעול.

בימים אלו השכר גבוה יותר, וגם טמון בה מוקש לא פשוט מבחינת כוח האדם. כפי שמנוסח במסמך, "צפוי כי חלק מבעלי התפקידים לא יהיו מוכנים לעבוד בשבת, דבר שיחייב גיוסי כוח אדם שיסכים לעבוד בשבת ולהיכנס לתהליכי הכשרה והסמכה של בעלי תפקידים תוך כדי הפעלה של הקו. נקודה זו נוגעת לכל סוגי בעלי התפקידים".

לפי המוצג במסמך, בעוד שלתשתיות, למבנים ולתחנות לא צפויה תוספת שחיקה, שאר המערכות כמו דרגנועים, איתות, מעליות ואמצעי תאורה צפויות לעליה מתונה בשחיקתן של 10% עד 12%. בתחום הציוד הנייד, צפוי השימוש המוגבר להביא לעלייה של 10% בנסועה והקדמת הטיפולים הגדולים למערך הקרונות בחצי שנה עד שנה. עוד חזויות עלייה של 15% בצריכת החשמל בתחנות ושל 12% בצריכת החשמל בשל הפעלת הרכבת.

נסיעה בקו האדום של הרכבת הקלה | המכ"ל חיים גליק 22 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
תפעל בשבת? הרכבת הקלה בתל אביב בנסיעת מבחן, בשנה שעברה/ראובן קסטרו

תוספות אחזקה נוספות צפויות בהעסקת נהגים, מנהלים, בקרים, מפעילי בקרות תנועה, מנהלי משמרות, צוותי ניקיון, צוותי כוננות למקרה של נזקים או תקלות, מאבטחים ועוד. לכל אלו יש השלכות על שינויים נדרשים בחוזי העסקה קיימים של בעלי תפקידים כמו, למשל, הגדרת יום מנוחה חלופי.

בסיום המסמך גם מועלית הערכת הזמן לשינויים שנדרשים בקו שנמצא בתקופת ההקמה שלו ואלו עומדות על שנה אחת לפחות. מטווח זמן זה גם נגזרה ההכרזה של השרה על הפעלת הרכבת הקלה "בתוך שנה". עם זאת, שני הדברים אינם קשורים בהכרח זה בזה וכי פרק הזמן של היערכות המערכת אינו אומר יישום בפועל.

בהנחה שבין נקודת הזמן הנוכחית לעוד שנה צפויים חילופי תפקידים במשרד התחבורה, במשרד הפנים, במשרד המשפטים ובשאר הגופים שצריכים להשלים את ההיערכות לשינוי - את המסמך הזה ואת האפשרויות שהוא מציע צריך לקחת במידה גדולה מאוד של סקפטיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully