וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפריימריז בעבודה: עם הצעירים מהמחאה קשה לסחוף את הימין

14.1.2015 / 10:40

זכייתה של יחימוביץ' בבכורה, הזינוק המטאורי של סתיו שפיר ואיציק שמולי והמחסור בביטחוניסטים מקנים יתרון ברור לזהות החברתית-כלכלית של המפלגה. עם זאת, מדובר בהרכב שיקרוץ בעיקר למצביעי מרצ ויש עתיד ויקשה לעשות מהפך

צילום: יותם רונן, טל אנגלנדר, אבי כהן, ערוץ הכנסת; עריכה: טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ'

תוצאות הפריימריז במפלגת העבודה מהוות ניצחון מאוחר של נציגי המחאה החברתית בכנסת. התברגותם של שלי יחימוביץ', סתיו שפיר ואיציק שמולי בשלושת המקומות הראשונים מקנה יתרון ברור לזהות החברתית-כלכלית של המפלגה על פני הזהות המדינית-ביטחונית שלה, ומהווה הישג עצום לראשונה, שהתחרתה בדילים שפעלו נגדה, ולשני האחרונים, שרשמו זינוק מטאורי אחרי הקדנציה הראשונה שלהם בכנסת. אתמול בלילה עוד הסתובבה שפיר מודאגת בבית סוקולוב בתל אביב ואמרה ש"אי אפשר לדעת איך זה ייגמר". ואכן, הפריימריז הללו שפעו הפתעות.

פריימריז במפלגת העבודה - עוד כותרות:
תוצאות בעבודה: יחימוביץ' ראשונה, שפיר שנייה, כבל רק שישי
כבל אחרי התוצאה המאכזבת: "יש לנו נבחרת מצוינת"
הימין על רשימת העבודה: "אבות התנועה מתהפכים בקברם"
נשים כבר לא צריכות שריונים | יולי תמיר

ח"כ שלי יחימוביץ' בבית סוקולוב לאחר ההכרזה על תוצאות הבחירות למפלגת העבודה, ינואר 2015. ראובן קסטרו
הפריימריז שפעו הפתעות. יחימוביץ' בבית סוקולוב לאחר פרסום התוצאות, הבוקר/ראובן קסטרו

בדומה לדילים בליכוד, גם מתפקדי העבודה הוכיחו שבשנת 2015 רשימות מומלצים הן נחלת העבר. הדיל המרובע שכרתו חברי הכנסת איתן כבל, אראל מרגלית, מרב מיכאלי ודני עטר נחל כישלון חרוץ. כבל, שהיה אמור להתברג באחד משני המקומות הראשונים, הגיע רק למקום השישי בפריימריז והעשירי בסך הכול ברשימה המשותפת לכנסת עם התנועה, מה שמהווה כישלון גדול לא רק עבורו, אלא גם עבור ההצבעה המאורגנת והדילים בכלל.

נוסף על כך, מדובר גם באכזבה למחנהו של היו"ר הרצוג, כאשר שלושת חברי הכנסת שהתייצבו מאחוריו בפריימריז לראשות המפלגה ועבדו יחד כדי לדחוק את יחימוביץ' - נדחקו אחורה בעצמם. אותם הדברים נכונים גם לגבי נציג המגזר הערבי במפלגה, זוהיר בהלול, שהצליח לגבור על נציג הממסד הוותיק, ראלב מג'אדלה, שהתאכזב לגלות 39 אחוזי הצבעה בלבד במגזר הערבי.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
בחירות במפלגת העבודה, ינואר 2015. ראובן קסטרו
הדיל המרובע נחל כישלון חרוץ. כרזה של איתן כבל בבוקר שלאחר היוודע התוצאות המאכזבות/ראובן קסטרו

ככלל, התוצאות מלמדות שמדובר ברשימה של פרלמנטרים מוכשרים וחרוצים: יחימוביץ', למשל, היא מהמחוקקות הבולטות בכנסת ושפיר הובילה בקדנציה הראשונה שלה מהפכת שקיפות בוועדת הכספים. עם זאת, קשה להתעלם מכך שחברי העבודה נעדרים ברובם ניסיון ביצועי. רובם ככולם לא כיהנו כשרים, הם חסרי משקל בתחום הביטחוני, ונעדרים ניסיון מדיני.

על כך ינסה הרצוג לחפות בעזרת האיחוד עם לבני ופרץ, והשריון במקום ה-11, שמיועד לביטחוניסט. מדובר בחדשות טובות עבור שאול מופז ועמוס ידלין, שני המועמדים הבכירים לזכות בשריון הנכסף. עד היום הרצוג התלבט אם לשבץ מישהו מהם, אך נראה שהבוקר הדילמה הזו התייתרה לאור העובדה שהדמות הביטחונית היחידה ברשימה היא מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר, עמר בר-לב.

שאול מופז מגיע לטקס ההשבעה לכנסת ה-19, פברואר 2013. טלי מאייר
חדשות טובות. מופז/טלי מאייר

מפלגת העבודה עשתה צעד משמעותי מאוד מבחינת ייצוג נשים בבחירות הנוכחיות, ודומה שזו אחת הבשורות הגדולות שלה, עם שלוש נשים בחמישייה הראשונה ושבע נציגות של העבודה עד המקום ה-25, עוד לפני לבני ושריוני נשים צפויים בתנועה. יחד עם כולנו של כחלון ויש עתיד של לפיד, שהתחייבו לשבץ 40% נשים ברשימות שלהם, והבטחות הייצוג בבית היהודי, הכנסת ה-20 מסתמנת כבעלת הייצוג הנשי הגבוה אי פעם.

המשימה: לסחוף קולות מהימין

מי שיכול לראות את עצמו כמאוכזב הגדול ביותר של הקמפיין הזה הוא אלדד יניב, שריכז סביבו באזז גדול ברשתות החברתיות, בדומה לקמפיין עם ארץ חדשה ב-2013, וגם הפעם לא הצליח לתרגם את הלייקים להצבעה בקלפי. מתפקדי המפלגה, כך נראה, לא נתנו את האמון שלהם ב"חזרה בתשובה" של יניב והציבו אותו רק במקום ה-30.

כעת, תצטרך הרשימה המשותפת, שתודיע הערב על שמה הקבוע, להתפנות לאתגר הגדול שלה - והוא להצליח להעביר מצביעים מגוש הימין לגוש השמאל. העובדה שהדגש הוא על התחום הכלכלי ולא על התחום המדיני אמור להקל על כך. עם זאת, דומה שהרכב האנשים ברשימה יקרוץ בעיקר למצביעי מרצ ויש עתיד, ויקשה לסחוף מצביעים מהימין. רמת העניין שמרכזת רשימת הבית היהודי, והיציבות במספר המנדטים של הליכוד, מעידים שהמשימה לא צפויה להיות פשוטה.


לפניות לכתב: omri_n@walla.net.il

סקר זריז - מה אתם אומרים?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully