וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים חרדיות נגד מפלגות המגזר: "לא ננוח עד שנזכה לייצוג"

14.1.2015 / 18:48

ועדת הבחירות המרכזית דחתה את עתירתן של חמש נשים חרדיות, שקראו לפסול את מפלגות המגזר בשל אי שילוב נשים בשורותיהן. "זה מצב בלתי נסבל", כתבו בעתירה. כעת, הן מאיימות לערער לבית המשפט העליון

נשים חרדיות. AP
"מפלגות אינן יכולות למנוע מנשים הרואות עצמן מועמדות לרשימת המפלגה לכנסת, לנסות ולהיבחר"/AP

ועדת הבחירות המרכזית דחתה היום (רביעי) את עתירתן של חמש נשים חרדיות שדרשו לשלבן ברשימות הסיעות החרדיות לכנסת – יהדות התורה, ש"ס ו"העם איתנו", מפלגתו החדשה של ח"כ אלי ישי. "מצב זה, בו הנשים אינן מיוצגות באופן שווה בכנסת ישראל ובשלטון המקומי הוא בלתי נסבל", כתבו הנשים בעתירה. "יש בו כדי להנציח את אפליית הנשים בכל רובדי החברה בישראל". העותרות ביקשו להוציא צו לכינון נוהל עיכוב, שלמעשה ימנע ממפלגות שאינן מאפשרות לנשים להיבחר לכנסת מלהתמודד בכנסת הבאה.

הנשים - אמונה ויט, מיכל אביכזר, רות קוליאן, רותי יהושע ומזל חורי, פעילות חברתיות במגזר החרדי, טענו בעתירה כי הן מנועות מלממש את זכותן האזרחית בשל מה שהן הגדירו "אי קיום מנגנון מוסדר להצגת מועמדותן ובשל נוסח התקנון במפלגות האלה המדיר נשים משילובן".

שופט בית המשפט העליון ויו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-20, סלים ג'ובראן, כתב בהחלטתו כי אין בסמכותו להתערב באופן סידור רשימת המועמדים של המפלגות: "אין באפשרותי להיעתר לעתירה מטעמי סמכות", כתב ג'ובראן. "הפכתי בדין ובעתירה חזור והפוך, ולא מצאתי מקור סמכות הנותן בידיו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית את הסמכות להתערב באופן סידור רשימת המועמדים לכנסת, ולקבוע כי מועמד פלוני זכאי או שאינו זכאי להיכלל ברשימה כאמור. זאת, על אף שראוי ונכון לדעתי לשלב נשים ככל הניתן ברשימות המועמדים בבחירות לכנסת".

בחירות 2015 || עוד כותרות
יחימוביץ' אחרי הניצחון: "אעמוד לצד הרצוג, בעתיד הקרוב"
הפריימריז בעבודה: עם הצעירים מהמחאה קשה לסחוף את הימין
העתירה הוסרה: הפריימריז בבית היהודי יצאו לדרך

"לא ננוח ולא נשקוט עד שנזכה לייצוג. המאבק נמשך, השינוי בוא יבוא"

"למרות החלטת כבוד השופט ג'ובראן, אנו מבהירות שאין בהחלטה זו או אחרת בכדי לגרום לנו לחדול ממאבקנו", אמרה רות קוליאן, אחת העותרות. "לא ננוח ולא נשקוט עד שנזכה לייצוג. המאבק נמשך, השינוי בוא יבוא". לדבריה, "אנו מתכוונות ללמוד את ההחלטה ובימים הקרובים יוגש ערעור לבית המשפט העליון באמצעות עו"ד רוני אלוני סדובניק".

לטענת הנשים, "מפלגות אינן יכולות למנוע מנשים הרואות עצמן מועמדות לרשימת המפלגה לכנסת, לנסות להיבחר לרשימה המפלגתית לכנסת, ללא קבלת אישור מיוחד לכך מוועדת הבחירות המרכזית ואישור מיוחד של בית המשפט העליון", לשון העתירה.

אלי ישי, דצמבר 2015. ראובן קסטרו
"במפלגתו החדשה של ישי אין כל פרוצדורה לפיה יכולות נשים התומכות בישי ובדרכו להיבחר לרשימתו לכנסת". אלי ישי/ראובן קסטרו

בעוד נגד ש"ס ויהדות התורה, שתי המפלגות החרדיות הוותיקות, העלו הנשים טענות מוכחות לכך שהן אינן כוללות נשים בכל הרשימות שהציגו, גם נגד מפלגתו החדשה של ישי הן הציגו טענות דומות. לדבריהן, המפלגה "טרם פרסמה את התקנון שלה וברשימתה לא נכללות נשים בכלל. אין כל פרוצדורה או פרקטיקה שקופה כיצד יכולות נשים התומכות בישי ובדרכו להיבחר לרשימתו לכנסת", לשון העתירה.

בחודש האחרון, פתחה קבוצה נוספת של נשים חרדיות, שאינן קשורות לעתירה, מאבק לשילוב נשים ברשימות הסיעות החרדיות לכנסת. במכתב פתוח שהופנה לראשי המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה, כתבו: "הגיעה העת שנקבל את הכבוד המגיע לנו כמפרנסות עיקריות וכמחזיקות על גבנו את עולם התורה, בדמות ייצוג נשי ראוי ברשימות החרדיות. זה הזמן לצדק היסטורי".

מדובר בקבוצת קטנה, ובאופן פומבי הצטרפו אליה רק מעטות, כולן מהקצה הליברלי של החברה החרדית. מרבית הנשים החרדיות עצמן סוברות שאין לשלב נשים ברשימה, אך לדברי מובילות המאבק המדובר, מאחוריהן עומדות נשים רבות, המשויכות ל"מיינסטרים" החרדי, שתומכות בהן בסתר.

לפניות לכתב יקי אדמקר: yakiadamker@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully