וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איחוד המפלגות הערביות תקוע; הרוב רוצים את טיבי בראש

17.1.2015 / 0:20

גורמים המעורים במגעים לאיחוד המפלגות הערביות סבורים כי הסיכוי להצלחתם עומד על כ-50%. על פי סקר שפורסם השבוע, 49% מהציבור הערבי מעדיפים את טיבי בראשות הרשימה, אולם הוא ביקש להתפצל מסיעת רע"מ-תע"ל

אחמד טיבי במליאת הכנסת. יולי 2013. יואב דודקביץ'
ניסיון "לעשות שריר"? טיבי/יואב דודקביץ'

המגעים לריצה משותפת של המפלגות הערביות ברשימה אחת עדיין תקועים, וגורמים המעורים במשא ומתן בין הצדיים מעריכים כי הסיכוי לאיחוד לקראת הבחירות לכנסת ה-20 עומד על כ-50%. עם זאת, מסקר שנערך השבוע עולה כי המועמד המועדף על הציבור הערבי להובלת רשימה כזו הוא חבר הכנסת אחמד טיבי.

בתוך כך, ח"כ טיבי הגיש אתמול (שישי) לכנסת בקשה להתפצל מסיעת רע"מ-תע"ל שבה הוא חבר. במפלגות הערביות האחרות מפרשים את המהלך של טיבי כניסיון "לעשות שריר" ולאיים בריצה עצמאית מחוץ למסגרת המפלגה, אולי במסגרת רשימה שתכלול אקדמאים, ראשי ערים וגורמים נוספים מחוץ למערכת הפוליטית. מסיעת תע"ל נמסר בתגובה כי מדובר ב"הליך רגיל שלא קשור בכלל לרשימה המשותפת ויותר קשור לחלוקת הקלפיות ביום הבחירות".

עוד בוואלה! חדשות:
מאות פנו בעצומה לח"כים הערבים בעקבות העיכוב באיחוד
יחד או לחוד: האיחוד בין המפלגות הערביות עדיין תקוע
פריצת דרך לאיחוד הרשימות הערביות; סקר: את מי רוצים בראש?

ח"כ ג'מאל זחאלקה בכנס האופוזיציה המחרימה את דיוני הכנסת. מרץ 2014. טלי מאייר
ח"כ ג'מאל זחאלקה/טלי מאייר

על פי הסקר של מכון מסאר ומרכז מהא לסקרים, כ-49% מהמשיבים מעדיפים לראות את טיבי כראש הרשימה, אם אכן יוחלט על ריצה משותפת בבחירות. כ-16% מהם היו מעדיפים לראות את ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש) מוביל את הרשימה, ואילו כ-11% היו מעדיפים את ח"כ ג'מאל זחאלקה (בל"ד).

18% מהנשאלים אמרו שהם מעדיפים שבראש הרשימה תוצב "אישיות לא מפלגתית". הסקר, שנערך בקרב מדגם מייצג של 465 מרואיינים מכלל המגזר הערבי, גם חוזה עלייה קלה בשיעור ההצבעה של האזרחים הערבים. בבחירות הקודמות הצביעו כ-56% מאזרחי ישראל הערבים, ואילו בסקר שנערך השבוע, השיבו 60% מהנשאלים שבכוונתם להשתתף בהצבעה.

מדובר במגמה עקבית בסקרים מהשבועות האחרונים, וההערכות הן שאם אכן תהיה ריצה משותפת, אחוז ההצבעה רק יגבר. עם זאת, הסקר בדק גם את האפשרות שהמפלגות הערביות לא ירוצו במשותף, אלא בשתי רשימות נפרדות - אחת שתכלול את חד"ש ואת מפלגת תע"ל של טיבי, ושנייה שתכלול את בל"ד ואת התנועה האיסלאמית. במקרה כזה, 37% אמרו שיתמכו ברשימה של חד"ש ותע"ל, לעומת 25% שאמרו שיתמכו בבל"ד ובתנועה האיסלאמית.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
יו"ר מפלגת חד"ש, מוחמד ברכה בבחירת הרשימה לכנסת בכינוס בשפרעם, נובמבר 2012. ערן גילווארג
ח"כ מוחמד ברכה/ערן גילווארג

22% מהמשיבים אמרו שטרם החליטו, ו-10% נוספים אמרו שיצביעו למפלגה שאינה ערבית, או ישימו פתק לבן בקלפי. למפלגות הערביות נותרו פחות משבועיים כדי לקבל החלטה בנושא הריצה המשותפת, או לחלופין ריצה בשתי רשימות. הסיבה העיקרית לעיכוב ההחלטה בנושא היא מחלוקת על הובלת הרשימה ומפתח השיבוץ של המפלגות השונות במסגרתה. זאת, למרות התמיכה הציבורית הנרחבת בריצה משותפת בקרב הציבור הערבי.

(עדכון ראשון: 22:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully