וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה המשפטית של הכוכב העולה מהבית היהודי

8.1.2015 / 10:00

רונן שובל נגד אהרן ברק: המועמד המבטיח רוצה לבטל את האקטיביזם השיפוטי, לקצץ בסמכויות בג"ץ ולהעביר מינוי שופטים לסמכותם הבלעדית של הכנסת והממשלה. בראיון לוואלה! חדשות הוא מציג את תכניתו

"התכנית להגנה על הדמוקרטיה וביטול ההפיכה השיפוטית" – כך נקרא מסמך העקרונות לשינוי חוק השפיטה שחיבר אחד המתמודדים הבולטים בפריימריז בבית היהודי. במסמך מפרט רונן שובל אודות השינויים שהוא והמפלגה מתכננים לקדם בממשלה הבאה, בהם שינוי שיטת מינוי השופטים, ביטול זכות העמידה של העותר הציבורי ושלילת האפשרות מבג"ץ לבטל חוקים.

לדברי שובל, מנסה התכנית לייצר איזונים בין הרשויות –"ולהחזיר את בית המשפט לבצע את תפקידו החשוב על פי החוק". הוא מוסיף כי "ההתערבות בחקיקה – האקטיביזם השיפוטי, זה משהו שלא קיים בעולם וצריך לשנות אותו".

בחירות 2015 בוואלה! חדשות:
סקר וואלה! ומעריב: ליברמן ממשיך לרדת, נתניהו אשם במשבר הדיור
גלנט הוצג כמספר 2 של כחלון: "עשיתי שגיאות"
בנט: "אי אפשר להתיר בחוק בשר וחלב - גם נישואי גאים לא"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מגן הדמוקרטיה". רונן שובל/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך הקדנציה הקצרה של הממשלה היוצאת נשמעה לא פעם ביקורת מראשי מפלגת הבית היהודי נגד בית המשפט העליון. במסמך העקרונות של המפלגה נכתב בנושא כי המפלגה מתנגדת "לעודף המשפטיזציה במדינה, כלומר, להתערבות היתר של בית המשפט העליון והפרקליטות במדיניות ובקביעת רוח המדינה. אנו גם סבורים שבית המשפט העליון מנותק, ואינו משקף כלל את הציבור הישראלי".

בין גורמים במפלגה נפוצו לאחרונה שמועות כי הבית היהודי מתכוון לבקש את משרד המשפטים ומייעד אותו ככל הנראה לאיילת שקד. שובל מחזק את אלה: "עדיין לא נבחרתי אבל אני יכול לומר שזה נושא שעולה שוב ושוב ואני חושב שכבר שמעתי גם את נפתלי וגם את איילת מביעים את רצונם לקבל את משרד המשפטים. בעיני זה המשרד הכי חשוב בפרט ששר המשפטים הוא גם יו"ר הוועדה לענייני חקיקה ובתוקף תפקידו הוא יכול לקדם או לעכב חקיקה משמעותית".

רונן שובל, בן 34, בעל דוקטורט בפילוסופיה פוליטית, הקים את "אם תרצו" ועמד בראש הארגון כשבע שנים. שובל, נשוי לאישה דתייה ואב לשלושה ילדים, גדל ברמת השרון ומתגורר כיום באפרת. בעבר שימש כחבר ההנהלה של הסוכנות היהודית ושל ההסתדרות הציונית העולמית. בימים אלה הוא מתמודד על מקום ריאלי במפלגת הבית היהודי ונהנה מתמיכה של יו"ר המפלגה נפתלי בנט ויו"ר הסיעה איילת שקד.

הצבעה על חוק הגיוס בכנסת, מרץ 2014. יואב דודקביץ'
נהנה מתמיכתה של שרת המשפטים הבאה? איילת שקד/יואב דודקביץ'

סעיף מרכזי ברפורמה של שובל כולל את שלילת היכולת של בג"ץ לבטל חוקים. בית המשפט יכול היום לבטל חוק שעומד בניגוד לחוקי היסוד. לדידו של שובל – זה חייב להיפסק: "היועצים המשפטיים ובתי המשפט יכולים לתת המלצה אבל לא ייתכן שהם יכולים לחבל בעבודה של נבחרי הציבור שלשם כך הם נבחרו".

על פי התכנית, תוגבל זכות העמידה של עותר ציבורי, שהורחבה משמעותית בעבר בהנהגת נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק. שינוי כזה יצמצם את האפשרות של ארגוני זכויות אדם ושל עמותות לשינוי חברתי לעתור לבג"ץ. "אם אתה נפגע על ידי הרשויות, בית המשפט צריך להתערב ולתת לך סעד בנושא. אם משה נפגע – שיעתור", מסביר שובל, "אבל לא 'יש דין' או 'בצלם' – מי שמם לתפקיד הזה". לדבריו, "זו הייתה אחת הדרכים של ברק להגדיל את הכח של הרשות השופטת, הוא פשוט הזמין את כל העולם ואשתו כדי שהכול יבוא לפתחו".

"חתירה תחת הדמוקרטיה הישראלית"

"אם אתה נפגע על ידי הרשויות, בית המשפט צריך להתערב ולתת לך סעד בנושא. אם משה נפגע – שיעתור. אבל לא 'יש דין' או 'בצלם', מי שמם לתפקיד הזה?"

שובל מתעמת לא מעט עם ארגוני שמאל וזכויות אדם אותם הוא מגדיר: "ארגוני דה לגיטימציה שמקבלים כספים ממשלות זרות במטרה להעמיד את חיילי צה"ל לדין על פשעי מלחמה ומעשים חמורים נוספים. זה לא מקובל וצריך לעצור את זה".

בנוגע לאותם ארגונים יש לו עוד תכנית: "אפעל לחקיקה המונעת מממשלות זרות להזרים כספים לארגונים החותרים כנגד הדמוקרטיה הישראלית ומדיניות הפנים שלה. דמיין מה היה קורה לשגריר הישראלי אם מדינת ישראל הייתה מממנת ארגון שפועל באנגליה להעמיד לדין חיילים בריטיים על פשעי מלחמה שהם עשו באפגניסטן? שגרירות בריטניה בארץ מממנת את שוברים שתיקה במאות אלפי ליש"ט, זו חתירה תחת הדמוקרטיה הישראלית".

תכניתו של שובל לשינוי ההפיכה השיפוטית, כהגדרתו, כוללת שינויים רוחביים בהתנהלות השיפוטית בישראל. בין השאר התוכנית מכילה רפורמה במינוי שופטים. על פי תכניתו, הם ימונו על ידי הכנסת והממשלה ללא מעורבותם של שופטים ועורכי דין כמקובל היום. לדבריו, אם בית המשפט דוגל בשיטת האקטיביזם השיפוטי – מה ההיגיון בכך שהוא גם ממנה בעצמו את שופטיו?

אהרון ברק בציון יובל ללשכת עורכי הדין, פברואר 2011. עומר מירון
"הזמין את כל העולם ואשתו כדי שהכול יבוא לפתחו". אהרן ברק/עומר מירון

תכניתו של שובל כוללת גם את ביטול עילת הסבירות כבסיס להתערבות בהחלטות דרג נבחר, המקובלת בבתי המשפט כיום. והוא מסביר: "מי קובע מה סביר? למה היועץ המשפטי או בית המשפט יודע מה יותר סביר מן השר? עילת הסבירות זה דרך לעקוף את החוק שלמעשה תפקיד בית המשפט הוא לפרש את החוק ולא לעקוף אותו".

עוד כוללת התכנית סעיפי שינוי בתפקידי היועצים המשפטיים. בין השאר קובעת התכנית כי משרת היועץ המשפטי תהיה משרת אמון, שבירת המונופול של ייצוג הממשלה על ידי היועץ המשפטי לממשלה, הפרדה בין תפקיד היועץ המשפטי לראש התביעה בישראל לשני מוסדות נפרדים, ביטול מוסד הנחיות היועץ המשפטי לממשלה ותוקפן וסעיפים נוספים.

"האליטה הישנה סיימה את התפקיד ההיסטורי שלה"

שובל משוכנע שבמקום שבו אחרים נכשלו בעבר - מפלגת הבית היהודי תצליח. "אני חושב שזה עניין של סדרי עדיפויות ויש לי יסוד חזק להאמין שתתקיים הדרישה של המפלגה לקבל את משרד המשפטים, בתנאי שיהיה לה מספיק כוח פוליטי. בנוסף אנחנו נכניס את הדרישה לביטול ההפיכה השיפוטית בהסכם הקואליציוני ונוכל להתחיל במהלך הזה".

"אנחנו לא מתנצלים בפני האליטות הישנות, שחלקם נתנו גט כריתות לרעיונות המדינה היהודית והדמוקרטית. מדובר פה במאבק על חזון המדינה ואנחנו רוצים לראות פה מדינה יהודית שמתנהלת על פי הערכים שלה. אז מה אם האליטה הישנה חושבת ומחשיבה אנשים כמונו לפשיסטים שיגידו את זה, הם לא רלוונטיים. הם יוצאים החוצה. הם מסיימים את התפקיד ההיסטורי שלהם, אנחנו באנו להחליף אותם".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully