וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצת דרך לאיחוד הרשימות הערביות; סקר: את מי רוצים בראש?

21.12.2014 / 11:27

האפשרות שהמפלגות הערביות ירוצו יחד בבחירות נראית קרובה מתמיד, למרות שהפרטים הטכניים טרם נסגרו. סקר חדש קובע כי 80% מהציבור הערבי בעד המהלך וכי אחוזי ההצבעה בקרב ציבור זה יעלו

צילום: עומר מירון, ערוץ הכנסת, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

המפלגות הערביות בדרך לריצה משותפת בבחירות: בימים האחרונים חלה פריצת דרך במגעים בין המפלגות השונות, וכעת נראה שהאיחוד ביניהן קרוב מתמיד. פרטים טכניים כגון שם המפלגה, שיבוץ מועמדיה לכנסת ומועד הצגתה טרם נסגרו, אולם נראה כי יש הסכמה כללית על המהלך, אשר אמור להבטיח ייצוג משמעותי לערביי ישראל בכנסת ולעקוף את אחוז החסימה החדש.

חנין זועבי בדיון בכנסת על חוק המשילות. יואב דודקביץ'
רק 2.6% מהערבים רוצים שתעמוד בראש הרשימה. ח"כ חנין זועבי בכנסת/יואב דודקביץ'

אם איחוד הכוחות אכן ייצא לפועל, הסיבה העיקרית לכך תהיה העלאת אחוז החסימה, דרישה אותה העלה בממשלה הקודמת שר החוץ ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. מטרת הדרישה של ליברמן הייתה להחליש את הייצוג הערבי בכנסת, אבל בהחלט ייתכן שהיא תגרום דווקא לתופעה ההפוכה. ח"כ טיבי אמר הבוקר כי אם יוסכם על איחוד, הרי ש"הפרחים והקרדיט מגיעים לליברמן".

בחירות 2015 - כותרות נוספות:
תקומה נשארת בבית היהודי: מכה לישי - וגם לנתניהו
ח"כ שטרן פורש מהתנועה: "מקומי הטבעי לא במפלגה"
חיים ילין הצטרף ליש עתיד: "לנתניהו אין נחישות להנהיג"

ואכן, סקר חדש שפרסם בסוף השבוע העיתון "כול אל-ערב" קובע כי ישנו רוב מוחץ בקרב ערביי ישראל התומך בהקמת מפלגה ערבית מאוחדת, שתחבר בין המפלגות הערביות הקיימות ותרוץ תחת פתק אחד בבחירות הקרובות. 80% מהמשיבים לסקר אמרו כי הם מסכימים להקמת רשימה מאוחדת, בניגוד ל-5% בלבד שאמרו כי הם מתנגדים לכך. הנתונים מתפרסמים על רקע התקדמות במגעים בין המפלגות הערביות על ריצה משותפת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אחמד טיבי ומוחמד צרצור בבית הנשיא, ינואר 2013. טלי מאייר
הפופולארי ביותר. ח"כ אחמד טיבי/טלי מאייר

על פי הסקר שערך מכון "סטאט נט" באמצעות מדגם מייצג של 829 אזרחים ערבים (בהם מוסלמים ונוצרים, תושבי ערים וכפרים), הפוליטיקאי הפופולארי ביותר בקרב ערביי ישראל הוא ח"כ אחמד טיבי ממפלגת תע"ל. בתשובה לשאלה מי הוא הפוליטיקאי המתאים ביותר להובלת רשימה ערבית משותפת, בחרו 45% מהמשיבים בח"כ טיבי, וזאת בפער אדיר לעומת שאר המתחרים. המועמד הבא ברשימה, ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש), זכה ב-3.5% בלבד. עם זאת, כ-40% מהמשיבים לסקר אמרו כי הם אינם מעוניינים להשיב או אינם יודעים במי הם תומכים.

נתונים דומים התקבלו בתשובה לשאלה מי הוא חבר הכנסת הבולט ביותר לחיוב בעיני הנסקרים. כ-50% מהמשיבים ציינו את ח"כ טיבי, 4.3% את בראכה ו-2.6% בלבד את ח"כ חנין זועבי (בל"ד). 11% ציינו בתשובה כי אף אחד מנבחרי הציבור הערבים אינו אהוד עליהם, ו-23% השיבו "לא יודע". בתשובה לשאלה כיצד ינהגו אם תקום רשימה בהובלת טיבי, אמרו 36% כי יצביעו לה בוודאות, 18% אמרו כי הם מתלבטים, 20% סירבו להשיב ו-26% אמרו כי לא יצביעו בעבורה.

המפלגות הערביות צפויות לגרוף יחד 11 מנדטים

עוד עולה מהסקר כי כ-62% מערביי ישאל מתכוונים להשתתף בהצבעה בבחירות הקרובות, לעומת 56% בלבד שהצביעו בבחירות הקודמות לכנסת. הסקר בחן כמה אפשרויות לאיחוד בין המפלגות הערביות השונות במסגרת שתי רשימות, על רקע העלאת אחוז החסימה. בכל התסריטים הללו, שתי הרשימות צפויות לגרוף יחדיו כ-11 מנדטים. הסקר לא בחן את כמות המנדטים שעשויה להשיג רשימה אחת, אולם הוא מצביע על התנגדות ברורה בקרב הציבור הערבי לחוק הלאום, עובדה שהפוליטיקאים הערבים מקווים לנצל להעלאת אחוז ההצבעה.

יו"ר מפלגת חד"ש, מוחמד ברכה בבחירת הרשימה לכנסת בכינוס בשפרעם, נובמבר 2012. ערן גילווארג
ח"כ מוחמד ברכה/ערן גילווארג

למרות הפופולאריות של טיבי בקרב הציבור, כלל לא בטוח שאם תקום רשימה מאוחדת, הוא זה שיעמוד בראשה. המגעים לאיחוד רשימות נכנסו בימים האחרונים להילוך גבוה, כאשר לפחות שלוש מפלגות – חד"ש, תע"ל ורע"מ – דורשות לקבל את ראשות הרשימה, כל אחת בטענה שהיא הגדולה ביותר בקרב הציבור הערבי. אם אכן תקום רשימה מאוחדת, מי שבסופו של דבר יכריעו על הרכבה יהיו עסקני המפלגות.

ח"כ ג'מאל זחאלקה (בל"ד) מסר בתגובה: "מי שלא רצה את הח"כים הערבים עם 11 מנדטים יקבל אותנו עם 15. איחוד הרשימות הוא היענות לדרישות הציבור שלנו שמצביע חד משמעית בעד איחוד"

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully