וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

סמוטריץ' ובן גביר ינהלו מו"מ קואליציוני משותף: נכנס רק ביחד

עודכן לאחרונה: 6.11.2022 / 14:54

יו"ר הליכוד החל בשיחות שנועדו להבין את גבולות הגזרה של שותפיו להקמת הממשלה, כשבמקביל נערכים קרבות פנימיים בין בכירי הליכוד על המשרדים החשובים. החלטת סמוטריץ' ובן גביר נקבעה ברקע דרישת סמוטריץ' לתיק האוצר, למרות רצון נתניהו לתת אותו לדרעי או בכיר בליכוד

בווידאו: פגישת ראש הממשלה המיועד, נתניהו וראשי סעות הימין/אבי רוקח

יו"ר הליכוד בנימין נתניהו נפגש היום (ראשון) בירושלים עם ראשי המפלגות בגוש הימין, כחלק מתחילת המשא ומתן הקואליציוני על חלוקת התיקים בממשלה שצפויה לקום. הפגישות נערכות בטרם קיבל נתניהו את המנדט להרכבת הממשלה מנשיא המדינה יצחק הרצוג.

בגוש הימין טוענים כי "לא מדובר במו"מ רשמי", אך ההערכה היא כי נתניהו רוצה להבין את גבולות הגזרה עם שותפיו לקראת הקמת הממשלה הבאה. ראשית נפגש נתניהו עם ראשי יהדות התורה משה גפני ויצחק גולדקנופף, לאחר מכן עם יו"ר ש"ס אריה דרעי, ולאחר מכן עם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. פגישה דומה עם יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר תתקיים בהמשך השבוע, לאור העובדה שהוא שוהה בחופשה באילת עם משפחתו.

"אנחנו עדיין לא מדברים על תפקידים", אמר בתום פגישתם גולדקנופף. "אנחנו נקבל את ההצעות ואז נחליט. אנחנו מבקשים דברים עקרוניים כמו ביטול הגזירות שהיו על עם ישראל כמו ביטול המס על החד פעמי והשתייה המתוקה". ח"כ גפני הוסיף לאחר הפגישה: "תקום ממשלה טובה כמו שרצינו, שיהיה טוב לעם ישראל ואזרחי ישראל".

פגישת נתניהו - סמוטריץ 6 בנובמבר 2022. דוברות הליכוד, אתר רשמי
פגישת נתניהו וסמוטריץ' בירושלים, היום/אתר רשמי, דוברות הליכוד
בנימין נתניהו בדרכו לפגישה עם משה גפני במלון לאונרדו ירושלים, 6 בנובמבר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו בכניסתו למו"מ, היום/פלאש 90, יונתן זינדל
משה גפני בדרכו לפגישה עם בנימין נתניהו במלון לאונרדו ירושלים, 6 בנובמבר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
גפני בכניסתו למו"מ, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

למרות הפגישות הנפרדות של סמוטריץ' ובן גביר, השניים הוציאו הודעה משותפת ובה הודיעו שיפעלו יחדיו על מנת להעצים את כוחם במו"מ. "יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ויו"ר עצמה יהודית איתמר בן גביר סיכמו לקראת פתיחת המו"מ הקואליציוני על בלוק משותף וגיבוי מלא של שתי המפלגות בעניין הכניסה לקואליציה", נמסר. "זאת, על מנת להחזיר את המשילות והבטחון האישי, לבצע את הרפורמות הנדרשות במערכת המשפט, לחזק את הזהות היהודית ותפקידים שיאפשרו השפעה כדי ליישם את דרישות המפלגות. המפלגות לא יכנסו לקואליציה אחת בלי השנייה. יותר מחצי מליון בוחרים בחרו בנו כדי להביא שינוי ואנו מחוייבים להם".

ההחלטה לנהל את המו"מ בבלוק משותף צפויה לחזק את מעמדם של סמוטריץ ובן גביר שבבלוק המשותף מחזיקים ב14 מנדטים ונועדה לחזק את דרישתו של סמוטריץ לקבל את תיק האוצר. ההודעה מגיעה ברקע שורת תדרוכים שפורסמו בימים האחרונים לפיהם נתניהו מנסה להימנע ממינויו של סמוטריץ לאוצר או לקצץ בסמכויתיו.

יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני ויו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' נועדים בכנסת לפגישת עבודה ושיתוף פעולה לקראת הקמת הממשלה. מערכת וואלה!, אתר רשמי
סמוטריץ' וגפני, היום/אתר רשמי, מערכת וואלה!
יריב לוין  בדרכו לפגישה עם בנימין נתניהו במלון לאונרדו ירושלים, 6 בנובמבר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
לוין בכניסתו למו"מ, היום/פלאש 90, יונתן זינדל
איתמר בן גביר לאחר תוצאות המדגם 2 בנובמבר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
בינתיים באילת. בן גביר/פלאש 90, יונתן זינדל

נתניהו צפוי לחלק את התפקידים במפלגתו רק אחרי שיסתיים המו"מ הקואליציוני עם השותפות בבלוק הימין. אך כבר עכשיו בליכוד מעריכים שיהיו לפחות 20 מינויים של שרים וסגני שרים בממשלה, בנוסף לתפקידים בכירים בכנסת: יו"ר הכנסת, יו"ר הקואליציה וראשי ועדות.

נתניהו, דרעי ומנהל צוות המו"מ של הליכוד יריב לוין נועדו בשבוע שעבר ושוחחו מספר פעמים מאז הניצחון בבחירות האחרונות. נתניהו רואה בשניים מי שעשויים למתן את דרישותיהם של סמוטריץ' ובן גביר. דרעי קיבל אף הצעה לכהן בתפקיד שר האוצר בממשלה הבאה, במקום תיק הפנים, אך בינתיים הוא נוטה לשלול זאת.

ועידת מירון | עדותו של אריה דרעי. הגן הטכנלוגי, ירושלים 2 ביוני 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
דרעי/פלאש 90, יונתן זינדל

תיקי המחלוקת

נתניהו אמר בקמפיין הבחירות כי הליכוד ישמור על שלושת התיקים הבכירים בממשלה - אוצר, חוץ וביטחון - אך לא מן הנמנע שההרכב הזה ישתנה בהתאם לדרישות המפלגות. כך למשל, סמוטריץ', דורש לקבל את משרד האוצר, אבל במקביל, בליכוד כבר החלו לריב עליו: ישראל כץ, שכבר כיהן כשר האוצר בעבר, הודיע לנתניהו שהוא מעונין לחזור לתפקיד, וגם אלי כהן, שהגיע למקום השני בפריימריז האחרונים, וניר ברקת, שקיבל מנתניהו הבטחה לתיק האוצר בעבר, לוטשים אליו עיניים.

ואולם, לכץ יש מחנה פנימי בסיעת הליכוד, שכולל את אמסלם, דוד ביטן ונסים ואטורי, שמתכוון לפעול ביחד כבלוק אחד מול נתניהו במשא ומתן על חלוקת התיקים. אמסלם דורש את תיק המשפטים, וביטן, שעומד נגדו כתב אישום ולכן לא יכול להתמנות לשר, רוצה להיות יו"ר הכנסת. גם על תפקיד יו"ר הכנסת יש כבר תחרות, בין ביטן, אופיר אקוניס ודני דנון.

תיק החוץ ותיק הביטחון הם עוד שני תיקים בכירים ויוקרתיים שמעוררים מתח פנימי בליכוד: האלוף במיל' יואב גלנט וראש השב"כ לשעבר אבי דיכטר רוצים שניהם את תיק הביטחון. במשרד החוץ יריב לוין ואמיר אוחנה נחשבים למועמדים מובילים, וגם ישראל כץ עשוי לבקש את התיק אם האוצר יינתן למישהו אחר. בנוסף, מירי רגב מעוניינת לחזור למשרד התחבורה, מיקי זוהר, ששיפר את מעמדו לעשירייה הראשונה בפריימריז, מכוון למשרד הכלכלה או התרבות והספורט. גם המצטרפים החדשים לליכוד, פליטי ימינה עידית סילמן ועמיחי שיקלי, צפויים לקבל תפקיד סביב שולחן הממשלה.

מה ידרשו החרדים?

בש"ס צפויים לדרוש את תיק הפנים וכן את תיק הדתות והנגב הגליל. נתניהו ייאלץ להכריע בעימות שצפוי לש"ס עם הציונות הדתית על תיק הדתות, והפתרון המסתמן כי סמוטריץ' ימנה סגן שר ממפלגתו במשרד וייבנה מנגנון מינויים שיאפשר לציונות הדתית נתח מסוים מהג'ובים במשרד. דרעי ידרוש גם את ראשות ועדת החוקה או ועדת הכלכלה בכנסת.

ביהדות התורה צפויים לדרוש את תיק השיכון והבינוי או האוצר עבור היו"ר גולדקנופף. עם זאת, דגל התורה, אחת הסיעות המרכיבות את המפלגה, הודיעה אמש כי לא יהיו מעוניינים בתיקי שרים, כפי שהם נוהגים באופן מסורתי, ומסתמן כי יו"ר הסיעה משה גפני ישוב לתפקיד יו"ר ועדת הכספים שאותו מילא בעבר.

בצלאל סמוטריץ ,יו"ר הציונות הדתית בכנס התאחדות התעשיינים של ישראל.

19 באוקטובר 2022. ראובן קסטרו
סמוטריץ'/ראובן קסטרו

המו"מ המורכב יותר יתנהל מול הציונות הדתית, בשלושה מישורים נפרדים - סמוטריץ', בן גביר ואבי מעוז ממפלגת נעם. סמוטריץ' צפוי לדרוש את תיק הביטחון אך ההערכה כי יעשה זאת על מנת לקבל לבסוף האוצר או המשפטים.

בן גביר ידרוש את תיק ביטחון הפנים וכך יהפוך גם לחבר בקבינט המדיני ביטחוני. השניים שכאמור ינהלו מו"מ נפרד צפויים לקבל תיקים נוספים. אבי מעוז, ח"כ ממפלגת נעם שחרטה על דגלה את המאבק בקהילה הלהט"בית לא יתמנה לשר אך צפוי לדרוש ביטול החלטות שקיבלה הממשלה היוצאת לטובת הקהילה הגאה כמו ביטול האיסור על טיפולי המרה ועוד. נתניהו הוציא אתמול הודעה בה הבהיר כי לא יהיו שינויים בסטטוס קוו של קהילת הלהטב..

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully