וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

לפיד בריאיון לוואלה!: "לא אשב עם נתניהו - לא באחדות, לא בניסיון ולא בתרגיל"

עודכן לאחרונה: 30.10.2022 / 18:41

ראש הממשלה אמר בריאיון אחרון לפני הבחירות כי "להצביע לבן גביר זה להצביע נגד חיילי צה"ל" וכי "יוקר המחיה בדמי, אבל אין קסמים". הוא גינה את אמירת בן ברק על היטלר - "נגד כל השוואה לשואה" והוסיף כי אנשי גנץ "התנצלו" אחרי ששר הביטחון רמז שהוא לא מבין בביטחון

ראש הממשלה יאיר לפיד בריאיון לטל שלו במשרדו. 30.10.22/סטילס: ראובן קסטרו, ווידאו: יותם רונן, ניב אהרונסון. מנהל טכני: מייקל ברהם

ראש הממשלה ויור יש עתיד יאיר לפיד, דוחה על הסף כל אפשרות של הקמת ממשלת אחדות עם יו"ר הליכוד בנימין נתניהו אחרי הבחירות. "לא אשב עם נתניהו, לא באחדות, לא בניסיון ולא בתרגיל", לפיד אמר בראיון לוואלה!, בהתייחס לדיווחים לפיהם העביר מסרים לנשיא המדינה יצחק הרצוג שהוא מתנגד לאחדות. "אני לא צריך להעביר מסרים להרצוג, אני יכול לדבר איתו", לפיד אמר. "האיש עם שלושה כתבי אישום פליליים חמורים וגדול המפלגים והמשסעים בתולדות המדינה, ואיתו אי אפשר לשבת. אני חושב שאני פטור מחובת ההוכחה בנושא הזה, הציעו לי כבר את כל העולם ולא ישבתי איתו".

בראיון האחרון לפני הבחירות, לפיד ממשיך לסרב לפרט כיצד הוא מתכוון להקים ממשלה: "המתמטיקה זה שעשוע של פרשנים, אבל זה לא מנצח בחירות". אך הוא הוסיף כי "אעשה כל מאמץ כדי שלא יהיו בחירות שישיות". בהתייחס לחששות בגוש המרכז שמאל מנפילתן של המפלגות הקטנות מתחת לאחוז החסימה ומהיעדר הסכמי עודפים בין המפלגות הערביות לפיד הודה כי "קשה לא להיות מודאג יומיים לפני הבחירות, אנחנו עובדים מאוד קשה בשביל לתקן את זה. כל אחד צריך ללכת ולעשות עם עצמו את החשבון איזו מדינה הוא רוצה שתהיה פה. אף אחד, או רוב מוחלט של אנשים לא הולכים לקלפי על מתמטיקה, הם הולכים על החיים שלהם".

ריאיון רה"מ, יאיר לפיד 30 באוקטובר 2022. ראובן קסטרו
"נתניהו הוא לא הדוגמא שלי לשום דבר". לפיד בריאיון, היום/ראובן קסטרו
"אני נגד כל השוואה לשואה, אני בנו של ניצול שואה"

בעוד נתניהו משקיע מאמצים גדולים בסיורי בחירות במגזר החרדי, לפיד ביקר רק פעם אחת במגזר הערבי, בשבוע שעבר בנצרת, אך הוא מחה על ההשוואה: "נתניהו הוא לא הדוגמא שלי לשום דבר, לא לטוהר מדינות, לא לאיך מנהלים מדינה או ממשלה ולא לאיך מנהלים בחירות. זה תמיד מוזר בעיניי כששואלים אותי למה אתה לא כמוהו". הוא שב וטען כי אין לו כוונה להקים ממשלה עם חד"ש-תע"ל, והתייחס לתמיכה שהביעה ח"כ עאידה תומא סלימאן במחבלי גוב האריות. "תומא סלימאן לא יכולה להיות בממשלה ולא תהיה בממשלה, אני חושב שיש לי רקורד טוב משל אחרים בעמידה במילה שלי".

"בן גביר מסוכן לחיילי צה"ל"

לפיד התייחס באריכות לחשש מהתחזקותו של יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, משותפיו הבכירים של נתניה שצפוי להתמנות לשר במידה ובלוק הימין יגיע לרוב של 61 מנדטים. "הייתי מעדיף שהוא לא יהיה חלק מהמערכת הפוליטית כי הוא מסוכן לחיילי צה"ל", אמר, "להצביע לבן גביר זה להצביע נגד צה"ל. זה איש שמסכן חיילים. הבעיה עם בן גביר היא שאנשים לא יודעים מי הוא ומה הוא מייצג ולא מבינים איזה סיכון הוא מגלם בתוכו למערכת הביטחון וחיילי צה"ל. את חושבת שההתקפה על מג"ד הצנחנים בשבוע שעבר זה קרה במקרה? זה תוצר של פורעי חוק שהמערכת הפוליטית במובנים מסוימים נותנת להם גיבוי".

בנוסף לכך, בניגוד לדברי בן גביר, לפיד אמר כי הוא לא היה המטרה של הפיגוע הקטלני אתמול בקרית ארבע שבו נהרג רונן חנניה ונפצעו 4 בני אדם נוספים.

אתמול, ח"כ רם בן ברק מיש עתיד חולל סערה לאחר שהשווה בין נתניהו ובן גביר לבין היטלר והמפלגה הנאצית "שעלו לשלטון בצורה דמוקרטית". לפיד גינה את האמירה של בן סיעתו ואמר: "אני נגד כל השוואה לשואה, אני בנו של ניצול שואה, זה לא מקובל עליי וגם לא על רם, הוא תיקן עצמו וטוב עשה. זו אמירה לא מוצלחת ולא נכונה".

בהתייחס לשורה של חששות והאזהרות של בכירי הממשל האמריקני ובכירי המפלגה הדמוקרטית נגד שילובו של בן גביר בממשלה, שנחשפו בשבועות האחרונים בוואלה!, לפיד אמר כי "הקהילה הבינלאומית מאוד חוששת מזה כי זה יגרום כאוס, כי זה מסוכן לדמוקרטיה הישראלית, כי זו אלימות כדרך חיים". הוא דחה את הטענה שהעלו בכירים בליכוד לפיה הוא זה שמתדרך את הגורמים הבינלאומיים נגד הימין. "זה תמיד מדהים אותי איך הם חושבים שכולם כמוהם, יש שם מושחתים אז לא עולה בדעתם שיש אנשים הגונים והם נהגו להתערב הם חושב שגם אנחנו נערב את האמריקנים, אני לא מדבר עם הפוליטיקאים האמריקנים על הבחירות בישראל, יש הפרדה ברורה, אסור שתהיה התערבות זרה ואני מתנגד לזה".

ריאיון רה"מ, יאיר לפיד 30 באוקטובר 2022. ראובן קסטרו
"אני לא מדבר עם הפוליטיקאים האמריקנים על הבחירות בישראל"/ראובן קסטרו
"ראינו מה קרה בממשלה הנוכחית שנפלה בגלל מפלגה קטנה שהתפוררה"

ללפיד יש תחרות לא רק מול נתניהו אלא גם מול יו"ר המחנה הממלכתי שר הביטחון בני גנץ ששואף להחליף אותו בראשות הממשלה. הוא אמר כי "זה לגיטימי שלאנשים פוליטיים יש אמביציות פוליטיות ואני מקבל את זה אפילו שבזמן בחירות אנשים אומרים כל מיני דברים. זה גם היה בפעם הקודמת ועובדה שאני אמרתי לנשיא עלה בידי להקים ממשלה ואת יושבת מול ראש הממשלה ה-14 של מדינת ישראל. יש עתיד היא מפלגת השלטון הישראלית, הקמנו את הממשלה הנוכחית ורוצים להקים את הבאה".

לדבריו, הוא סבור שהממשלה צריכה להיות מובלת על ידי מפלגה גדולה, "כי זה מבטיח יציבות. ראינו מה קרה בממשלה הנוכחית שנפלה בגלל מפלגה קטנה שהתפוררה. צריך לייצר פירמידה שברור מי מוביל אותה". הוא אמר שהיחסים בינו ובין גנץ "טובים מאוד, ואנחנו עובדים טוב מאוד ביחד בתחום הביטחוני". בשבוע שעבר גנץ אמר בכנס "ישראל היום" כי "לפיד מבין בביטחון מה שאני אומר לו". לדברי לפיד, אנשיו של גנץ "כתבו לי אחר כך שזו הייתה אמירה לא מוצלחת ולא לזה הוא התכוון והיו קצת נבוכים מזה, אמרתי שלא קרה שום דבר".

התוכנית של גנץ להקמת ממשלה מבוססת על פירוק הברית של הסיעות החרדיות עם נתניהו. לפיד אמר כי גם בינו לבין החרדים יש תקשורת טובה, אך התמיד בסירובו לפרט על המתמטיקה הקואליציונית שתאפשר לו להקים ממשלה. "זה עניין של תפיסת עולם, אני חושב שאני לא יכול להיות ראש ממשלה רק של האנשים שמסכימים אותי או הצביעו לי, אני ראש ממשלה גם של חרדים, ערבים וימנים וכל מי שהצביע אחרת. חלק מהעבודה זה מול נציגי הציבור שלהם, אז אני בקשר מולם. הם יודעים שאני אדם הגון ושהם יכולים תמיד לפנות".

עם זאת, לדבריו, ראשי הסיעות החרדיות לא באו לתדרוך על הסכם הגבול הימי עם לבנון למרות שהזמין אותם, "כי הייתה הנחיה באופוזיציה לא לבוא כי העובדות הפריעו להם לצאת נגד ההסכם".

"יוקר המחיה בדמי"

לדברי לפיד, אם יצליח להיבחר שוב, המשימה הראשונה על שולחנו תהיה טיפול ביוקר המחיה, שקפץ שוב לשיאים חדשים בתקופת ממשלת השינוי, הן במחירי המזון והן במחירי הדיור. "אני אתחיל באמירה העצובה שאין לי פתרונות פלא כי אין קסמים בדבר הזה. יש לנו פתרונות טובים יותר מהממשלות הקודמות. יוקר המחיה מושפע מגורמים שלא קשורים לממשלה, כרגע אנחנו בתקופה של אחרי קורונה ומלחמה באוקראינה, שיצרה משבר אנרגיה ומזון, זה העלה את המחירים בכל העולם.

אצלנו זה חמור במיוחד כי היה פה יוקר מחיה מהתחלה והרבה שנים של הזנחה". לדבריו, "זה הנושא שאני מבלה עליו הכי הרבה זמן. עשינו סדרה מאוד גדולה של צעדים שיורידו את המחירים. יקר בכל העולם ויקר בארץ וזה לוקח זמן ואין פתרונות פלא. כל פוליטיקאי שיגיד שיש לו פתרון ליוקר המחיה משקר, אבל זה לא אומר שאי אפשר לטפל בזה, ואנחנו עושים".

הוא דחה את הטענה שרק ממשלת אחדות רחבה תוכל לטפל ביוקר המחיה לאורך זמן. "יש הרבה בעיות, צריך לטפל ביוקר המחיה, לא צריך בהכרח ממשלת אחדות. זה נכון שאם יהיו עוד בחירות זה גם יקר וגם מיותר וגם מכביד. גם ממשלה צרה יכולה לטפל בזה אם היא מושקעת בזה כמו שאנחנו מושקעים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully