וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

לפיד: הממשלה שלי הפסידה בבחירות, אך לא אבזבז את חיי על שנאה

עודכן לאחרונה: 6.11.2022 / 16:11

בטקס האזכרה הממלכתי ליצחק ולאה רבין התייחס רה"מ לראשונה לתוצאות הבחירות והדגיש שוב שלא יצטרף בשום תרחיש לממשלתו של נתניהו - אך שיתמוך במהלכים שיטיבו עם אזרחי ישראל. הרצוג: "לכבד את ההכרעה הדמוקרטית, המדינה לא נגמרה ולא נחרבה"

בווידאו: הרצוג, לפיד בטקס האזכרה הממלכתי לזכרם של יצחק ולאה רבין/לע"מ

ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס היום (ראשון) לראשונה להפסד הגוש בראשותו בבחירות לכנסת ה-25. בנאום בטקס האזכרה הממלכתי ללאה ויצחק רבין בהר הרצל אמר כי ממשלתו הפסידה בבחירות - אך הוא "לא מתכונן לבזבז את חייו בלשנוא את מי שניצח". הוא הדגיש שוב שלא יצטרף בשום תרחיש לממשלתו של בנימין נתניהו - אך שיתמוך במהלכים שיטיבו עם אזרחי ישראל.

"רצה הגורל והאזכרה הזו, ליצחק רבין מתקיימת רק כמה ימים אחרי שמדינת ישראל הלכה לבחירות וחזרה מהן שוב מפולגת, שוב כועסת, שוב מאיימת להתפצל ל'אנחנו והם'", אמר. "אין 'אנחנו והם', רק אנחנו. רצח רבין היה ניסיון התנקשות בעצם הרעיון של חיים משותפים. שרדנו אותו בקושי, אבל הפצעים עוד לא נרפאו. תפקידנו לרפא אותם כל יום מחדש.

אנחנו פה יחד. דתיים וחילונים, ימנים, שמאלנים ואנשי מרכז. חילוקי הדעות הם עמוקים, הם אמיתיים, לפעמים הכרחיים, אבל מעל הכול - יש לנו אחריות משותפת. צה"ל הוא של כולנו. המשטרה היא של כולנו. המערכת המשפטית היא של כולנו. התנ"ך הוא של כולנו".

טקס האזכרה הממלכתי לזכרם של יצחק ולאה רבין ז"ל, בהשתתפות משפחת רבין, הנשיא, רה"מ, הר הרצל, ירושלים 6 בנובמבר 2022. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
"חילוקי הדעות הם עמוקים אבל יש לנו אחריות משותפת". לפיד/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

"רוב מוחלט של אזרחי המדינה מאמינים בשלטון החוק, בערכים דמוקרטיים, בכבוד הדדי. רוב מוחלט של הישראלים רוצים יהדות שמחברת אותנו, לא יהדות שהיא כלי פוליטי ובטח לא יהדות שהיא אישור לאלימות. רוב מוחלט של אזרחי ישראל לא מוכנים שהשנאה תנהל את חייהם. לא מוכנים לשנוא את השכנים שלהם, את אלה ששירתו איתם בפלוגה, את מי שיושב איתם לשולחן השבת. אנחנו צריכים להחליט עכשיו, ברגע הזה, לאן המדינה הולכת. אנחנו קרובים לנקודת האל-חזור, אבל זה עדיין בידינו. אנחנו עדיין יכולים לשנות כיוון. המציאות היא לא תוצאה בלתי נמנעת של דמוגרפיה או גיאוגרפיה, היא תוצאה של הבחירות שנעשה וההחלטות שניקח".

"הממשלה בראשה אני עומד הפסידה בבחירות שנערכו בשבוע שעבר. אני לא מתכונן לבזבז את חיי בלשנוא את מי שניצח. אני לא מתכונן להפנות את גבי לאלה שלא בחרו בנו. מי שמאמין בדמוקרטיה הישראלית כשהוא מנצח, צריך להאמין בה גם כשהוא מפסיד".

טקס האזכרה הממלכתי לזכרם של יצחק ולאה רבין ז"ל, בהשתתפות משפחת רבין, הנשיא, רה"מ, הר הרצל, ירושלים 6 בנובמבר 2022. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
"אין תסריט ואין מצב שבו ניכנס לממשלה החדשה". נתניהו/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

"אין תסריט ואין מצב שבו ניכנס לממשלה החדשה. נילחם מהאופוזיציה על השקפת עולמנו ועל הערכים של ציבור ענק שבחר בנו. נילחם - עד שנחזור לשלטון. גם זו מורשת רבין, גם זה חלק מהביוגרפיה שלו, לא לוותר לעולם על מה שאתה מאמין בו. אם בינתיים הממשלה הנבחרת תעשה דברים טובים למען אזרחי ישראל, נתמוך בהם. נהיה אופוזיציה לממשלה, אבל לעולם לא נהיה אופוזיציה למדינה".

"ביום שלישי בלילה היו הרבה אנשים הלומי צער שחשבו ואמרו שזה סופה של המדינה. הם טועים. בדיוק כמו שטעו אלה שאמרו את זה אחרי רצח רבין. בדיוק כמו שטעו אלה שצעקו את זה כשאנחנו הקמנו את הממשלה שלנו. יחד עם זאת אני לא מציע לממשלה החדשה להקל ראש בתגובות האלה. זהו כאב אמיתי של אנשים שחלומם התנפץ. זו חרדה אמיתית של אנשים שמרגישים שיש התקפה על אורח חייהם ועל הערכים החשובים להם ביותר".

"התגובה הנכונה היא לא להתייאש, אלא להיאבק על הערכים האלה. יצחק רבין היה חייל בצבא השלום. אני חייל בצבא הדמוקרטיה. זוהי מלחמת התקופה. אנחנו נגן על הדמוקרטיה הישראלית ונשמור עליה מכל משמר. נגן על שלטון החוק ועצמאות בית המשפט. על כבוד האדם. על הבטחתה הנחרצת של מגילת העצמאות ל- 'שיוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת גזע ומין... חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות'. הדמוקרטיה שלנו אולי לא מופיעה בכתבי הקודש, אבל הטקס הזה הוא תזכורת לכך שהדמוקרטיה שלנו מקודשת בדם. יצחק רבין נרצח בידי מי שהסתה אלימה גרמה לו להאמין שהוא לא צריך לקבל את הכרעת הבוחר. גם את זה עלינו לזכור ולא לשכוח".

"זה יהיה עלבון למקום הזה, זו תהיה פגיעה בזכרו של רבין ובזכרם של כל החללים המונצחים פה על ההר, אם נמשיך בהתמכרות ההרסנית לפיצול של 'אנחנו והם'. אין 'אנחנו והם' בטקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1. אין 'אנחנו והם' בליל הסדר או כשעומדים יחד בתור בטיפת חלב. אין 'אנחנו והם' כשעל מאות אלפי מסכים מופיעה באותה השניה תמונת חיוכה של נועה לזר בת ה-18 מעמק חפר, שיכולה היתה להיות הבת שלנו אבל נהרגה כשהגנה על חיינו".

"אנחנו חייבים לה, אנחנו חייבים ליצחק רבין, לא לוותר. לעולם, לעולם, לעולם לא לוותר. להיאבק על הטוב המשותף. לא לתת למדינה הזו להתפרק לשבטים זועמים. אני לא מוכן שהמדינה הזו תקרוס תחת מריבות פנימיות ושנאה מפני שאני יודע איך זה נגמר. זה נגמר בשלוש יריות אקדח, זה נגמר כאן. בטקס הזה. במקום הזה. אין שום טעם באזכרה הזו, אין שום טעם ביום הזה, אם לא נלמד מזה משהו. אם לא נפיק את הלקח. הדבר שעלינו ללמוד מחייו ומותו של יצחק רבין, הוא שאהבת מולדת היא קודם כל ולפני הכול אהבת האנשים שחיים אתך ביחד באותה מולדת. יהי זכרו ברוך".

טקס האזכרה הממלכתי לזכרם של יצחק ולאה רבין ז"ל, בהשתתפות משפחת רבין, הנשיא, רה"מ, הר הרצל, ירושלים 6 בנובמבר 2022. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
יצחק ומיכל הרצוג מדליקים נר לזכרו של יצחק רבין/פלאש 90, אולבייה פיטוסי
תמונות ארכיון של יצחק רבין -. ראובן קסטרו
לאה ויצחק רבין/ראובן קסטרו

נשיא המדינה יצחק הרצוג פנה לחברי הסיעות שנבחרו לכנסת ה-25 ואמר להם, "עיני הציבור נשואות אליכם, וזוהי שעת המבחן שלכם כמנהיגים". הוא קרא "להציב בראש סדר היום את הערבות ההדדית". את הדברים אמר במהלך טקס האזכרה לראש הממשלה לשעבר יצחק רבין בהר הרצל.

הרצוג פנה ל"מנצחים" כלשונו ואמר, "אינכם חייבים לוותר על תפיסת העולם שבשמה נבחרתם, אך בה בעת נהגו כבוד זה בזה, חבקו את אחיכם ואחיותיכם מהצד המפסיד". לאחר מכן פנה "למחנה המפסיד" ואמר, "המדינה לא נגמרה ולא נחרבה". הוא קרא להם "לכבד את ההכרעה הדמוקרטית. המשיכו להשמיע את קולכם ולהיאבק על עמדותיכם, כמו בכל דמוקרטיה בריאה".

עוד בוואלה!

הרצוג בטקס לציון רצח רבין: "שוב הופרחו במערכת בחירות האשמות בבגידה, אין מקום לשנאה"

לכתבה המלאה
הטקס הממלכתי "נר יצחק" הפותח את אירועי הזיכרון לצחק רבין, בית הנשיא 6 בנובמבר 2022. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"שעת המבחן למנהיגים". הרצוג/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

הנשיא הרצוג המשיך ואמר, "בעיניי הלקח המרכזי של היום החשוב הזה הוא להיזכר שוב ושוב ביסודות שלנו כמדינה יהודית ודמוקרטית. להיזכר בחשיבותה של היכולת להכיל מורכבות, להכיל עימותים, להכיל את גווני החברה הישראלית - גם את מי שחושב אחרת, שמאמין אחרת, שהצביע אחרת. לא לעשות לעצמנו חיים קלים.

"לא למחוק אף אדם, אף קהילה, אף מחנה. מחיקה היא החרמה; מחיקה היא השתקה ושלילת לגיטימציה; מחיקה היא האשמה בבגידה; מחיקה היא השוואה לנאצים. מחיקה היא אלימות מכל סוג. לא לעשות לעצמנו חיים קלים. להבין שהדרך היחידה להתמודד עם המחלוקת העמוקה, הנוקבת, המטלטלת - היא פשוט לשבת סביב אותו שולחן, לדבר, לגבש עמדה ולפעול. גם כשקשה. גם כשהראש שלנו מתפוצץ מלשמוע עמדה של מישהו אחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully